Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suojaosuuden poisto - historian isoin kannustinloukku?

Vierailija
15.12.2023 |

Olenko ymmärtänyt oikein? Eli työttömiltä poistuu kokonaan suojaosuus, minkä jälkeen jokainen ansaittu euro vähentää euron työttömyyskorvausta?

Jos näin on, eikö tässä nyt luoda historian suurinta kannustinloukkua? Miksi kukaan muu kuin opiskelija, sivutyötä etsivä tai korkeaa palkkaa nauttiva lääkäri tmv. tekisi enää osa-aikatyötä?

Kommentit (212)

Vierailija
61/212 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä osa-aikatyön palkastakin maksetaan verot ja voi edistää kokoaikaisen työn saamista. Siksi osa-aikatyöhönkin pitäisi kannustaa eikä poistaa suojaosuuksia. Kaikille ei edes riitä kokoaikatyötä esim. kaupan alalla. Pienikin työ kannattaa ja auttaa yhteiskuntaa. Nyt ei kukaan halua enää esim. keikkahommia tehdä ja tulee kalliimmaksi yhteiskunnalle kun jatkossa iso osa työttömistä makaa vain kotona, eikä tee ollenkaan työtä koska kokoaikahommaa ei saa.

Vierailija
62/212 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/212 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojaosuuden poisto=rangaistaan siitä, että suostuu käymään töissä, vastaus tähän tulee näkymään niin, että kokonaan sohvalla istujien määrä kasvaa.

Tässä taas näkee että saavutetuista eduista on vaikea luopua tai niitä pidetään itsestäänselvyytenä. Eli henkilö ei halua tehdä töitä koska hänen TYÖTTÖMYYSKORVAUKSENSA pienenee. Suomessa on ollut aikoja jolloin mitään työttömyyskorvauksia ei ollut ja kukin teki sen verran töitä kun sai tehdä, nyt tehdään töitä vähemmän koska osa "palkasta" korvataan ansaitsemattomalla työttömyyskorvauksella vaikka  henkilön olisi mahdollista tehdä enemmän töitä. Myös ansiosidonnainen työttömyysturva on ihan huuhaata.

Ennen oli tehtaita jotka on loppuneet. 

Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla ja sitä sai pidennettyä opiskelulla. 

Ja sai myös soviteltua päivärahaa osa-aikatyössä. 

Vierailija
64/212 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osa-aikaisiin töihin ei ole enää tulijoita, saisiko se työnantajan palkkaamaan muutaman kokoaikaisen? Sitäkö tällä haetaan? Selittäkää viisaammat.

Vierailija
65/212 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hakemaanne työpaikkaan tuli lähes sata hakemusta, valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun."

Hyvin helppoa on työllistyä tällä hetkellä, vaikka useampi tutkintokin opiskeltuna...

Hallitus voisi ottaa realiteeteistä selvää ennen näitä diktatuuripäätöksiään.

Vierailija
66/212 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika sama ~50% menee muuten myös palkansaajilta jokaisesta ansaitusta eurosta 3000 eurosta ylöspäin. Tämä ei kuitenkaan monien valittajien mielestä ole kannustinloukku.

Tää o tää urbaani legenda. Vitut mene kun tilaat uuden verokortin.

Ei se ole urbaani legenda. Ihmiset ei vaan osaa onneksi laskea. Verokortilla ei voi vaikuttaa mitenkään siihen, kuinka paljon veroja maksetaan yhteensä vuoden aikana. 

Noin 3000 euron kuukausituloista maksetaan veroa+sivukuluja noin 25 %. Seuraavasta tienatusta eurosta vero+sivukulut on hiukan alle 50 %. 

Vierailija
67/212 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika sama ~50% menee muuten myös palkansaajilta jokaisesta ansaitusta eurosta 3000 eurosta ylöspäin. Tämä ei kuitenkaan monien valittajien mielestä ole kannustinloukku.

No ei mene 

Suurin piirtein menee. 

