Onko kaikki savolaiset samanlaisia kuin minun mies?
Siinäpä asia, jonka haluaisin saada selville!
Eli kertokaapa savolaisen luonteen/mielenlaadun erikoisempia piirteitä ja puolia!
Haluan kartoittaa, johtuuko kulttuurieroista se, että emme taida ollenkaan ymmärtää toisiamme.
Minä olen kotoisin Pohjanmaan rannikolta, Vaasan seudulta.
Tavallaan olisi helpompi laittaa se kulttuurin kuin ihan yksilöllisten ominaisuuksien piikkiin.
Kommentit (254)
Kertokaa keskeiset savolaiset luonteenpiirteet, niin katson mätsääkö ne minun mieheen!
No kerrotkos ne luonteen piirteet?
Näin savolaisena on vaikea itseään arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Ja niitä " voe voe...pittees pittees...vuan välleen ei tuota kehtoo, joutaskokkaa... voe voe... eipä tuota ou viinookaa..."
Tuo ei ihan täysin sovi mieheeni. Hän on kyllä oikeinkin ripeä ja aikaansaapa, mutta valikoivasti. Eli kun tehtävä kiinnostaa ja hän saa itse valita. Muussa tapauksessa siihen ei ryhdytä.
Ollaan kaikki yhtä outoja. Mutta niin ovat pohjanmaalaisetkin :D
Vierailija kirjoitti:
Eikun kertokaa te niitä piirteitä, jotka itse koette savolaisiksi, niin minä päätän sopiiko ne mieheeni. Tämä on objektiivisempi tutkimusmetodi.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kaikki yhtä outoja. Mutta niin ovat pohjanmaalaisetkin :D
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun kertokaa te niitä piirteitä, jotka itse koette savolaisiksi, niin minä päätän sopiiko ne mieheeni. Tämä on objektiivisempi tutkimusmetodi.
Just just. No siinäpähän pähkäilet.
Oot muuten aika joustamaton. Ootko miehen kanssa samanlainen että täytyy tehdä juuri niin kuin sinä haluat?
Suattaap olla. Suattaap olla ettei oukkaa. Jokkaine vähän omalla tavallaa erlaene venkula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niitä " voe voe...pittees pittees...vuan välleen ei tuota kehtoo, joutaskokkaa... voe voe... eipä tuota ou viinookaa..."
Tuo ei ihan täysin sovi mieheeni. Hän on kyllä oikeinkin ripeä ja aikaansaapa, mutta valikoivasti. Eli kun tehtävä kiinnostaa ja hän saa itse valita. Muussa tapauksessa siihen ei ryhdytä.
Tää on ihan normaalia.
Ja kaikki polttaa jotain.
Nuoret, vanhat, naiset, miehet.
Kessu, kukka, Sativa.
Miehet usein bi.
Googleta Esa Pakarinen tai Spede. Siinä ne esikuvat ainakin.
Vastuu siirtyy aina kuulijalle venkuloitten kanssa asioidessa.
Voe hyvä isä. Savolaiset ovat ehkä kauimpana pohjalaisista, karjalaisetkin ovat lähempänä pohjalaisia. Savo oli Suomen viimeinen kolkka joka kääntyi luterilaisuuteen, pakon alla 1600-luvulla. Savolainen luonne on valovuoden päässä eteläpohjalaisesta.
Ripeitä tekemään asioita, jos asia kiinnostaa. Jos ei kiinnosta, ei liikauta eväänsäkään. Kiinnostus vapaa-ajan viettoon ja harrasteluun suuri, työnteko välttämätön paha, mieluummin ei lainkaan jos rahan muualta saa. Seurallinen luonne, juttelee kaikista asioista, vaikkei mistään mitään tiedäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki polttaa jotain.
Nuoret, vanhat, naiset, miehet.
Kessu, kukka, Sativa.
Miehet usein bi.
Joo ja muija ei tiijä.mitää.
Hankalia. Miehet enemmän kuin savolaisnaiset.
En tiedä onko sukuvika vai savolaisuutta, mutta oman kokemuksen perusteella savolainen on suorasukainen, jopa tahdittoman suorasukainen. Lisäksi malttamaton.
Hämeessä puhutaan, että savolainen on kiero kuin korkkiruuvi sekä vastuu savolaisen puheista on kuulijalla.
Ex on kotoisin Stadista.
Mutta juuriltaan savolainen sekä isänsä että äitinsä puolelta. Oli nuorena tosi söötti poika.
Hänessä on yksi harvinainen piirre mitä arvostan suunnattomasti: hän osaa nauraa itselleen.
Itse olen toiselta puolen pohjalainen.
Sekä pirkanmaalainen että hämäläinen toiselta puolelta. Pohjalainen nipottaja ei takuulla ymmärrä savolaisia. Liian tosikko ja jempti.
Mutta pirkanmaahämäläinen ymmärtää. Minulla on myös lounaissuomalaista sukua. Turkulaiset on ihania.
Pohjalainen: harkitse 2 kertaa jos aiot lyödä hynttyyt yhteen savolaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just just. No siinäpähän pähkäilet.
Oot muuten aika joustamaton. Ootko miehen kanssa samanlainen että täytyy tehdä juuri niin kuin sinä haluat?
Tämä on minun kysely ja minä päätän sen metodin.
Mutta kiitos vastauksestasi! Se sopii mieheeni 100%:sti.