Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteen muuttaminen toisen omistamaan asuntoon - kumpi voittaa?

Vierailija
04.12.2023 |

Edessä on muutto saman katon alle kumppanin kanssa. Minä asun vuokralla, hän omistusasunnossa, ja hänen toiveestaan yhteinen kotimme tulee olemaan hänen asunnossaan.

Nykyisellään kumppanin asuntolainan lyhennys ja muut asumiskulut ovat n. 1200 €/kk, mutta hän maksaa sitä omaksi. Oma vuokrani on 650 €/kk, mikä puolestaan on "hukkaan heitettyä" rahaa. Yhdessä asuessa minä tulisin maksamaan asumismenoista yhtiövastikkeen, veden ja sähkön, joista tulisi yhteensä n. 350 €/kk, ja kumppanin asumismenoiksi jäisi n. 900 €/kk. Mainittakoon, että tuloni ovat n. 30% kumppanini tuloista.

Jatkossakaan maksamani asumismenot eivät kerrytä minulle mitään varallisuutta, mutta voiko sen ajatella olevan yhdenlainen sijoitus, että asumiskuluni puolittuvat ja minulle jää joka kuukausi säästöön 300 € verrattuna siihen, mitä nyt asumisestani maksan? Miten te järjestelisitte asumiskulut tällaisessa tilanteessa, kun kyseessä on pitkäaikainen asumisratkaisu?

Kommentit (446)

Vierailija
321/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et helvetissä maksa koko yhtiövastiketta toisen omistamassa asunnossa. Puolet ja puolet ja lopuilla säästyvillä tuloillasi voit alkaa kerryttää omaisuuttasi niin kuin mieskin kerryttää omaa asuntoa maksamalla. 

Joo parhaimmillaan  sä lokki asut 70€/kk jossain asunnossa johon sulla itselläsi ei olisi ikinä varaa. Samalla kun toi sun maksama summa ei riitä edes murto osaan sun aiheuttamista kulumista 😂

Niin, yksinään ei välttämättä olisikaan. Yhdessä voisikin olla. Puoliso voisi olla valmis lunastamaan osuuden asunnosta, jos esimerkiksi käsirahan saisi säästettyä lainaa varten.

Jos sulla ei ole yksin mahdollista. Niin miksi sitten miehen kustannuksella?

Harvemmin perheasuntoihin on yksin varaa kenelläkään. Yhdessä yleensä on. Mutta jos haluaa omistaa yksin, ei voi olettaa, että toinen maksaa sen.

Vierailija
322/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varoittanut aikoinaan poikiani rahan perässä olevista naisista. Seuraavaksi varoitan naisista jotka haluavat käyttöönsä ilmaisen asunnon. Moni palstalainen vaikuttaa suosivan lokkeilua.

Tuskinpa kukaan näitä ratkjaisuja kovin pitkäaikaisiksi ajattelee. Kyse on siitä että muutetaan yhteen kokeilemaan miten se yhdessäolo sujuu. Jos sujuu niin eiköhän se pariskunta sitten mieti miten se asuminen järjestetään niin että kulut ja omaisuudet manevät paremmin tasan.

Jos joku nainen ausu kanssani vaikka vuoden vastikkeen hinnalla niin minun on hankala nähdä sitä minään lokkeiluna. Jos parisuhtemme vaikuttaa sitten pysyvämmältä niin sitten katsotaan asioita uudestaan.

En mäkään ap:n tilannetta näe minään lokkeiluna, siinähän ap:n laskujen mukaan molemmat hyötyy noin 300 € / kk yhteenmuutossa. Sehän on reilu jako.

Mut sit täällä on näitä tyyppejä, joiden mielestä olisi oikein, että ap hyötyy vajaan 500 € / kk ja puoliso vajaan 200 € /kk. Ja se olisi kuulemma "reilua", koska ap:lle ei kuulu puolisonsa omaisuuden kasvattaminen, mut ilmeisesti puolisolle kuuluu ap:n omaisuuden kasvattaminen lähes ilmaisen asumisen kautta? Se on lokkeiluasenne, ja todella yleinen.

Itse asun puolison kanssa 50/50 omistetussa asunnossa, enkä kyllä ihan heti lähtisi kenenkään luo ilmaiseksi tai edes puoli-ilmaiseksi muuttamaan. Lyhytaikaisesti voin toki majoittua ja majoittaa, eikä sitä varten tarvitse olla edes parisuhdetta, mutta muutto on eri asia.