Vierailija
68/212 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kokoomuksen tavoitteena ole suomalaisten työllistäminen, vaan työvoiman hinnan alentaminen. Sen kun ymmärtää, niin kaikki toimetkin ymmärtää. Kokoomus haluaa, että Suomessa on mahdollisimman monta epätoivoista, jotka tekevät mahdollisimman pienellä palkalla ja täysillä tunneilla töitä.

Vierailija
69/212 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustinloukku, outo sana. Kannustin lienee rahamäärä jonka voi tienata työttömyysetuuden päälle. Mutta mikä siinä on loukku? Että tekee osa-aikaista työtä eikä kokoaikaista?

Suojaosan poiston syyt kuulostavat täysin keksityiltä. Miksi osa-aikatyöstä tehdään noin iso ongelma.

Muissa maissa kannustetaan. Suomessa romutetaan kaikki vähätkin kannustimet, vuorotteluvapaat jne.

Vierailija
70/212 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kokopäivätyöllisen tarvitse enää saada lisää työtä. Meille muille on ihan ok, jos hän tekee töitä vain kokopäiväisesti. Nyt haluttaisiin saada useampi työvoiman ulkopuolella oleva tai osa-aikatyötä tekevä tekemään enemmän työtunteja.

Tai siis niin väitetään. Oikeasti nykyinen hallituksemme tuntuu haluavan juuri päinvastaista.

Vierailija
71/212 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kokopäivätyöllisen tarvitse enää saada lisää työtä. Meille muille on ihan ok, jos hän tekee töitä vain kokopäiväisesti. Nyt haluttaisiin saada useampi työvoiman ulkopuolella oleva tai osa-aikatyötä tekevä tekemään enemmän työtunteja.

Tai siis niin väitetään. Oikeasti nykyinen hallituksemme tuntuu haluavan juuri päinvastaista.

Kova progessio kannustaa vähentämään/rajoittamaan työntekoa. Ehkä tavoitteena tosiaan on mahdollimman pieni verokertymä. 

Vierailija
72/212 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omituista keskustelua. Miksi ette mene kokopäivätöihin? Työpaikkoja on tarjolla pilvin pimein ja jos omalla alalla ei ole, niin voi kouluttautua toiselle alalle.

Vierailija
73/212 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan omituista keskustelua. Miksi ette mene kokopäivätöihin? Työpaikkoja on tarjolla pilvin pimein ja jos omalla alalla ei ole, niin voi kouluttautua toiselle alalle.

Ei voi, kun sitten ei enää makseta kotona makaamisesta mitään. Sen joutuu tekemään kokonaan omalla ajalla ja rahalla. 

Vierailija
74/212 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin osa-aikatyöt. Pari vuotta niitä tein ja nyt otin loparit. Karenssin kärsin ja nyt jään liiton rahoille. Sivutyönä teen pimeitä keikkoja joista saan 130 euroa käteen joka kuukausi miniminä. Tässä kuussa olen tienannut jo reilun 500 ja 80 euroa vielä loppukuusta. Aion jatkaa toistaiseksi näin.

Vierailija
75/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän oli nyt uutinen että toimeentulotuen määrä kasvanut 26 miljoonaa tammikuu-heinäkuu 2024 välillä. Keikkatyöläiset on pakotettu toimeentuloluukulle ja kauppoihin ei löydy tekijöitä

Minä tein keikkatöitä ja haluaisin tehdä mutta enää ei kannata mitenkään päin. Työttömänä saan monta sataa asumistukea ja toimeentulotukea yhteensä sen noin 580€/kk. Alle tuon määrän ei kannata työvuoroja edes katsoa. Teistä " menkää töihin " huutelijoista ei yksikään tekis 6 tunnin töitä 3 tunnin palkalla... Ette siis tajua tuota yhtälöä.  Sallikaa mun nauraa

Vierailija
76/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästähän oli nyt uutinen että toimeentulotuen määrä kasvanut 26 miljoonaa tammikuu-heinäkuu 2024 välillä. Keikkatyöläiset on pakotettu toimeentuloluukulle ja kauppoihin ei löydy tekijöitä

Minä tein keikkatöitä ja haluaisin tehdä mutta enää ei kannata mitenkään päin. Työttömänä saan monta sataa asumistukea ja toimeentulotukea yhteensä sen noin 580€/kk. Alle tuon määrän ei kannata työvuoroja edes katsoa. Teistä " menkää töihin " huutelijoista ei yksikään tekis 6 tunnin töitä 3 tunnin palkalla... Ette siis tajua tuota yhtälöä.  Sallikaa mun nauraa

Tajuan tuon yhtälön erittäin hyvin ja siksi olen sitä mieltä, että toimeentulotukea ei pitäisi maksaa automaattisesti, se pitäisi joutua hakemaan henkilökohtaisesti kuukausittain. Kun työttömänä tienaa niin paljon, että työnteko ei maita, on systeemi rikki. Toimeentulotuesta pitäisi vähentää osa-aikatyön palkka automaattisesti, jos alueella on töitä tarjolla. Ja käytännössä aina on.

Vierailija
77/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen asia on se että jos tienata työllä ei saa suojaosuuden takia niin sitten pitää saada muuta tuloa tehdä esim ostaa ja myydä käytettyä tavaraa tms ilman että se vaikuttaa asumistukiin ja osittain toimeentulotukiin. Jokaisella pitäs olla oikeus tehdä muutama satanen kuussa ylimääräistä jos muuten joutuu kituttamaan penniä

Käytännössä tämä näkyy vaikka käytettyjen fillareiden ja skuuttien markkinoilla. Näkyy olevan paljon varastettua myynnissä.

Vierailija
78/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ansaittu euro vähentää 50 senttiä työttömyyskorvauksesta.

Vierailija
79/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin osa-aikatyöt. Pari vuotta niitä tein ja nyt otin loparit. Karenssin kärsin ja nyt jään liiton rahoille. Sivutyönä teen pimeitä keikkoja joista saan 130 euroa käteen joka kuukausi miniminä. Tässä kuussa olen tienannut jo reilun 500 ja 80 euroa vielä loppukuusta. Aion jatkaa toistaiseksi näin.

Itse olen osa-aikatyössä ja lapsia pari jotka vuoroviikot asuu mun luona ja olen etäcanhempi eli toimeentulotuessa kuulun lapsiperheisiin. Jotain 1400-1500€ keskimäärin saan palkkaa +tukia ( asumistuki,työmarkkinatuki ja toimeentulotuki).

Olen saamassa korvauksia  yhdestä rikoksesta aika paljon ja ulosoton kautta alkaa rahaa tulemaan kohta mun tilille. 

Mietin yhdessä vaiheessa että pitäisikö tehdä pankkiin ylimääräinen tili mihin ne korvausrahat olis ulosoton kautta tullut enkä olis asiasta kelalle kertonut MUTTA annoin ulosotolle kuitenkin mun käyttötilin numeron minkä kela tietää koska jos jostain kumman syystä kela saisi tietää sen salaisen tilin olemassaolon ja sinne olisi rahaa kertynyt  niin se olisi petos ja kelalle joutuisi maksamaan takaisin toimeentulotukia.

Ehkä joku muu olisi tehnyt toisin mutta en itse uskaltanut niin tehdä.

Työmarkkinatukeen ja asumistukeen ne korvaukset ei vaikuta. Ainoastaan toimeentulotukeen.

Vierailija
80/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen osa-aikatyössä ja lapsia pari jotka vuoroviikot asuu mun luona ja olen etäcanhempi eli toimeentulotuessa kuulun lapsiperheisiin. Jotain 1400-1500€ keskimäärin saan palkkaa +tukia ( asumistuki,työmarkkinatuki ja toimeentulotuki).

Olen saamassa korvauksia  yhdestä rikoksesta aika paljon ja ulosoton kautta alkaa rahaa tulemaan kohta mun tilille. 

Mietin yhdessä vaiheessa että pitäisikö tehdä pankkiin ylimääräinen tili mihin ne korvausrahat olis ulosoton kautta tullut enkä olis asiasta kelalle kertonut MUTTA annoin ulosotoll

Korvausten määrä per kuukausi mitä tulen saamaan on aikalailla sama kuin mitä saan toimeentulotukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän