Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meiltä kaikilta poistetaan perusturva

Vierailija
02.12.2023 |

Hallituksen työttömyysturvan leikkaukset poistavat kaikilta perusturvan. Kun kriisi osuu kohdalle, ei ole enää mahdollista selvitä. Ansiosidonnainen työttömyysturva tippuu jopa yli 60 %.

https://yle.fi/a/74-20062472

Kommentit (558)

Vierailija
301/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petteri Orpo (Kok.) on loisinut yli 50 vuotta.

0rpolle voisi antaa loppuiän ministeripalkan, jos häipyisi 5uomestä pysyvästi.

Vierailija
302/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perussosiaaliturva ei häviä mihinkään. Se on yksinasuvalla reilut 500e/ kk ja tuo summa pitää jäädä elämiseen pakollisten asumiskulumen jälkeen. Asumiskuluihin lasketaan vuokra, vesi ja mahdollisesti osa sähköstä jos on sähkölämmitys. Suomessa ei kukaan kuole nälkään, jos ei itse niin halua.

Asumiskuluihin ei lasketa asuntolainan lyhennyksiä. Jos asut omistusasunnossa, et saa mitään tukia ennen kuin olet myynyt asuntosi, mikä ei nykyisessä markkinatilanteessa ole helppoa. Saatat menettää aivan kaiken mitä olet työlläsi saavuttanut ilman omaa syytäsi seuraavissa yt-neuvotteluissa.

Ei minulla ole jäänyt vuosikausiin 500€ kuukaudessa elämiseen pakollisten asumis- ja työssäkäyntikulujen jälkeen, vaikka olen tehnyt töitä katkeamispisteeseen. Työttömänä ei noita työssäkäyntikuluja olisi, mutta asuntoani en saa myytyä, kun en saanut myytyä sitä nousukau

Jep, tämä ei nyt millään tunnu menevän jakeluun. Ei ole mitään kaikille ihmisille voimassa olevaa sääntöä että pitäisi jäädä 500€ asumiskulujen jälkeen. Tämä sääntö koskee tulevaisuudessa vain vuokralla asuvia (ja toki täysin varattomia henkilöitä). Ne muut sinnittelevät alle toimeentulotukien rajojen jos eivät asuntojaan saa myytyä heti. Leipäjonoon täytyy mennä tai antaa lapset huostaan että saavat ruokaa jos kukaan ei osta sitä asuntoa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia, joten isompia eläkkeitä voitaisiin leikata. 

Vierailija
304/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kokoomus ja perussuomalaiset vihaavat suomalaisia näin paljon? Heidän toimintansda on puhdasta ihmisvihaa ja sadismia- silkka isänmaanpetos.

Rikos ihmisyyttä vastaan

Vierailija
305/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten kukaan työssäkäyvä velallinen voi enää kokea olevansa turvassa! Kuka vaan voi sairastua tai joutua työttömäksi yllättäen. Ja mitäs sitten?

Siksihän ne laittavatkin nyt rahaa säästöön ja lopettivat turhan kuluttamisen. Pakko varautua.

Näin teen itsekin. Kaikki kulutus on seis! Leikataan toistemme hiukset eikä käydä ulkona syömässä eikä mitään muutakaan. Vaatteita vain kun edelliset menee rikki. Oma tulevaisuus on turvattu vielä kahdeksi vuodeksi (opiskelen) ja säästän sinä aikana kaikesta mistä vaan voi säästää. 

Vierailija
306/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia, joten isompia eläkkeitä voitaisiin leikata. 

Eläkemaksu palkasta on 7,15 % ja 8,65 %, jos on 53-vuotta, nuo maksut menevät nyt eläkkeellä oleville kotiin. Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta eli kun teet 10 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin 500 euroa-verot.

Jos teet 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 1500 brutto - verot

Jos sulla on kesämökki niin et saa toimeentulotukea lääkkeisiin. Osa lääkkeistä ei kuulu maksukattoon. 

Lääkkeiden katto on 600 vuodessa ja terveyskeskusmaksujen 690, mutta osastohoito maksaa silti 22,80 vuorokausi, kun maksukatto on tullut täyteen. 

Kotihoitaja maksu on 1500 brutto eläkkeellä noin 150 euroa ja lisäksi pitää ostaa tukipalvelut eli asunnon siivous, kauppapalvelut, kylvetyspalvelut, turvapuhelinpalvelut, lämmin ateria palvelu, pyykkipalvelu. 

Kotihoitaja ei kanna lämmityspuita sisälle. 

Vierailija
307/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahvilayrittäjä, minulla ei ole ollut mitään perusturvaa ikinä. Korona-ajan saikut söi kaikki yrityksen vähät varat. Sitten tuli sähkönhintaan raju korotus, mikä näkyi siinä etten saanut kaikkea siirrettyä tuotteisiin.

Olen aivan loppu, ja tahdon lopettaa. Jos lopetan, pitää kituuttaa 6kk koska työntekijöillä on se irtisanomisaika, jota en pääse karkuun. kukaan ei halua heistä ottaa vetovastuuta kahvilaravintolasta. Jos masennun / palan loppuun, yritys kaatuu, ja minulle tulee isot velat, koska irtisanomisajan palkat heenkilökunnalle, sekä yrityksen toiminnan alasajo ei ole ilmaista.

Tässä teille yrittäjän perusturvaa, kuka haluaa vaihtaa paikkaa? Eikä puhettakaan että saisin pitää lomia joita en ole saanut 5v aikana kertaakaan pitää, enkä saa ansiosidonnaista, vaan suoraan kelarotaksi ellen töitä löydä. jos tästä ois helppo päästä pois, lopetteiaisn heti.

Vierailija
308/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olisi kiva tietää mikä on palstalaisten resepti, jos suomi oy ab:n tulot ei riitä menoihin. meillä on aivan liikaa kelarottia, ja nyt on hallituksella aikomus poistaa kannustinloukkuja, on valitettavaa että joku yksilö voi tahtomattaan saada osumaa nyt, mutta uskon että heikoimmista pidetään yhä huoli.

Potkulaki kanssa mainittu, pitää muistaa että kyseessä ei todellakaan ole naamakerroin, yrittäjälle on aina raskas prosessi irtisanoa. Siinä kohtaa kun olet yrittäjä, ja olet katsonu5 v kun jotakuta ei paskaakaan kiinnosta mikään, ja saikuttaa alati, on ihan hyvä että on mahdollisuus päästä eroon tälläisestä. 

Jos jollain on parempi ajatus miten yhteisiä verorahoja käytetään, asetu ihmeessä ehdolle, ja tee suomesta parempi paikka asua elää niin pienille kuin isoille yrityksille, yksinyrittäjille kuin myös opiskelijoille eläkeläisille ja työväelle.

No esim. Vasemmistoliiton varjobudjetissa on monta hyvää asiaa, lue sieltä. Niitä samoja olen tänne laittanut, esim. veroalen peruminen, tunnin junan siirtäminen yms.

Sen avulla kuluttajilla pysyisi usko talouteen ja kotimarkkinat kannattelisivat tässä taantumassa. 

Ja onko nyt todellakaan oikea hetki viedä luottamus työelämään heikentämällä työntekijöiden oikeuksia? Tällä ei edes tutkimusten mukaan ole juurikaan merkitystä talouteen. Tai uskon, että negatiivinen koska kulutus loppuu. 

Vierailija
309/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä saa palvelusetelin, jolla saa alennusta kodin siivouksesta, jos eläke maksimissaan 1422 brutto - verot.

Palveluseteli siivoukseen kuuluu yksi makuuhuone, olohuone, keittiö ja kylpyhuone. Ikkunoiden pesu ei kuulu palveluseteli siivoukseen. 

Vierailija
310/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä saa palvelusetelin, jolla saa alennusta kodin siivouksesta, jos eläke maksimissaan 1422 brutto - verot.

Palveluseteli siivoukseen kuuluu yksi makuuhuone, olohuone, keittiö ja kylpyhuone. Ikkunoiden pesu ei kuulu palveluseteli siivoukseen. 

Ja siivous siis kerran kuukaudessa 2 h. 

Vierailija
311/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset matkustavat. 

Kuinka moni tietää, että palvelut on maksullisia.

Ja jos saat aivoinfarktin niin vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti kun 690 maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80. 

Vierailija
312/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset matkustavat. 

Kuinka moni tietää, että palvelut on maksullisia.

Ja jos saat aivoinfarktin niin vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti kun 690 maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80. 

Ihmiset luulevat, että maksukaton jälkeen kaikki on ilmaista. No, ei ole. 

Eikä tohon maksukattoon kuulu esim. ambulanssi kyydit. 

Vierailija
313/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kahvilayrittäjä, minulla ei ole ollut mitään perusturvaa ikinä. Korona-ajan saikut söi kaikki yrityksen vähät varat. Sitten tuli sähkönhintaan raju korotus, mikä näkyi siinä etten saanut kaikkea siirrettyä tuotteisiin.

Olen aivan loppu, ja tahdon lopettaa. Jos lopetan, pitää kituuttaa 6kk koska työntekijöillä on se irtisanomisaika, jota en pääse karkuun. kukaan ei halua heistä ottaa vetovastuuta kahvilaravintolasta. Jos masennun / palan loppuun, yritys kaatuu, ja minulle tulee isot velat, koska irtisanomisajan palkat heenkilökunnalle, sekä yrityksen toiminnan alasajo ei ole ilmaista.

Tässä teille yrittäjän perusturvaa, kuka haluaa vaihtaa paikkaa? Eikä puhettakaan että saisin pitää lomia joita en ole saanut 5v aikana kertaakaan pitää, enkä saa ansiosidonnaista, vaan suoraan kelarotaksi ellen töitä löydä. jos tästä ois helppo päästä pois, lopetteiaisn heti.

Yrittäminen ei ole pakollista. Sen kuin lopettaa ja menee muualle töihin jos kaikki yrittämiseen kuuluvat asiat ei miellytä

Vierailija
314/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos asuu velattomassa vanhassa puulämmitteisessä talossa ja on oma kaivo? Ei kai kukaan voi häätää jos päättää sähkösopimuksen ja irtisanoo vakuutuksen? Silloinhan sitä pärjää omillaankin omassa kodissaan asuen.

Älä huoli, kyllä EU tähän keinot keksii, jotta saa sinut asumaan kerrostaloon 15-minuutin kaupunkiin.

Keinoja tähän ovat mm energiatehokkuusdirektiivin mukaiset pakkoremontit, puunpolton kielto (ilmastonmuutoksen vuoksi) ja pakolliset 3 vuoden välein tehtävät putkiremontit.

Sama tilanne minulla. Ja olen paljon tätä miettinyt. Kaupunkiin en lähde, olen sen muutaman vuosikymmenen kokemuksella todennut että hulluksi tulen ja hullummaksi vaan on mennyt. Jos tuollainen tilanne tulee lopetan itse itseni - mutta valtiohan taitaa olla siitä vain mielissään, yksi hyödytön turha ihminen vähemmän.

Vierailija
315/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko asua vuokralla jossain pikkukaksiossa. En mä pysty eläkkeellä maksamaan mitään omakotitalon siivousta. Myyntivastuu homeesta 5 vuotta. 

Ja entäs remontit. Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia esim 1970-luvun, jos tulee vesivahinko. 

Yksi tuttu teki kattoremontin 1980-luvun taloon ja se maksoi 23000 eikä tuohon hintaan kuulunut edes autotallin kattoa. 

Vierailija
316/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi vuoden suurtyöttömyyden aikana tämä keskiluokan pudotus köyhyyteen kyllä selviää monelle kantapään kautta.

Kannattaa todella miettiä, mitä äänestää!

Eihän ne keskiluokkaa ole, jotka köyhyyteen putoavat. Keskiluokka tulee omillaan toimeen.

Ei tule jos lähtee työt. Nopeasti tipahtaa köyhyyteen nykyhallituksen tavoitteilla jos toteutuu.

Vierailija
317/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa yrittäjyydestä tehty erittäin haastavaa ja siitä rangaistaan. Eli olit yrittäjä sua rangaistaan,olet työtön sua rangaistaan...ja suomalaisilla ei saa olla centtiäkään säästössä siitäkin rangaistaan. 

Vierailija
318/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja turvattomuuden ahjossa tuskailevalle epäilemättä tarjotaan kaiken tämän menetetyn tillle  sitten käteen istutettavaa digitaalista valvotasirua, jolla kauppa käy ja lainsuoja säilyy

Vierailija
319/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläke 1000 ja makaisi 100 euroa kuukaudessa lääkkeitä niin vasta elokuussa olisi suurin osa lääkkeistä maksuttomia ja tammikuussa ne taas maksaa. 

Sitten tuo lääkärimaksukatto olisi 100 euroa enemmän ja silti voisi tulla noita osastomaksuja lisäksi. 

Sitten vielä kodin siivous kaksiossa noin 50 euroa. 

Vierailija
320/558 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loisimisen suosiminen tosiaan loppuu.

Nyt loppuu se turva, joka auttaa kestämään lyhyen työttömyyden. Tämä koskee ihan jokaista. Keskiluokka etenkin on nyt vaarassa pudota

Asuntolainaa eisaa maksettua, jos jää työttömäksi, joka kestää yli 8 viikkoa.

Turva? Onhan mulla omat säästöt. Voin olla lähes 10 vuotta tekemättä yhtään mitään.

No sitten tosiaankin jäät syömään niitä säästöjäsi ja annat työpaikkasi sitä tarvitsevalle. Ja kun rahat on loppu, lienet jo sen ikäinen, että olet turha rasite yhteiskunnalle ja joudat poistoon, kuten tuolla joku muu jo kertoi vanhusten joutavan.

Ihan totta, ketä hyödyttävät nämä tyypit, jotka

Jos joku on säästänyt kunnolla pahan päivän varalle tai vaikka perinyt varallisuutta on hän siitä veronsa maksanut. Miksi puhut noin rumasti heistä jotka oikeasti ovat jättäytyneet pois työelämästä eivätkä hae tukia? On heillä oikeus "nauttia" tämän yhteiskunnan infrasta yms siinä kuin muillakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä