Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelen, että vanhempi haluaa hoitaa yli 18v. asioita (YLEn uutinen)

Vierailija
30.11.2023 |

Vaikka itse olen hyvin läheinen tyttäreni kanssa, niin hän hoiti kyllä omat asiansa täysin jo ennen 18v. päivää eikä minulla ole ikinä ollut hänen pankkitilinsä tietoja. Terveystiedotkin hän piti omana tietonaan jo varhain teininä, joten uutinen siitä, että vanhempien pitäisi päästä lastensa tietohin vielä täysi-ikäisinäkin tuntui todella, todella eksoottiselta.

Eikö muista tuntunut? Jollain lailla ymmärtäisin, jos lapsella olisi jotain isoja nepsy-vaikeuksia, mutta jutussa annettiin ymmärtää, että ihan normaalien nuorten aikuisten asioihin pitäisi saada päästä puuttumaan? En ymmärrä jutun pointtia alkuunkaan. Kyllä perheessä pitää olla rajat, jokaisella oma yksityisyys ja pienestä asti pitäisi tukea ja opastaa lasta hoitamaan omat asiansa. Esimerkiksi läksyt ja muut pitää osata hoitaa jo ala-asteen alusta asti omatoimisesti, mutta jutussa kaivattiin pääsyä täysi-ikäisen wilma-tietoihin? Mitä ihmettä!

Kommentit (204)

Vierailija
101/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt joku curling-mamma pillastui. 

Vierailija
102/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku väitti että 15 v voi noin vain avata oman pankkitilin niin ei se ihan ole niin yksinkertaista. Ensin pitää olla passi tai virallinen henkilötodistus ja mitään sellaistakaan ei saa ilman huoltajaa. Ja kaikki pankit ei anna henkkarinkaan kanssa sitä tiliä jos huoltaja ei ole paikalla. Aika vaikeaksi on tehty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nyt joku curling-mamma pillastui. 

Ap lähinnä pillastui kun ei ymmärrä miten moni asia on sellainen jota alaikäinen ei vaan voi yksin hoitaa vaikka osaisikin. 

Vierailija
104/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin äitien on vaikea jättäytyä taka-alalle ja antaa nuorelle mahdollisuus oppia itse hoitamaan asiansa.

18v on asevelvollinen, mutta omista läksyistä on ylivoimaista ottaa vastuu....

Vierailija
105/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein nää teidän nuoret käy lääkärissä jos oikein häiriöksi asti on takaisinsoittoja? Pitäisi ehkä kiinnittää huomiota elintapoihin. En minä lukioikäisenä lääkäriä tarvinnut kuin korkeintaan kerran vuodessa, ihan hyvin pystyin sen kerran vastaamaan puhelimeeni. 

Ja koska sinä et tarvinnut lääkäriä, ei tietenkään kukaan muukaan tarvitse, vaan pitää kiinnittää huomiota elintapoihin. Voi tätä argumentoinnin ilotulitusta. Kuule ihmiset ovat tässäkin suhteessa erilaisia ja erilaisissa tilanteissa.

Tietämissäni lukioissa ei saa käyttää puhelinta tunnilla. Lisäksi takaisinsoitto voi tulla vasta parin päivän viiveellä, joten ihan älytön rumba olisi neuvotella jokaisen opettajan kanssa erikseen lupa käyttää puhelinta.

Ei siitä tarvitse jokaisen opettajan kanssa neuvote

Jos noin toimii kesken kokeen, se koe hylätään. 

Ope

Vierailija
106/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäiselle voidaan myöntää hänen omalla hakemuksellaan henkilökortti ilman vanhempien suostumusta. Tätä henkilökorttia hän voi käyttää vain henkilöllisyytensä todistamiseen, mutta ei matkustamiseen. 

Tässä suora lainaus poliisin sivuilta: 

Alaikäiselle hakijalle voidaan ilman huoltajien suostumusta myöntää ainoastaan alaikäisen matkustusoikeudeton henkilökortti.

Tällä henkilökortilla hän voi avata itselleen oman pankkitilin, jonne tulee hänen omat tulonsa. 

Suomi on yhteiskunta, jossa alaikäisen on mahdollista hoitaa hyvin paljon omia asioitaan. Tietenkin se edellyttää, että hän on selvillä itse omista oikeuksistaan ja haluaa niitä täysimääräisesti käyttää, mutta laki on monissa asioissa hänen puolellaan. 

Vierailija
107/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joku väitti että 15 v voi noin vain avata oman pankkitilin niin ei se ihan ole niin yksinkertaista. Ensin pitää olla passi tai virallinen henkilötodistus ja mitään sellaistakaan ei saa ilman huoltajaa. Ja kaikki pankit ei anna henkkarinkaan kanssa sitä tiliä jos huoltaja ei ole paikalla. Aika vaikeaksi on tehty. 

Ja meidän perheessä tämä on juuri tuore kokemus kun 16 v yritti hoitaa asian opiskelupaikkakunnallaan mutta eipä se sitten niin onnistunutkaan. 

Vierailija
108/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta sitten (kun se joku kaukaisista ajoista puhui) meillä oli poliisiasema tuossa kävelymatkan päässä. Sieltä sai passin.

Nyt sekin on 15 kilsan päässä, eikä passia tahdo saada jonojen takia.

Tuossa oli myös 20 vuotta sitten myös pankki, johon voi vain kävellä sisään. Ei ole enää. Se on toiseen suuntaan 15 kilsaa ja sinne tosiaan kesti edes varata se käyntiaika, sitten toisen huoltajan piti olla mukana ja toiselta piti olla valtakirja.

Vierailija
109/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein nää teidän nuoret käy lääkärissä jos oikein häiriöksi asti on takaisinsoittoja? Pitäisi ehkä kiinnittää huomiota elintapoihin. En minä lukioikäisenä lääkäriä tarvinnut kuin korkeintaan kerran vuodessa, ihan hyvin pystyin sen kerran vastaamaan puhelimeeni. 

Ja koska sinä et tarvinnut lääkäriä, ei tietenkään kukaan muukaan tarvitse, vaan pitää kiinnittää huomiota elintapoihin. Voi tätä argumentoinnin ilotulitusta. Kuule ihmiset ovat tässäkin suhteessa erilaisia ja erilaisissa tilanteissa.

Tietämissäni lukioissa ei saa käyttää puhelinta tunnilla. Lisäksi takaisinsoitto voi tulla vasta parin päivän viiveellä, joten ihan älytön rumba olisi neuvotella jokaisen opettajan kanssa erikseen lupa käyttää puhelinta.

Vuoden päästä se lapsonen on varusmiespalveluksessa tai opiskelemassa JA töissä. Jotenkin vaan silti on onnistuttava kerran muutamassa vuodessa varaamaan aika lääkärille, jos sellaista tarvitsee. Ihan niin kuin, öö, aikuisen ihmisen.

Oikeastiko ajattelet, että joku lukiossa opiskelu on niin absoluuttisesti sitovampaa kuin esimerkiksi kokopäiväinen työ perustutkinto-opiskelun ohella, että se ei vaan mitenkään onnistu ilman että on mamma asioidenhoitajana?

Vierailija
110/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuosta pankkitilin avaamisesta nyt jankataan, niin tärkeintä on henkilöllisyyden todentaminen ja nuoren vakuutus ja selvitys siitä että tilille tulee hänen itse ansaitsemiaan rahoja. Sen jälkeen tili kyllä avataan. 

Vierailija
111/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tuosta pankkitilin avaamisesta nyt jankataan, niin tärkeintä on henkilöllisyyden todentaminen ja nuoren vakuutus ja selvitys siitä että tilille tulee hänen itse ansaitsemiaan rahoja. Sen jälkeen tili kyllä avataan. 

Tuoreella kokemuksella voin kertoa, että ei. Vaikka oli nuorella oma passi yms yms, sinne vaadittiin huoltaja mukaan ja toiselta valtakirja.

Vierailija
112/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoreella kokemuksella voin kertoa, että ei. Vaikka oli nuorella oma passi yms yms, sinne vaadittiin huoltaja mukaan ja toiselta valtakirja.

Jos joku firma ei halua palvella, niin ihan vapaasti voi kävellä toiseen firmaan. Sekin on hyvä oppia jossain vaiheessa elämää.

Vierailija
113/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollainen hyper-itsenäiseksi haluaminen voi olla traumareaktiokin että en ymmärrä keulimista.. "mun vanhemmat on syvältä joten 13-vuotiaana kävin töissä ja hoidin pankkiasiat.." ookoo... 

Vierailija
114/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku firma ei halua palvella, niin ihan vapaasti voi kävellä toiseen firmaan. Sekin on hyvä oppia jossain vaiheessa elämää.

Kannattaa opetella myös sen verran, että ei yleistä kaikenkattaviksi omia kuvitelmiaan. Sinä tuppaat aina googlettamaan ja sitten riitelet monta päivää, kun sulle selitetään, että kirjoittelet todellisuudessa ihan skeidaa.

Vierailija
115/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passista: Me jouduttiin ajamaan teinin kanssa Raaseporiin Helsingistä, että saatiin ylipäätään se passi...

Vierailija
116/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä periferiassa on ihan tavallista, että 16-vuotiaat asuvat itsenäisesti, kun lukioita ei ole joka kylällä ja matkaa vanhempien luokse saattaa olla yli sata kilometriä. Jotenkin nuo kuitenkin pärjäävät.

Vierailija
117/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jankataan jostakin passista? Henkkarin saa, ja sillä pärjää.

Lasta pitää opettaa pärjäämään itse, ei olemaan riippuvainen vanhemmista. Itsetunto ei ikinä kehity, kun vanhempi koko ajan viestittää, että vaikeaa on ja et taatusti pärjää.

Vierailija
118/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi meillä minä hoidan lukiolaisen terveysasioihin liittyviä ajanvarauksia ja vakuutusasioita. Ei hän pysty siellä koulussa kesken oppitunnin vastaamaan puheluun tms.

Miksei pysty? Kyllä tunnilta saa siksi aikaa poistua käytävälle kun vastaa tuollaisiin puheluihin. Ei sillä että näkisin siinä mitään pahaa että hoidat noita asioita vielä.

Missä lukiossa saa tunnilta poistua juttelemaan puhelimessa? Tai missä pitää kertoa koko ryhmälle, että odotan soittoa lääkäriltä - terveystiedot on salassapidettäviä.

Jos odottaa puhelua lääkäriltä, voi tunnin alussa käydä sanomassa opettajalla ihan kahden kesken, että odottaa puhelua, johon on mahdollisesti pakko vastata kesken oppitunnin. Jos tämä ei opet

Opettajalla on myös mahdollisuus todeta, että opiskelija voi valita puhelimen tai kurssin, tervetuloa ensi vuonna uudestaan.

Vierailija
119/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä periferiassa on ihan tavallista, että 16-vuotiaat asuvat itsenäisesti, kun lukioita ei ole joka kylällä ja matkaa vanhempien luokse saattaa olla yli sata kilometriä. Jotenkin nuo kuitenkin pärjäävät.

Mun esikoinen on 20 ja opiskelee ihan eri maassa. Silti on yksinkertaisinta, että minä hoidan hänen vakuutusasiansa.

Vierailija
120/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi meillä minä hoidan lukiolaisen terveysasioihin liittyviä ajanvarauksia ja vakuutusasioita. Ei hän pysty siellä koulussa kesken oppitunnin vastaamaan puheluun tms.

Miksei pysty? Kyllä tunnilta saa siksi aikaa poistua käytävälle kun vastaa tuollaisiin puheluihin. Ei sillä että näkisin siinä mitään pahaa että hoidat noita asioita vielä.

Missä lukiossa saa tunnilta poistua juttelemaan puhelimessa? Tai missä pitää kertoa koko ryhmälle, että odotan soittoa lääkäriltä - terveystiedot on salassapidettäviä.

Jos odottaa puhelua lääkäriltä, voi tunnin alussa käydä sanomassa opettajalla ihan kahden kesken, että odottaa puhelua, johon on mahdollisesti

Jotenkin kuitenkin ne aikuiset, esimerkiksi se opettaja itse, onnistuvat hoitamaan omat asiansa, vaikka käyvät töissä. Meinaat sitten, että lukiossa opiskelu on niin rankkaa, että sen ohella normaalia elämää on absoluuttisen mahdoton elää. Ja olet vielä itse opettaja, ja ylpeä siitä, että yrität tehdä opiskelijoiden elämästä mahdollisimman vaikeaa?

No, työtön trollihan sinä oikeasti oletkin.