Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen liian nopea ja ärsyttää muiden hitaus

Vierailija
02.12.2023 |

Kaupassa, ravintolassa, liikenteessä.. koitan ajatella muita asioita ja hengitellä syvään, välillä ärsyttää silti tosi paljon hidastelijat. Pahin on mennä asioille päivällä kun vanhukset ovat liikenteessä.

Kommentit (155)

Vierailija
41/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kommentoi. En ole hössö, en möläyttele, mutta alan ns. jyräksi helposti. Tätä ominaisuuttani olen koittanut korjata. 

Eli jos vaikka joku töissä jahkaa, niin helposti syyllistyn painostamaan tai sanon että Joo, mä teen tai tee noin ja noin..Olen varmaan hyökkäävä ja pelottava vaikka olen oikeasti hirveän kiltti ja huolehtiva.

Vierailija
42/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin nopea joka tavalla. Kävelen nopein harppauksin, tykkään minuuttiaikatauluista, ja usein kärsinkin nopeudestani kun esim. työssä saa meganopeudesta "palkkioksi" vain lisää työtä tehtäväksi. (Tiedän, että näiden intensiivisten keskittymispyrähdysten ansiosta minulle sopisi parhaiten yrittäjyys, jossa voisin itse päättää aikatauluni.)

Silti minua ärsyttää "nopeat" ihmiset enemmän kuin hitaat. Kassajonossa ei ärsytä edessäni se mummeli joka laskee hitaasti kolikoita, vaan se tyyppi joka takanani huokailee äänekkäästi ja naputtaa jalkaa tuskastuneena kun kassajono kulkee 20 sekuntia hitaammin kuin pitäisi. Kadulla ei ärsytä ne jotka pysähtyvät miettimään minne olivatkaan menossa, vaan ne jotka säheltävät ja törmäilevät - joskus jopa jollain ajoneuvoilla - kun on niin kiire ettei ehdi edes eteensä katsoa.

Tosi usein nämä nopeat ihmiset pitävät itseään tehokkaina, mutta käytännössä heillä ei olekaan mitään ylimaallista kykyä käsitellä tietoa ja ärsykkeitä nopeammin kuin muut, vaan he yksinkertaisesti säheltävät samalla kun luulevat olevansa supersankareita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen semmoinen nopea ja joskus koin niinkuin ap. Mutta olen opetellut sietämään erilaisuutta. Ei kaikki vaan voi sille hitaudelleen mitään ja on aivan turha ärsyyntyä siitä. Itseäni vaan kiusaan.

Tosin edelleen ärsyttää ne, jotka asiakaspalvelussa oman vuoron tullessa ensin valittaa, että joutuivat odottamaan, ja sitten vasta alkavat kaivaa tarvittavia dokumentteja, henkkareita ym esille. Että ei niinkuin yhtään tullut mieleen etsiä tarvittavia juttuja jo siinä kauhean pitkän odotusajan aikana?!

Vierailija
44/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan miettinyt mikä valtava kiire sinulla on paikasta toiseen? Sinulla on kauhea tiedostamaton stressi ja kiire koko ajan, ihan kuin olisi maailmanloppu menossa ja kaikki pitää saada tehtyä mahdollisimman nopeasti.

Olen tästä eri mieltä. Ihmiset ovat eritahtisia, ei minulla koskaan objektiivisesti ole kiire minnekään. Olen perusolemukseltani ripeäliikkeinen ja muiden löntystely ja matelu luo suuren kontrastin omaan olemukseeni. Varmasti vaikutan vaikka kaupassa kireältä, kun tiedän mitä tulen hakemaan ja haluan hoitaa kauppaostokset rivakasti, muun maailman ihmetellessä ja arpoessa että haluavatko omena- vai appelssiinimehua.

-eri

Saahan sitä olla hidasliikkeinen ja löntystellä mutta näillä  löntystelijöillä on lisäksi tapana kerääntyä pareittain tai isommallakin joukolla erinäisiin ahtaisiin paikkoihin, esim. liukuportaiden eteen maailman menoa ihmettelemään, se kyllä joskus ketuttaa. Toinen saman tyylinen on se kun ostoskeskuksissa täytyy kaiken aikaa väistellä sähkösopimuksen, nettiliittymän, lehden yms. tyrkytteiljöitä, ja tietysti hekin aina valitsevat paikan, jossa ovat eniten haitaksi. Sellainen pitäisi kyllä jollakin lailla kieltää.

Vierailija
45/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin nopea joka tavalla. Kävelen nopein harppauksin, tykkään minuuttiaikatauluista, ja usein kärsinkin nopeudestani kun esim. työssä saa meganopeudesta "palkkioksi" vain lisää työtä tehtäväksi. (Tiedän, että näiden intensiivisten keskittymispyrähdysten ansiosta minulle sopisi parhaiten yrittäjyys, jossa voisin itse päättää aikatauluni.)

Silti minua ärsyttää "nopeat" ihmiset enemmän kuin hitaat. Kassajonossa ei ärsytä edessäni se mummeli joka laskee hitaasti kolikoita, vaan se tyyppi joka takanani huokailee äänekkäästi ja naputtaa jalkaa tuskastuneena kun kassajono kulkee 20 sekuntia hitaammin kuin pitäisi. Kadulla ei ärsytä ne jotka pysähtyvät miettimään minne olivatkaan menossa, vaan ne jotka säheltävät ja törmäilevät - joskus jopa jollain ajoneuvoilla - kun on niin kiire ettei ehdi edes eteensä katsoa.

Tosi usein nämä nopeat ihmiset pitävät itseään tehokkaina, mutta käytännössä heillä ei olekaan m

En pidä itseäni erityisen tehokkaana mutta kyllä minua ihmetyttää miten paljon aikaa jotkut saavat kulumaan esim. pankkiautomaatilla. Oma kokemukseni on että ihan normaalitahdilla käteisen nosto kestää n. 20 sekuntia mutta saavat siihen jotkut kulumaan aikaa minuuttikaupalla. Tuomas Kyröllä on tähän ohje: rakentakoot vaikka pahvilaatikosta pankkiautomaatin korvikkeen ja harjoitelkoot sillä kotona, ei se ole avaruustiedettä.

Vierailija
46/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenteessä on kauheesti hidastelijoita, samoin kaupoissa. Mulla on päivässä kymmeniä kohteita ja en ymmärrä miksei joillakin auto käänny vaan pitää älyttömästi hidasta ennen risteystä. Että miksei pienellä käppyriautolla pääse kääntymään kun pidennetyllä pakettiautollakin pystyy perä liukuen menee kapeastakin risteyksestä. Ja samoin rautakaupoissa menee kauan, mutta onniselta saa nopeesti, kun voi ite skannata ja sinne ei saa yksityiset HITAAT ihmiset tulla. Siinä lukee jo ovella että ei hitaille samoin kun wurtilla. Enemmän tälläsiä liikkeitä.

Vierailija
47/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikenteessä on kauheesti hidastelijoita, samoin kaupoissa. Mulla on päivässä kymmeniä kohteita ja en ymmärrä miksei joillakin auto käänny vaan pitää älyttömästi hidasta ennen risteystä. Että miksei pienellä käppyriautolla pääse kääntymään kun pidennetyllä pakettiautollakin pystyy perä liukuen menee kapeastakin risteyksestä. Ja samoin rautakaupoissa menee kauan, mutta onniselta saa nopeesti, kun voi ite skannata ja sinne ei saa yksityiset HITAAT ihmiset tulla. Siinä lukee jo ovella että ei hitaille samoin kun wurtilla. Enemmän tälläsiä liikkeitä.

Kaikkein raivostuttavimpia on ne, jotka ei uskalla edes moottoritien kiihdytyskaistalla kiihdyttää vaan nopeutta on joku 60km/h kun pitäis päästä liikenteen sekaan. Se on oikeasti jo liikenteen vaarantamista, ei pidä lähteä moottoritielle ainakaan vilkkaaseen aikaan jos ei osaa/uskalla ajaa. 

Vierailija
48/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan miettinyt mikä valtava kiire sinulla on paikasta toiseen? Sinulla on kauhea tiedostamaton stressi ja kiire koko ajan, ihan kuin olisi maailmanloppu menossa ja kaikki pitää saada tehtyä mahdollisimman nopeasti.

Juuri toisin päin. Silloin kun esteettä pääsee kulkemaan reipasta tahtia eteenpäin niin mieli pysyy iloisena ja stressi laskee. 

Vierailija
49/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peri suomalainen temperamentti. Suomalaisest ovat HITAITA!

Ärsyttävää.

Vierailija
50/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä olen liian hidas ja minua ärsyttää toisten nopeus. Onko minullakin oikeus valittaa?

Vai onko oikeus vain niillä, jotka katsovat liian nopeuden joksikin huippupiirteeksi?

Nopeasti ajattelijat on yleensä möläyttelijöitä.

No eivätkä ole. Möläyttelijät ovat niitä jotka eivät ajattele loppuun saakka, ja heitä on sekä nopeissa että hitaissa ajattelijoissa. Sanoisin että hitaissa enemmän. Nopeasti ajatteleva nyt vain on nopea. 

Vierailija
51/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopeus ei ole meriitti missään muussa kuin urheilussa.

Työelämässä tarkkuus ja muutenkin työn laatu on tärkeämpää.

Kiireessä tekee enemmän virheitä, joiden korjaamiseen menee sitten 80% työajasta.

Liikenteessä ylinopeus aiheuttaa 80% onnettomuuksista.

Kiire on vika keskushermostossa: kyvyttömyyttä keskittyä siihen mitä tekee.

Nopeus ei tarkoita huolimattomasti tekemistä. Meillä on töissä ihmisiä joilla asioiden tekemiseen saattaa mennä kolminkertainen aika ripeämpiin verrattuna ja silti tulos on heikompi. 

Rasittavia riippakiviä. Nopeammat joutuvat tekemään hitaidenkin töitä. Nopeus myöskään ei tarkoita kiirettä. Jotkut vain ovat tehokkaampia. 

Vierailija
52/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus meinaa alkaa ärsyttää hidastelijat, mutta silloin hengitän syvään ja yritän rauhoittua. Hermoilemalla ei voita mitään. On kiva kun pääsee nopeasti kulkemaan ja hoitamaan hommansa, mutta niillä hidastelijoilla on ihan yhtälainen oikeus liikkua ja asioida. Tuskin ne tahallaan hidastelee. 

Vierailija
53/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä kyllä kannattaa meidän nopeatempoistenkin sovittaa tahti muihin sillä jos suoriudut töistäsi etuajassa vert muut, pomot kyllä huomaa sen ja saat lisätöitä. 

Itsellä kyllä tällä hetkellä tilanne, että esihenkilöni (päällikkötasolla) on niin hidastempoinen että minä pystyisin tekemään enemmän ja nopeammin mutta en saa häneltä päätöksiä eikä hän vie asioita eteenpäin joihin tarvitsen hänen natsat ja jatkoneuvottelut. Nytkin on yksi merkittäviä säästöjä aikaansaava projekti ollut "mietintämyssyssä" hänellä reilut 1/2v. Eikä ole häneltä eteenpäin lähtenyt. Hän pystyy keskittymään vain yhteen haastavaan asiaan kerralla. Minä esitän hänelle muutaman kk välein tuon asian ja monen muunkin sopeutustoimen tärkeyttä ja että operatiivinen puoli on jo valmiudessa, ei muutakun toteuttamaan. Mitään ei yapahdu. Hän selvästi ärsyyntyy kun potkin häntä nopeatempoisempaan päätöksentekoon ja tuon toteutusehdotuksia hänen pöydälleen.

Toisaalta eipä se ole minulta pois, saan joka kk palkkani ja jos homma ei etene niin sitten ei. Mutta olisi kiva tietää mitä toimarimme on mieltä siitä että merkittäviä säästötoimia ei edes laiteta alulle, vaan ne makaa keskijohdon pöydällä koska he ovat niin hitaita.

Vierailija
54/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssä nopeus saa muut hermostumaan, kun ilmeisesti nopeus saa muut näyttämään laiskoilta (tottahan se on, laiskoja jokaikinen), pomo kyllä yllättävästi tykkää nopeudesta ; ) 

Sitten kun käännät kelkkasi ja alat tehdä töitä samaan tahtiin kuin muut, niin johan alkaa kummastelu Mikä sille nyt tuli? Kauheeta, kun on paljon töitä. Sitten aletaan etsiä syyllistä ja tehomittaukset kaivetaan esiin.  Syyllinen löytyi Nopea on alkanut hidastelemaan, sitä pitää rangaista

Eli mitä tästä opimme? Jotkut ihmiset eivät saisi olla nopeita eikä hitaita, pääasia, ettei vaan erotu millään tavalla massasta ja tähän löytyy kyllä keino muuttamalla vaikkapa Pohjois-Koreaan.

Tämä on tosi. Meilläkin töissä nopeat ja monta osaamisaluetta hallitsevat sairaanhoitajat saavat eniten kyräilyä ja haastamista osakseen. Vanhat ja katkerat laiskat luuskat tykkää haukkua potilaita, kollegoita ja pomoa kahvikupit täristen taukohuoneessa, heitä harmittaa jos pomon silmissä muilla on jo ekstratyöt edessä kun he ei selviä päivän tavallisista tehtävistä.

Vierailija
55/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen mukaan monet asiat vaativat ajattelua alle, ennen kuin lähdetään tekemään. Sen jälkeen tekeminen on sujuvaa ja päämärätietoista, eikä tarvitse jälkeenpäin korjailla. 

Kun kiireellä mennä hössötetään ja tehdään yritys-erehdysperiaatteella, saa siihen kulumaan moninkertaisen ajan sitten loppujen lopuksi.

Työelämässä on ihan riittämiin ollut työpareina näitä hössöttäjiä, jotka lähtevät tekemään ilman ensimmäistäkään ajatusta siitä, miksi tekevät ja miten tekevät.

Vierailija
56/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vanhus ja edelleen nopea. Mua ärsyttää hidas puhekin. Saati päättämättömyys ja hitailu jonoissa ja muualla.

Vierailija
57/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen samanlainen mutta mulla todennäköisesti ADHD (suvussa diagnosoituja).

😅 Arvasin aloituksen luettuani ettei kauaa mene kun joku on kärppänä selittämässä (todennäköisestä) ADHD-diagnoosistaan. 

Vierailija
58/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

45:lle, eli sille, joka ihmetteli pankkiautomaatilla vetkuttelevia. Minä taas ihmettelen, että kuka käyttää nykyaikana vielä sellaisia masiinoita? Itse en ole nostanut rahaa automaatilta varmaan viiteen vuoteen tai yleensäkään käyttänyt käteistä muutamaan vuoteen. Tervetuloa siis nykyaikaan ja pois sieltä menneestä... 

Vierailija
59/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen samanlainen mutta mulla todennäköisesti ADHD (suvussa diagnosoituja).

😅 Arvasin aloituksen luettuani ettei kauaa mene kun joku on kärppänä selittämässä (todennäköisestä) ADHD-diagnoosistaan. 

Se selittää varmastu usein tuollaiset ärsyyntyjien vinkumiset. 

"Vain köyhillä on kiire".

https://music.youtube.com/watch?v=oJ89xKtp6T0&feature=shared

Kuunnelkaa Saukan biisi..  :)

Vierailija
60/155 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri toisin päin. Silloin kun esteettä pääsee kulkemaan reipasta tahtia eteenpäin niin mieli pysyy iloisena ja stressi laskee. 

Mikä stressi? Ei minulla ole ainakaan stressiä. Iloinen olen aina, se on hyvin helppoa. Teen työtä hyväkuntoisten vanhusten kanssa ja heidän kanssa oppii ottamaan elämän rauhallisesti ja rennosti. Yksikin sanoi, että "kiireessä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita". En tiedä mistä se sananlasku on tullut, mutta netistäkin se löytyy. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän