Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako hankkia lapsi itsellisesti, vai ottaa joku ok tyyppi, jos ikä alkaa tulla vastaan?

Vierailija
22.07.2026 |

Olen jo vuosia yrittänyt etsiä itselleni puolisoa, jonka kanssa perustaa perhe. Olisin halunnut useamman lapsen, mutta ikä tulee vastaan. Nuoruuden pitkä suhde loppui 28-vuotiaana ja uutta sopivaa ei vaan tule vastaan, ei vaikka olen ollut kuinka aktiivinen.

Olen kuullut täälläkin palstalla monta kertaa varoituksen, että älä vaan ota jotain ok tyyppiä. Mutta mitä tehdä, kun muita ei tule vastaan? Itsellinen äitiyskin on pitkä tie; jonot sukusoluihin voivat olla vuoden mittaisia, ja hoitoineen päivineen kestää helposti 1-2 vuotta ennen kuin mitään tapahtuisi. Kumppanuusvanhemmuutta en halua, koska olisi järjetöntä hankkia lapsi käytännössä tuntemattoman kanssa, ja lapsi pitäisi sitten luovuttaa isälleen joka viikko, vaikka toista ei juurikaan tunne.

Voisitteko vähän avata teidän näkemystä miksi ei kannata hankkia lapsia ok tyypin kanssa? Oikeasti kaipailisin näkemyksiä asiasta, koska olen jotenkin kallistumassa sille kannalle.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä on riski jos viekin lapsen ja keksii tarinoita. Moni leikkii ok-tyyppiä. Lisäksi mies pitää tuntea hyvin ja kummankin suvun sairaushistoria pitää tuntea. Ei huonoja piirteitä lapselle. Lapsi ei jaksa vuoroviikkoasumista, tarvitsee toisen vanhemman kanssa kodin edes. Sinä päätät kuitenkin itse mitä teet.

Vierailija
2/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luottaisi ok tyyppeihin tällä elämänkokemuksella. Jos tuleekin erimielisyyttä, ihmisistä voi kuoriutua sekopäitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä on riski jos viekin lapsen ja keksii tarinoita. Moni leikkii ok-tyyppiä. Lisäksi mies pitää tuntea hyvin ja kummankin suvun sairaushistoria pitää tuntea. Ei huonoja piirteitä lapselle. Lapsi ei jaksa vuoroviikkoasumista, tarvitsee toisen vanhemman kanssa kodin edes. Sinä päätät kuitenkin itse mitä teet.

No ei kai kukaan normisuhteessakaan ala mitään sairaushistoriaa tuntemaan, ja sen perusteella tee päätöksiä. Jotain rajaa nyt.

Ap

Vierailija
4/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikean miehen kannalla! Siinä pääsee kuitenkin näkemään ja ”haistamaan” sen lapsensa isän. Luonto osaa ohjata sopivia geenejä yhteen. Se on se kuuluisa kemia, jota joko on tai ei. 

Vierailija
5/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luottaisi ok tyyppeihin tällä elämänkokemuksella. Jos tuleekin erimielisyyttä, ihmisistä voi kuoriutua sekopäitä.

Hmm, hyvä pointti.

Ap

Vierailija
6/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä moni varmaan hankkii ihan ok tyypin kanssa. Osa pienten lasten vanhempien eroista johtunee siitä että sitouduttiin ennen kun kunnolla edes tunnettiin toista. En sano, että olisi paha asia hankkia lapsi ihan ok tyypin kanssa. Varmaan itsekin tekisin niin jos olisin halunnut välttämättä lapsia kun itselliseksi äidiksi en ainakaan olisi halunnut.

Vierailija
7/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikean miehen kannalla! Siinä pääsee kuitenkin näkemään ja ”haistamaan” sen lapsensa isän. Luonto osaa ohjata sopivia geenejä yhteen. Se on se kuuluisa kemia, jota joko on tai ei. 

Nyt et ymmärtänyt aloitusta: semmoista oikeaa tyyppiä, jonka kanssa olisi kemiaa ei vaan tule vastaan. On vaan ihan ok tyyppejä, jotka ei oikein sytytä. Kysymys kuuluu, että hankkiakko lapsi sellaisen kanssa, vai yrittää pitkää tietä itselliseksi äidiksi.

Ap

Vierailija
8/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli paha virhe sitoutua ok-tyyppiin. Hänestä kuoriutui esityksen takaa väkivaltainen. Eron jälkeen vainosi 6 vuotta ja haki yksinhuoltajuutta pariin kertaan oikeudesta kiusan takia.

Vierailija
9/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Siis hankkia lasta. Ovat ihan perseestä. 

Vierailija
10/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä moni varmaan hankkii ihan ok tyypin kanssa. Osa pienten lasten vanhempien eroista johtunee siitä että sitouduttiin ennen kun kunnolla edes tunnettiin toista. En sano, että olisi paha asia hankkia lapsi ihan ok tyypin kanssa. Varmaan itsekin tekisin niin jos olisin halunnut välttämättä lapsia kun itselliseksi äidiksi en ainakaan olisi halunnut.

No juuri tämä: omassa lähipiirissä tuntuu olevan monia tälläisiä. Ja eihän se nyt ruusuilla tanssimista ole, kun puoliso ei ole sitä mitä toivoi, mutta onko sitten jatkuva sinkkuuskaan yhtään parempi. Lisäksi heillä on nyt lapset, joita mulla ei ole. Olen alkanut vakavasti harkita asiaa, vaikka jotenkin se tuntuu väärältä, kun edellisessä suhteessa oli kemiaa ja halua olla toisen kanssa, mutta toiveet elämältä eivät olleet riittävän samankaltaiset lopulta.

Ap

Vierailija
11/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisen suhteen haluaisit tän ok tyypin kanssa? Parisuhteen? 

Mä en oikein ymmärrä miten tuo voisi toimia, muuten kuin jonkinasteisena kumppanuusvanhemmuutena. 

Kannattaa myös huomioida, että liian usein mies on vain yksi holhottava lisää, joten voi olla että itsellisenä pääsisit vähemmällä vaivalla. 

Vierailija
12/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tätä itsellistä lisääntymistä voida järjestää joillain bordelleilla? Seinä välissä, ettei naamoja näe, mutta sukupuolielimet esillä. Kaikki käyvät sukupuolitesteissä ja ovat puhtaita. Miehet pääsevät nussimaan ja syöksemään spermansa pilluun ja naiset tulevat raskaaksi, jos tulevat. Nainen pitää lapsen, eikä tiedä kuka on isä.

Vierailija
13/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juuri tämä: omassa lähipiirissä tuntuu olevan monia tälläisiä. Ja eihän se nyt ruusuilla tanssimista ole, kun puoliso ei ole sitä mitä toivoi, mutta onko sitten jatkuva sinkkuuskaan yhtään parempi. Lisäksi heillä on nyt lapset, joita mulla ei ole. Olen alkanut vakavasti harkita asiaa, vaikka jotenkin se tuntuu väärältä, kun edellisessä suhteessa oli kemiaa ja halua olla toisen kanssa, mutta toiveet elämältä eivät olleet riittävän samankaltaiset lopulta.

Ap

Siis etsikö kumppania, etkä pelkästään miestä, joka suostuu tekemään lapsen kanssasi?

Vierailija
14/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisen suhteen haluaisit tän ok tyypin kanssa? Parisuhteen? 

Mä en oikein ymmärrä miten tuo voisi toimia, muuten kuin jonkinasteisena kumppanuusvanhemmuutena. 

Kannattaa myös huomioida, että liian usein mies on vain yksi holhottava lisää, joten voi olla että itsellisenä pääsisit vähemmällä vaivalla. 

Lähinnä semmoisen, että arki sujuu ja tullaan toimeen, mutta oikeaa tunteen paloa ei ole. Ja vaikka sitä ei sanottaisi ääneen, niin ei se suhde elämänmittainen olisi.

Ei tämä ideaalitilanne ole, mutta minkäs teet. Eniten jännittäisi se, että jos yhtäkkiä tulisi joku tosi sopiva vastaan, niin harmittaisi syötävästi, että mihin sotkuun itseni sekoitin. Tosin aika epätodennäköistä se olisi, että joku tälläinen sinkku tulisi vastaan, kun ei ole tähäänkään mennessä tullut.

Ap

Vierailija
15/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tätä itsellistä lisääntymistä voida järjestää joillain bordelleilla? Seinä välissä, ettei naamoja näe, mutta sukupuolielimet esillä. Kaikki käyvät sukupuolitesteissä ja ovat puhtaita. Miehet pääsevät nussimaan ja syöksemään spermansa pilluun ja naiset tulevat raskaaksi, jos tulevat. Nainen pitää lapsen, eikä tiedä kuka on isä.

Siitä vaan perustamaan 

Olikohan jossain Keplerin dekkarissa vai missä jossa poliisinainen tuli raskaaksi tällaisesta reikä seinässä ratkaisusta. 

Omituista touhua.

Vierailija
16/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy sijaisvanhemmaksi

Vierailija
17/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis etsikö kumppania, etkä pelkästään miestä, joka suostuu tekemään lapsen kanssasi?

Eniten ehkä isää lapselle, joka voisi olla jollain lailla puoliso myös minulle. Toimeen täytyy tulla, mutta lähinnä sitä kemiaa ja syvää halua olla yhdessä ei olisi; olisi vaan kevyt halu olla yhdessä toistaiseksi.

Ap

Vierailija
18/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut koeputkihedelmöityksestä? Ei tarvita mitään tälläistä.

Ap

Vierailija
19/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Siis hankkia lasta. Ovat ihan perseestä. 

Niin sun isäs varmaan totes kun ei ehtinyt vetää kalua lakanalle.

Vierailija
20/37 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä hankkisin lapsen jonkun ok tyypin kanssa. Koska ei niistä "rakkauksistakaan" eikä niiden kestävyydestä ole takeita. Itse sain lapsen ns rakkaussuhteessa, mutta nykyään asun lapseni kanssa kahdestaan. Olen ihan onnellinen ja meillä arki sujuu hyvin. Käydään töissä ja koulussa, harrastetaan, tehdään yhdessä paljon juttuja. Ei ole mitään nepsyongelmia. Osaan arvostaa jälkikasvua ja panostaa tähän elämään tässä ja nyt. Katuisin ellen olisi tätä lasta saanut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän