Jos haluat elää elämäsi köyhänä, niin suosittelen hoitoalan työtä
Sukulaisnainen suuttui kun sanoin suorat sanat heidän tyttärensä ammatinvalinnasta. Tämä nainen on itse ollut koko elämänsä kotirouva ja tehnyt ajoittain osa- aikatyötä tutun kautta. Mies tienaa verotietojen mukaan noin 200 tonnia vuodessa ja lisäks heillä perittyä rahaa. Tiedän, että toimin typerästi, mutta mulla vaan kiehui yli. Olen sairaanhoitaja itse ja elän täysin kädestä suuhun, vaikka tehnyt töitä 15- vuotiaasta. Olisin pystynyt muuhunkin ja pääsinkin yliopistoon haluttuun paikkaan lasten ollessa pieniä. Samanaikaisesti tapahtunut avioero johti siihen, että en pystynyt opiskelemaan kunnolla, koska oli lainaa vielä sh- opinnoistakin. Kärvistelin sitten lasten kouluajat ja tein ylitöitä jotta pystyin kustantamaan harrastukset yms. Lasten isä on akateeminen köyhä ja ollut työttömänä välillä. Nyt lapseni ovat täysikäisiä opiskelijoita ja elän kädestä suuhun tehden työtä josta lähden melkein joka päivä itkien kotiin. En tiedä voinko viiskymppisenä ottaa opintolainaakaan enää. Joka päivä on yhtä paskaa ja itken joka ikinen päivä.
Sukulaistyttö siis lähtee 9 keskiarvolla nyt opiskelemaan sairaanhoitajaksi mikä on täysin järjetön asia. Sanoin vaan, että hän toistaa samat virheet, mutta hänen ei tarvitse raha- asioita kaiketi miettiä. En varmaan olis mitään sanonut, mutta kun alettiin puhua miten se on " hieno ammatti", niin mulla leikkas kiinni. Jos kysytään niin vastaan rehellisesti. En kenellekään suosittele tätä ammattia jos edes keskinkertaisesti pärjää koulussa. Tietenkin jos rahaa tulee muuta kautta niin mikäs siinä. Jos haluat joka v....n kuukausi miettiämillä rahoitat minkäkin ja elää kädestä suuhun niin kannattaa.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin tunnen olevani hyvätuloinen laitoshuoltajana. Kk brutto on n. 3350e, 3 vuorotyö. Mulla on kaikkea, ei kokoajan tarvii olla shoppailemassa. Ja epassi edulla voi käydä leffassa ja keilaamassa. Ei mulla nytkään tilillä ole rahaa extraan. Ruokarahat ja bensarahat on budjetoitu seuraavaan palkkaan asti. Tai kävin mä pikkujouluissa, sinne meni 35e juomisiin ja syömisiin.
Siivooja tienaa enemmän kuin sh? Itse olen sh ja teen vuorotyötä enkä tienaa noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei puhuttu lähihoitajista vaan siitä, mihin yli 9 keskiarvon tytön kannattaa mennä opiskelemaan. Jos kapasiteettia riittää, kannattaa suunnata alalle, jota arvostetaan ja jossa maksetaan kykyjen sekä tehtävän vaativuuden mukaista palkkaa.
Niin, kykenemme ainoastaan vertaamaan palkkoja kun meillä ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sä kannat huolta jonkun varakkaan perheen tyttären toimeentulosta? Voit olla varma, että hänellä on omat aivot joilla tehdä päätöksiä ja voi vaihtaa alaa, jos alavalinta ei miellytä.
Lisäksi uusia opintoja voi rahoittaa tekemällä sh-keikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää että jos yli 3000€/kk tienaavat sairaanhoitaja joutuu elämään köyhyydessä ja kädestä suuhun, niin miten joku kaupankassa, siivooja ym pysyy edes hengissä alle 2000€ palkallaan? Työttömistä nyt puhumattakaan.
Eihän ne kaupan osa-aikaiset työntekijät ja siivoojat meinaakaan pysyä hengissä ja on saaneet usein asumistukea, jota nyt rajusti leikataan. Monen pienipalkkaisen vähäinenkin asumistuki loppuu kokonaan.
On täysi arvoitus, mistä persut ja kokoomus luulee näille aloille löytyvän pk-seudulla työntekijöitä. Nythän he sensuroivat valiokunnan mietinnöstä kohdat, joissa tuotiin esiin nämä ongelmat.
Olisit jättänyt lapset hankkimatta. Kyllä tulee pienemmilläkin tuloilla toimeen kuin sh:n tulot jos ei hanki lapsia. Ne nyt vain on ihan helvetillinen kuluerä ja köyhdyttäjä.
Sh ylittää usein juuri sen tulorajan, että ei saa asumistukea yms. Eli se osa- aik kassa saa ne ja kenties kaupungin asunnon ja käytännössä elintaso sama kuin hoitajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin tunnen olevani hyvätuloinen laitoshuoltajana. Kk brutto on n. 3350e, 3 vuorotyö. Mulla on kaikkea, ei kokoajan tarvii olla shoppailemassa. Ja epassi edulla voi käydä leffassa ja keilaamassa. Ei mulla nytkään tilillä ole rahaa extraan. Ruokarahat ja bensarahat on budjetoitu seuraavaan palkkaan asti. Tai kävin mä pikkujouluissa, sinne meni 35e juomisiin ja syömisiin.
Siivooja tienaa enemmän kuin sh? Itse olen sh ja teen vuorotyötä enkä tienaa noin paljon.
Siinä on varmaan ikälisät myös.
Vierailija kirjoitti:
Olisit jättänyt lapset hankkimatta. Kyllä tulee pienemmilläkin tuloilla toimeen kuin sh:n tulot jos ei hanki lapsia. Ne nyt vain on ihan helvetillinen kuluerä ja köyhdyttäjä.
Tervetuloa alalle, kunhan siirryt luostariin asumaan ja unohdat perheen perustamiset sun muun joutavan.
Noh, palstalla joku hallituksen kannattaja oli sitä mieltä, että kun töissä näkee ihmisiä, näillä aloilla työskentelevät voi hyvin elää vapaa-ajalla yksin.
Itseäni ärsyttävät sairaanhoitajat, jotka meuhkaavat joka välissä työnsä raskaudesta ja palkkansa pienuudesta. Ymmärrättekö, että muillakin aloilla tehdään raskasta työtä, eikä siellä palkka ole yhtään sen parempi. Vastuuta on muissakin töissä ja jos ei hoida töitään kunnolla, niin ihmisiä voi kuolla muillakin aloilla.
Eikä 9 keskiarvo takaa sitä, että ihminen pääsisi yliopistoon, vaikka kuinka lukisi. Iso osa ei valmistu ikinä. Eikä yliopistokoulutus takaa sitä, että saisi hyväpalkkaisen työn. Monella yliopiston käyneellä on pienempi palkka kuin ap:lla. Siksi ärsyttää tuo ulina. Lyhyt koulutus ja hyvätuloinen sisätyö, jonka olet itse valinnut. Sitä paitsi sinulla hyvät mahdollisuudet vaihtaa työpaikkaa helposti miellyttävämpään, koska alalla on työvoimapula.
Kysymys: onko täällä hoitajaa, joka on myös lähes aikuisten lasten yh, mutta asunto on maksettu.
Miten pärjäätte palkallanne, kun asumiskulut ovat pienet, eikä velkoja ole? Itselläni edessä tuo tilanne kohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta kokemusta. Tuntipalkka 14.44e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on varmaan ikälisät myös.
