Ihmettelen, että vanhempi haluaa hoitaa yli 18v. asioita (YLEn uutinen)
Vaikka itse olen hyvin läheinen tyttäreni kanssa, niin hän hoiti kyllä omat asiansa täysin jo ennen 18v. päivää eikä minulla ole ikinä ollut hänen pankkitilinsä tietoja. Terveystiedotkin hän piti omana tietonaan jo varhain teininä, joten uutinen siitä, että vanhempien pitäisi päästä lastensa tietohin vielä täysi-ikäisinäkin tuntui todella, todella eksoottiselta.
Eikö muista tuntunut? Jollain lailla ymmärtäisin, jos lapsella olisi jotain isoja nepsy-vaikeuksia, mutta jutussa annettiin ymmärtää, että ihan normaalien nuorten aikuisten asioihin pitäisi saada päästä puuttumaan? En ymmärrä jutun pointtia alkuunkaan. Kyllä perheessä pitää olla rajat, jokaisella oma yksityisyys ja pienestä asti pitäisi tukea ja opastaa lasta hoitamaan omat asiansa. Esimerkiksi läksyt ja muut pitää osata hoitaa jo ala-asteen alusta asti omatoimisesti, mutta jutussa kaivattiin pääsyä täysi-ikäisen wilma-tietoihin? Mitä ihmettä!
Kommentit (204)
Kun puhutaan Perhe Oy:sitä, niin kuka haluaa vapaaehtoisesti luovuttaa omistuksestaan puolet pois? Ei ainakaan tämä passaava äiti, joka ei anna lapsensa aikuistua. :(
Lapset on vain lainaa, se pitäisi muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla ja 17-vuotiaalla tyttärellä on niin avoimet välit että hän mielellään katsoo verikoetulokset kanssani yhdessä jne.
Minä seuraan pankkitiliä koska hänellä ei ole omia tuloja ja lisään tietysti aika ajoin rahaa sinne.
Tuossa on kyse eri asiasta eli nuori itse haluaa kertoa asioitaan. Kertoi minunkin lapseni teininä kokeidensa tuloksia, mutta en mennyt niitä itse katsomaan, koska ne eivät mielestäni kuuluneet minulle kuten eivät pankkitilinkään tapahtumat. Rahaa voi lisätä, vaikkei tietäisikään tilin tapahtumia. Ap
En minäkään kyttää 20+ ikäisen lapseni tilitapahtumia. Hän kuitenkin tahtoo, että toistaiseksi näen ne, tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tilinkäyttöoikeus meidän 19v pojan tileihin. Laittoi ne minulle itse kun loppuivat 18v täytettyään. Halusi näin koska esim nyt kun on armeijassa niin voin maksaa pojalle tulevat auton laskut ym helposti. Pojan ei tartte huolehtia armeijassa tuollaisista asioista.
Toinen 18 v täyttänyt lapseni ei ole laittanut minulle tilinkäyttöoikeutta. Aikoi laittaa mutta taisi unohtaa. Ihan sama kun asuu vielä kotona ja pystyy itse tässä helposti hoitamaan asiansa niin ei väliä.
Kyllä minä olen varannut nuorillekin ihan mielelläni lääkäriajat, fysioterapia ajat jne. Kyllä ne selviäisivät siitä itsekin mutta se on sellaista rakastan sinua ja autan sinua äiteilyä. Meillä kaikki perheessä auttavat toisiaan. Kyllä minä olen välillä varannut lääkäriajan miehellenikin ja miehen äidille. Miksi ei.
opetan kyllä nuoreni tekemään asioita. ArmeiOmall lapsellani on pitkä sairaus jota hän ei hoitanut teiniangstissaan, eikä edes suostunut kuuntelemaan kun yritin neuvoa. Todellakin oli huono homma etten nähnyt enää hänen tietojaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein nää teidän nuoret käy lääkärissä jos oikein häiriöksi asti on takaisinsoittoja? Pitäisi ehkä kiinnittää huomiota elintapoihin. En minä lukioikäisenä lääkäriä tarvinnut kuin korkeintaan kerran vuodessa, ihan hyvin pystyin sen kerran vastaamaan puhelimeeni.
Tätä minäkin ihmettelen ja minulla sentään on parikin kroonista sairautta itsellään joihin jatkuva lääkitys. Edellisen kerran lääkärin soittosika oli 2018 ja nyt jo heti tänä vuonna seuraavan kerran ja sekin ihan eri asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi kokeili tsenäistä elämää 5 vuotta, jonka jälkeen itse halusi antaa valtakirjat asioidensa hoitamiseksi. tuosta vuosi eteenpäin sai autismidg:n
nyt hoitaa itse suurimman osan, mutta kyllä äitiäkin tarvitaan. Onneksi pyysi apua ettei kerennyt mennä luottotiedot.
Eli taantui lapseksi, ja sinä hoidat kaiken hänen puolestaan? En tekisi noin omalle lapselle, neuvon ja autan, mutta aikuinen päättää itse. Ja kirkolla oleva lapsi täälläkin.
Siis kirjolla, autocorrect taas.
Tästä on jo aikaa kun 19-vuotiaana loukkasin jalkani pahasti ja se jouduttiin leikkaamaan. Siihen aikaan sairaalassa oltiin aika pitkään. Lääkäri oli puhunut kotiuttamisesta ja olin innoissani päästessäni kotiin. Hämmästyin kun osastonhoitaja sanoi soittaneensa äidilleni ja he olivat olleet yhdessä sitä mieltä että olisin ainakin vielä päivän. Vaikka vielä asuinkin kotona, ilmoitin osastonhoitajalle olevani täysi-ikäinen, hänen olisi pitänyt puhua minun kanssani. Lähdin kotiin samana päivänä. En äidiltä odottanut kotona passuuttamista (enkä sitä myöskään saanut), mutta kyllä kotona oli mukavampi olla kuin viemässä tarpeettomasti vuodepaikkaa sairaalasta.
Itse tiedän tapauksia, joissa lapsi vaikeasti masentunut/syrjäytynyt ja sitten täytettyään 18v lakkautuu kaikki hoidot, kun nuori ei jaksa itse hoitaa eikä vanhempi voi hänen puolestaan asioita hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi meillä minä hoidan lukiolaisen terveysasioihin liittyviä ajanvarauksia ja vakuutusasioita. Ei hän pysty siellä koulussa kesken oppitunnin vastaamaan puheluun tms.
Miksei pysty? Kyllä tunnilta saa siksi aikaa poistua käytävälle kun vastaa tuollaisiin puheluihin. Ei sillä että näkisin siinä mitään pahaa että hoidat noita asioita vielä.
Ai niinku koeviikollakin hyppäät yhtäkkiä käytävään vastamaan puheluun? Tai yo-kirjoitusten? Justiinsa.
Ehkä siihen kohtaan ei valitse soittoaikaa?
Minusta huoltaja voi hoitaa, mutta huono peruste se oli, ettei lapsi kesken tunnin- koska ei se huoltajakaan vastaa kesken palaverin. Kai.
Vierailija kirjoitti:
"Terveystiedotkin hän piti omana tietonaan jo varhain teininä"
Piti omana tietonaan? Ei luota sinuun? Huoltaja on kuitenkin vastuussa alaikäisestä joten aika hyvä olisi pysyä kärryillä jos on vaikka perussairaus tms. Turvallisuuskysymyskin. Ja monellako alaikäisellä on edes varaa ostaa itse omat lääkkeensä jne?
Kyllä lapsella on oikeus salata terveystietonsa jo 12v asti. Saahan tuossa iässä jo päättää huoltajuusasioitakin, mm. Kumman vanhemman luona haluaa asua jne.
Omat lapseni myös itsenäistyivät tietyissä asioissa jo nuorina. Lukionsa hoitivat itsenäisesti. Samoin pankkitilinsä, jonne kesätyöansiot ym.
Ei tullut mieleenkään kontrolloida. Eikä ollut tarvettakaan puuttua. Toki uskalsivat puhua, jos jotain ongelmia oli. Ja minulla on todella hyvät ja läheiset välit lasteni kanssa. He ovat menestyneet hyvin opinnoissaan ja elämässään.
Kontrolli on aina sairasta, se on aina osoitus epäluottamuksesta ja vallanhalusta. Niin avioliitossa kuin lasten kasvatuksessakin, jossa kyllä tietyt rajat pitää olla. Mutta täytyy osata myös luottaa
Muistelen (tästä on nyt muutama vuosi aikaa), että juuri 18-vuotta täyttäneen olisi pitänyt esim. sairaspoissaolosta hankkia lääkärintodistus kouluun. Vanhempana sain sen kuitata ilman todistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi meillä minä hoidan lukiolaisen terveysasioihin liittyviä ajanvarauksia ja vakuutusasioita. Ei hän pysty siellä koulussa kesken oppitunnin vastaamaan puheluun tms.
Miksei pysty? Kyllä tunnilta saa siksi aikaa poistua käytävälle kun vastaa tuollaisiin puheluihin. Ei sillä että näkisin siinä mitään pahaa että hoidat noita asioita vielä.
Ai niinku koeviikollakin hyppäät yhtäkkiä käytävään vastamaan puheluun? Tai yo-kirjoitusten? Justiinsa.
Niin, tietenkin ne kaikki puhelut osuvat juuri yo-kokeiden aikaan. Koeviikolla se voi onnistuakin jos kertoo opettajalle etukäteen että sellainen puhelu on tulossa.
Se voi tulla myös yo-kokeiden aikaa
Oli miten tärkeä puhelu tahansa, kesken kokeen ei voi vastata puhelimeen, edes tavallisella koeviikolla. Yo-kokeissa puhelinta ei saa edes ottaa saliin. Se yleensä tulkitaan samantien vilpiksi tai sen yritykseksi ja kaikki sen tutkintokerran kokeet hylätään. Jos siis kokeen vuoksi missaa takaisinsoiton ei auta kuin pyytää uutta soittopyyntöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanhana sun lapsi oikein sai pankkitilin jos aina hoitanut itse?
Meillä oli jo vauvoilla...
Meillä ei ollut vauvalla tiliä. En muista minkä ikäisenä sai oman tilin, avasi sen kyllä ihan itse. Ap
Siinä tapauksessa sai vasta 18-vuotiaana koska alaikäinen ei voi avata tiliä itse.
Riippuu mitä aikaa eletään. Minä olen 66 ja avasin ihan itse tilin kun menin kesätöihin 15v. Silloin ei tarvinnut mitään lupia vanhemmilta. Täysi-ikäiseksi tulin 19v kun silloin muuttui laki kun sitä ennen täysi-ikäisyys tuli vasta 21v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin se joka kertoi hoitavansa 18-vuotiaansa vakuutushakemukset.
ei kyse ole mustään yksittäisestä läppäristä vaan kahdesta kroonisesta sairaudesta plus muista teeveyskuluista.
Mikset opeta häntä hoitamaan näitä itse? Luultavasti ne sairaudet vaivaavat häntä silloinkin kun on muuttanut omilleen.
Omalla aspergerlapsella meni yli parikymppiseksi ennen kuin oppi hoitamaan fyysistä kroonista sairauttaan. Niin ja DG:n hän sai vasta kun aikuiselämä ei tahtonut itsenäisesti onnistua, vaikka häntä opetettiin sata kertaa enemmän kuin muita lapsia.
tuo että ei ole opetettu, on aivan puuta heinää.
Vierailija kirjoitti:
"Terveystiedotkin hän piti omana tietonaan jo varhain teininä"
Piti omana tietonaan? Ei luota sinuun? Huoltaja on kuitenkin vastuussa alaikäisestä joten aika hyvä olisi pysyä kärryillä jos on vaikka perussairaus tms. Turvallisuuskysymyskin. Ja monellako alaikäisellä on edes varaa ostaa itse omat lääkkeensä jne?
No en mä ainakaan halunnut kertoa klamydiasta jonka sain teininä. :D lääkkeet siihen maksoin viikkorahoista. Sen sijaan koska sairastan diabetesta, sen asioista porukat oli kyllä kartalla.
Sain viikkorahaa 10mk x ikävuosi, eli 15v. 150mk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein nää teidän nuoret käy lääkärissä jos oikein häiriöksi asti on takaisinsoittoja? Pitäisi ehkä kiinnittää huomiota elintapoihin. En minä lukioikäisenä lääkäriä tarvinnut kuin korkeintaan kerran vuodessa, ihan hyvin pystyin sen kerran vastaamaan puhelimeeni.
Tätä minäkin ihmettelen ja minulla sentään on parikin kroonista sairautta itsellään joihin jatkuva lääkitys. Edellisen kerran lääkärin soittosika oli 2018 ja nyt jo heti tänä vuonna seuraavan kerran ja sekin ihan eri asiasta.
Kerran kuussa kontrolli, 4vk välein tiputushoito, laboratorio 1x kk, lääkityksestä johtuvat tulehdukset ja hammasongelmat n joka toinen kk, viikko sairaalassa n. Kerran vuodessa. Tuossapa ne käynnit.
t eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi kokeili tsenäistä elämää 5 vuotta, jonka jälkeen itse halusi antaa valtakirjat asioidensa hoitamiseksi. tuosta vuosi eteenpäin sai autismidg:n
nyt hoitaa itse suurimman osan, mutta kyllä äitiäkin tarvitaan. Onneksi pyysi apua ettei kerennyt mennä luottotiedot.
Eli taantui lapseksi, ja sinä hoidat kaiken hänen puolestaan? En tekisi noin omalle lapselle, neuvon ja autan, mutta aikuinen päättää itse. Ja kirkolla oleva lapsi täälläkin.
En voi mitään jos et ymmärrä lukemaasi.
Vierailija kirjoitti: Itse tiedän tapauksia, joissa lapsi vaikeasti masentunut/syrjäytynyt ja sitten täytettyään 18v lakkautuu kaikki hoidot, kun nuori ei jaksa itse hoitaa eikä vanhempi voi hänen puolestaan asioita hoitaa.
Tuossa tapauksessa voi hakea edunvalvontaa. Se EI ole mikään syy alkaa hyysätä täysi-ikäisiä sillä perusteella, että vammaiset ja sairaat eivät osaa hoitaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä käy töissä, kun pystyt?