Tulot tulee tippumaan 500e kiitos leikkausten
Teen osa-aikaista työtä, johon en tarvitse autoa. Kokoaikaista työtä ei ole löytynyt ja jotta voisin sen vastaanottaa, täytyisi jollain rahalla ostaa auto ja olla rahaa myös sen pitämiseen. Pian saan 500e vähemmän rahaa kuukaudessa. Mistä voin säästää tuollaisen summan kuukaudessa, että jäisi ruokaankin rahaa? Murto-osan tuosta summasta saan nipistettyä muualta. Millä rahalla olisi varaa hankkia auto?
Kommentit (318)
No ensiksi kannattaa unohtaa työkkäri. Toki sinnepäin ollaan tilivelvollisia, mutta moni työnantaja ei hae työntekijöitä työkkärin kautta, koska pitävät sen kautta tulevaa työvoimaa huonompana, laiskempana ja elämänhallintaongelmaisena.
Kannattaa siis hakea eri vuokrafirmojen listoille. Esimerkiksi oma työpaikkani hakee uudet työntekijät aina parin tietyn vuokrafirman kautta. Jossain vaiheessa meille otettiin näitä työkkärin työkokeilu henkilöitä, mutta se sitten lopetettiin. Ne työntekijät eivät jotenkin käyneet täysillä. Oli selkeästi mielenterveysongelmia eikä työntekeminen ja ohjeiden sisäistäminen ollut kuin kohtalaista. Ei siitäkään mitään tule, että työntekijät saavat jonkun paapottavakseen hyväntekeväisyyden nimissä. Tulee vain kiirettä ja stressiä, kun täytyisi omista töistäkin selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä tuet tarkkaan ottaen laskevat? Jos soviteltu päiväraha ja asumistuki niin ehkä on korkea aika etsiä halvempi asunto ja kokoaikainen työ siitä uuden asunnon läheltä. Ei tukien varassa elämisen ole tarkoitus jatkua vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen vaikka se leppoisaa elämää varmaan onkin.
Ostin reilu vuosi sitten asunnon juurikin siksi, että vuokrat vain nousivat. Otin asuntolainaa. Ennen sain vuokraan asumistukea ja nyt asumiskuluni ovat puolet pienemmät (ainoastaan hoitovastike). Yhteiskunnalle tulisi paljon järkevämmäksi maksaa pieneen vastikkeeseeni asumistukea kuin, että myyn asuntoni pois maksaen lainani, muutan jälleen vuokralle ja saan huomattavasti suurempaa asumistukea, joka vuotaa asuntosijoittajien taskuun. Osa-aikatyöläinen
No eikö laina tule mitoittaa siten, että se on varaa maksaa pois
Ei asumistuessa luonnollisesti huomioida velkoja eikä velkavastikkeita. Ei se kerrytä kenenkään omaisuutta. Enkä siis hae toimeentulotukea. Töissä oli säästötoimenpiteenä vakituisten irtisanomiset, joten määräaikaisten osa-aikaisten töitä ei voitu jatkaa. Elämä heittelee. Mutta vaihtoehto on se, että myyn asunnon, josta ei lainan maksamisen jälkeen jää paljoakaan ja saan jatkossa satoja euroja enemmän asumistukea. Kuinka tämä hyödyttää yhteiskuntaa? Toki asuntosijoittaja maksaa veroja voitostaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse en voisi kuvitellakaan sellaista oikeutuksen tunnetta, että muiden ihmisten pitäisi kustantaa mulle auto.
Eli jos olisit yrittäjä, niin kuvittelisit, että asiakkailta saamasi raha ei ole ollut koskaan heidän rahaansa, vaan aina sinun?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa siis hakea eri vuokrafirmojen listoille.
Olen ollut vähintään kymmenen vuokrafirman listoilla. Eipä niistä kuulu edes "kiitos, mutta emme valinneet sinua", kun laittelen heillä avoimina oleviin paikkoihin hakemuksia. Yhtään työtä eivät tarjoa myöskään ns. tiskin alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka todellisuudesta vieraantuneita ovat ihmiset jotka kuvittelevat että tie ulos köyhyydestä on työnteko? Kävin juuri haastattelussa viime viikolla aspan työhön, brutto 1800 e kk eli netto joku 1500 e kk. Olen 45 v ja kaksi lasta vuokra 970 e kk. Koulunkäynnin ohjaajan palkka on 1400 brutto...
Jossain muussa maassa työnteko on tie köyhhydestä muttei Suomessa kun täällä on esim Pohjoismaiden huonommat palkat.
Siis päätät olla ottamatta vastaan työtä, koska tukiaiset ovat melkein samansuuruiset?! Missä on ylpeytesi tehdä työtä ja olla veronmaksaja? Eli halu kantaa kortensa kekoon tässä yhteiskunnassa?
Mulla myös matala palkka. Mutta en odotakaan rikastuvani, vaan maksaa itse oma elämiseni.
En ole kyllä tuo kyseinen henkilö jolta kysyit, mutta vastaan omasta puolestani ettei tämän yhteiskunnan vuoksi ole minkäänlaista halua kantaa korttani kekoon.
Ps. Käyn töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkausten kannattajat: mitä köyhän työttömän perheen pitää ensi vuonna tehdä kun asumistuki ja työttömyystyrva leikataan? Jos ei saa työtä?
t: yh Vantaalta
Mietit tätä mentaliteetilla "ensi vuonna", kun tätä olisi pitänyt miettiä jo ajat sitten. Juuri tämä on nykyisten tukien ongelma. Ongelmatilanteessa voi elää vuosikausia, kun mitään ei pakolla tarvitse tehdä. Luotetaan vain, että tuet kantavat.
Olen hakenut työtä koko ajan. En ole päässyt edes sinne kaupan kassalle. Nivelrikko on polvessa joten esim siivoustyötä en voi tehdä. Mitä tekisin " pakolla"? Kwrro nyt ihmeessä mihin voisin työllistyä? En saa opiskella työkkärin mukaan, olen yo merkonomi.
En tiedä nivelrikkosi laatua, enkä s
Olen tehnyt siivoustyötä monissa paikoissa n 5 vuotta, aloitin jo lukioikäisenä viikonloppu ja iltatyössä. Ei käy enää tämän polven kanssa edes se toimistosiivous.
Jotenkin turhauttaa kun täällä joutuu toistamaan asiat moneen kertaan ja osa ihmisistä ei millään usko millaisissa epätoivoisessa tilanteessa moni on tai joutuu olemaan. Ehkä niin suojellaan omaa psyykeä kun ajatellaan ettei asiat voi olla niin huonosti? Itse aloitin tylnteon jo 14 v kesätöissä mansikkapellolla, olen myynyt lehtiä, ollut r kioskilla,kaupassa,siivoamassa,päiväkodissa,laitoshuoltajana n 30 eri työtehtävässä 45 ikääni mennessä.
Vierailija kirjoitti:
No ensiksi kannattaa unohtaa työkkäri. Toki sinnepäin ollaan tilivelvollisia, mutta moni työnantaja ei hae työntekijöitä työkkärin kautta, koska pitävät sen kautta tulevaa työvoimaa huonompana, laiskempana ja elämänhallintaongelmaisena.
Kannattaa siis hakea eri vuokrafirmojen listoille. Esimerkiksi oma työpaikkani hakee uudet työntekijät aina parin tietyn vuokrafirman kautta. Jossain vaiheessa meille otettiin näitä työkkärin työkokeilu henkilöitä, mutta se sitten lopetettiin. Ne työntekijät eivät jotenkin käyneet täysillä. Oli selkeästi mielenterveysongelmia eikä työntekeminen ja ohjeiden sisäistäminen ollut kuin kohtalaista. Ei siitäkään mitään tule, että työntekijät saavat jonkun paapottavakseen hyväntekeväisyyden nimissä. Tulee vain kiirettä ja stressiä, kun täytyisi omista töistäkin selvitä.
Vuokrafirmoilla on yhtälailla sellaisia, joilla on enemmän työkokemusta kuin muissakin hauissa. Olen ollut vuokrafirmojen listoilla kolmisen vuotta. Yhteydenottoja on tullut paljon, 1 haastattelu, ei ole valittu. Ei niillä ole sen enempää työpaikkoja tarjota, eikä vaikuta työllistymiseen mitenkään. Sama porukka hakee sitä kauttakin töitä, kun työkkärin kauttakin. Eivät työnantajat pääse työkkärin porukoista eroon vaihtamalla kanavaa. He pääsisivät eroon, kun vaihtaisivat oman asenteensa työkkärin porukoita kohtaan. Joka paikasta löytyy ongelmaisia ja vähemmän ongelmaisia. Suurimmalla osalla ihmisistä on jonkinlaisia ongelmia. Työntekijät käyvät kuntoutuksissa, terapioissa jne. Olemme kaikki ihmisiä, emme koneita. Me sairastumme ja rapistumme ja vanhenemme ja se kaikki kuuluu ihmiselämään. Pienin osa on täysin työkyvyttömiä.
Eli siis palkkasi tippuu 500e/kk, vai mitä ihmettä tarkoitat? Teetkö vähemmän vuoroja kuin aiemmin?
Vierailija kirjoitti:Jotenkin turhauttaa kun täällä joutuu toistamaan asiat moneen kertaan ja osa ihmisistä ei millään usko millaisissa epätoivoisessa tilanteessa moni on tai joutuu olemaan. Ehkä niin suojellaan omaa psyykeä kun ajatellaan ettei asiat voi olla niin huonosti? Itse aloitin tylnteon jo 14 v kesätöissä mansikkapellolla, olen myynyt lehtiä, ollut r kioskilla,kaupassa,siivoamassa,päiväkodissa,laitoshuoltajana n 30 eri työtehtävässä 45 ikääni mennessä.
Sinulla ei ole nimimerkkiä, joten anonyymejä viestejä etenkin eri ketjuissa on haastavaa yhdistää samaan kirjoittajaan. Joku lievää nivelrikkoa poteva, joka voi silti tehdä toimistosiivousta voi ehdottaa sen kokeilemista hyvää hyvyyttään ajatellen, että se voisi kenties sopia myös jollekin toiselle. Eikä ehdottaja voi tietää oletko jo kokeillut sitä. Sinun lisäksesi ketjua lukevat myös muut ja joku voi kokeilla toimistosiivousta. Ei tuo edes ollut kirjoitettu syyllistävään tai haukkuvaan tyyliin, vaan asiallisesti.
Juttelin erään asiakaspalvelussa esimiesasemassa olevan henkilön kanssa. Hän sanoi suoraan, että henkilön ulkoinen habitus vaikuttaa. Jos on homssuinen ja epäsiistin näköinen, niin kyllä mahdollisuus saada työ on huonommat kuin perussiistillä henkilöllä. Eikä tarkoittanut sellaista, että täytyisi olla kalliit merkkivaatteet ja naama täynnä pakkelia ym, vaan siistit vaatteet, hiukset puhtaat ja kuosissa, hampaat ok kunnossa, ei haise hielle tai tupakalle. Eli perussiisti.
Nuo asiat vaikuttaa enemmän kuin moni haluaa myöntää.
Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran.
Onhan lapsella isäkin, joka häntä voi ruokkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulot ei ole tippumassa lainkaan, koska emme ole rakentaneet elämäämme tukien varassa elämiseen.
Minäkö valitsin lapseni sairastumisen ja sen vuoksi työni menettämisen?
Et varmaan lapsesi sairastumista. Mutta työsi olet todennäköisesti menettänyt oman hölmöilysi takia.
Mitä hankalampi tilanne, niin sitä tärkeämpää on säilyttää työpaikka, jos sen vain jotenkin onnistuu tekemään. Itselläni on monivammainen lapsi, joten hoidon ja koulunkäynnin hankaluudet ovat tulleet monin tavoin tutuksi. Samalla kun luopuu työpaikasta, niin luopuu myös mahdollisuudesta saada riittävää tukea lapselle. Vaikka vanhemman työttömyys ei saisi vaikuttaa, niin se vaikuttaa moneen. Työttömänä ei ole myöskään mahdollista tukea lasta riittävästi. Ainakin itselle on tullut paljon ylimääräisiä kuluja niin sairaanhoidon, lastenhoidon ja koulunkäynnin vuoksi. Siinä tilanteessa, kun tilanne iskee päälle kovaa, niin on vaikea nähdä eteenpäin aina lapsen aikuisuuteen saakka. Jokainen valinta vaikuttaa myös lapsen tulevaisuuteen
Mun tulot putoaa n. 300
Lapsikorotus 3 lapsesta; yksi on ensi vuonna täysi-ikäinen, kaksi muuta parin vuoden sisään.
Teen osa-aikatyötä koska fysiikka ei kestä kokoaikatyötä, en pääse edes osatyökyvyttömyyseläkkeelle (jokusen kerran koitettu), joten huhtikuusta lähtien sovitellussa päivärahassa otetaan KAIKKI palkkatulot huomioon, eli suojaosuutta ei ole.
As.tukea ei saada koska puolison tulot ylittää just ja just rajan.
Kelan sivuilla on työttömyysturvan laskuri; siihen kun syöttää bruttopalkan 800€ +300€ (suojaosuus pitää lisätä mukaan, se kun on laskurissa "sisäänrakennettu") eli 1100€ ja ei merkitse lapsia, niin saa summittaisen määrän sovitellusta päivärahasta.
Tällä hetkellä palkka+ soviteltu pv raha on n. 1400€/kk
Huhtikuusta lähtien n. 1100€
Jonkun perce kestää tulojen tuollaisen pudotuksen, meillä ei oikein 🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulot ei ole tippumassa lainkaan, koska emme ole rakentaneet elämäämme tukien varassa elämiseen.
Minäkö valitsin lapseni sairastumisen ja sen vuoksi työni menettämisen?
Et varmaan lapsesi sairastumista. Mutta työsi olet todennäköisesti menettänyt oman hölmöilysi takia.
Mitä hankalampi tilanne, niin sitä tärkeämpää on säilyttää työpaikka, jos sen vain jotenkin onnistuu tekemään. Itselläni on monivammainen lapsi, joten hoidon ja koulunkäynnin hankaluudet ovat tulleet monin tavoin tutuksi. Samalla kun luopuu työpaikasta, niin luopuu myös mahdollisuudesta saada riittävää tukea lapselle. Vaikka vanhemman työttömyys ei saisi vaikuttaa, niin se vaikuttaa moneen. Työttömänä ei ole myöskään ma
Eli mielestäsi olisi sairaan lapsen etu että häntä aiemmin hoitanut vanhempi työllistyisi vaikka 1400 netto kk työhön? Ajattelet että se on panostus lapsen tulevaisuuteen ja t7e köyhyydestä? Ymmärrätkö kuinka pieniä joidenkin alojen palkat ovat?
Vierailija kirjoitti:
Juttelin erään asiakaspalvelussa esimiesasemassa olevan henkilön kanssa. Hän sanoi suoraan, että henkilön ulkoinen habitus vaikuttaa. Jos on homssuinen ja epäsiistin näköinen, niin kyllä mahdollisuus saada työ on huonommat kuin perussiistillä henkilöllä. Eikä tarkoittanut sellaista, että täytyisi olla kalliit merkkivaatteet ja naama täynnä pakkelia ym, vaan siistit vaatteet, hiukset puhtaat ja kuosissa, hampaat ok kunnossa, ei haise hielle tai tupakalle. Eli perussiisti.
Kyllä se tarkoittaa meikkiä ja suoria hiuksia. Se ei käy minulle. Minulla on aina huippusiistit vaatteet ja olen puhdas, mutta olen myös meikitön ja hiukseni ovat luonnonkiharat. Eli haastattelijan mielestä huolittelemattomat ja sekaiset. Ei voi mitään, maksakoot työnantaja tukiaiseni, kun on palkkaaminen hiuksista kiinni.
Vierailija kirjoitti:Eli mielestäsi olisi sairaan lapsen etu että häntä aiemmin hoitanut vanhempi työllistyisi vaikka 1400 netto kk työhön? Ajattelet että se on panostus lapsen tulevaisuuteen ja t7e köyhyydestä? Ymmärrätkö kuinka pieniä joidenkin alojen palkat ovat?
Se vaikuttaa silleen, että lääkäri katsoo kirjastaan, että lapsen äiti on työtön, eli lapsella ei ole toivoa muutenkaan, eli lapseen ei satsata eli lapsesi ei saa kaikkea tukea mitä hän voisi saada. Työtön on lääkärin mielestä iso likainen roska, jonka voi lapsineen jättää hoitamatta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs ne, jotka eivät hakemisestaan huolimatta saa kokoaikatyötä? Ei se kaikilla mene aina niin, että lähettää vain nipun hakemuksia, ja ainakin joku törppää. Joissain tapauksissa jo 50+ ikä voi aiheuttaa sen, että ei tule valituksi - vähän alasta ja ammatista riippuen. Ja joskus voi tietenkin olla myös työntekoa rajoittavia sairauksia, jotka esim. rajaavat jotkut työt pois tai muuten hankaloittavat työllistymistä.
En sitäkään oikein tiedä, miten olisi tarkoitus ratkaista vaikka tällainen yhtälö: 55-vuotias henkilö asuu muuttotappiopaikkakunnalla omistamassaan asunnossa. Paikkakunnalla ei asuntokauppa vedä, ja tämän henkilön asunnossa on vielä jotain myynnin kannalta hankalaa. Hän on osa-aikatyössä eikä löydä kokoaikatyötä omalta paikkakunnalta. Muualle voisi muuttaa, jos saisi riittävän hyvän kokoaikatyön, jolla pystyy maksamaan kahden asunnon kulut, mutta
Juuri näin.Tekosyitä vaan näyttää löytyvän.Ja pienipalkkainen kokoaikatyöstä ei kelpaa kun ei pärjää muka...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tarkoittaa meikkiä ja suoria hiuksia. Se ei käy minulle. Minulla on aina huippusiistit vaatteet ja olen puhdas, mutta olen myös meikitön ja hiukseni ovat luonnonkiharat. Eli haastattelijan mielestä huolittelemattomat ja sekaiset. Ei voi mitään, maksakoot työnantaja tukiaiseni, kun o
Oikeastiko joku työnantaja on sanonut sinulle, ettei palkkaa sinua kiharien hiusten takia? Hiukan epäilen tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Näpistät kaiken tarpeellisen.
"Julkinen kehottaminen rikokseen on Suomen rikoslain 17 luvun 1 :ssä määritelty sananvapausrikos. Siihen syyllistyy henkilö, joka julkisesti kehottaa tai houkuttelee rikoksen tekemiseen siten, että rikos on vaarassa tapahtua. Rikoksesta tuomitaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."
Voihan yhyy. Menee kokoaikatöihin, niin me muutkin joudutaan tekemään.