On mullakin. Silti saan yleensä 3300 e kuussa. Vuorotyö ja kaikki ikälisät
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttävät sairaanhoitajat, jotka meuhkaavat joka välissä työnsä raskaudesta ja palkkansa pienuudesta. Ymmärrättekö, että muillakin aloilla tehdään raskasta työtä, eikä siellä palkka ole yhtään sen parempi. Vastuuta on muissakin töissä ja jos ei hoida töitään kunnolla, niin ihmisiä voi kuolla muillakin aloilla.
Eikä 9 keskiarvo takaa sitä, että ihminen pääsisi yliopistoon, vaikka kuinka lukisi. Iso osa ei valmistu ikinä. Eikä yliopistokoulutus takaa sitä, että saisi hyväpalkkaisen työn. Monella yliopiston käyneellä on pienempi palkka kuin ap:lla. Siksi ärsyttää tuo ulina. Lyhyt koulutus ja hyvätuloinen sisätyö, jonka olet itse valinnut. Sitä paitsi sinulla hyvät mahdollisuudet vaihtaa työpaikkaa helposti miellyttävämpään, koska alalla on työvoimapula.
Täytyy kyllä sanoa, ettei sh:n koulutus ole lyhyt ja työ on vuorotyön ja fyysisen raskauden vuoksi paljon rankempaa kuin monella alalla. Yötyö itsessään on tutkitusti elinikää lyhentävä terveysriski.
Yksinhuoltajalle vuorotyö ja lapset on usein vaikea kombo, kun esim. alakouluikäisille ei mitään vuorohoitoa ole eikä sen ikäisiä voi jättää yksin illoiksi ja öiksi. Urakehitysmahdollisuudet on olemattomat.
Olen pätevä yläkoulun aineenopettaja ja bruttopalkkani on 3200 e/kk. Tästä siis vähenetään vielä verot. Mitään lisiä ei tule. Ylitöistä ei makseta korvausta. Kesät työttömänä.
Mikä siinä sh:n työssä on sellaista, että lähdet usein itkien töistä kotiin? Tuo jäi vähän ihmetyttään.
Toivottavasti nuoret naiset ja miehet hakeutuvat edelleen lähi - ja sairaanhoitajakoulutukseen.
Lääkärit ja hoitsjat tekevät arvokasta työtä.
Sairaalat ovat isoja yhteisöjä, jossa on kuitenkin lopulta mukava ja hyvä työskennellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen pätevä yläkoulun aineenopettaja ja bruttopalkkani on 3200 e/kk. Tästä siis vähenetään vielä verot. Mitään lisiä ei tule. Ylitöistä ei makseta korvausta. Kesät työttömänä.
Mahtaako olla täydet tunnit? Aineenopettajat tienaa keskimäärin yli 4000 euroa kuussa, ei vuorotyötä ja lomat on pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla että elät kädestä suuhun? Arvioisin että palkkasi on nettona 2000-2300 kuukaudessa. Tuosta voi vaikka tonnin laskea asumiskuluihin, vaikka paljon halvemmallakin voisit yksin asua (siitä sitä säästöä). Sitten jää vielä tonni muuhun kulutukseen ja ruokaan. Eikö sillä yksi ihminen pärjää aivan loistavasti ja säästöönkin pitäisi jäädä?
Eli SH saa nettopalkkaa saman verran kuin DI.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nuoret naiset ja miehet hakeutuvat edelleen lähi - ja sairaanhoitajakoulutukseen.
Lääkärit ja hoitsjat tekevät arvokasta työtä.
Sairaalat ovat isoja yhteisöjä, jossa on kuitenkin lopulta mukava ja hyvä työskennellä.
Jos et ole alalla, hakeudu itse. Minä tunnen vain entisiä hoitajia, jotka ei ole samaa mieltä kanssasi.
Miettikää että jos yli 3000€/kk tienaavat sairaanhoitaja joutuu elämään köyhyydessä ja kädestä suuhun, niin miten joku kaupankassa, siivooja ym pysyy edes hengissä alle 2000€ palkallaan? Työttömistä nyt puhumattakaan.