Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen, että vanhempi haluaa hoitaa yli 18v. asioita (YLEn uutinen)

Vierailija
30.11.2023 |

Vaikka itse olen hyvin läheinen tyttäreni kanssa, niin hän hoiti kyllä omat asiansa täysin jo ennen 18v. päivää eikä minulla ole ikinä ollut hänen pankkitilinsä tietoja. Terveystiedotkin hän piti omana tietonaan jo varhain teininä, joten uutinen siitä, että vanhempien pitäisi päästä lastensa tietohin vielä täysi-ikäisinäkin tuntui todella, todella eksoottiselta.

Eikö muista tuntunut? Jollain lailla ymmärtäisin, jos lapsella olisi jotain isoja nepsy-vaikeuksia, mutta jutussa annettiin ymmärtää, että ihan normaalien nuorten aikuisten asioihin pitäisi saada päästä puuttumaan? En ymmärrä jutun pointtia alkuunkaan. Kyllä perheessä pitää olla rajat, jokaisella oma yksityisyys ja pienestä asti pitäisi tukea ja opastaa lasta hoitamaan omat asiansa. Esimerkiksi läksyt ja muut pitää osata hoitaa jo ala-asteen alusta asti omatoimisesti, mutta jutussa kaivattiin pääsyä täysi-ikäisen wilma-tietoihin? Mitä ihmettä!

Kommentit (204)

Vierailija
201/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma ettei palstan syrjäytyneet miehet ole kommentoineet tähän ketjuun mitään. 

Vierailija
202/204 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä varasin yksityiseltä lääkäriasemalta aikaa 6-vuotiaalle lapselleni. Ajavarausta tehdessä oli mahdollisuus rastia ruutuun kohta "en halua vanhempieni tietävän asiasta".

Onhan tämä aika melko erikoista. Ne varmaan ajatteli sen 6-vuotiaan varaavan aikaa transhoitoihin eikä halua vanhempien olevan esteenä. Vai mitä helkuttia se rastimismahis siinä ton ikäisen kohdalla tekee? 

Teki kylläkin mieli painaa rasti siihen ja katsoa mitä tapahtuu.

Ei tollanen tule ikinä menemään läpi, cettä vanhemmat saisivat halutessaan katsella täysi-ikäisen jälkeläisensä terveystietoja. Poikkeuksena varmaan kehitysvammaiset ja muut holhottavat. 

Ehkäpä kyseessä on standardilomake missä kaikilta kysytään samat asiat eikä räätälöidä iän mukaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/204 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 19v jo naimisissa ja pienen lapsen äiti. Enkä todellakaan olisi halunnut että vanhempani olisivat puuttuneet meidän perheen asioihin 😀 

Vierailija
204/204 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsella on adhd diagnoosi ja on alaikäinen muttei se vissiin riitä. Pitäisi olla joku lomakekin allekirjoitettuna

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi kokeili tsenäistä elämää 5 vuotta, jonka jälkeen itse halusi antaa valtakirjat asioidensa hoitamiseksi. tuosta vuosi eteenpäin sai autismidg:n 

nyt hoitaa itse suurimman osan, mutta kyllä äitiäkin tarvitaan. Onneksi pyysi apua ettei kerennyt mennä luottotiedot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän