Meiltä kaikilta poistetaan perusturva
Hallituksen työttömyysturvan leikkaukset poistavat kaikilta perusturvan. Kun kriisi osuu kohdalle, ei ole enää mahdollista selvitä. Ansiosidonnainen työttömyysturva tippuu jopa yli 60 %.
Kommentit (558)
Olen työtön ja pirun köyhä, mutta pystyn onneksi siivoamaan asuntoni, käymään kaupassa ja tekemään itse ruokaa. Ja pesemään omat pyykit.
Pitkä on matka vielä perusturvan poistamiseen.
HS 2.12 kirjoitetaan turkulaisesta Teemusta, joka saa mitään tekemättä 1100 euroa lapaan, josta osa TT-tukena. Huomaa että käteenjäävä tulo olisi samaa luokkaa, vaikka työttömyyskorvaus olisi alempi, koska TT-tuki täydentää Teemun kohdalla 1100 nettotuloon asti. Tämän tason käteenjäävä tulo vastaa tuntipalkkaa 10 e/h, ehkä jopa enemmänkin. Työssäkäynnisstä aiheutuu kuluja kuten työmatkat ja työpaikkaruokailu. Teemu tottakai nillittää kuinka on niukkaa kun vastikkeetonta rahaa ei makseta enempää.
Teemu on selvässä kannustinloukussa. Työnteko ei kannata juurikaan alle 15 e tunti. Kannattaa huomata että kannustinloukku on 30 % suurempi kuin joutenolosta saadut tuet, koska joutenolijat laskevat vain työssäkäynnistä saatavaa rajahyötyä. Eli sitä nettopalkan osaa, joka ylittää sosiaalitukien tason.
Teemun joutenoloa maksamaan pakotettuna soisin että Teemulle maksettaisiin vähemmän, esim 700-800 e, mutta että Teemu voisi täydentää toimeentuloa työssäkäymällä ilman että veroprosentti paljoa nousisi.
Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan eli 1500 brutto eläkkeellä noin 150 euroa kuukaudessa.
Kotihoitaja käy 2-3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla. Kotihoitaja ei kanna lämmityspuita sisälle, ei pese pyykkiä eikä siivoa. Roskapussin hän voi korkeintaan viedä ja tiskata äkkiä muutaman kupin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten kukaan työssäkäyvä velallinen voi enää kokea olevansa turvassa! Kuka vaan voi sairastua tai joutua työttömäksi yllättäen. Ja mitäs sitten?
Tämä! Ne jotka nytkin elävät täysin tukien varassa tttukea saaden ei tarvitse yhtään stressata näitä hallituksen toimia. Normaalilta työssä käyvältä sen sijaan viedään tukiverkot.
Tuntuu pahalta työväestön takia. Todella HC tukieläjät ei näistä leikkauksista kärsi. He myös osaa maksimaalisesti hyväksikäyttää avustusjärjestöjen ja diakonian apua hyödykseen.
Sairaalat valtavan komeita lasipalatseja taiteellisine julkisivuineen, mutta eihän nyt sairaalasta mitään hoitoa saa, mitä te oikein kuvittelette...
Vierailija kirjoitti:
Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan eli 1500 brutto eläkkeellä noin 150 euroa kuukaudessa.
Kotihoitaja käy 2-3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla. Kotihoitaja ei kanna lämmityspuita sisälle, ei pese pyykkiä eikä siivoa. Roskapussin hän voi korkeintaan viedä ja tiskata äkkiä muutaman kupin.
Kotihoitaja antaa aamupalaa, voi lämmittää mikrossa lämpimän valmisruoan, auttaa pukemisessa ja antaa lääkkeet.
Meillä asui naapurissa muistisairas ja kotihoitaja kävi 3 kertaa päivässä ja oli aina 10 minuuttia kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoitaja antaa aamupalaa, voi lämmittää mikrossa lämpimän valmisruoan, auttaa pukemisessa ja antaa lääkkeet.
Meillä asui naapurissa muistisairas ja kotihoitaja kävi 3 kertaa päivässä ja oli aina 10 minuuttia kerralla.
Kauppapalvelu maksaa noin 40 euroa kuukaudessa + ruoat.
Jos kauppa tuo ruoat kotiin kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
"Yrittäminen ei ole pakollista. Sen kuin lopettaa ja menee muualle töihin jos kaikki yrittämiseen kuuluvat asiat ei miellytä"
Ymmärrätkö että minä olen se joka maksaa 4x 6kk irtisanomisajan palkan, jos lopetan nyt kun en enää jaksa? Ei ole yrityksellä moisia rahoja, ja minä olen se ketä menettää asuntoni, jotta saan nuo maksettua?
Olisikin noin, että voin jättää avaimet tiskille ja marssia muualle töihin.
Oletpa sinä epäedullisia sopimuksia solminut, jos irtisanomisajan palkkoihin olet suostunut.
Vierailija kirjoitti:
"Yrittäminen ei ole pakollista. Sen kuin lopettaa ja menee muualle töihin jos kaikki yrittämiseen kuuluvat asiat ei miellytä"
Ymmärrätkö että minä olen se joka maksaa 4x 6kk irtisanomisajan palkan, jos lopetan nyt kun en enää jaksa? Ei ole yrityksellä moisia rahoja, ja minä olen se ketä menettää asuntoni, jotta saan nuo maksettua?
Itseasiassa jos yritys ei vielä ole osakeyhtiö, niin ehdottomasti kannattaa sellaiseksi muuttaa.
Sen jälkeen voit lopettaa firman, ja irtisanomisajan palkat maksaa Oy, joka menee konkkaan. Eli niitä ei maksa kukaan, tai palkkaturva.
Vierailija kirjoitti:
olisi kiva tietää mikä on palstalaisten resepti, jos suomi oy ab:n tulot ei riitä menoihin. meillä on aivan liikaa kelarottia, ja nyt on hallituksella aikomus poistaa kannustinloukkuja, on valitettavaa että joku yksilö voi tahtomattaan saada osumaa nyt, mutta uskon että heikoimmista pidetään yhä huoli.
Potkulaki kanssa mainittu, pitää muistaa että kyseessä ei todellakaan ole naamakerroin, yrittäjälle on aina raskas prosessi irtisanoa. Siinä kohtaa kun olet yrittäjä, ja olet katsonu5 v kun jotakuta ei paskaakaan kiinnosta mikään, ja saikuttaa alati, on ihan hyvä että on mahdollisuus päästä eroon tälläisestä.
Jos jollain on parempi ajatus miten yhteisiä verorahoja käytetään, asetu ihmeessä ehdolle, ja tee suomesta parempi paikka asua elää niin pienille kuin isoille yrityksille, yksinyrittäjille kuin myös opiskelijoille eläkeläisille ja työväelle.
Ehkä olen tosi yksinkertainen ihminen mutta jospa luovuttaisiin kehitysavusta - josta ei edes ole ollut mitään hyötyä- ja katsottaisiin tarkemmin paljonko on syytä elättää maahantulijoita? Johan tuossakin säästyisi rahaa ja olisi reilumpaa oman maan kansalaisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisi kiva tietää mikä on palstalaisten resepti, jos suomi oy ab:n tulot ei riitä menoihin. meillä on aivan liikaa kelarottia, ja nyt on hallituksella aikomus poistaa kannustinloukkuja, on valitettavaa että joku yksilö voi tahtomattaan saada osumaa nyt, mutta uskon että heikoimmista pidetään yhä huoli.
Potkulaki kanssa mainittu, pitää muistaa että kyseessä ei todellakaan ole naamakerroin, yrittäjälle on aina raskas prosessi irtisanoa. Siinä kohtaa kun olet yrittäjä, ja olet katsonu5 v kun jotakuta ei paskaakaan kiinnosta mikään, ja saikuttaa alati, on ihan hyvä että on mahdollisuus päästä eroon tälläisestä.
Jos jollain on parempi ajatus miten yhteisiä verorahoja käytetään, asetu ihmeessä ehdolle, ja tee suomesta parempi paikka asua elää niin pienille kuin isoille yrityksille, yksinyrittäjille kuin myös opiskelijoille eläkeläisille ja työväelle.
Näin juuri! Lisäksi mietittäisiin eduskuntaa; onko meillä liikaa kansanedustajia&avustajia näin pieneen maahan, mitä he tekevät palkkionsa eteen, olisiko syytä erottaa tietyn ajan jälkeen mikäli vaikuttaa että siellä ei olla ajamassa kansan etuja vaan omista itsekkäistä syistä plus kyseenalaistettaisiin ja tarkistettaisiin (= poistettaisiin/niukennettaisiin) heidän etujaan kauden päättymisen jälkeen.
Suomi valtiona ja kansakuntana ei kärsisi tuosta yhtään, päinvastoin.
333 tarkentaa: jostain syystä jäi lainauksesta vallan puuttumaan se kommentti johon vastasin, se jossa mainittiin kehitysapu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loisimisen suosiminen tosiaan loppuu.
Nyt loppuu se turva, joka auttaa kestämään lyhyen työttömyyden. Tämä koskee ihan jokaista. Keskiluokka etenkin on nyt vaarassa pudota
Asuntolainaa eisaa maksettua, jos jää työttömäksi, joka kestää yli 8 viikkoa.
Turva? Onhan mulla omat säästöt. Voin olla lähes 10 vuotta tekemättä yhtään mitään.
No sitten tosiaankin jäät syömään niitä säästöjäsi ja annat työpaikkasi sitä tarvitsevalle. Ja kun rahat on loppu, lienet jo sen ikäinen, että olet turha rasite yhteiskunnalle ja joudat poistoon, kuten tuolla joku muu jo kertoi vanhusten joutavan.
Ihmiset voi tosi huonosti nykyään. Mikään ei ole hyvin eikä oikein, työttömien käsketään ryhtyvän yrittäjiksi, yrittäjiä moititaan ja käsketään siirtymään rivityöntekijäksi, kelatukien saajia haukutaan ja syyllistetään, omillaan tulevia syytellään myös..
Hirveätä aikaa ja tosi surullista. En tiedä mitä pitäisi tehdä ja miten se olisi mahdollista mutta nyt tarvittaisiin oikeasti me-henkeä ja yhteen hiileen puhaltamista, ei sitä että kaikki ovat toistensa kimpussa ja viiha ja erillisyys vain kasvaa.I
Kansanedustajien määrän vähentäminen tai etuisuuksien leikkaaminen ei onnistu ikinä. Parlamentti on sellainen autoritäärinen hallintohimmeli että kansanedustajat ja ministerit pystyvät itse säätelemään etuisuuksiansa valitsemalla jonkun Iloliemen palkkionkorotustoimikuntaan. Eduskunnan hallintojohtaja Rauhio tiettävästi ei ole koskaan virassa ollessaan nähnyt kenenkään kansanedustajan tai ministerin tekevän niin karkeasti väärin että olisi takaisinperitty mitään. Poliisipäällikön saunassa asuminen on kansanedustajille ihan ok korvattava suoritus.
Mua kyllä pelottaa tulevaisuus. Vammauduin auto-onnettomuudessa ja olen masentunut. Muutin äitini kuoltua hänen omistusasuntoonsa esim. halvemman vastikkeen takia vuokra-asunnosta. Kansaneläke.
Saan asumistukea. Ilmeisesti pitää muuttaa vuokralle ja laitta tämä vuokralle. Typerää. Vuokralainen saa siis as.tukea, jolla minä maksan omani as.sijoittajalle. Muuten olen toim. tul.tuen piirissä, mutta jos möisin asunnon, niin en tietenkään saa mitän.
Haja-asutusseudulla rapistuva asunto. Miksi en nyt vain voi olla rauhassa ja esim. kuntouttaa itseäni. Ehkä minunkin tilanteeni luo vmm:n kus....den mielestä laskennallisia työllisyyskäppyröitä?
Vierailija kirjoitti:
Mua kyllä pelottaa tulevaisuus. Vammauduin auto-onnettomuudessa ja olen masentunut. Muutin äitini kuoltua hänen omistusasuntoonsa esim. halvemman vastikkeen takia vuokra-asunnosta. Kansaneläke.
Saan asumistukea. Ilmeisesti pitää muuttaa vuokralle ja laitta tämä vuokralle. Typerää. Vuokralainen saa siis as.tukea, jolla minä maksan omani as.sijoittajalle. Muuten olen toim. tul.tuen piirissä, mutta jos möisin asunnon, niin en tietenkään saa mitän.
Haja-asutusseudulla rapistuva asunto. Miksi en nyt vain voi olla rauhassa ja esim. kuntouttaa itseäni. Ehkä minunkin tilanteeni luo vmm:n kus....den mielestä laskennallisia työllisyyskäppyröitä?
Tuskin tulet olemaan toimeentulotuen piirissä. Eihän toimeentulotukiasiakas saa omistaa edes luhistuvaa kesämökkiä vaan se pitää yrittää myydä ja syödä niillä hiluilla mitä siitä saa. Pahinta jos omistat siitä vain osan eikä se toinen osapuoli suostu myymään, tai lunastamaan sinun osuuttasi. Sitten voitkin syödä kynsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tulet olemaan toimeentulotuen piirissä. Eihän toimeentulotukiasiakas saa omistaa edes luhistuvaa kesämökkiä vaan se pitää yrittää myydä ja syödä niillä hiluilla mitä siitä saa. Pahinta jos omistat siitä vain os
Ainoa keino saada tttukea on jäädä tuohon nykyiseen asuntoosi. Jos olet muuten varaton niin tttuki kuittaa sen mikä asumistuki lähtiessään vie. Tilin täytyy vain olla tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Huh, kai lomauttaa voi maksutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa jos yritys ei vielä ole osakeyhtiö, niin ehdottomasti kannattaa sellaiseksi muuttaa.
Sen jälkeen voit lopettaa firman, ja irtisanomisajan palkat maksaa Oy, joka menee konkkaan. Eli niitä ei maksa kukaan, tai palkkaturva.
Ihmettelen että missä maksetaan irtisanomisajan palkkoja. Ei minulle ainakaan ole maksettu ikinä mitään. Liitosta saa hakea työttömyyskorvausta tai Kelasta työttömyyspäivärahaa. Vai maksaako työnantaja liitolle jotain korvausta siitä että irtisanoo?