Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne on huijareita jotka sanoo että 30 eurolla saa viikon ruuat!

Vierailija
14.12.2023 |

tulin juuri lidlistä ja meni 22e ja näillä elää 3 päivää. Sitten pitää taas mennä kauppaan ja yksineläjä hoikka nainen olen.

2 lounasta päivässä, aamupala, välipala jne

paketti seitiä

2 ruokakermaa

2 maitoa

tomaatteja

pakastevihanneksia pussi

jauhelihaa

spagettia

pastakastike

kaurapuuroa

kananamunia

kinkkusuikaleita

omenia

banaania

leipää pussi

Jos eläisin 30e viikko, en saisi siis syötyä edes kohta lounasta päivässä eli lounas ja illallinen?

Kommentit (266)

Vierailija
201/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä aina välillä oon jo hamstrannut ruokatarvikkeita sekä pakkaseen että kuivakaappiin ja jääkaappiin. Lihaakin ja kuiva muonaa. Juureksia pakkaseen kiehautettua parsakaalia muun muassa, pilkottua porkkanaa, kaalinkeräkin on siellä.. Joten pitäs riittää kyllä kun välillä ennakoi ja hamstraa.

Vierailija
202/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minitomaatteja ostan joskus lidlistä ovat hyviä. Normitomaatteja tuskin koskaan enkä kurkkua. Ravinto-arvoa ei paljoakaan. Kuin vettä söisi. No tuohan se raikkautta. Uskon kaalin coleslaavin ja sipulin ja korkeintaan maustekurkun voimaan. Niistä saa raikkautta. Tomaattia ostan tölkeissä on parempi ravinto-arvo kun on saanut tekeytyä. Siitä teen soossin ketsupin tai tomaattikeiton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terrveelliseen ruokavalioon kuuluu kohtuullinen määrä marjoja ja/tai hedelmiä päivittäin. Eli joko ne itsekerätyt marjat pienentävät ruokalaskua tai sitten tingit ruokavaliosi tervellisyydestä.

Riistasta samaa mieltä, se on käytännössä sen verran harvojen herkkua varsinkin arkiruokana, että ei oikein kuulu näihin keskusteluihin. Kalaa sen sijaan olisi vesistöissä niin paljon kuin jaksaa syödä. Pieniä alkuinvestointeja sekin vaatii (tällä hetkellä esim pilkkivehkeet ja kairan), sekä tietysti aikaa, viitseliäisyyttä ja perehtymistä, ennenkuin sen varaan voi kauheasti laskea. 

Kuten sanoin, laitan niitä pakastemarjoja puuroon tai jugurttiin, mutta niiden vaikutus ruokalaskuun on olematon. Syön silti myös tuoreita hedelmiä (ja kesäkaudella tuoreita marjoja). En kyllä kuittaisi tätä ruokaryhmää pelkillä pakasteilla. Itse olen kasvissyöjä, joten en tuohon kalajuttuun henkilökohtaisesti ota kantaa, mutta mielestäni ei ole ihan realistista ehdottaa, että kalastuksella hoidettaisiin perheen ateriat. Kaikki tuntemani ihmiset jotka kalastavat esim. meressä, kulkevat veneellä jonnekin tai menevät pilkkimään. Ja tuo on heillekin ensisijaisesti harrastus. En laskisi sen varaan, että kuka tahansa voi kaupungissa rantakivellä istuessaan onkia perheen ateriat.

Vierailija
204/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä aina välillä oon jo hamstrannut ruokatarvikkeita sekä pakkaseen että kuivakaappiin ja jääkaappiin. Lihaakin ja kuiva muonaa. Juureksia pakkaseen kiehautettua parsakaalia muun muassa, pilkottua porkkanaa, kaalinkeräkin on siellä.. Joten pitäs riittää kyllä kun välillä ennakoi ja hamstraa.

Onko siis niin, että hamstrattuja ei lasketa ruokalaskuun? Eli jos nyt hamstraan 200 eurolla ruokatarvikkeita seuraavalle kuukaudelle, tätä 200 euroa ei lasketa kummankaan kuukauden ruokamenoihin, mutta sitten ensi kuussa kun ei tarvitse ostaa kuin enää satasella, voin todeta että minulla menee kuukauden ruokiin satanen?

Vierailija
205/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilo perunaa ja pussi kinkkusuikaleita (300g?) eli ruuan paino on 1,3 kg jaettuna kymmeneen annokseen? Oikeastiko 130 grammaa ruokaa on reilu annos? 

Näissä keskusteluissa lasketaan aina kaikki reippaasto alakanttiin. Esitetään, että muutamasta juureksesta tehtyä kasvissosekeitto "syö yksi ihminen viikon kaksi kertaa päivässä". 

Vierailija
206/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 30 eurolla saa perusruuat kuten lasagnee tai makaroonilaatikkoa. Voi leipoa itse sämpylöitä kuten minä leivon.  Mitään tomaatteja ei kannata ostaa koska ne maksaa 5 euroa kilo. Porkkanoita saa tarjouksesta vaikka. Kesällä varsinkin kannattaa kalastaa jos on mahdollisuus. Minä kalastan todella usein ahvenia koska niitä saa helposti.  Ahvenfile säilyy pakastimessa 3-4 kuukautta hyvin ja itse laitan niitä vakuumipakettiin niin säilyy 6-7 kk. Sitten syön ahventa ja perunamuusia. Hyvä halpa ateria.

Vierailija
207/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan on proteiinia eli sitä kalleinta jo hyvin viikon tarpeeseen. Edullisia vihanneksia ja perunaa lisäksi. 

Vierailija
208/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään lasagnella jo 3 päivää kun on iso vuoka. Se maksaa noin 7-8 euroa. Kaurapuuroo voi syödä aamulla ja pari banaania.

Vierailija
209/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis niin, että hamstrattuja ei lasketa ruokalaskuun? Eli jos nyt hamstraan 200 eurolla ruokatarvikkeita seuraavalle kuukaudelle, tätä 200 euroa ei lasketa kummankaan kuukauden ruokamenoihin, mutta sitten ensi kuussa kun ei tarvitse ostaa kuin enää satasella, voin todeta että minulla menee kuukauden ruokiin satanen?

Ruokalaskuun pitäisi tietenkin ottaa mukaan hamstratut tuotteet. Ja työpaikkalounaat. Harvoin nekään on ilmaisia. 

Vierailija
210/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilo perunaa ja pussi kinkkusuikaleita (300g?) eli ruuan paino on 1,3 kg jaettuna kymmeneen annokseen? Oikeastiko 130 grammaa ruokaa on reilu annos? 

Näissä keskusteluissa lasketaan aina kaikki reippaasto alakanttiin. Esitetään, että muutamasta juureksesta tehtyä kasvissosekeitto "syö yksi ihminen viikon kaksi kertaa päivässä". 

Oletko katsonut, minkä kokoisia lanttuja nykyään on myytävänä? Ne painavat noin 700g per kappale, eli jos muutamasta lantusta teet sopan, niin kyllä siitä syö kauemminkin kuin pari päivää.

Itse teen kasvissosekeiton juureksista ja kurpitsasta - kurpitsat ovat joko omia tai halloweenin jälkeen tarjouksesta ostettuja, kilohinta 0,50-1€ ja kourallisesta linssejä, noin 0,30€. Mausteena itsekasvatettua valkosipulia ja chiliä (molempia paljon) ja curryjauhetta (bulkkina ostettu halpa). Saatan heittää sekaan myös pakastimesta muita vihanneksia, kasvatan niitä kesäisin paljon itse, ja suurimman osan omista aiemmin kerätyistä siemenistä, joten ei niille voi laskea kilohinnaksi kuin jonkun 0,1€. Sopan hinta on noin euro - sisältää jo kasvisten kuullottamisessa käytetyn öljyn ja mausteena käytetyn suolan. Siitä riittää neljään annokseen, neljän päivän lounaat. Lisäksi paahdettuja kurpitsansiemeniä (niistä kurpitsoista) ja punalaputettuna ostettua leipää. Sopan annoshinta 0,25€, aterian hinta 0,75€. Jos teen kaksi soppaa per viikko, kahdella eurolla saan koko viikon lounaskeitot.

Kun ei sitä ruokaa eikä kaloreita loputtomasti jaksa kitusiinsa mättää.

Vierailija
211/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviytyjissä se (ulkomainen versio) ne pärjäävät hyvin ja täysin ilman rahaa yli kuukauden.

Vierailija
212/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoskoot mietityttää nyt. Itselläni ainoat einekset on satunnaisesti maksalaatikko (siis se normikokoinen, ei tuollainen joulun jättilaatikko) ja pakasteena myytävä pinaattikeitto (se sellainen "tiiliskivi") ja kumpaisestakin saan kaksi annosta. Pinaattikeiton kaverina on keitetty kananmuna (1 per annos) ja ruisleipää viipale/kaksi ja maksalaatikon kanssa syön puolukkaa tai tomaattia.

Ja vastaavankokoisia annoksia syön siis itsetehdystäkin ruuasta, mutta se ei taida kenellekään sanoa mitään jos kerron syöväni "lautasellisen". Taitaakin olla, että aika monella on annoskoot melkoisen ronskeja jos 400g jauhelihapaketista tehdystä murukastikkeesta ja kattilallisesta keitettyjä perunoita ei syö kuin kahdesti. Tai kattilallinen kalakeittoa riittää vain kahdeksi päiväksi.

Vierailija
213/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöö höpö. Ruokalaskuun otetaan tietenkin mukaan hamstratut tuotteet silloin kun ne ostetaan. Ne ostetaan tarjouksesta. Ja työpaikkalounaat. Jos käy ravintolassa lounaalla joka työpäivä niin sehän on jo n. 300 euroa kk. Kukaan ihminen, joka laskee ruokamenojaan ei syö kuppilassa työlounasta, se on kallista. Ne ihmiset ei ole näissä ketjuissa.

Työpaikkalounaat on mulla ainakin mukana laskuissa ja kaikilla työkavereillakin koska emme käy lounaalla vaan syömme kotoa tuotuja eväitä. Olen tehnyt sitä jo yli 40 vuotta. Ei tulisi mieleenikään maksaa 10-15 euroa yhdestä ateriasta. Käyn työpaikan ravintolassa lounaalla vain silloin kun työnantaja tarjoaa.

Vierailija
214/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin just lanttuja ja porkkanoita alta euron kilo ja aion tehdä lanttu- sekä porkkanalaatikot joista riittää lisuketta pitkäksi aikaa. Kumpaiseenkin menee siis tuo kilo juuresta ja sitten porkkanalaatikkoon vielä keitettyä puuroriisiä se pari-kolme desiä. Taitaa olla parin litran vetoisia nuo uunivuokat joihin ne aina teen.

Toki kumpaankin menee se purkillinen kuohukermaa ja mausteita sekä siirappia ja korppujauhoa pintaan, mutta ei tuollainen laatikko maksa edes viittä euroa vaikka joutuisi ostamaan ne mausteet, siirapin ja korppujauhotkin. Ja sitten seuraavalla kerralla ne onkin jo valmiina eli niitä ei tosiaan tarvitse ostaa jatkuvasti lisää.

Samaten joku perunamuussi ei maksa todellakaan maltaita ja kilosta tulee jo monelle aterialle kaveri. Siihen sitten tekee porkkanaraastetta kaveriksi ja vaikka jauhelihasta kastike niin kyllä siitä reilusti alle kympin maksaneesta ruuasta syö pari-kolme päivää vaikka söisi samaa sekä lounaaksi että päivälliseksi.

Se kantsii miettiä, että joku hesen ateria maksaa kympin ja vähän päälle, samoin joku noutopizza (mainoksen mukaan tarjouksessakin 11.90) ja verrata kuinka paljon kotiruokaa samalla rahalla saa, jos vaan viitsii tehdä. Ja jos/kun on vähissä varoissa niin se on pakko viitsiä vaikka kuinka tekisi mieli jotain muuta.

Vierailija
215/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjään lasagnella jo 3 päivää kun on iso vuoka. Se maksaa noin 7-8 euroa. Kaurapuuroo voi syödä aamulla ja pari banaania.

Lasagne on niin kallis (ja aikaavievä) ruoka ettei tule enää tehtyä, Lidlistä maksaa kilo 4e ja siitä saa 4 annosta. 

Vierailija
216/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko katsonut, minkä kokoisia lanttuja nykyään on myytävänä? Ne painavat noin 700g per kappale, eli jos muutamasta lantusta teet sopan, niin kyllä siitä syö kauemminkin kuin pari päivää.

Itse teen kasvissosekeiton juureksista ja kurpitsasta - kurpitsat ovat joko omia tai halloweenin jälkeen tarjouksesta ostettuja, kilohinta 0,50-1€ ja kourallisesta linssejä, noin 0,30€. Mausteena itse

Esim tomaattinen linssikeitto halvimmillaan 2,22e kun laskin foodiesta. Jos haluaa kookosmaitoa sekaan hintaa tulee 3,41e. Tuosta saa 4 annosta.

Mutta oma soppa tulee tuotakin halvemmaksi kun säilön kesän ylimääräiset tomaatit kastikkeeksi. 

Vierailija
217/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittää ihan hyvin 5-6 euroa ruokaan päivässä, jos herkkuja ei lasketa. Ruokajuomana on yleensä vettä, mutta joskus ostan maitoa tai mehua. Esim. aamulla syön kaurapuuroa, välipalalla yleensä jugurttia ja hedelmää, illalla leipää, lounaaksi ja päivälliseksi itse tehtyä ruokaa. Pastat, riisi, makaroni, pakastevihannekset ja peruna ovat halpoja. Lihaa ostan vain tarjouksesta, muuten saatan käyttää esim. soijarouhetta tulee jauhelihaa halvemmaksi. Tietysti nämäkin maksaisivat enemmän jos ostaisi pikkukaupoista, minulla onneksi on Prisma ja Lidl lähellä.Hyvästä tarjouksesta ostan kerralla enemmän ja pakastan. Valmisruokia en juurikaan osta, elleivät ole tarjouksessa.

Vierailija
218/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoskoot mietityttää nyt. Itselläni ainoat einekset on satunnaisesti maksalaatikko (siis se normikokoinen, ei tuollainen joulun jättilaatikko) ja pakasteena myytävä pinaattikeitto (se sellainen "tiiliskivi") ja kumpaisestakin saan kaksi annosta. Pinaattikeiton kaverina on keitetty kananmuna (1 per annos) ja ruisleipää viipale/kaksi ja maksalaatikon kanssa syön puolukkaa tai tomaattia.

Ja vastaavankokoisia annoksia syön siis itsetehdystäkin ruuasta, mutta se ei taida kenellekään sanoa mitään jos kerron syöväni "lautasellisen". Taitaakin olla, että aika monella on annoskoot melkoisen ronskeja jos 400g jauhelihapaketista tehdystä murukastikkeesta ja kattilallisesta keitettyjä perunoita ei syö kuin kahdesti. Tai kattilallinen kalakeittoa riittää vain kahdeksi päiväksi.

Maksalaatikot ärsyttää, kun rasia on vähän liian suuri yhdeksi annokseksi mutta auttamatta liian pieni kahdelle aterialle jaettavaksi. Samaa mieltä on ilmeisesti Saarioinenkin, koska 400g maksalaatikkopaketissa on ilmoitettu että yksi annos = 300g :-D Koira tosin tykkää, kun saa yleensä ne jämät silloin harvoin kun maksalaatikkoa syön.

Yleisesti ottaen tähtään siihen että "pääruoka" olisi 500-600kcal, siihen sitten sekalaiset lisukkeet kylkeen niin on ihan sopiva ateria.  Vuorokaudessa tavoite että noin 3500kcal tulisi syötyä kaikkineen.

Vierailija
219/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä tarinoista täällä tulee mieleen männävuosien Aku Ankka -kertomus Nappisoppa. Siinähän Iines tekee muka yhdestä napista soppaa, mutta siinä soppaa tehdessään huomaamatta ovelasti ylipuhuu Roopen maksamaan siihen vaikka mitä aineksia tyyliin "kyllä tulisi sianpotkasta hyvää makua tähän soppaan" ja "hyväähän tästä tulee, mutta fetajuustokuutiot vasta tekisivät säväyksen". Lopussa Roope kehuu herkullista makua ja päivittelee, miten voi yhdestä napista saada näin maukasta soppaa. 

Tuohan on mukaelma vanhasta eurooppalaisesta kansantarinasta, missä tehdään kivikeittoa.

Vierailija
220/266 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikot ärsyttää, kun rasia on vähän liian suuri yhdeksi annokseksi mutta auttam

Sehän näissä keskusteluissa myös on, että on ihan eri juttu onko se energiankulutus itsellä tuon 3500kcal vai 2000kcal.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi