Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen, että vanhempi haluaa hoitaa yli 18v. asioita (YLEn uutinen)

Vierailija
30.11.2023 |

Vaikka itse olen hyvin läheinen tyttäreni kanssa, niin hän hoiti kyllä omat asiansa täysin jo ennen 18v. päivää eikä minulla ole ikinä ollut hänen pankkitilinsä tietoja. Terveystiedotkin hän piti omana tietonaan jo varhain teininä, joten uutinen siitä, että vanhempien pitäisi päästä lastensa tietohin vielä täysi-ikäisinäkin tuntui todella, todella eksoottiselta.

Eikö muista tuntunut? Jollain lailla ymmärtäisin, jos lapsella olisi jotain isoja nepsy-vaikeuksia, mutta jutussa annettiin ymmärtää, että ihan normaalien nuorten aikuisten asioihin pitäisi saada päästä puuttumaan? En ymmärrä jutun pointtia alkuunkaan. Kyllä perheessä pitää olla rajat, jokaisella oma yksityisyys ja pienestä asti pitäisi tukea ja opastaa lasta hoitamaan omat asiansa. Esimerkiksi läksyt ja muut pitää osata hoitaa jo ala-asteen alusta asti omatoimisesti, mutta jutussa kaivattiin pääsyä täysi-ikäisen wilma-tietoihin? Mitä ihmettä!

Kommentit (204)

Vierailija
121/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokisin, että vanhemmilla pitää olla oikeus tiettyihin lapsen asioihin niin kauan, kuin ollaan kyseisen lapsen huoltajia.

Tämä on sitä samaa kehitystä, että vanhemilta (ja opettajilta) viedään auktoriteettia.

Oikeudet kulkevat vastuiden ja velvollisuuksien kanssa yhdessä. 

Vierailija
122/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi meillä minä hoidan lukiolaisen terveysasioihin liittyviä ajanvarauksia ja vakuutusasioita. Ei hän pysty siellä koulussa kesken oppitunnin vastaamaan puheluun tms.

En minäkään pysty töissä vastaamaan henkilökohtaisiin puheluihin ja olen selvinnyt hyvin. En minä noihin asioihin tarvitse äitiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi meillä minä hoidan lukiolaisen terveysasioihin liittyviä ajanvarauksia ja vakuutusasioita. Ei hän pysty siellä koulussa kesken oppitunnin vastaamaan puheluun tms.

En minäkään pysty töissä vastaamaan henkilökohtaisiin puheluihin ja olen selvinnyt hyvin. En minä noihin asioihin tarvitse äitiä. 

Juuri tätä olen ihmetellyt, että eivätkö nämä curling-mammat itse käy töissä, vai hoitaako tosiaan heidän eläkeikäiset äiteensä sitten puolestaan heidän terveyskeskusajanvarauksensa. :D

Siis ihan kuin normaali elämä olisi jotenkin ihan mahdotonta, jos on niinkin maailmaa mullistava velvollisuus siinä ohessa kuin lukiossa opiskelu.

Vierailija
124/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä olen ihmetellyt, että eivätkö nämä curling-mammat itse käy töissä, vai hoitaako tosiaan heidän eläkeikäiset äiteensä sitten puolestaan heidän terveyskeskusajanvarauksensa. :D

Siis ihan kuin normaali elämä olisi jotenkin ihan mahdotonta, jos on niinkin maailmaa mullistava velvollisuus siinä ohessa kuin lukiossa opiskelu.

Minulla on oma firma, jossa riittää, että teen työt deadlinen puitteissa. Siinä ei yksi puhelu heilauta työmäärää suuntaan tai toiseen. Vastaan usein myös äitini ja miehenikin takaisinsoitoista...

Miksi sinun pitää muuten solvata?

Vierailija
125/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ilmoitetaan lapsi nepsyksi, ettei tarvi opettaa pärjääväksi. Kyse on vanhemman heikosta itsetunnosta. Yleensä naiset intoilee nepsyilystä. Lapsen isät, kenellä on kuvioissa, keskittyy enemmän normaaliin.

Vierailija
126/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-toimistossa on yleistä että ammattiin valmistuneet nuoret asioivat siellä vanhemman kanssa. Jotkut nuoret ottavat äidin työhaastatteluunkin.

Vierailija
127/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla ja 17-vuotiaalla tyttärellä on niin avoimet välit että hän mielellään katsoo verikoetulokset kanssani yhdessä jne.

Minä seuraan pankkitiliä koska hänellä ei ole omia tuloja ja lisään tietysti aika ajoin rahaa sinne. 

Tuossa on kyse eri asiasta eli nuori itse haluaa kertoa asioitaan. Kertoi minunkin lapseni teininä kokeidensa tuloksia, mutta en mennyt niitä itse katsomaan, koska ne eivät mielestäni kuuluneet minulle kuten eivät pankkitilinkään tapahtumat. Rahaa voi lisätä, vaikkei tietäisikään tilin tapahtumia. Ap

Selvä sitten jos ajattelet noin. Minä taas huoltajana koen olevani vastuussa alaikäisestä. Enkä nyt mihinkään teinin Omakantaan edes voi kirjautua, sinnehän on alempi ikäraja kuin 18 v, mutta yhdessä terveystietoja katsotaan. Rahan lisäämisen tarve taas on

Olen jo isoäiti, mutta jos lapselle lisätään rahaa, kun saldo on pieni, hän oppii kuluttamaan kaiken saamansa, kyllä isi tai äiti antaa lisää. Joko kuukausi-  tai viikkoraha ja sillä on tultava toimeen. Erikoistapauksissa voi antaa vaikkapa vaaterahaa. Vaikka tilillä olisi rahaa kuukausiraha maksetaan silti. Näin lapset ja nuoret oppivat säästämään.

Vierailija
128/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla ja 17-vuotiaalla tyttärellä on niin avoimet välit että hän mielellään katsoo verikoetulokset kanssani yhdessä jne.

Minä seuraan pankkitiliä koska hänellä ei ole omia tuloja ja lisään tietysti aika ajoin rahaa sinne. 

Tuossa on kyse eri asiasta eli nuori itse haluaa kertoa asioitaan. Kertoi minunkin lapseni teininä kokeidensa tuloksia, mutta en mennyt niitä itse katsomaan, koska ne eivät mielestäni kuuluneet minulle kuten eivät pankkitilinkään tapahtumat. Rahaa voi lisätä, vaikkei tietäisikään tilin tapahtumia. Ap

Selvä sitten jos ajattelet noin. Minä taas huoltajana koen olevani vastuussa alaikäisestä. Enkä nyt mihinkään teinin Omakantaan edes voi kirjautua, sinnehän on alempi ikäraja kuin 18 v, mutta yhdessä tervey

Höpsistä.

Vierailija
129/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan monessa ammatissa ei voi vastata puheluihin, äitikö näidenkin puolesta vastaa?

Haloo, varmasti joku kokee, että on helpompaa ja nopeampaa tehdä lapsen puolesta. Lapsi ei sitten vaan koskaan opi, ja usein jää se itsetunto hauraaksi, kun oikein mistään ei ilman äitiä selviä. Mutta tärkeämpää kai onkin vanhemman etu, ei lapsen.

Vierailija
130/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te-toimistossa on yleistä että ammattiin valmistuneet nuoret asioivat siellä vanhemman kanssa. Jotkut nuoret ottavat äidin työhaastatteluunkin.

Äidin kanssa työhaastatteluun tulevaa nuorta en todellakaan palkkaisi, osaisiko tehdä töitäkään ilman äitiä?

Vierailija
131/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh. Voi kuvitella, saako työtä. Vai tuleeko se äiti tekemään puolesta myös....

18-vuotias kuitenkin saa mennä naimisiin, voi joutua sotaan ja vanhemmaksi voi tulla jo varhemminkin 

Osa nykynuorten pahasta olosta johtuu ylisuojelusta ja siitä, ettei päästetä aikuistumaan. Kun on "helpompi" tehdä puolesta.

Vierailija
132/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi noloa pojan puolesta kun äiti siivoaa huonettaan ja määkyy kun ei voi enää puuttua poikansa elämään. Ei yhtään häpeä kumpikaan persu. 

Vierailija
133/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tilinkäyttöoikeus meidän 19v pojan tileihin. Laittoi ne minulle itse kun loppuivat 18v täytettyään. Halusi näin koska esim nyt kun on armeijassa niin voin maksaa pojalle tulevat auton laskut ym helposti. Pojan ei tartte huolehtia armeijassa tuollaisista asioista. 

Toinen 18 v täyttänyt lapseni ei ole laittanut minulle tilinkäyttöoikeutta. Aikoi laittaa mutta taisi unohtaa. Ihan sama kun asuu vielä kotona ja pystyy itse tässä helposti hoitamaan asiansa niin ei väliä.

Kyllä minä olen varannut nuorillekin ihan mielelläni lääkäriajat, fysioterapia ajat jne. Kyllä ne selviäisivät siitä itsekin mutta se on sellaista rakastan sinua ja autan sinua äiteilyä. Meillä kaikki perheessä auttavat toisiaan. Kyllä minä olen välillä varannut lääkäriajan miehellenikin ja miehen äidille. Miksi ei. 

opetan kyllä nuoreni tekemään asioita. Armeijassakin poikani on saanut stipendin (2 sai ja  leirille osallistui 300). Eli osaavat ja tekevät monenlaista. Mutta haluan että tietävät että kotoa saa tarvittaessa apua. Silloinkin kun on kolhinut autoa, tehnyt jotain tyhmää, tai tuntuu vaan vaikealta soittaa lääkäriin kesken koulupäivän. Meillä on ihan luonnollista että mietitään kuka kerkeää katsastaa auton, kuka kuskaa mummon hammaslääkäriin, kuka varaa eläinlääkäriin ajan koiralle jne. Eli nuoria autetaan mutta yhtälailla he auttavat lähipiiriään ja ystäviään. 

Me ollaan Oy perhe ab. Ei tarvi selvitä yksin. Mutta tehdään paljon kaikenlaista ja kannustetaan tekemään ja kokeilemaan monia asioita. Mutta saa myös sanoa ettei uskalla, halua tai jaksa ja silloinkin on rakastettu ja saa apua.

Jokainen nuori ansaitsee tilaaa kasvaa ja lähteä lentoon. Mutta ei se haittaa että tarjoaa välillä oksan missä levähtää turvallisesti kun nuori kokee että tarvitsee sitä. 

Vierailija
134/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ja sinä, mitä tapahtuu kun pojat löytyvät naisen ja oman perheen? Miten käy sinun Perhe Oy:llesi?

Vai torppaatko sen aikuistumisen kokonaan, ja puhut pahaa miniästä, kun nämä edellyttävät aikuiselta aikuisuutta, eivätkä tee puolesta.. 

Miten ihmiset voi olla noin sokeita omalle toiminnalleen. 

Vierailija
135/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän toi yksi ole sitä mieltä, että hänkin kuuluu poikien parisuhteisiin/perheisiin.

Noin saa kasvatettua sen 28 v "miehen", joka on yhä ihan teini.

Vierailija
136/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä linkki?

menee Yle.fi, niin sieltä se löytyy etusivulta.

Mutta tässä: https://yle.fi/a/74-20061560

Kiitos kun laitoit linkin, en pystynyt laittamaan ja ketjun seuraaminenkin jäi, kun alkoi palaveri. Ap

Vierailija
137/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaikäinen voi ihan itse avata itselleen pankkitilin, jos pankkitilille tulee vain lapsen omia tuloja (eläke, palkkatulo, opintotuki, pääomatulot). Pankkien  sivuilta voi vaikka tarkistaa. Ikäraja on 15. 

Tämä oli näin jo yli 20 vuotta sitten kun kävin avaamassa itselleni pankkitilin kesätyörahoilleni. Huoltajilla ei ole pääsyä tällaiselle tilille, jos nuori ei itse anna lupaa. 

Vanhempien tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomaksi. Yhteiskunta on katsonut, että 18 vuotta on hyvä raja tälle tavoitteelle. Lasten tehtävä on elää omaa elämäänsä ja ottaa vastuu itsestään ja sitä pitää treenata jo lapsesta alkaen. 

Hyvä viesti. Vanhempien tehtävä on todellakin tehdä itsensä tarpeettomaksi. Ja viestin viimeisessä kappaleessa on muutenkin pähkinänkuoressa se mitä aloituksessani tarkoitin. 

Jos YLEn jutussa kuvattu ja tässäkin ketjussa ilmenevä asenne lapseen on yleinen, niin uusavuttomuus ei ole ihmekään. Arempi lapsi on jopa syrjäytymisvaarassa, jos annetaan kuva, ettei hän osaa itse tehdä yhtään mitään, vaan kaiken tekee äiti. Ap

Vierailija
138/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva näyttää ymmärtävän, ettei tietojen muuttaminen yksityisiksi ole yhtä kuin nuoren hylkääminen. Edelleenhän se äiti pääsee auttamaan - pyydettäessä. Ainoa mitä äiti ei voi enää tehdä, on tarpeeton stalkkaus ja curling-vanhemmuus. 

Minustakin se menee jo stalkkauksen puolelle, jos on pääsy pankki- ja terveystietoihin. Ei tunnu ihan terveeltä. Ap

Vierailija
139/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei sinne teinin terveystietoihin edelleenkään pääse ilman lupaa, ymmärrätkö? Kiva kuitenkim että sun alaikäisellä lapsella oli itse varaa hoitaa lääkkeet, vakuutukset ym. Mun lapsella ei omia tuloja ollut kuin pienet kesätyöansiot. Vakuutuksetkin oli keskitetty ja ne oli sellaisena pakettina että alaikäisen olisi hyvin hankala itse hoitaa, eikä se edes lain mukaan ole mahdollista. Alaikäisen vakuutukset, korvaukset ym. menee huoltajan kautta. "

Sehän on hyvä, jos terveystietoihin ei pääse ilman lupaa. Lapsi on meillä hoitanut harrastukseen liittyvät vakuutukset itse jo hyvin nuorena, me vain olemme maksaneet laskut. Eihän kyse ole kuin siitä, että opastetaan vakuutuksiin liittyvistä olennaisista asioista, kilpailutetaan vakuutukset ja maksetaan lasku. Ja laskun maksaminen on tuossa pienin osuus. Ap

Kun ne vakuutukset kuule menee monilla talouden mukaan laskettuna yhten

Minun lapseni tarvitsi harrastukseensa useammankin vakuutuksen ja hoiti niitä yläasteelta alkaen. 16v. hän muutti omaan asuntoonsa ja tarvitsi kotivakuutuksen. Mutta jos lapsi asuu kotona, niin eihän hän tarvitse omia vakuutuksia viisikymppisenäkään. Äiti hoitaa, jos on elossa :)  Ap

Vierailija
140/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokisin, että vanhemmilla pitää olla oikeus tiettyihin lapsen asioihin niin kauan, kuin ollaan kyseisen lapsen huoltajia.

Tämä on sitä samaa kehitystä, että vanhemilta (ja opettajilta) viedään auktoriteettia.

Oikeudet kulkevat vastuiden ja velvollisuuksien kanssa yhdessä. 

18-vuotias ei ole lapsi eikä hänellä ole huoltajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän