Jos haluat elää elämäsi köyhänä, niin suosittelen hoitoalan työtä
Sukulaisnainen suuttui kun sanoin suorat sanat heidän tyttärensä ammatinvalinnasta. Tämä nainen on itse ollut koko elämänsä kotirouva ja tehnyt ajoittain osa- aikatyötä tutun kautta. Mies tienaa verotietojen mukaan noin 200 tonnia vuodessa ja lisäks heillä perittyä rahaa. Tiedän, että toimin typerästi, mutta mulla vaan kiehui yli. Olen sairaanhoitaja itse ja elän täysin kädestä suuhun, vaikka tehnyt töitä 15- vuotiaasta. Olisin pystynyt muuhunkin ja pääsinkin yliopistoon haluttuun paikkaan lasten ollessa pieniä. Samanaikaisesti tapahtunut avioero johti siihen, että en pystynyt opiskelemaan kunnolla, koska oli lainaa vielä sh- opinnoistakin. Kärvistelin sitten lasten kouluajat ja tein ylitöitä jotta pystyin kustantamaan harrastukset yms. Lasten isä on akateeminen köyhä ja ollut työttömänä välillä. Nyt lapseni ovat täysikäisiä opiskelijoita ja elän kädestä suuhun tehden työtä josta lähden melkein joka päivä itkien kotiin. En tiedä voinko viiskymppisenä ottaa opintolainaakaan enää. Joka päivä on yhtä paskaa ja itken joka ikinen päivä.
Sukulaistyttö siis lähtee 9 keskiarvolla nyt opiskelemaan sairaanhoitajaksi mikä on täysin järjetön asia. Sanoin vaan, että hän toistaa samat virheet, mutta hänen ei tarvitse raha- asioita kaiketi miettiä. En varmaan olis mitään sanonut, mutta kun alettiin puhua miten se on " hieno ammatti", niin mulla leikkas kiinni. Jos kysytään niin vastaan rehellisesti. En kenellekään suosittele tätä ammattia jos edes keskinkertaisesti pärjää koulussa. Tietenkin jos rahaa tulee muuta kautta niin mikäs siinä. Jos haluat joka v....n kuukausi miettiämillä rahoitat minkäkin ja elää kädestä suuhun niin kannattaa.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on valtavasti ihan amk-inssejäkin suunnilleen samoilla tuloilla sairaanhoitajan kanssa. Joo, totta kai aina on paremmin tienaavia yksilöitä, koska palkat on yksilön kyvyistä kiinni ja nauvoteltavissa, mutta ei perusinssi juuri sh:ta enempää tienaa.
Tekeekö ne inssitkin kolmivuorotyötä, vai tuleeko palkka kuitenkin päivätyöstä ja sitä verrataan siihen vuorotyötä tekevään hoitajaan lisineen päivineen? Oikotieltä löysin tällaisen: "Insinööri amk-tehtävänimikkeen pienin palkka on 2 550 euroa kuukaudessa ja suurin palkka 7 000 euroa kuukaudessa." Eli vähiten tienaava inssi tienaisi suunnilleen saman kuin hoitaja peruspalkkana, mutta tuskinpa noita vähiten tienaavia on ihan hirveästi, kun alan keskiansiot lähentelevät nelosella alkavaa lukua.
Vuorotyö on ihan olennainen osa hoitotyötä, ei pitä
Toki on olennainen osa, en minä muuta väittänytkään. Pohdin vain että tienaako se inssi päivätyöstä sen, mitä hoitaja saa vuorotyölisät ja peruspalkka yhteenlaskettuna. Jos näin on, niin inssin palkka on kyllä parempi sillä sen saa normaalista työajasta eikä mistään viikonloppuöiden valvomisista, jotka nostavat sitä hoitajan palkkaa. Työn sisältö varmasti eroaa, mutta tässä nyt vissiin verrattiin vaan AMK-tutkintoja, jotka ovat vertailukelpoiset pituudeltaan.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja unohtaa, että sh voi työllistyä satoihin erilaisiin tehtäviin, joissa kaikissa erilainen palkkaus
T. Sh, vuositulo tänä vuonna 61 000 €
Voi toki. Mutta jos puhutaan nyt sairaanhoitajan työstä niin se palkka on aika lailla sama. Jos sit päätyy kaupparatsuksi yms ja saa vähän aikaa hyvää palkkaa, niin si on aika pieni osa ko. ammattilaisista. Niissäkin voi yyteet olla edessä ja leveä leipä loppua lyhyeen. Voinhan minä olla vaikka lastenhoitaja, mutta jos teen muuta työtä ni saatan tienata 100 tonnia vuodessa. Se ei kuitenkaan poissulje sitä, että suurin osa lastenhoitajan töitä tekevistä saa keskivertoa lastenhoitajan palkkaa.
Ei taas nää lainaamiset toimi. Tuossa ylempänä joku sanoi, että insinöörin ja sairaanhoitajan koulutukset ovat vertailukelpoisia pituudeltaan. Eivät ole. Amk- insinöörin koulutus on 240 op, amk-sairaanhoitajan 210 op. Sama 210 op on esim. tradenomin koulutus. Sitten jos suorittaa yamk:n, niin insinöörille riittää 60 op, kun shja tradenomi tekee 90 op. Eli koulutus on pituudeltaan sama vasta sitten, kun on myös yamk-tutkinto tehtynä. Ja tehtävätkin toki sitten siinä kohtaa vaativampia kaikilla.
Tässä ketjussa, ja kaikissa muissakin sh-ketjuissa vedotaan myös aina siihen, ettei insinöörin tarvitse tehdä vuorotyötä. Alan vuorotyö on kaikilla tiedossa koulutukseen hakeutuessa, myös sairaanhoitajilla. Itse työskentelin nuorena kaupassa, ja aloin miettiä, etten kyllä ala tehdä myöhemmin perheellisenä töitä pyhinä ja viikonloppuina joten suoritin tradenomin tutkinnon ja myöhemmin myös yamk:n. Mieheni on insinööri. Kummallakaan ei ole vuorotyötä, mutta joustava työaika. Eli kun on ruuhkaa, joku työ pitää saada valmiiksi, tehdään pitkää päivää samalla palkalla. Tunnit saa sitten myöhemmin takaisin tunti tunnista. Aina on epävarmaa, milloin ehtii ottaa tunteja takaisin. Aina roikkuu kymmeniä tunteja plussasaldoa. Olen myös hoitanut häiriötilannetta juhannusaattona mökkilaiturilta käsin. Hoitoalalla saa ylityökorvaukset, hälytysrahat sun muut saman tien.
Arvostan hoitoalan työntekijöitä, mutta tämä jatkuva valitus palkasta alkaa todella kyllästyttämään. Palkat eivät ole muillakaan amk-aloilla sen kummemmat, ja parhaimmillaan tosiaan verrataan sairaanhoitajan nettoa ja insinöörin bruttoa keskenään. Ei ihme, että lääkelaskutkin koetaan vaikeina, kun ei ole käsitystä edes perusasioista.
Hoitoalan ongelmat on huonossa johtamisessa ja hierarkisessa järjestelmässä, ei palkassa. Ja jos sairaanhoitaja saa parempaa palkkaa Norjassa, niin saa myös muut ammattiryhmät.
Jokainen tekee sitä, mikä itseä kiinnostaa ammatin kanssa. Sinun mielipiteesi ja kokemuksesi ovat vain sinun mielipiden ja kokemus, joka ei tarkoita ettäkö muillakin olisi samanlaista kuin sinulla on ollut.
Ihmisen on myös annettava tehdä omat "virheensä" ja joskus on myös opittava asioita kantapään kautta, sellainen on ihmisluonne. Kyllä hoitoalalta pois pääsee, jos ei työ vastaa odotuksia ja palkka ei riitä elämiseen.
2021, eli ennen näitä korotuksia: "Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Sairaanhoitaja on 3,261 euroa kuukaudessa."
Ei hyvä aloitus. Jos olet sitä mieltä niin pidä omana tietonasi. Ei pidä edes paikkaansa.
Ihmeellistä draamailua aina vaan. Mä olen laitoshuoltajana ollut aina osaston pienipalkkaisin, ja ihan hyvin on saatu asuntolaina maksettua ja perhe elätettyä, yhtä pienipalkkaisen kanssa. Kaikkea ei vaan saa kerralla. Toiset eivät isommilla palkoilla edes elä. Maailman pienin viulu soittelee.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa puhuit. Samoin opastaisin omaakin tytärtäni. Naisvaltaisten hoito- ja kasvatusalojen työlle ei anneta tässä maassa mitään arvoa. Lue vaikka päivän Hesarin pääkirjoitus.
Röntgenhoitaja on varmasti se parashomma.
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa kuunnella tätä jatkuvaa kitinää. Oen sairaanhoitaja, päivätyö ja palkka yli 50 000eur/vuosi. Työllistyminen on varmaa ja koulutus melko lyhyt. Voi sitä huonomminkin valita.
Samoin. Olen lh, vuosipalkka riippuen vuodesta 50 000-60 000 riippuen vuorolisistä ja ylitöistä. Työ on mukavaa ohjaustyötä. Lukion ka oli 8.6 aikoinaan. Peruspalkkaan sisältyy ikälisät ja henkilökohtainen lisä, joten perus kuukausipalkka on 2760e
En ole vaihtamassa alaa. Tykkään työstäni
Ihan ei tuo ap:n logiikka aukea. Hän on keskituloisessa ammatissa ja elää kädestä suuhun. Toisaalta kertoo ex-miehensä olevan akateeminen köyhä. Eli olisiko tilanne sen kummempi, jos ap olisi lähtenyt yliopistoon opiskelemaan?
Sairaanhoitajien matemaattinen osaaminen ei kyllä ole kummoista. Sen huomaa jo ihan siitä, että täysin keskituloisella työllä heillä on aina vaikeuksia maksaa lasten harrastuksia ja elämä on tuota kädestä suuhun elämistä. Palkkoja kun vertaavat, itseltä otetaan aina vertailuun joko nettopalkka tai peruspalkka ilman ikä- ja vuorotyölisiä, muilta bruttopalkka. Myös lääkelaskut ovat jotain suurta älyä vaativaa hommaa. Olen itse aivan eri alalla, ja kerran googlailin huvikseni, miten vaikeita nuo mystiset lääkelaskut oikein ovat. Osasin laskea kaikki ilman sairaanhoitajan koulutusta, enkä ole kirjoittanutkaan matematiikkaa lukiossa aikanaan.
Ei sillä, en kyllä itsekään suosittele sairaanhoitajaksi kouluttautumista. Palkan pienuudesta se ei kyllä johdu, vaan siitä, että minulla on alasta aivan todella huono mielikuva tämän jatkuvan valittamisen vuoksi. Tuntuu, että kaikki hoitajat vain valittavat keskenään, haukkuvat muita työntekijöitä ja pitävät itseään jotenkin parempana. En haluaisi töihin tuollaiseen työyhteisöön.
Hyvä keskusteluaihe. Yleisesti ja ei pelkästään Suomessa, on hoitoala keskikertaisesti tai huonosti palkattua (Suomessa lisät nostavat tuloja). Teknisillä aloilla esimerkiksi voi elämänsä työskennellä vaihtelevimmissa ja paremmin palkatuissa töissä. Tyttöjen kannattaisi miettiä monelta kantilta asiaa kun miettivät koulutusta ja alaa.
Itse naisena olen ollut energia-alalla.
Olen samaa mieltä, mutta keskituloisellakin voi olla vaikeus saada rahat riittämään. Minua hirvittää ja harmittaa pienituloisten puolesta, mutta tienaan juuri sen verran ettei mitään tukia heru ja tällä rahalla pitää sitten elää ja kattaa sellaisetkin yllättävät kulut, mihin uppoaa aika paljon rahaa kerralla. Minulle kädestä suuhun tarkoittaa, että rahat riittää kuukaudeksi mutta juuri mitään ei saa säästöön pahan päivän varalle. Mitään luksuselämää en vietä, vaan ostan ihan normaalia ruokaa ja teen myös itse. Pelkästään asuminen kohtuullisen matkan päässä työpaikasta täällä pk-seudulla on jo niin kallista, että kyllä siinä saa miettiä mihin tämän keskituloisen palkan jakaa jotta sen saa riittämään. Ja joo, toki töitä olisi ihan missä tahansa peräkylällä tarjota, mutta minusta ratkaisu ei aina voi olla se että muuta kauemmas halvempaan, jos koko elämän on järjestänyt sille paikkakunnalle missä nyt asuu. Kyllä Helsinkikin hoitajia tarvitsee.