Ihmettelen, että vanhempi haluaa hoitaa yli 18v. asioita (YLEn uutinen)
Vaikka itse olen hyvin läheinen tyttäreni kanssa, niin hän hoiti kyllä omat asiansa täysin jo ennen 18v. päivää eikä minulla ole ikinä ollut hänen pankkitilinsä tietoja. Terveystiedotkin hän piti omana tietonaan jo varhain teininä, joten uutinen siitä, että vanhempien pitäisi päästä lastensa tietohin vielä täysi-ikäisinäkin tuntui todella, todella eksoottiselta.
Eikö muista tuntunut? Jollain lailla ymmärtäisin, jos lapsella olisi jotain isoja nepsy-vaikeuksia, mutta jutussa annettiin ymmärtää, että ihan normaalien nuorten aikuisten asioihin pitäisi saada päästä puuttumaan? En ymmärrä jutun pointtia alkuunkaan. Kyllä perheessä pitää olla rajat, jokaisella oma yksityisyys ja pienestä asti pitäisi tukea ja opastaa lasta hoitamaan omat asiansa. Esimerkiksi läksyt ja muut pitää osata hoitaa jo ala-asteen alusta asti omatoimisesti, mutta jutussa kaivattiin pääsyä täysi-ikäisen wilma-tietoihin? Mitä ihmettä!
Kommentit (204)
Harva näyttää ymmärtävän, ettei tietojen muuttaminen yksityisiksi ole yhtä kuin nuoren hylkääminen. Edelleenhän se äiti pääsee auttamaan - pyydettäessä. Ainoa mitä äiti ei voi enää tehdä, on tarpeeton stalkkaus ja curling-vanhemmuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Terveystiedotkin hän piti omana tietonaan jo varhain teininä"
Piti omana tietonaan? Ei luota sinuun? Huoltaja on kuitenkin vastuussa alaikäisestä joten aika hyvä olisi pysyä kärryillä jos on vaikka perussairaus tms. Turvallisuuskysymyskin. Ja monellako alaikäisellä on edes varaa ostaa itse omat lääkkeensä jne?
No ei läheskään kaikilla ole mitään perussairauksia tai lääkkeitä tai muuta mistä vanhemman kannattaisi olla tietoinen. Mulla oli alaikäisenä vain e-pillerit akneen ja jotain perus koululääkäritarkastuksia, en nähnyt syytä ilmoittaa niistä äidille.
Okei. Mä kyllä ostan lapseni aknelääkkeet, antibiootit ym. Ei hänen tarvitse itse maksaa. Vien jopa hammaslääkäriin kun sinne on koululta 4 km.
Minä sain pillerit ilmaiseksi. Kalliimmat lääkkeet äiti olisi varmasti maksanutkin, ja niistä olisinkin kertonut. En ole kuitenkaan pikkulapsiajan jälkeen tarvinnut mitään särkylääkettä kummempaa. Ei minulla ollut kyse siitä että olisin ollut äidin kanssa huonoissa väleissä, minulle ei vain sattunut mitään sellaisia terveysasioita joista olisi ollut mitään kerrottavaa. Näitä nyt on ihan turha vertailla, kun tilanteita on niin erilaisia. Totta kai minun tilanteeni oli ihan eri asia kuin vaikka jollain toisella jolla on seurattavia perussairauksia ja säännöllisiä lääkityksiä.
Vierailija kirjoitti:
"Ei sinne teinin terveystietoihin edelleenkään pääse ilman lupaa, ymmärrätkö? Kiva kuitenkim että sun alaikäisellä lapsella oli itse varaa hoitaa lääkkeet, vakuutukset ym. Mun lapsella ei omia tuloja ollut kuin pienet kesätyöansiot. Vakuutuksetkin oli keskitetty ja ne oli sellaisena pakettina että alaikäisen olisi hyvin hankala itse hoitaa, eikä se edes lain mukaan ole mahdollista. Alaikäisen vakuutukset, korvaukset ym. menee huoltajan kautta. "
Sehän on hyvä, jos terveystietoihin ei pääse ilman lupaa. Lapsi on meillä hoitanut harrastukseen liittyvät vakuutukset itse jo hyvin nuorena, me vain olemme maksaneet laskut. Eihän kyse ole kuin siitä, että opastetaan vakuutuksiin liittyvistä olennaisista asioista, kilpailutetaan vakuutukset ja maksetaan lasku. Ja laskun maksaminen on tuossa pienin osuus. Ap
Kun ne vakuutukset kuule menee monilla talouden mukaan laskettuna yhtenä pakettina yhdeltä vakuutusyhtiöltä, niin sen alaikäisen vakuutuksia on aika vaikea erottaa hänen hoidettavakseen. Eikä alaikäinen edes voi niitä kilpailuttaa.
Väännät nyt ihan ihme asiaa, ihan kuin et ymmärtäisi ettei laki edes salli moniakaan asioita alaikäisen itse hoidettaviksi. Huoltajien on ne pakko hoitaa. Toki siinä sivussa voi normaalisti opettaa näitä asioita ja koulun yhteiskuntaopissakin näitä käsitellään. Mutta ei niitä nyt vaan voi jättää alaikäisen kontolle edelleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Alaikäinen voi ihan itse avata itselleen pankkitilin, jos pankkitilille tulee vain lapsen omia tuloja (eläke, palkkatulo, opintotuki, pääomatulot). Pankkien sivuilta voi vaikka tarkistaa. Ikäraja on 15.
Tämä oli näin jo yli 20 vuotta sitten kun kävin avaamassa itselleni pankkitilin kesätyörahoilleni. Huoltajilla ei ole pääsyä tällaiselle tilille, jos nuori ei itse anna lupaa.
Vanhempien tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomaksi. Yhteiskunta on katsonut, että 18 vuotta on hyvä raja tälle tavoitteelle. Lasten tehtävä on elää omaa elämäänsä ja ottaa vastuu itsestään ja sitä pitää treenata jo lapsesta alkaen.
Meiltä vaadittiin yksi vanhempi mukaan ja toiselta valtakirja.
kaikki ei enää ole kuten muinoin vuosikymmenoä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaikäinen voi ihan itse avata itselleen pankkitilin, jos pankkitilille tulee vain lapsen omia tuloja (eläke, palkkatulo, opintotuki, pääomatulot). Pankkien sivuilta voi vaikka tarkistaa. Ikäraja on 15.
Tämä oli näin jo yli 20 vuotta sitten kun kävin avaamassa itselleni pankkitilin kesätyörahoilleni. Huoltajilla ei ole pääsyä tällaiselle tilille, jos nuori ei itse anna lupaa.
Vanhempien tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomaksi. Yhteiskunta on katsonut, että 18 vuotta on hyvä raja tälle tavoitteelle. Lasten tehtävä on elää omaa elämäänsä ja ottaa vastuu itsestään ja sitä pitää treenata jo lapsesta alkaen.
Kuten tuossa sanoin, niin pankkien sivuilta voi tarkistaa: asia on edelleen samoin ja on ollut jo 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Harva näyttää ymmärtävän, ettei tietojen muuttaminen yksityisiksi ole yhtä kuin nuoren hylkääminen. Edelleenhän se äiti pääsee auttamaan - pyydettäessä. Ainoa mitä äiti ei voi enää tehdä, on tarpeeton stalkkaus ja curling-vanhemmuus.
Ei kukaan ole edelleenkään pyytänyt mitään stalkkausoikeuksia. Tässä nyt kiistellään jostain ihan keksitystä ongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Sinä vain jauhat paskaa.
Jos lukiossa opiskelu on niin rankkaa, että sen ohella ei pysty varaamaan aikaa hammaslääkärille tai ilmoittamaan vakuutusyhtiöön hajonneesta läppäristä, niin miten ihmeessä nämä samat ihmiset selviävät vuoden päästä näistä samoista asioista, kun opiskelevat yliopistossa ja käyvät töissä? Tai menevät vaikka asepalvelukseen? Miten itse selviätte tavallisesta arkipäiväisestä elämästä, vai hoitaako teidän 70-80-vuotiaat äitinne puolestaan teidän ajanvarauksenne terveyskeskukseen? :DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä.
Ihan kuin teinit haluttaisiin pitää tarkoituksellisesti ahdistuneina ja kyvyttöminä, jos jopa puhelimeen vastaaminen koulupäivän aikana on liikaa heidän taitotasolleen. Ihme siipienkatkojaäitejä täällä.
Lukio ei ole mikään peruskoulu. Amis tai amkkikaan ei ole mikään peruskoulu. Luennolta saa poistua perustellusta syystä. Peruskohteliaisuutta on syytä noudattaa.
Ei kai vanhemmat epäile lukiolaistensa kykyjä vastata puhelimeen, mutta ainakin tietämissäni lukioissa puhelimet ovat oppitunneilla kiellettyjä. Koulu siis ei luota nuoren kykyyn käsitellä puhelintaan.
Niin, ne ovat kiellettyjä siksi että oppilaat keskittyisivät opetukseen eivätkä selaile tiktokia tunnilla. En kuitenkaan hetkeäkään usko etteikö tuosta saisi tehdä poikkeusta juuri esim. sen tärkeän puhelun vuoksi. Kännykän voi vaikka laittaa värinälle taskuun, jos sitä ei saa pitää pöydällä. Puhelun tullessa huikkaa opettajalle että on pakko käydä käytävällä vastaamassa tärkeään puheluun. En usko että yksikään opettaja tätä estäisi kun kyse on satunnaisesti tapahtuvasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos lukiossa opiskelu on niin rankkaa, että sen ohella ei pysty varaamaan aikaa hammaslääkärille tai ilmoittamaan vakuutusyhtiöön hajonneesta läppäristä, niin miten ihmeessä nämä samat ihmiset selviävät vuoden päästä näistä samoista asioista, kun opiskelevat yliopistossa ja käyvät töissä? Tai menevät vaikka asepalvelukseen? Miten itse selviätte tavallisesta arkipäiväisestä elämästä, vai hoitaako teidän 70-80-vuotiaat äitinne puolestaan teidän ajanvarauksenne terveyskeskukseen? :DDD
Mistä ihmeestä sinä edes puhut???
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein nää teidän nuoret käy lääkärissä jos oikein häiriöksi asti on takaisinsoittoja? Pitäisi ehkä kiinnittää huomiota elintapoihin. En minä lukioikäisenä lääkäriä tarvinnut kuin korkeintaan kerran vuodessa, ihan hyvin pystyin sen kerran vastaamaan puhelimeeni.
Ja koska sinä et tarvinnut lääkäriä, ei tietenkään kukaan muukaan tarvitse, vaan pitää kiinnittää huomiota elintapoihin. Voi tätä argumentoinnin ilotulitusta. Kuule ihmiset ovat tässäkin suhteessa erilaisia ja erilaisissa tilanteissa.
Tietämissäni lukioissa ei saa käyttää puhelinta tunnilla. Lisäksi takaisinsoitto voi tulla vasta parin päivän viiveellä, joten ihan älytön rumba olisi neuvotella jokaisen opettajan kanssa erikseen lupa käyttää puhelinta.
Sitten ihmetellään, kun 28 v "mies" yhä asuu äidin kanssa, eikä itsenäinen elämä onnistu
Olisko pitänyt antaa lapselle tilaisuus oppia asioiden hoitoa kun hän vielä oikeasti oli lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin tarvitsin vanhempien apua asioitten hoidossa vielä 18-vuotispäivän jälkeenkin. Silti olen ihan normaali.
En ymmärrä miksi nykyään on jotenkin tavoiteltavaa, että lapsi on mahdollisimman itsenäinen mahdollisimman varhain.
Avun tarvitseminen on ihan eri asia. Ihminen tarvitsee muilta apua koko elämänsä, mutta se että lasta ei opeteta itse hoitamaan asioitaan jo ennen täysi-ikää on mielestäni lapselle karhunpalvelus. Ja opettaminen ei tarkoita sitä, että hänet jätetään yksin selviämään kaikesta ilman rahaa eikä kyyditä mihinkään eikä vastata hänelle lääkäriltä tulevaan puheluun, jos hän on itse yokirjoituksissa. Näiden asioiden opettamiseen todella menee jokin verran aikaa. Olisi paljon helpompi ja nopeampi hoitaa ne lapsen puolesta yksin, mutta silloin lapsi ei opi mitään. Ap
Jankkaat ja jankkaat, etkä edes ymmärrä mitä sulle sanotaan. Tottakai kaikki normaalit vanhemmat opastaa lapsiaan aikuisuuteen mutta aiemmin väitit että jo alaikäisen tulisi hoitaa asiat ihan itse. Mikä ei edes ole lain mukaan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein tajunnut, mikä tuossa jutussa oli ongelma. Kyllähän täysi-ikäinenkin voi tarvita tukea asioiden hoitamisessa ja hyvä vanhempien vielä auttaa ja vähän katsoa perään.
Eli jos lapsi haluaa apua vanhemmalta, kyllä hän pystyy tämän valtuuttamaan ja antamaan oikeuksia. Mutta eivät nämä voi tulla mitenkään automaattisesti kaikkien aikuistuvien vanhemmille.
Ei kukaan sellaista automaattia tietenkään ole pyytänytkään, hyvänen aika, vaan mahdollisuutta, tarvittaessa. Wilmassa se mahdollisuus jo on (rasti ruutuun).
Sellainen mahdollisuus on jo olemassa. Ei sitä tarvitse enää keksiä.
Minä olin se joka kertoi hoitavansa 18-vuotiaansa vakuutushakemukset.
ei kyse ole mustään yksittäisestä läppäristä vaan kahdesta kroonisesta sairaudesta plus muista teeveyskuluista.
Minä otan välillä vastaan mieheni puheluita kesken päivän kun se on hänelle hankalaa kesken oppitunnin. Hän on 50-vuotias opettaja 😊
Miksi ihmeessä en voisi ottaa vastaan myös lukiolaisen puheluita jos hän niin toivoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein tajunnut, mikä tuossa jutussa oli ongelma. Kyllähän täysi-ikäinenkin voi tarvita tukea asioiden hoitamisessa ja hyvä vanhempien vielä auttaa ja vähän katsoa perään.
Eli jos lapsi haluaa apua vanhemmalta, kyllä hän pystyy tämän valtuuttamaan ja antamaan oikeuksia. Mutta eivät nämä voi tulla mitenkään automaattisesti kaikkien aikuistuvien vanhemmille.
Ei kukaan sellaista automaattia tietenkään ole pyytänytkään, hyvänen aika, vaan mahdollisuutta, tarvittaessa. Wilmassa se mahdollisuus jo on (rasti ruutuun).
Sellainen mahdollisuus on jo olemassa. Ei sitä tarvitse enää keksiä.
Huoh. Ei tässä keskustella mistään yleisestä edunvalvonnasta sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein nää teidän nuoret käy lääkärissä jos oikein häiriöksi asti on takaisinsoittoja? Pitäisi ehkä kiinnittää huomiota elintapoihin. En minä lukioikäisenä lääkäriä tarvinnut kuin korkeintaan kerran vuodessa, ihan hyvin pystyin sen kerran vastaamaan puhelimeeni.
Ja koska sinä et tarvinnut lääkäriä, ei tietenkään kukaan muukaan tarvitse, vaan pitää kiinnittää huomiota elintapoihin. Voi tätä argumentoinnin ilotulitusta. Kuule ihmiset ovat tässäkin suhteessa erilaisia ja erilaisissa tilanteissa.
Tietämissäni lukioissa ei saa käyttää puhelinta tunnilla. Lisäksi takaisinsoitto voi tulla vasta parin päivän viiveellä, joten ihan älytön rumba olisi neuvotella jokaisen opettajan kanssa erikseen lupa käyttää puhelinta.
Ei siitä tarvitse jokaisen opettajan kanssa neuvotella. Laittaa puhelimen jonnekin niin, että esim. tuntee sen värinän ja puhelun tullessa sanoo käyvänsä vastaamassa pakolliseen puheluun. Pidän erittäin epätodennäköisenä että tämä olisi sellainen asia, joka pitäisi etukäteen neuvotella saadakseen siihen luvan, yksikään opettaja ei varmasti estä oppilasta siihen puheluun vastaamasta. Sinä nyt teet simppelistä asiasta hirveän vaikean ja keksit ihan turhaan ongelmia, joita ei ole.
15-vuotias saa siis itse avata itselleen pankkitilin, omille tuloilleen (opintotuki, palkkatulo, pääomatulot jne).
15-vuotias saa käydä ostamassa itse 700 euron takin omilla rahoillaan.
15-vuotias saa itse tehdä työsopimuksen, purkaa sen ja irtisanoa sen.
12-vuotias voi käyttää puhevaltaa häntä itseään koskevissa asioissa lastenhuoltoasioissa.
10-12 vuotias saa itse päättää omista terveysasioistaan.