Jos haluat elää elämäsi köyhänä, niin suosittelen hoitoalan työtä
Sukulaisnainen suuttui kun sanoin suorat sanat heidän tyttärensä ammatinvalinnasta. Tämä nainen on itse ollut koko elämänsä kotirouva ja tehnyt ajoittain osa- aikatyötä tutun kautta. Mies tienaa verotietojen mukaan noin 200 tonnia vuodessa ja lisäks heillä perittyä rahaa. Tiedän, että toimin typerästi, mutta mulla vaan kiehui yli. Olen sairaanhoitaja itse ja elän täysin kädestä suuhun, vaikka tehnyt töitä 15- vuotiaasta. Olisin pystynyt muuhunkin ja pääsinkin yliopistoon haluttuun paikkaan lasten ollessa pieniä. Samanaikaisesti tapahtunut avioero johti siihen, että en pystynyt opiskelemaan kunnolla, koska oli lainaa vielä sh- opinnoistakin. Kärvistelin sitten lasten kouluajat ja tein ylitöitä jotta pystyin kustantamaan harrastukset yms. Lasten isä on akateeminen köyhä ja ollut työttömänä välillä. Nyt lapseni ovat täysikäisiä opiskelijoita ja elän kädestä suuhun tehden työtä josta lähden melkein joka päivä itkien kotiin. En tiedä voinko viiskymppisenä ottaa opintolainaakaan enää. Joka päivä on yhtä paskaa ja itken joka ikinen päivä.
Sukulaistyttö siis lähtee 9 keskiarvolla nyt opiskelemaan sairaanhoitajaksi mikä on täysin järjetön asia. Sanoin vaan, että hän toistaa samat virheet, mutta hänen ei tarvitse raha- asioita kaiketi miettiä. En varmaan olis mitään sanonut, mutta kun alettiin puhua miten se on " hieno ammatti", niin mulla leikkas kiinni. Jos kysytään niin vastaan rehellisesti. En kenellekään suosittele tätä ammattia jos edes keskinkertaisesti pärjää koulussa. Tietenkin jos rahaa tulee muuta kautta niin mikäs siinä. Jos haluat joka v....n kuukausi miettiämillä rahoitat minkäkin ja elää kädestä suuhun niin kannattaa.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajilla ei tasan ole mitään valittamisen aihetta vaan ovat, kaikki asiat suhteutettuna, jopa massikeisareita. Koulutuksen läpäisee aivoton apinakin ja on turvattu, ikuisesti kestävä suojatyöpaikka ja töihin voi lampsia mihin tahansa ilmoitusluonteisesti. Tästä kärjistystä on vain inasen.
Kun on näin hieno ja hyväpalkkainen työ, kehotat varmaan lapsesi alalle, että pääsee rikastumaan hoitajana?
Olen itse ollut hoitoalalla, enkä IKINÄ suosittelisi sitä kenellekään. Eikä se johdu vain rahasta.
Olen hyvin onnellinen, että en ole hoitoalalla Lapsilleni en missään nimessä suosittele sitä myöskään.
Nuorena olin hetken aikaa sairaala-apulaisena ja näin sen verran sairaanhoitajien työtä läheltä, että ei kiitos ikinä. Mitä olen alalla olevilta ymmärtänyt, hullummaksi vain menee vuosi vuodelta
Hoitoalalle ei kannata alkaa jos on sitä mieltä, että on oma persoona sen jälkeen kun on laittanut työvaatteet päälle. Se oma itse jätetään sinne pukuhuoneeseen kaappiin työpäivän ajaksi ja se työpäivä ollaan pelkkä vaate joka tekee töitä. Mikään ei ole henkilökohtaista mitä päivän aikana kohtaa. Siellä ollaan asiakaspalvelu ammatissa. Tämä ajattelutapa säästää ihmistä ihan hemmetisti. Mitä kauempana se työminä on oikeasta minästäsi, sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut hoitoalalla, enkä IKINÄ suosittelisi sitä kenellekään. Eikä se johdu vain rahasta.
Missä olet nykyään?
Vierailija kirjoitti:
En suosittele alaa. Miksi?
1. Oli työntekijöiden yli-tai alitarjota,lama,nousukausi tai lama, niin AINA ON OLLUT JOKA TYÖYKSIKÖSSÄ LIIAN VÄHÄN HOITAJIA,AINA.
2. Johtaminen alalla on p e r s e e stä: kyykyttävää,nöyryttävää,alentavaa
3. Työ on fyysisesti ja henkisesti raskasta. Viimeistää nelikymppisenä vtuttaa tehdä vuorotyötä
4. Jos teet pöivätyötä,palkka on pska
Terveisin sh, 30-vuoden työkokemus.
Tuossa on hyviä perusteita pelkän palkkavertailun sijaan.
Paljon on sairaita työyhteisöjä sairaaloissa, isoissakin ja pk-seudulla. Eri ammattiryhmät hyvin eriarvoisessa asemassa keskenään, toisilla vapauksia, toisilla ei. En suosittele kenellekään hoitoalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin tunnen olevani hyvätuloinen laitoshuoltajana. Kk brutto on n. 3350e, 3 vuorotyö. Mulla on kaikkea, ei kokoajan tarvii olla shoppailemassa. Ja epassi edulla voi käydä leffassa ja keilaamassa. Ei mulla nytkään tilillä ole rahaa extraan. Ruokarahat ja bensarahat on budjetoitu seuraavaan palkkaan asti. Tai kävin mä pikkujouluissa, sinne meni 35e juomisiin ja syömisiin.
Ihanko oikeasti laitoshuoltaja tienaa edes vuorotöissä noin hyvin?
Kyllä. Ja kun pyhänä pyydetään jäämään puutevuoroon, voi laskea pyhätunnit, ylityöt ja hälyrahat, niin niistä pyhäylitöistä tuntipalkkani huitelee n. 60e.
Et siis tiedä mitään köyhyydestä jos luulet olevasi köyhä kun olet sairaanhoitaja. Siskoni oli sairaanhoitajana osapäivä töissä, sai yli 16 euroa tunnilta eikä kokenut olevansa köyhä kun ei sitä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on liian suuret menot. Sairaanhoitajana tienaat vähintään ~3000e kuussa. Älä muuta väitä. T. Lähihoitaja
Tuosta verot pois, niin eipä siitä jää käteen niin paljoa että sillä mitään lasten harrastuksia ja muuta perhe-elämää kustannettaisiin kovin pitkälle, etenkin jos puoliso on pienipalkkaisessa työssä. Lisäksi tuohon kolmeen tonniin saa jo olla viikonloppuja ja öitä töissä, hyvästi perhe-elämä ja yhteiset menot.
- toinen sairaanhoitaja
Olin hoitaja alalla 4 vuotta. Se riitti ja vaihdoin alaa ja tienaan nyt 2 kertaa enemmän mitä hoitajana.
T: nainen 35.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla että elät kädestä suuhun? Arvioisin että palkkasi on nettona 2000-2300 kuukaudessa. Tuosta voi vaikka tonnin laskea asumiskuluihin, vaikka paljon halvemmallakin voisit yksin asua (siitä sitä säästöä). Sitten jää vielä tonni muuhun kulutukseen ja ruokaan. Eikö sillä yksi ihminen pärjää aivan loistavasti ja säästöönkin pitäisi jäädä?
Ohis sairaanhoitajan palkka nettona 2000-2300e? Suomessa? Missä näitä suomalaisen progressiivisen verotuksen väärinymmärtäjiä sikiää. Netto lienee sairaanhoitajalla max 2000e. Huom. Max.
Ap kommenttiin lisäisin, että itse olen huomannut varakkaiden vanhempien lasten/nuorten opiskelevan/haahuilevan/etsivän itseään pidemmän kautta kun taas varattomien vanhempien lapsilla on aika selkeä käsitys, että opiskellaan ja mennään töihin. Tarkoitan tällä sitä, että varakkaiden vanhempien lapsilla ei ole kiire ammattiin. Mahdollisesti sairaanhoitajaopinnot on yksi välipysäkki, sitten hieman töitä ja jatko-opiskelua. Ehkä perhekin välissä ja lisää opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttävät sairaanhoitajat, jotka meuhkaavat joka välissä työnsä raskaudesta ja palkkansa pienuudesta. Ymmärrättekö, että muillakin aloilla tehdään raskasta työtä, eikä siellä palkka ole yhtään sen parempi. Vastuuta on muissakin töissä ja jos ei hoida töitään kunnolla, niin ihmisiä voi kuolla muillakin aloilla.
Eikä 9 keskiarvo takaa sitä, että ihminen pääsisi yliopistoon, vaikka kuinka lukisi. Iso osa ei valmistu ikinä. Eikä yliopistokoulutus takaa sitä, että saisi hyväpalkkaisen työn. Monella yliopiston käyneellä on pienempi palkka kuin ap:lla. Siksi ärsyttää tuo ulina. Lyhyt koulutus ja hyvätuloinen sisätyö, jonka olet itse valinnut. Sitä paitsi sinulla hyvät mahdollisuudet vaihtaa työpaikkaa helposti miellyttävämpään, koska alalla on työvoimapula.
Toki ymmärrän, että muillakin aloilla on raskasta ja voi olla muita ihmisiä, joista on vastuussa jollain tavoin. Ei se silti poista sitä, että omalla alalla (sairaanhoitajana) on jatkuva työvoimapula ja töitä saa paiskia monen ihmisen edestä, ihmiset joita hoidan ovat monesti tosi huonossa kunnossa ja hyvin työläitä, työntekijöitä otetaan sisään melkein suoraan kadulta kunhan on edes puolivalmis tutkinto ja näitä saa sitten kaitsea siinä oman työn sivussa. Vastuu ei ole työni ongelma, vaan se että en yksinkertaisesti pysty tekemään työtäni niin hyvin että vastuu tulisi kannettua kunnolla. Lisäksi kolmivuorotyö, missä ei pyhiä tunneta paitsi palkkana, väsyttää ja vie ihmisestä mehut kun sitä vuosia tekee. Kirsikkana kakun päälle potilaat ja etenkin omaiset, jotka vaativat kaikkea maan ja taivaan väliltä ja joskus saattaa nyrkki tai jalkakin heilahtaa hoitajaa kohti. Työnantaja on melkein joka paikassa pyörittelemässä päätään, kun tilanne on kestämätön ja samalla hoitajien pitää tehdä enemmän ja enemmän myös sihteerin ja laitoshuoltajan töitä, kun tukihenkilöstöstä säästetään. Ihan varmasti monella alalla on yhtä kurjaa, mutta itsekin kehottaisin noita ysin keskiarvon nuoria miettimään, onko tämä ala se mihin oikeasti haluaa. Saman palkan voi aivan varmasti saada jostain vähemmän kuluttavalta alalta. Nykypäivänä hoitajalta vaaditaan niin paljon muuta venymistä, että se halu auttaa niitä potilaita on oikeastaan sivuseikka.
Jep jep, joka suunnalta köyhdytetää,.mm liiton kaksi yli tonni oli vuodessa, siirryin Loimaan kassaan, vuosimaksu 130 egee. Edellinen hallitus kuritti työmatkalaista, bensan hinta hilattiin ylös, eli suoraan pois palkasta.
Olipa outo avaus. Itse lähärinä tienaan 3-vuorotöissä 2800€ bruttona ja pärjään ihan hyvin (varsinkin kun lapsi jo muutti omilleen). Vuokrakin on päälle tonnin eikä asumistukea tipu. Kyllä mulla on varaa ihan lomaillakin ja syödä ulkona. Onko sulla jotain isoja velkoja tai muita rahareikiä? Muuten en ymmärrä kyllä ollenkaan, käsittääkseni sh tienaa minuakin enemmän. Eikä ole puolisoa, itse makselen kaiken...
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa kuunnella tätä jatkuvaa kitinää. Oen sairaanhoitaja, päivätyö ja palkka yli 50 000eur/vuosi. Työllistyminen on varmaa ja koulutus melko lyhyt. Voi sitä huonomminkin valita.
Miten ihmeessä sulla voi olla tuollainen palkka päivätyöstä, kun itse pääsin samaan vuosiansioon tekemällä yöpainotteista kolmivuoroa julkisella puolella ja olin viikonloputkin töissä? Toki ikälisiä ei juuri ollut, mutta silti. Tuo kuitenkin meinaa yli neljän tonnin kuukausipalkkaa! Miten näihin keskusteluihin aina eksyykin joku tilastopoikkeama, joka sitten antaa olettaa että koko alalla on asiat niin kuin hänellä.
Ihmisillä on melkoisia harhaluuloja muiden tuloista. Suomalaisista keskituloisista lähes kaikki saa verojen ja muiden kulujen jälkeen semmoset 2000-3000 € käteen kuussa. Progressiivinen verotus pitää huolen siitä, että saadakseen 3500 € käteen, niin pitää olla jo erittäin hyvä palkka.
Peruspalkka 3104eur, sen päälle täydet kokemuslisät. Vaihdan mielelläni vuoroa, siitä saa 130 eur kertakorvausta ja otan kaikki ylityöt rahana. Teen siis pelkkää aamua, mutta myös la-su.
Minua niin kyllästyttää tämä hoitajien valitus. Hoitajat saivat viimeksi ennätykselliset palkankorotukset. Naureskelimme mieheni kanssa että kauankohan hoitajat ovat tyytyväisiä. Itse veikkasin kuukautta mutta totuus oli karumpi. Ei päivääkään. Muste ei ollut ehtinyt edes kuivua allekirjoituksissa kun valitus alkoi. Sitten ihmetellään miksi alalla on pulaa työntekijöistä. Hoitajilla on varma työpaikka jonka voi ihan vapaasti valita monista vaihtoehdoista. Ei tarvitse kärvistellä työttömänä. Eikä tarvitse olla hakea niitä työpaikkoja joissa olet yksi 200: sta hakijasta ja jota et saa silläkään kertaa.
En suosittele alaa. Miksi?
1. Oli työntekijöiden yli-tai alitarjota,lama,nousukausi tai lama, niin AINA ON OLLUT JOKA TYÖYKSIKÖSSÄ LIIAN VÄHÄN HOITAJIA,AINA.
2. Johtaminen alalla on p e r s e e stä: kyykyttävää,nöyryttävää,alentavaa
3. Työ on fyysisesti ja henkisesti raskasta. Viimeistää nelikymppisenä vtuttaa tehdä vuorotyötä
4. Jos teet pöivätyötä,palkka on pska
Terveisin sh, 30-vuoden työkokemus.