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et helvetissä maksa koko yhtiövastiketta toisen omistamassa asunnossa. Puolet ja puolet ja lopuilla säästyvillä tuloillasi voit alkaa kerryttää omaisuuttasi niin kuin mieskin kerryttää omaa asuntoa maksamalla. 

Joo parhaimmillaan  sä lokki asut 70€/kk jossain asunnossa johon sulla itselläsi ei olisi ikinä varaa. Samalla kun toi sun maksama summa ei riitä edes murto osaan sun aiheuttamista kulumista 😂

Niin, yksinään ei välttämättä olisikaan. Yhdessä voisikin olla. Puoliso voisi olla valmis lunastamaan osuuden asunnosta, jos esimerkiksi käsirahan saisi säästettyä lainaa varten.

Jos sulla ei ole yksin mahdollista. Niin miksi sitten miehen kustannuksella?

Ai että vain yksin pitäisi ostaa talo? Kyllä me ainakin saatiin yhdessä isompi laina ja parempi talo 🤷 Mikähännjärki olisi molempien ollut ostaa oma pienempi? 😂

Vierailija
324/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ite taas mieluummin maksan vaan oman osuuteni asumiskuluista ja osallistun myöhemmin remonttiin säästöillä, jotka ovat hyvällä mäihällä kasvaneet jonkin verran korkoa siihen mennessä."

Jos kulut ovat 350 euroa kuussa, niin etpä hirveitä summia säästäisi. Tiedätkö yhtään kuinka paljon maksaa kylppäri- ja keittiöremontit? Itse kyllä maksaisin kokonaan tuon 350 euroa ja enkä nokkaani pistäisi kalliisiin remontteihin. 

Vierailija
325/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä puolet yhtiövastikkeesta -tyypit lienevät samoja joiden mielestä avioehto ei ole rakkautta..😂 

Vierailija
326/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varoittanut aikoinaan poikiani rahan perässä olevista naisista. Seuraavaksi varoitan naisista jotka haluavat käyttöönsä ilmaisen asunnon. Moni palstalainen vaikuttaa suosivan lokkeilua.

Tuskinpa kukaan näitä ratkjaisuja kovin pitkäaikaisiksi ajattelee. Kyse on siitä että muutetaan yhteen kokeilemaan miten se yhdessäolo sujuu. Jos sujuu niin eiköhän se pariskunta sitten mieti miten se asuminen järjestetään niin että kulut ja omaisuudet manevät paremmin tasan.

Jos joku nainen ausu kanssani vaikka vuoden vastikkeen hinnalla niin minun on hankala nähdä sitä minään lokkeiluna. Jos parisuhtemme vaikuttaa sitten pysyvämmältä niin sitten katsotaan asioita uudestaan.

En mäkään ap:n tilannetta näe minään lokkeiluna, siinähän ap:n laskujen mukaan molemmat hyötyy noin 300 €

Nythän sä asut omassa asunnossa, miksi kukaan omasta asunnostaan lähtisikään toisen luo asumaan? Ap on muuttamassa toisen luo asumaan, ei omaan asuntoonsa. Siinä on vissi ero.

Vierailija
327/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskekaa, paljonko mies saisi asunnon vuokraamisesta tuloja. Eli vastaavan asunnon vuokra - verot joita pitäisi maksaa vuokratulosta. Veron määrä on (vuokra-vastike-lainan korkokulu)*0,3. Se on se summa, jonka mies käyttää teidän asumiseenne kuukaudessa. Ja sitten sä laitat teidän yhteiselle tilille nettotulojen suhteessa vastaavan summan, eli jos tienaat käteen 70% miehen tuloista niin 70% tuosta käypä vuokra - verot -summasta. 

Yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki ruoka, sähkö, vesi, vakuutukset jne. Mies maksaa lainansa korkoineen, vastikkeen ja kämpän peruskorjauksen, asumismukavuusjutut maksetaan yhteiseltä tililtä. Yksinkertaista ja reilua. Jos yhteistililtä ei rahat riitä, maksetaan nettotulojen suhteessa sinne lisää.

Vierailija
328/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä miehillä on joku tällainen päähänpinttymä, että nainen ei saisi ikinä hyötyä taloudellisesti. Ostakaa naiset mieluummin vaikka sijoitusasunto kuin että kerrytätte vain miehen omaisuutta juoksevia kuluja maksamalla. Terv. tuo "lokki"

Mä olen nainen, enkä todellakaan käsitä tätä naisten(?) yleistä asennetta, että jos mies hyötyy yhteenmuutosta, koska omistaa asunnon, niin se on ihan hirveää hyväksikäyttöä ja omaisuuden kasvattamista naisen kustannuksella, mutta jos nainen hyötyy, koska asumiskulut putoaa sadoilla euroilla, jotka voi sitten sijoittaa, niin se on ihan ok ja reilua. Ei suinkaan omaisuuden kerryttämistä miehen avulla.

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että reilua on tehdä järjestely, jossa molemmat hyötyy yhteenmuutosta taloudellisesti about saman verran?

Vierailija
329/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo ajatella, että asunnon omistaja vain kerryttää varallisuuttaan. Asunnon omistaja kantaa myös taloudellisen riskin jos taloyhtiöön tai huoneistoon tulee remonttia. Jos asut kumppanisi omistamassa asunnossa, niin maksat vain vastikkeen ja se on sen mitä on. 

En muutenkaan ymmärrä tällaista, että avoliitossa on tuollainen ajattelu, että toinen voittaa tai toinen häviää jotakin ja miten pitää toimia, ettei toinen vaan jää "voitolle". 

Itse omistan asuntoni ja jos alkaisin seurustella ja yhteenmuutto tulisi ajankohtaiseksi, niin mulle olisi aikamoinen varoitusmerkki jos toinen alkaisi heti tekemään jonkinlaisia laskelmia. Mun asunnon vastike on vähän reilut 300 euroa. Jos noin suhteellisen pieni summa olisi jonkinlainen kynnyskysymys toiselle, niin ehkä ei ole hyvä ajatus muuttaa yhteen. Seuraavaksi varmaan pitäisi olla omat hyllyt jääkaapissa ja erilliset pyykkikorit tms. T

Niin tarkoitat varmaan nimenomaan hoitovastiketta, koska rahoitusvastike ei ole ns. juokseva kulu vaan sillä tyypillisesti katetaan remonttia, joka nostanee asunnon arvoa. 

Ja jos asunnon omistavan henkilön kotivakutuus kattaa irtaimiston lisäksi esimerkiksi huoneiston pinnat, niin sittenhän tämän ei-omistavan puolison ei ole kohtuullista maksaa vakuutuksesta tasan puolta, koska eihän hänen kannata maksaa jostakin mitä hän ei omista.

Se, joka ei omista asuntoa, saa siis asustella pilkkahintaan (jos sanotaan, että hoitovastike on vaikka yhteensä sen 350e) toisen omistamassa huoneistossa eikä oikeastaan kanna mitään taloudellista riskiä tai taakkaa. Toinen pitää katon molempien pään päällä, kun toinen kattaa vain omat kulunsa hiluilla.

Itse en haluaisi asua henkilön kanssa, joka suunnilleen pitää excel-taulukkoa siitä, että menee varmasti ihan tasan tarkkaan puoliksi joka sentti. Tai jos hän välttämättä haluaa niin tehdä, niin tekisin sitten hänen kanssaan vuokrasopimuksen, jossa sovittaisiin kustannuksista, sikäli kun hänen toiminnastaan tulee ylimääräistä kulua. Jos puoliso haluaa remontoida jotakin tai edes kiinnittää taulukoukkua seinään, niin siitä on sovittava omistajan kanssa erikseen. 

Vierailija
330/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ai ei kulu? Kyl esim keittiö kuluu kun siellä aletaan väsää tuplasti enemmän ruokia"

Kaittiö ei kulu yhtään sen enempää jos siinä kattilassa keitetään kaksinkertainen määrä makaronia.

Ja muutenkin se kulumisen lisääntyminen on marginaalista jos niitä pintoja ei ihan tahallaan tuhoa.

No kyl se vaan kuluu kun kaappeja aletaan käyttää. Leivotaan. Leikillään leipää kivitason päällä. Poltetaan liedelle leipomuksia ym

Vierailija
331/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä miehillä on joku tällainen päähänpinttymä, että nainen ei saisi ikinä hyötyä taloudellisesti. Ostakaa naiset mieluummin vaikka sijoitusasunto kuin että kerrytätte vain miehen omaisuutta juoksevia kuluja maksamalla. Terv. tuo "lokki"

Mä olen nainen, enkä todellakaan käsitä tätä naisten(?) yleistä

Nimenomaan. Molempien pitää hyötyä saman verran suunnilleen, se on oikeudenmukaista. Eli ap:n tapaus missä molemmat hyötyvät 300e/kk, on oikein hyvä. Lisäksi molemmat toki hyötyvät siitä että muutkin laskut laitetaan puoliksi. 

Vierailija
332/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten jos molemmat on hyviä matikassa, on ihan itsestäänselvää, että numerot menee oikein ja molemmat saa saman hyödyn, 😀

Vierailija
333/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei ole yksin mahdollista. Niin miksi sitten miehen kustannukse

Lue nämä keskustelut ajatuksen kanssa ennenkuin teet itsestäsi tyhmempää.

Vierailija
334/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nainen, e

Juuri näin AP tapauksessa molemmat hyötyvät.

Mut ajatelkaas jos ap maksaisi puolet 150€/ 75€ ei varmaan vaikuttaisi enää niin reilulta. Paitsi muutaman lokin mielestä 

Vierailija
335/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nythän sä asut omassa asunnossa, miksi kukaan omasta asunnostaan lähtisikään toisen luo asumaan? Ap on muuttamassa toisen luo asumaan, ei omaan asuntoonsa. Siinä on vissi ero."

Enhän mä väittänytkään, että ap olisi muuttamassa omaan asuntoonsa? Mitä sä nyt oikein selität? Ap:n tilanteesta totesin, että ap:n omien laskujen mukaan sekä hän että puoliso hyötyvät yhteenmuutosta noin 300 € /kk. Se on mun nähdäkseni reilua, kumpikaan ei hyödy toista enempää ja kumpikin voi jatkossa sijoittaa/säästää/tuhlata whatever 300 € enemmän kuin ennen.

Sen sijaan jos ap maksaisi puolet vastikkeesta, hän hyötyisi yhteenmuuttamisesta taloudellisesti noin 475 €, ja puoliso hyötyisi 175 €. Ap:lla olisi siis yhteenmuuton ja puolison aiemmin tekemän sijoituksen ansiosta noin 475 € /kk enemmän rahaa kartuttaa omaisuuttaan (jos niin haluaa) ja puolisolla vastaavasti noin 175 € /kk. Siinä on vissi ero ap:n hyväksi.

Omasta tilanteestani totesin, että olen ostanut asunnon puolisoni kanssa puoliksi, mutta vaikka olisi joku muu tilanne, niin en suostuisi muuttamaan kenenkään luo ilmaiseksi/puoli-ilmaiseksi.

Mikä tässä nyt on niin vaikea tajuta?

Vierailija
336/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmettelen että kuinka joku voi edes olla niin härski, että kehtaisi ehdottaa muuttavansa toisen luo maksamatta siitä mitään 😅 Ja kyllä, puolet yhtiövastikkeesta on todellakin ei mitään. 

Vierailija
337/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus omakotitalon remontti velaksi on laskettu 300€/kk. Olis varmaan aika kohtuullista että "ns vuokralainen" maksaisi sitten tuosta ainakin puolet. Tietysti kun pilkkua nussitaan myös jos tarvitsee ottaa remontti lainaa hän maksaisi koroista puolet. 

150+ asumisen kulut puoliksi, sisältää verot, vakuutukset, sähköt, vedet, polttopuut, jätteet

Vierailija
338/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmettelen että kuinka joku voi edes olla niin härski, että kehtaisi ehdottaa muuttavansa toisen luo maksamatta siitä mitään 😅 Ja kyllä, puolet yhtiövastikkeesta on todellakin ei mitään. 

Kyl näitä minäminäminä tyyppejä on. 

Vierailija
339/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut lähipiirissä tapauksia, että monet ovat vaan sopineet jonkin kiinteän summan jonka muuttava osapuoli maksaa, aika usein se on ollut 400-500e. Asunnon omistaja sitten käyttää summan mihin käyttää. Minusta varsin hyvä. Lisäksi toki molemmat maksaneet puolet ruoasta, sähköstä ym. pakollisista elämisen kuluista. 

Vierailija
340/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin naiselleni asumaann hänellä menee lainoineen 1800€/kk. Mä maksan 800€ hänelle. Asumisen taso parani roimasti ja mun vuokra pieneni 150€ mikä on mulle iso raha.