Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko ateisti?

Vierailija
27.11.2023 |

Minä en ole, vaan uskon luomiseen.

Kommentit (260)

Vierailija
21/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kehittyi ajouluisti ja ateisti suunnilleen samaan aikaan,

Olen myös a-akuankisti ja aufoisti. Lisäksi myös ateräsmiesti ja aisojalkaisti.

En millään voi ajatella, että Teräsmies on olemassa esitettyjen todisteiden perusteella. En voi myöskään tieteellisesti kuitenkaan todistaa etteikö Teräsmies olisi olemassa. Agnostikko tietenkin ajattelee, että Teräsmies saattaa olla olemassa.

Ei agnostikko tuollaista ajattele, vaan että tietoa Teräsmiehen olevaisuudesta ei voida saada.

Vierailija
22/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon Isään Jumalaan kaikkivaltiaaseen taivaan ja maan luojaan ja Jeesukseen Kristukseen, hänen ainoaan poikaansa, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas Tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös Taivaisiin, istuu Isän Jumalan Kaikkivaltiaan oikealla puolella ja on sieltä tuomitseva niin eläviä kuin kuolleita. Ja Pyhään Henkeen, pyhäin yhteiseen seurakuntaan, pyhäin yhteyteen, syntien anteeksi saamiseen ja iankaikkiseen elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikisi Pyhästä Hengestä? Syntyi neitsyestä? Mulla pysähtyy viimeistään siihen! Oikeasti joku uskoo tuohon? En voi ymmärtää.

Vierailija
24/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tieto ja usko ovat edelleen kaksi täysin eri asiaa"

Teoreettisesti kyllä mutta käytännön elämässä ei. Tavallisesti uskoon liittyy lähes aina jonkinlaista tiedon ja vahvistuksen etsintää omalle uskolle. Ja siksi uskonnot perustuvat yleensä jonkinlaisiin pyhiin kirjoituksiin joista sitä tietoa yritetään etsiä.

Vierailija
25/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En millään voi ajatella, että Teräsmies on olemassa esitettyjen todisteiden perusteella. En voi myöskään tieteellisesti kuitenkaan todistaa etteikö Teräsmies olisi olemassa. Agnostikko tietenkin ajattelee, että Teräsmies saattaa olla olemassa.

Ei agnostikko tuollaista ajattele, vaan että tietoa Teräsmiehen olevaisuudesta ei voida saada.

Josta seuraa että hän jättää avoimeksi kysymyksen siitä voisiko Teräsmies olla olemassa. Voi olla tai olla olematta.

Vierailija
26/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikisi Pyhästä Hengestä? Syntyi neitsyestä? Mulla pysähtyy viimeistään siihen! Oikeasti joku uskoo tuohon? En voi ymmärtää.

Ai tuohon vasta!? Mulla jo "taivaan ja maan luojaan". Haloo nyt. Onko siis maailma 6000 vuotta vanha? Vai miten? 

Vierailija
27/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Josta seuraa että hän jättää avoimeksi kysymyksen siitä voisiko Teräsmies olla olemassa. Voi olla tai olla olematta.

Ei seuraa. Minä olen agnostinen ateisti, mutta en näe minkäänlaista mahdollisuutta yhdenkään jumalan olemassaololle. Joudun vain hyväksymään sen, että absoluuttista tietoa en voi asiasta saada, mutta ei se tarkoita että se olisi mielestäni millään tapaa mahdollista.

Vierailija
28/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon Isään Jumalaan kaikkivaltiaaseen taivaan ja maan luojaan ja Jeesukseen Kristukseen, hänen ainoaan poikaansa, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas Tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös Taivaisiin, istuu Isän Jumalan Kaikkivaltiaan oikealla puolella ja on sieltä tuomitseva niin eläviä kuin kuolleita. Ja Pyhään Henkeen, pyhäin yhteiseen seurakuntaan, pyhäin yhteyteen, syntien anteeksi saamiseen ja iankaikkiseen elämään.

Minä en.

Vierailija
29/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teoreettisesti kyllä mutta käytännön elämässä ei. Tavallisesti uskoon liittyy lähes aina jonkinlaista tiedon ja vahvistuksen etsintää omalle uskolle. Ja siksi uskonnot perustuvat yleensä jonkinlaisiin pyhiin kirjoituksiin joista sitä tietoa yritetään etsiä.

Se ei edelleenkään millään tapaa poista sitä tosiseikkaa, että teismi ja gnostismi ovat kaksi eri asiaa ja vastaavat kahteen eri kysymykseen.

Vierailija
30/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalan olemattomuutta ei voi todistaa eli suurin osa on jonkinlaisia agnostikkoja.

Koska jumalien olemassaoloa ei voi myöskään todistaa, tällä logiikalla joka ainoa uskovainen on agnostikko.

Ei uskova tarvitse mitään todisteita. Hän uskoo.

Vierailija
31/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Kuten kuka tahansa rationaalisesti ajatteleva.

Vierailija
32/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei.Jokainen voi lukea pyhiä kirjoituksia ja saada siten kyseistä uskonnosta lisää tietoa, mutta niihin kirjoituksiin uskominen on taas täysin eri asia. Tietoa ja uskoa ei saa toistensa synonyymeiksi vaikka kuinka vääntelisi. 

Vierailija
33/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalan olemattomuutta ei voi todistaa eli suurin osa on jonkinlaisia agnostikkoja.

Koska jumalien olemassaoloa ei voi myöskään todistaa, tällä logiikalla joka ainoa uskovainen on agnostikko.

Niinpä. Mutta miksi? Miten voi niin hyvin huijata itseään ja jättää ns aivot narikkaan, vaikka muuten voi olla fiksu ja ajatteleva ihminen.

Vierailija
34/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella uskot, että muutaman tuhannen vuotta vanhan kirjoitelman teksti on totta?  Eikö se ole mieluummin leiritulilla syntynyttä kansantarustoa? Et edes tiedä ketkä ovat nuo tarinat kirjanneet ylös.

Vierailija
35/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen luominen miehen kylkiluusta ja Nooan arkki menivät sitten läpi?

Vierailija
36/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Minulla on kaksi syytä. 1. En ole nähnyt jumalasta yhtään todistetta. 2. Jos kaikkivaltias jumala on olemassa, en halua olla missään tekemisissä niin pahan olennon kanssa.

Vierailija
37/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mutta miksi? Miten voi niin hyvin huijata itseään ja jättää ns aivot narikkaan, vaikka muuten voi olla fiksu ja ajatteleva ihminen.

Kognitiivinen dissonanssi estää sen ajattelun. Onhan se varmasti kova paikka joutua myöntämään itselleen, että kaikki mitä on pitänyt totena ja jonka varaan on mahdollisesti koko elämänsä rakentanut olisikin vain valhetta.

Vierailija
38/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on Luominen?

Oletpa typerä. Se oli kirjoitettu pienellä alkukirjaimella. Mutta jos ei ole kielioppi hallussa, niin ei voi ihmeitä odottaa  sillä saralla!

Miksi te uskikset olette aina kiukkuisia ja huumorintajuttomia tiukkapipoja? Viekö usko kaiken ilon elämästä?

En ole uskovainen. Mutta jos tollainen "huumorintaju"tuo sulle orgasmin, niin ihmetellä täytyy! Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.

Voisitko neuvoa meitä, jotka emme tiedä mitä on oikea huumorintaju? Pane vaikka tähän ketjuun esimerkkejä.

Vierailija
39/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. Minulla on kaksi syytä. 1. En ole nähnyt jumalasta yhtään todistetta. 2. Jos kaikkivaltias jumala on olemassa, en halua olla missään tekemisissä niin pahan olennon kanssa.

Kohtaan kaksi tarvitaan jonkinlainen usko jumalan olemassaolon mahdollisuuteen.

Vierailija
40/260 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei.Jokainen voi lukea pyhiä kirjoituksia ja saada siten kyseistä uskonnosta lisää tietoa, mutta niihin kirjoituksiin uskominen on taas täysin eri asia. Tietoa ja uskoa ei saa toistensa synonyymeiksi vaikka kuinka vääntelisi. 

En ole niitä synonyymeiksi väittänytkään vaan vain kertonut että on ihmisluonteelle ominaista yhdistää tieto ja oma usko yhdeksi kokonaisuudeksi jossa on jo hankala tietää kummasta seuraa kumpi.