Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos haluat elää elämäsi köyhänä, niin suosittelen hoitoalan työtä

Vierailija
03.12.2023 |

Sukulaisnainen suuttui kun sanoin suorat sanat heidän tyttärensä ammatinvalinnasta. Tämä nainen on itse ollut koko elämänsä kotirouva ja tehnyt ajoittain osa- aikatyötä tutun kautta. Mies tienaa verotietojen mukaan noin 200 tonnia vuodessa ja lisäks heillä perittyä rahaa.  Tiedän, että toimin typerästi, mutta mulla vaan kiehui yli. Olen sairaanhoitaja itse ja elän täysin kädestä suuhun, vaikka tehnyt töitä 15- vuotiaasta.  Olisin pystynyt muuhunkin ja pääsinkin yliopistoon haluttuun paikkaan lasten ollessa pieniä. Samanaikaisesti tapahtunut avioero johti siihen, että en pystynyt opiskelemaan kunnolla, koska oli lainaa vielä sh- opinnoistakin. Kärvistelin sitten lasten kouluajat ja tein ylitöitä jotta pystyin kustantamaan harrastukset yms. Lasten isä on akateeminen köyhä ja ollut työttömänä välillä. Nyt lapseni ovat täysikäisiä opiskelijoita ja elän kädestä suuhun tehden työtä josta lähden melkein joka päivä itkien kotiin. En tiedä voinko viiskymppisenä ottaa opintolainaakaan enää. Joka päivä on yhtä paskaa ja itken joka ikinen päivä.

Sukulaistyttö siis lähtee 9 keskiarvolla nyt opiskelemaan sairaanhoitajaksi mikä on täysin järjetön asia. Sanoin vaan, että hän toistaa samat virheet, mutta hänen ei tarvitse raha- asioita kaiketi miettiä.  En varmaan olis mitään sanonut, mutta kun alettiin puhua miten se on " hieno ammatti", niin mulla leikkas kiinni.  Jos kysytään niin vastaan rehellisesti. En kenellekään suosittele tätä ammattia jos edes keskinkertaisesti pärjää koulussa. Tietenkin jos rahaa tulee muuta kautta niin mikäs siinä. Jos haluat joka v....n kuukausi miettiämillä rahoitat minkäkin ja elää kädestä suuhun niin kannattaa.

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla vaan siis liian isot menot, suhteutettuna tuloihin? Paljon sulla nyt on tuntipalkka? Teetkö 1,2 vai 3 vuorotyötä? Täydet tunnit? 

Vierailija
2/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha sinne lipastolle on mennä, ellei opiskele lääkäriksi. Muuten lopputulos on työtön ja akateeminen köyhä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on liian suuret menot. Sairaanhoitajana tienaat vähintään ~3000e kuussa. Älä muuta väitä. T. Lähihoitaja 

Vierailija
4/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä pärjää jos on puoliso. Jos on yh niin elintaso sama kuin pitkäaik.työttömällä. Päivätyöstä jää käteen noin 2000 kuussa jos on kaikki lisät. Siitä sitten perheasunnon kuluja ja ruokia makselemaan. Jos haluat extraa niin teet pyhät ja lomat extraa jossain, jossa pyhätöitä. Jos haluaa tonnin lisää palkkaa niin se tietää lukuisia päiviä tai lukuisia iltoja ylityötä oman työn lisäksi ja tietysti ajankohtina kun muut ovat vapailla. Joulu jne menee kivasti lisätöissä kun lapset isällään. Ja kaikki extra menee pakollisiin kuluihin. Siten ihmetellään, että tälle paska- alalle ei tuu ihmisiä....

Vierailija
5/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran sinä saat nettona palkkaa? Ja paljonko kuvittelet muiden saavan? Kai tiedät että tuo 200k vuodessa on täysin poikkeuksellista. 

Vierailija
6/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää sun tarinas sai mut ap suorastaan kiehumaan!!!  Sairaanhoitajan palkka on aivan keskitasoa ja sillä todellakin pärjää, jos vaan osaa elää tulojensa mukaan. Siskoni on lähihoitaja (eli vielä pienemmällä palkalla) ja saanut kymppitonneja palkastaan säästöön. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot!

Jos olet elänyt yli varojesi koko 50-vuotisen elämäsi, niin siitä on aivan turha lähteä syyttämään työpaikkaa ja palkkatasoa. En missään nimessä väitä, ettei työ ei olisi raskasta ja kuluttavaa, mutta tuota en sulata että palkka ei riittäisi mihinkään. Se riittää kyllä, kun ei tavoittele kuuta taivaalta. Suunnilleen samalla palkkatasolla kaikki muutkin suomalaiset joutuu elämään. 

Vierailija
7/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa puhuit. Samoin opastaisin omaakin tytärtäni. Naisvaltaisten hoito- ja kasvatusalojen työlle ei anneta tässä maassa mitään arvoa. Lue vaikka päivän Hesarin pääkirjoitus. 

Vierailija
8/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sh ja eronnut. Lapset täysikäisiä. Sain osituksessa sen verran, että sain itselleni kaksion pk- seutu. Siltikään palkalla ei juhlita. 

Vierailija
9/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et käsitellyt yhtään työtäsi. Eikö työstä löydy mitään positiivista? Onko haitat suuremmat kuin hyödyt? Onko suoja erinomainen vakavaa tautimuotoa vastaan?

Vierailija
10/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla että elät kädestä suuhun? Arvioisin että palkkasi on nettona 2000-2300 kuukaudessa. Tuosta voi vaikka tonnin laskea asumiskuluihin, vaikka paljon halvemmallakin voisit yksin asua (siitä sitä säästöä). Sitten jää vielä tonni muuhun kulutukseen ja ruokaan. Eikö sillä yksi ihminen pärjää aivan loistavasti ja säästöönkin pitäisi jäädä? 

Vierailija
11/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei puhuttu lähihoitajista vaan siitä, mihin yli 9 keskiarvon tytön kannattaa mennä opiskelemaan. Jos kapasiteettia riittää, kannattaa suunnata alalle, jota arvostetaan ja jossa maksetaan kykyjen sekä tehtävän vaativuuden mukaista palkkaa.

Vierailija
12/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteen jää 2 tonnia jos palkka on 3 tonnia bruttona. Jos asuu pk seudulla ja maksaa esim. ASO- asunnon vuokran 1100 kuussa.  Tässä oletuksena et on jo maksanut sen asomaksun noin 30000. Sitten pakolliset vakuutukset; ruoka, ehkä välillä täysi- ikäiselle lapselle joku pieni avustus tai joululahja; silmälasit, pesukone niin miten ihmeessä sitä rahaa voisi hirveästi jäädä.  Perintöjä ei ole eikä koskaan tule.

Vierailija
13/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajilla on joku harhakuvitelma, että ne kaikki muut saa käteen 5000e kuussa. Ei saa, siitä verotus pitää huolen.  

Vierailija
14/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä sä kannat huolta jonkun varakkaan perheen tyttären toimeentulosta? Voit olla varma, että hänellä on omat aivot joilla tehdä päätöksiä ja voi vaihtaa alaa, jos alavalinta ei miellytä. 

Vierailija
15/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nettopalkka on 2100 €/kk. En ole sh. Ehkä siksi en myöskään tunne olevani köyhä, vaan palkka riittää mainiosti.

Vierailija
16/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteen jää 2 tonnia jos palkka on 3 tonnia bruttona. Jos asuu pk seudulla ja maksaa esim. ASO- asunnon vuokran 1100 kuussa.  Tässä oletuksena et on jo maksanut sen asomaksun noin 30000. Sitten pakolliset vakuutukset; ruoka, ehkä välillä täysi- ikäiselle lapselle joku pieni avustus tai joululahja; silmälasit, pesukone niin miten ihmeessä sitä rahaa voisi hirveästi jäädä.  Perintöjä ei ole eikä koskaan tule.

Voi asua halvemmin, jos lapset on aikuisia. 

Vierailija
17/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin tunnen olevani hyvätuloinen laitoshuoltajana. Kk brutto on n. 3350e, 3 vuorotyö. Mulla on kaikkea, ei kokoajan tarvii olla shoppailemassa. Ja epassi edulla voi käydä leffassa ja keilaamassa. Ei mulla nytkään tilillä ole rahaa extraan. Ruokarahat ja bensarahat on budjetoitu seuraavaan palkkaan asti. Tai kävin mä pikkujouluissa, sinne meni 35e juomisiin ja syömisiin. 

Vierailija
18/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajalle on töitä missä päin tahansa, ei ole mikään pakko asua noin kalliissa asunnossa. 

Vierailija
19/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt ottaa usein mallia äidiltään. Sukulaistyttösi on kasvanut ympäristössä jossa isä tekee uraa ja äiti on kotona hoivaamassa, siivoamassa ja kokkaamassa. Jos tämä asetelma toimii sukulaispariskunnallasi hyvin, niin voi olla että tytöllä on hyvinkin ruusuiset kuvitelmat ihmisten auttamisesta, ei tuon ikäinen välttämättä ymmärrä että pitkän hoitamisen täytteisen päivän jälkeen on turhaa odottaa rahaa ja kiitosta. Itsekin kuvittelin vielä 18-vuotiaana, että kokin ammatti on mukavaa suolan maistelua ja ihanaa herkkuruoan tuoksua. En edes jaksa kuvailla tarkemmin, kuinka väärässä olin. Nämä ammatilliset jatkeet naisten kotitöille eivät todellakaan ole siltä miltä ne ulkopuolisen silmin ehkä näyttävät. 

Tuolla keskiarvolla tyttö tosin voi hakea lukioon myöhemmin jos hoitoala osoittautuu hänelle vääräksi

Vierailija
20/112 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissäkin parhaita neuvojia on ne, joilla hyvätuloinen puoliso turvaa selustan ja sitten on niin kiva tehdä antoisaa työtä.  Monilla sairaanhoitajilla on hyvätuloinen puoliso, ainakin omassa tuttavapiirissäni. On dippainssiä; ekonomia, rakennusalan yrittäjää, erikoislääkäriä, juristia jne... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä