Miksei kehitetä yhteisöasumismuotoja kalliiden tilalle?
Eli yhteiskeittiö sekä yhteiset oleskelutilat ja yhteinen sauna.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole idealisti. Vaan realisti.
Olen asunut nuorena monissa kommuuneissa, ei mitään ongelmaa.
Oma huone on sitä yksityisaluetta, tässä mun tapauksessa olisi omat wc.tkin.
En häiriinny ihmisistä keittiössä/ olkkarissa, keskityn omaan olemiseen ja juttuihin. Toki jos yhteisissä tiloissa ollaan, on mukava kun vaihtaa sananen silloin tällöin.
Muutenkin, eihän sitä välttämättä edes olla paljoa yhtäaikaa näkösällä, jos esim. vuorotyöt molemmilla.
Ihmettelen ihmisten tilantarvetta.
Jos asukkailla on omat WC:t kuitenkin, niin miten ihmeessä tämä eroaa tavallisista yksiöistä? Keittoseinä vaan lisäksi ja se on siinä. Ei ole kommuuni vaan halpa pikkuasunto.
Jos tämän suunnitelmasi tarkoitus olisi rakentaa halpisasuntoja, mitä lisäarvoa se kämppiksien kanssa säätäminen tuohon tuo?
Tämän tapaisia, noin 15 m2 asuntoja rakennettiin jo joitain vuosia sitten muistaakseni Vantaan Martinlaaksoon. Talossa oli yhteiset oleskelutilat. Tällainen asunto sopii oikein hyvin sellaiselle, joka viettää paljon aikaansa kodin ulkopuolella tai on yksin viihtyvää tyyppiä. Katsoin silloin kuvia niistä asunnoista ja oikeastaan ne oli aika käteviä. Huone oli korkea ja katonrajassa parvi, joten siellä siis nukkui ja alas sai vaikka pienehkön sohvan ja nojatuolin. Jossain kuvassa oli keittiötä toimittavan seinän vieressä vielä pyykinperuskonekin, vaikka talossa oli kyllä pesutupakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. Valtaosa tuntuu ajattelevan että on huono vaihtoehto.
Eivätkö terveet, järkevät ihmiset pysty keskustelemaan asioista hyvässä hengessä? Onko vaikea huomauttaa, unohtuko suolapurkki pöytään, jos niin häiritsee? Luulisi jo elämänhallinta aikuisikään ehtineillä olevan kohdillaan, jolloin ei mitään hirmuista sotkua edes synny.
Minä olen kyllä ajatellut, että otan tänne kanssani mielelläni asumaan jonkun samantyylisen, työssäkäyvän ihmisen. Tärkeintä lienee se, että elämänasenteet ja perus energiataso kohtaa. Ei mitään puheliasta tättähäärää tänne, vaan perus hiljainen rauhallinen lungailija, joka ei pienistä välitä ja kunnioittaa muita ihmisiä.
Voidaan vaikka sopia ostavamme puokkiin viikkosiivous ja miettiä esim.auton yhteiskäyttöä.
Edullista ja mukavaa elämäntyyliä.
Mistä ihmeestä voit tietää, että se satunnaisesti asuinkumppani on "terve ja järkevä"?
Miksi luulet, että se suolapurkista huomauttaminen välttämättä vaikuttaisi mitään?
Sinä kuvailet mieleisen kämppiksen ottamista alivuokralaiseksi. Mikään ei estä sinua tekemästä noin jo nyt. Ei siihen tarvita mitään uutta "yhteisöasumismuotoa".
Huvittavaa miten spesifiset vaatimukset sinulla vielä on tuolle unelmien kämppikselle. Käytännössä se todellinen luonto paljastuu vasta viikkojen yhteisasumisen aikana, kun vieraskoreus karisee pois. Meilläkin oli yksi mukava perhetuttava, joka asui meillä vain pari viikkoa. Jo se pari viikkoa oli painajainen, vieras sai peseytyessään koko kylppärin lainehtimaan aina vedestä, ärsyyntyi koirasta ja tiuski lapsille, katseli yöllä telkkaria ja ryypiskeli. Asiasta huomauttaessa hän sanoi vain "aijaa, mä laitan vähän pienemmälle sitten". Tuo ihminen oli tunnettu monta vuotta, mutta hänen alkoholiongelmansa ei ollut ollenkaan tiedossa. Fiksu työssäkäyvä ihminen, joka kuitenkin valvoi yöt juoden viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En häiriinny ihmisistä keittiössä/ olkkarissa, keskityn omaan olemiseen ja juttuihin. Toki jos yhteisissä tiloissa ollaan, on mukava kun vaihtaa sananen silloin tällöin.
Muutenkin, eihän sitä välttämättä edes olla paljoa yhtäaikaa näkösällä, jos esim. vuorotyöt molemmilla.
Jos asukkailla on omat WC:t kuitenkin, niin miten ihmeessä tämä eroaa tavallisista yksiöistä? Keittoseinä vaan lisäksi ja se on siinä. Ei ole kommuuni vaan halpa pikkuasunto.
Jos tämän suunnitelmasi tarkoitus olisi rakentaa halpisasuntoja, mitä lisäarvoa se kämppiksien kanssa säätäminen tuohon tuo?
Kuka on puhunut rakentamisesta? Olemassa oleva asuntokanta riittää aivan hyvin. Yhteisasuminen on halvempaa. Esim.kolmiossa/neliössä. Voi päästä asumaan edullisesti arvokkaalle alueelle siistiin asuntoon, esim.rivariin jossa oma piha jne.
Kaikille ei tietenkään sovi, hyvä että he tiedostavat sen.
Jonkun toisen, ulkopuolisen ruskeita raitoja wc-pöntöstä kun aikansa pois harjailee, eiköhän siihen idealismiinkin ala väkisinkin realismia sekoittua. Ihminen on luonnoltaan itsekäs paskiainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämän suunnitelmasi tarkoitus olisi rakentaa halpisasuntoja, mitä lisäarvoa s
No mitä uutta "yhteisöasumismuotoa" siihen sitten tarvitaan? Kämppiksiä on ollut aina, eikä ne ikinä ole kaikille sopineet.
Suomalainen "neurotyyppi" on sellainen, että täällä pidetään verisenä loukkauksena sitäkin, jos ehdotetaan, että opiskelijat asuisivat lähtökohtaisesti soluissa, jos eivät itse rahoita kalliimpaa asumismuotoa. Vaikka Tanskaa lukuunottamatta MISSÄÄN edes Suomea rikkaammassa maassa ei tueta opiskelijoita ja näiden asumista näin paljon. Ei kuulemma kuulu nykyaikaan, vaikka käytännössä kaikissa muissa maailman maissa kuuluukin. Tuollainen aikuisten yhteisöasuminenkin herättää jo puheenaiheena pelon ja ahdistuksen ja masennuksen tunteita useimmissa.
Ja ei, en minäkään väitä, etteikö olisi kivempaa ja mukavampaa asua yksin. Ero suomalaisen ja lähes kaikkien muiden maiden kansalaisten välillä on se, että muualla kämppiksen kanssa elämistä ei pidetä ihmisarvon vastaisena asumismuotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on puhunut rakentamisesta? Olemassa oleva asuntokanta riittää aivan hyvin. Yhteisasuminen on halvempaa. Esim.kolmiossa/neliössä. Voi päästä asumaan edullisesti arvokkaalle alueelle siistiin asuntoon, esim.rivariin jossa oma piha jne.
Kaikille ei tietenkään sovi, hyvä että he tiedostavat sen.
Mikään ei estä etsimästä sopivaa porukkaa, jonka kanssa ostaa tai vuokraa kimpassa arvokkaalta alueelta siistin asunnon. Perustaa vaikka nettiin sivuston, jossa etsitään kiinnostuneita ja sitten jakaa linkkiä sivulle sosiaalisessa mediassa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen "neurotyyppi" on sellainen, että täällä pidetään verisenä loukkauksena sitäkin, jos ehdotetaan, että opiskelijat asuisivat lähtökohtaisesti soluissa, jos eivät itse rahoita kalliimpaa asumismuotoa. Vaikka Tanskaa lukuunottamatta MISSÄÄN edes Suomea rikkaammassa maassa ei tueta opiskelijoita ja näiden asumista näin paljon. Ei kuulemma kuulu nykyaikaan, vaikka käytännössä kaikissa muissa maailman maissa kuuluukin. Tuollainen aikuisten yhteisöasuminenkin herättää jo puheenaiheena pelon ja ahdistuksen ja masennuksen tunteita useimmissa.
Ja ei, en minäkään väitä, etteikö olisi kivempaa ja mukavampaa asua yksin. Ero suomalaisen ja lähes kaikkien muiden maiden kansalaisten välillä on se, että muualla kämppiksen kanssa elämistä ei pidetä ihmisarvon vastaisena asumismuotona.
Yhtään yhteisöasujaa ei ole ketjussa paikalla. Sen sijaan niitä, joiden mielestä kyseessä on tosi hyvä asumismuoto. Tosin eivät itse asu niin.
Mitä tulee opiskelijoihin, opiskelijan tuet ilman lainaa ei riitä edes soluasumiseen. Puhumattakaan sen jälkeen, kun hallituksen leikkaukset on tulleet voimaan.
Ai mistä voisi tietää että tuleva asukas on terve ja järkevä?
Uskoisin, että valtaosa yli 30v töissäkäyvistä, naissukupuolen edustajista on ihan fiksuja. Tietysti sopivuudesta kämppiksiksi ja yhteisasumisen "säännöistä" keskusteltaisiin etukäteen. Sopivuushan on kaikkien etu.
Esim.siisteys ja hiljainen aika, eläimet, jne. Toisen alkon käyttö ei toiselle kuulu, jos ei asunnossa asu alaikäisiä. Tuskin monikaan "ördää" sentään. Ihan kysymällä tämäkin selviää, juotko pari kolme vai enemmän ja kuinka usein?
Miksi et keskustellut sukulaisen kanssa etukäteen elämäntavoistanne? Kuulostaa siltä ettet ole valmistellut yhteisasumista mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että valtaosa yli 30v töissäkäyvistä, naissukupuolen edustajista on ihan fiksuja. Tietysti sopivuudesta kämppiksiksi ja yhteisasumisen "säännöistä" keskusteltaisiin etukäteen. Sopivuushan on kaikkien etu.
Esim.siisteys ja hiljainen aika, eläimet, jne. Toisen alkon käyttö ei toiselle kuulu, jos ei asunnossa asu alaikäisiä. Tuskin monikaan "ördää" sentään. Ihan kysymällä tämäkin selviää, juotko pari kolme vai enemmän ja kuinka usein?
Miksi et keskustellut sukulaisen kanssa etukäteen elämäntavoistanne? Kuulostaa siltä ettet ole valmistellut yhteisasumista mitenkään.
Muuta ihan ekana itse yhteisöön asumaan. Tule sen jälkeen kehuskelemaan, miten hyvin osasit ennakoida muiden oudot elämäntavat. Kiitos!
Voiko olla ylimielisempää kuin saarnata muille sellaisen asumismuodon autuudesta, joka ei itselle kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Jonkun toisen, ulkopuolisen ruskeita raitoja wc-pöntöstä kun aikansa pois harjailee, eiköhän siihen idealismiinkin ala väkisinkin realismia sekoittua. Ihminen on luonnoltaan itsekäs paskiainen.
Höpsistä. Sivistyneet ihmiset huolehtivat asuinviihtyvyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä. Sivistyneet ihmiset huolehtivat asuinviihtyvyydestä.
Ole siis hyvä ja muuta itse sinne yhteisöön ihan itse.
Sehän onkin se jutun juju, kun ei voi valita asumaan kanssaan pelkästään niitä "järkeviä ja terveitä" yksilöjä. Jo tätä palstaa lukiessa voi havaita miten kovin erilaisia me kirjoittajat olemme. Kuinka pienestä tulee riitaa ja asioita käsitetään väärin, joko tahallaan tai tahattomasti. Myös tuntuu, että on paljon erilasia johonkin kirjoon kuuluvia ihmisiä tai kovin jyrkkiä mielipiteitä, poliittisesti tai uskonnollisesti on erilaista katsantokantaa jne.
Otetaan nyt sitten kuvitteellinen esimerkki yhteisasumisesta. Otetaan satunnainen otos, 5-10 ihmistä per kommuuni, täältä palstalta kirjoittelrvista. Itse ei saa vaikuttaa vaan jako tapahtuu ihan satunnaisesti. Kuka meistä haluaisi muuttaa asumaan yhteen "meidän" kanssamme?
Vanhuksilla vielä ihan eri kun ovat itsekin avun tarpeessa. Itsenäisesti pitäisi siivota, vaihtaa toistensa vaippoja, pitää yllä hygieniatasoa ja laittaa ruokaa, jopa muistaa ja pystyä syömäänkin. Myös luonne muuttuu toisilla änkyräksi. Toiset ovat ilkeitä, toiset kilttejä ja kiltteyttä saatetaan käyttää hyväksi. Joku arka ja hiljainen saattaa olla peloissaankin. Introverteille vaikeaa. Puhumattakaan tosiaan muistisairauden tuomista lisäjutuista.
Ei ihminen muutu miksikään jaloksi vanhetessaan, ei ainakaan paremmaksi painokseksi itsestään. Päinvastoin, huonot puolet usein korostuvat kun kärsimättömyys omaa kuntoa kohtaan lisääntyy ja heijastuu sitten muihinkin.
Täälöä monet nuoremmatkin eivät "siedä" muita ihmisiä ja haluavat olla rauhassa. Eivät halua jutella vieraiden kanssa, eivät tervehdi naapureita, ekstrovertit ihmiset ja työkaverit ärsyttää jne. Miten silloin vanhana jaksaisi yhtään sen paremmin, päinvastoin. Kun on vielä omat vaivat lisävaivoina.
Älkää ihmiset puhuko vanhuudesta ja kuinka heidä pitäidi elää kun ette ole itse vielä vanhoja. Ellette ole itse valmiita elämään kuten saarnaatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta ihan ekana itse yhteisöön asumaan. Tule sen jälkeen kehuskelemaan, miten hyvin osasit ennakoida muiden oudot elämäntavat. Kiitos!
Voiko olla ylimielisempää kuin saarnata muille se
Olen asunut lukuisissa yhteisöissä.
Ihmettelin vain, mikä sai ottamaan puskista sukulaisen asumaan ilman etukäteisselvittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän ihan hyvin, että soluasuminen voi olla hyvä ratkaisu tilapäisenä asumismuotona. Mutta oikeasti ihminen saattaa olla hyvinkin erilainen 30-vuotiaana kuin mitä on 50-vuotiaana. Ihan jo luonteeltaankin, puhumattakaan siitä, että kolmekymppisenä voi kaikki aisat olla elämässä kunnossa ja sitten ennenkuin täyttää 50, onkin työtön ja kenties päihdeongelmainenkin.
Tuli sekin mieleen, että mitenköhän vuokranantajat nykyisin suhtautuvat siihen, että jokaisella asukkaalla on oma vuokrasopimus? Vai tehdäänkö kaikille asukkaille yhteinen vuokrasopimus? Vai niin, että yksi on päävuokralainen ja muut hänen alivuokralaisiaan? En siis tiedä. Tämäkin on aika oleellinen asia miettiä, että miten vastuu vuokranmaksusta menee, jos joku jättääkin oman osuutensa maksamatta. Vain tuo ensimmäinen vaihtoehto on vuokralaisen kannalta järkevä (vuokranantajan kannalta tämä on huonoin). Toisessa vaihtoehdossa muut vuokralaiset ovat vastuussa myös vuokransa maksamatta jättäneen osuudesta ja kolmannessa vaihtoehdossa päävuokralainen on vastuussa koko vuokrasta ihan riippumatta siitä, maksaako kukaan muu yhtään mitään. Ja puhun nyt siis muusta kuin opiskelijoiden soluasunnoista eli ideasta, jos porukkaa vuokraa kimpassa jonkun asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino menneessä aikamuodossa. Jos yhteisöasuminen on niin hyvä juttu, miksei keskusteluun ole saatu ketään, joka asuisi niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahdessa on uusi kerrostalokompleksi, jossa on ASO-asuntoja, kovan rahan kämppiä ja vuokra-asuntoja samassa korttelissa ja yhteinen kerhotila (ja pesukoneet jne.). Siellä majailee nykyisin narkkareita.
Helsingissä kaikki asuinkohteet on jo vuosia rakennettu noin. Vierekkäin ovat vuokratalo, aso ja omistustalo, ja niillä yhteiset pesutuvat, saunat yms.
Oikeasti? Asun 2021 rakennetussa talossa, jossa ei ole samassa korttelissa vuokrataloa, ASOa ja tätä omistusasunto-osakeyhtiötä, joten väitän, että ei kaikki, vain ne, joihin Anni Sinnemäki on halunnut säpinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan kestä tuollaisia yhteisöjä. Ihmiset haluavat omaa yksityisyyttä ja rauhaa. Toiset ihmiset ovat rasittavia noin keskimäärin.
Mieli muuttuu vanhuusiässä. Silloin valitetaan yksinäisyyttä ja ainoat ihmiskontaktit on 1 viiva 4 kertaa vuorokaudessa 5 minuuttia piipahtava kotisairaanhoito. Kimppakämpässä vanhoille olisi toisistaan seuraa ja hoitajalta säästyisi aikaa.
Vanhukset soluihin ja nuorisolle opiskelu- ja parisuhderauha yksiöissä.
Olen 65 enkä ikipäivänä haluaisi muuttaa mihinkään soluun. Vanhuus ei muuta perusluonnetta. Nythän on jo olemassa ns seniorikerrostaloja missä on omat asunnot keittiöineen ja vessoineen. Lisäksi talossa on yhteisiä tiloja joihin voi halutessaan mennä. Tällaista voisi ajatella sitten kun tulee niin vanhaksi ettei jaksa kauheasti käydä missään.Yksityisyys on todella tärkeää ainakin minulle.
Vierailija kirjoitti:
Olisi jännä tietää, miten ap:n visiossa ne asuinkumppanit valikoituvat, vai onko se ihan arpapeliä.
Soluasuminen kun on jo valmiiksi riskialtista. Etenkin lapsille.
Niinhän sen pitää mennä, että yhteisö valitsee asukkaansa ja voi tämän myös potkia pois. Muuten ollaan kommunalkassa, jos tulija on kuka vaan asuntotoimistolle kelpaa.
Jotkut rahoittivat itselleen vanhusyhteisön, koska rahoitusta sai valtiolta vain tähän kommunalka-tyyliseen versioon. He kuitenkin halusivat päättää itse. Vanhainkoti oli vieressä, jos ei enää ole yhteisökuntoinen. Minä vain epäilen, että nykyaikana ei pääse vanhainkotiin kun yhteisössä ei enää pärjää. Väliin jää ehkä vuosien rako.
Kun olen itse vanhempani saanut hoidettua, toisen kotonani ja toisen loppuviikot hoidin häntä kotonaan, niin aika kyyniseksi on muuttunut käsitykseni vanhusten yhteisasumisesta. Siinä tahtoo olla kakkaa siellä täällä, kun aistit heikkenevät ja ymmärrys myös. Ajatus, että olisin vanhusyhteisön pärjäävin asukas, olisi kyllä ihan helvettiä.
Sen sijaan pidän järkevänä ajatusta, että eron yhteydessä ihmiset voisivat muuttaa lapsineen toisen yksinhuoltajan kanssa yhteen. Siinä hoituisi useampi käytännön ongelma kerralla, ja talous kyykkäisi kevyemmin.
Olen asunut, mutta loppui siihen kun muutettiin eri paikkakunnille. Nyt asun niin pienellä paikkakunnalla että täältä tuskin löytyisi sopivaa porukkaa, eikä ole tarvettakaan kun asuminen on muutenkin halpaa.