Jos haluat elää elämäsi köyhänä, niin suosittelen hoitoalan työtä
Sukulaisnainen suuttui kun sanoin suorat sanat heidän tyttärensä ammatinvalinnasta. Tämä nainen on itse ollut koko elämänsä kotirouva ja tehnyt ajoittain osa- aikatyötä tutun kautta. Mies tienaa verotietojen mukaan noin 200 tonnia vuodessa ja lisäks heillä perittyä rahaa. Tiedän, että toimin typerästi, mutta mulla vaan kiehui yli. Olen sairaanhoitaja itse ja elän täysin kädestä suuhun, vaikka tehnyt töitä 15- vuotiaasta. Olisin pystynyt muuhunkin ja pääsinkin yliopistoon haluttuun paikkaan lasten ollessa pieniä. Samanaikaisesti tapahtunut avioero johti siihen, että en pystynyt opiskelemaan kunnolla, koska oli lainaa vielä sh- opinnoistakin. Kärvistelin sitten lasten kouluajat ja tein ylitöitä jotta pystyin kustantamaan harrastukset yms. Lasten isä on akateeminen köyhä ja ollut työttömänä välillä. Nyt lapseni ovat täysikäisiä opiskelijoita ja elän kädestä suuhun tehden työtä josta lähden melkein joka päivä itkien kotiin. En tiedä voinko viiskymppisenä ottaa opintolainaakaan enää. Joka päivä on yhtä paskaa ja itken joka ikinen päivä.
Sukulaistyttö siis lähtee 9 keskiarvolla nyt opiskelemaan sairaanhoitajaksi mikä on täysin järjetön asia. Sanoin vaan, että hän toistaa samat virheet, mutta hänen ei tarvitse raha- asioita kaiketi miettiä. En varmaan olis mitään sanonut, mutta kun alettiin puhua miten se on " hieno ammatti", niin mulla leikkas kiinni. Jos kysytään niin vastaan rehellisesti. En kenellekään suosittele tätä ammattia jos edes keskinkertaisesti pärjää koulussa. Tietenkin jos rahaa tulee muuta kautta niin mikäs siinä. Jos haluat joka v....n kuukausi miettiämillä rahoitat minkäkin ja elää kädestä suuhun niin kannattaa.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pätevä yläkoulun aineenopettaja ja bruttopalkkani on 3200 e/kk. Tästä siis vähenetään vielä verot. Mitään lisiä ei tule. Ylitöistä ei makseta korvausta. Kesät työttömänä.
Mahtaako olla täydet tunnit? Aineenopettajat tienaa keskimäärin yli 4000 euroa kuussa, ei vuorotyötä ja lomat on pitkät.
On täydet tunnit. Peruskoulussa kukaan ei tienaa 4000 e. Sairaanhoitajat vain luulevat niin. Lukion opettaja tai rehtori voi tienata 4000 e/kk.
Tienaa. Mun mies ainakin himpun yli 5 tonnia. Yläkoulun aineenope ja luokanvalvoja. Eli älkääpä puhuko paskaa.
Opettajien palkoissa on tosi isoja eroja. Jos on täydet tunnit, täydet ikälisät ja erit tehtäviä ni saa 5 tonnia. Osa saa 3 tonnia. Ei ole syytä tätä asiaa valehdella.
Suomessa on valtavasti ihan amk-inssejäkin suunnilleen samoilla tuloilla sairaanhoitajan kanssa. Joo, totta kai aina on paremmin tienaavia yksilöitä, koska palkat on yksilön kyvyistä kiinni ja nauvoteltavissa, mutta ei perusinssi juuri sh:ta enempää tienaa.
Lukiossa open palkka liki 6 tonnia. Riippuu myös opetettavasta aineesta.eli nuori luokanopettajana tienaa Max 60% kokeneen aineenopen palkasta
omfg.. sulla ei ole mitään käsitystä köyhyydestä. Pilaat aloituksellasi hoitajien maineen. Tuollaisia ihmisiä ei tarvita tässä maassa ollenkaan. Soronoo Norjaan tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa open palkka liki 6 tonnia. Riippuu myös opetettavasta aineesta.eli nuori luokanopettajana tienaa Max 60% kokeneen aineenopen palkasta
Höpsis, rehtori tienaa sen kuus tonnia, ei opettaja.
No sairaanhoitajathan vinkuu ihan vinkumisen ilosta miten on nyt taas hankalaa ja matalapalkkaista. Tosiasiassa teillä on lisien kanssa parempi palkka kuin monella toimistorotalla. Meidän ei tosin tarvitse kosketella sairaita ja likaisia ihmisiä päivät pitkät tai pyyhkiä paskapyllyjä. Illat ja viikonloput vapaata.
t. toimistorotta 2300 kk netto, en miellä itseäni pienipalkkaiseksi
Höpöhöpöä. Monella on PALJON huonommat palkat kuin hoitoalalla, että älkää kitiskö.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on valtavasti ihan amk-inssejäkin suunnilleen samoilla tuloilla sairaanhoitajan kanssa. Joo, totta kai aina on paremmin tienaavia yksilöitä, koska palkat on yksilön kyvyistä kiinni ja nauvoteltavissa, mutta ei perusinssi juuri sh:ta enempää tienaa.
Tekeekö ne inssitkin kolmivuorotyötä, vai tuleeko palkka kuitenkin päivätyöstä ja sitä verrataan siihen vuorotyötä tekevään hoitajaan lisineen päivineen? Oikotieltä löysin tällaisen: "Insinööri amk-tehtävänimikkeen pienin palkka on 2 550 euroa kuukaudessa ja suurin palkka 7 000 euroa kuukaudessa." Eli vähiten tienaava inssi tienaisi suunnilleen saman kuin hoitaja peruspalkkana, mutta tuskinpa noita vähiten tienaavia on ihan hirveästi, kun alan keskiansiot lähentelevät nelosella alkavaa lukua.
Itse kyllästyin hoitoalan huonoon arvostukseen ja olen nyt toisessa työssä ollut vuoden. Ihan sama tulee esiin tässä ketjussa ja tällä palstalla. Jostain syystä hoitajat on varsinkin naisille riistaa, jota haukutaan jatkuvasti ja tehdään provoja, joissa työtä haukutaan. Ikinä en ole samaa kohdannut miesvoittoisten ammattien kohdalla. Se on jännä. Kyllä nainen on naiselle susi.
Sairaanhoitaja on keskituloinen.
Tällaiset purkaukset ovat pöyristyttäviä oikeasti pienituloisten näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis, rehtori tienaa sen kuus tonnia, ei opettaja.
Minulla lukion opena palkka 5600€/kk.
Koulumme reksin vuosipalkka näytti olevan noin 88k€ (oli noin 20k pääomatuloja, niin oli verolistoilla).
Vierailija kirjoitti:
No sairaanhoitajathan vinkuu ihan vinkumisen ilosta miten on nyt taas hankalaa ja matalapalkkaista. Tosiasiassa teillä on lisien kanssa parempi palkka kuin monella toimistorotalla. Meidän ei tosin tarvitse kosketella sairaita ja likaisia ihmisiä päivät pitkät tai pyyhkiä paskapyllyjä. Illat ja viikonloput vapaata.
t. toimistorotta 2300 kk netto, en miellä itseäni pienipalkkaiseksi
Lisien kanssa? Tässä taas esimerkki provosoinnista, jota tällä palstalla koko ajan näkee.Kukaan ei voi olla noin tyhmä, että oikeasti ei tajuaisi et ne lisät tulee epämukavista työajoista. Silloin kun se tradenomi- Nina viettää juhannusta niin joku pesee sen mummon persettä hoivakodissa ja ne suuret lisät tulee siitä. Tämä on yksi minkä takia väsynyt ko. työhön. Yks vähiten arvostetuimpia ammatteja mitä maa päällään kantaa. En suosittele kenellekään ja olen niin onnellinen, että lapseni hakeutui teknisen alan yliopisto- opintoihin.
Minulla lukion opena palkka 5600€/kk.
Koulumme reksin vuosipalkka näytti olevan noin 88k€ (oli noin 20k pääomatuloja, niin oli verolistoilla).
Itse olen erikoislääkärinä yliopistosairaalassa (päivätyö, en päivystä) ja mieheni on lukion rehtori. Hän tienaa minua enemmän. Hänen kertomansa mukaan monella kokeneella lehtorilla palkka reilusti yli 5000€/kk.
Ihan kuten opettajillakin, on hoitajillakin palkoissa suuria eroja kokemuksesta ja työtehtävistä riippuen. Työ on tärkeää ja arvostettua.
Minä olen itsekin sh ja minua ärsyttää tämä palkkavalitus, koska syy hoitajakatoon on ihan muualla. Kyllä suurin syy alanvaihtoon on hoitoalan työilmapiiri ja johtaminen. Tunnen monta hoitoalalta pois vaihtanutta, eikä yksikään ole sanonut syyksi palkkaa, vaan yleinen syy on "v**tumaiset kollegat"
Hoitajat myös vertaavat omaa nettopalkkaansa muiden alojen bruttopalkkaan ja tämän vuoksi on yleinen harhakäsitys, että hoitoalalla muka tienaa esim saman, kuin kaupan kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö ne inssitkin kolmivuorotyötä, vai tuleeko palkka kuitenkin päivätyöstä ja sitä verrataan siihen vuorotyötä tekevään hoitajaan lisineen päivineen? Oikotieltä löysin tällaisen: "Insinööri amk-tehtävänimikkeen pienin palkka on 2 550 euroa kuukaudessa ja suurin palkka 7 000 euroa kuukaudessa." Eli vähiten tienaava inssi tienaisi suunnilleen saman kuin hoitaja peruspalkkana, mutta tuskinpa noita vähiten tienaavia on ihan hirveästi, kun alan keskiansiot lähentelevät nelosella alkavaa lukua.
Vuorotyö on ihan olennainen osa hoitotyötä, ei pitäisi olla kellekään mitenkään yllättävää tai ihmeellistä. Kovin tarkkaan insinöörien ja hoitajien töitä ja palkkausta on mahdotonta verrata, koska tehtävät ja vastuut voi olla niin erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen itsekin sh ja minua ärsyttää tämä palkkavalitus, koska syy hoitajakatoon on ihan muualla. Kyllä suurin syy alanvaihtoon on hoitoalan työilmapiiri ja johtaminen. Tunnen monta hoitoalalta pois vaihtanutta, eikä yksikään ole sanonut syyksi palkkaa, vaan yleinen syy on "v**tumaiset kollegat"
Hoitajat myös vertaavat omaa nettopalkkaansa muiden alojen bruttopalkkaan ja tämän vuoksi on yleinen harhakäsitys, että hoitoalalla muka tienaa esim saman, kuin kaupan kassalla.
Palkoista valittaa varmaan eniten ne, joilla on siellä pienimmässä palkkaluokassa ja kyvyt ei ole riittäneet paremmin palkattuihin tehtäviin. Jos ei sh-koulutuksella osaa erottaa bruttoa ja nettoa, niin ei kovin vaativiin tehtäviin voi laittaakaan.
Eipä tästä maasta löydy suurempaa valittajaa kuin sairaanhoitaja yh. Työtön yh jää kirkkaasti kakkoseksi. Kumma vain etten ole ikinä törmännyt keskusteluissa miesvaltaiseen alaan josta miehet valittaisivat sankoin joukoin keskustelupalstoilla. Kaikilla miesvaltaisilla aloilla on asiat niin hyvin, tuskinpa.
Aloittaja unohtaa, että sh voi työllistyä satoihin erilaisiin tehtäviin, joissa kaikissa erilainen palkkaus
T. Sh, vuositulo tänä vuonna 61 000 €
En itsekään suosittele alaa nykyisin kenellekään. Palkka ei ole huono, mutta ei kyllä riittäväkään että alaa voisi suositella. Isoja muutoksia tarvitaan ennen kuin ala kiinnostaisi nuoria.