Tulot tulee tippumaan 500e kiitos leikkausten
Teen osa-aikaista työtä, johon en tarvitse autoa. Kokoaikaista työtä ei ole löytynyt ja jotta voisin sen vastaanottaa, täytyisi jollain rahalla ostaa auto ja olla rahaa myös sen pitämiseen. Pian saan 500e vähemmän rahaa kuukaudessa. Mistä voin säästää tuollaisen summan kuukaudessa, että jäisi ruokaankin rahaa? Murto-osan tuosta summasta saan nipistettyä muualta. Millä rahalla olisi varaa hankkia auto?
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Ei minullakaan ole varaa autoon, vaikka kokopäiväisessä työssä olenkin. Mutta en syytä siitä ketään, enkä todellakaan ole sitä mieltä, että veronmaksajien tulisi minulle sellainen kustantaa. Ennen nykyistä työtäni olin vaipua epätoivoon, sillä oman alani työpaikat olivat matkojen päässä jonne ei julkiset kulkeneet. Mutta sitten parin vuoden työttömyyden jälkeen tärppäsi työpaikka julkisen liikenteen alueelta. Vaikka en suuria summia tienaa, niin olen enemmän kuin kiitollinen työpaikastani.
Ja tämä minua ärsyttää suuresti, kun valitetaan, että ei ole varaa säästää edes 50 euroa kuussa. Silti samoilla ihmisillä on varaa tilata vaatteita postimyynnistä/käydä baarissa/syödä ulkona/tilata noutokahveja/ostaa uutta elektroniikkaa, vaikka vanhassa ei ole mitään vikaa/laitatuttaa kynnet ja ripset jne jne.
Välillä mietin minne on kadonnut ihmisten taloudenhallinta. Elämää eletään mentaliteetilla mitä minä haluan.
Kuka on sanonut että tulisi auto kustantaa? Oletko lukutaidoton?
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulot ei ole tippumassa lainkaan, koska emme ole rakentaneet elämäämme tukien varassa elämiseen.
KOKO Suomessa on tänään 7 200 kokoaikaista yli vuoden kestävää työsuhdetta tarjolla. Suodattimella on poistettu yrittäjät ja vuokrapaikat.
Sen lisäksi, että työpaikkoja on auttamattoman vähän työttömien määrään nähden, niin osa ihmisistä ei terveyssyistä voi tehdä muuta kuin osapäivää. Työttömiä työnhakijoita oli lokakuussa 256 100.
Minne ajattelit, että ihmiset työllistyvät, vaikka he olisivat rakentaneet elämänsä palkkatulojen varaan? Niitä palkkatuloja kun ei ole, eikä tule koulutuksesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on muuttanut ilman autoa paikkaan, josta ei voi käydä töissä ilman autoa, on jo tehnyt valintansa siitä että asuu pelkkien tukien varassa.
Niin vai olisiko niin että tilanne on silloin ollut eri. On täällä lapsellista "tietäväistä" porukkaa.
Jos tilanne muuttuu niin luonnollisesti silloin pitää tehdä ne muutokset mitä se muuttunut tilanne edellyttää eikä jäädä uhrina surkuttelemaan. Eli vaikka sitten muuttaa muualle.
Kukaan ei taloani ole ostanut eikä vuokrannut. Paha on muuttaa muualle täältä surkuttelemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on muuttanut ilman autoa paikkaan, josta ei voi käydä töissä ilman autoa, on jo tehnyt valintansa siitä että asuu pelkkien tukien varassa.
Niin vai olisiko niin että tilanne on silloin ollut eri. On täällä lapsellista "tietäväistä" porukkaa.
Jos tilanne muuttuu niin luonnollisesti silloin pitää tehdä ne muutokset mitä se muuttunut tilanne edellyttää eikä jäädä uhrina surkuttelemaan. Eli vaikka sitten muuttaa muualle.
Kukaan ei taloani ole ostanut eikä vuokrannut. Paha on muuttaa muualle täältä surkuttelemasta.
Mitä kautta olet laittanut talosi vuokralle? Kuinka pitkään sinulla on ollut ilmoitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne edellyttää köyhiltä siis lehtiroskikseen muuttamista ja biojätteiden syömistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tukia saat, että tippuu 500€?
Ymmärrän, että parin tuen leikkauksella summa voi olla 200-300 mutta 500.
Mitä kaikkia tuki saat, kun tuki taso tippuu noin?
Lomakorvaus
Lomakorvauksen ajalta
ei voida maksaa
työttömyysetuutta1.1.2024
Omavastuuaika
Omavastuuaikaa
pidennetään viidestä
seitsemään päivään1.1.2024
Indeksi
Elinkustannusten nousu
ei nosta
työttömyysetuuksien
tasoa1.1.2024
Lapsikorotus
Lapsikorotukset
poistetaan1.4.2024
Suojaosuus
Suojaosa
poistetaan1.4.2024
Vuorotteluvapaa
Vuorotteluvapaa
lakkautetaan1.8.2024
Työssäoloehto 1
Työssäoloehto
euroistetaan
Kaikki näistä ei ole suoraansellaisia, että tuki tippuu. Esim. suojaosa. Suojaosa tarkoittaa, että voit tukipäätöksen jälkeen tienata tietyn verran YLIMÄÄRÄISTÄ päätökseen nähden ilman, että tuki laskee. Suojaosan poistolla ei ole siis vaikutusta tuen määrään, kunbtukipäätöstä tehdään.
Kuinka todellisuudesta vieraantuneita ovat ihmiset jotka kuvittelevat että tie ulos köyhyydestä on työnteko? Kävin juuri haastattelussa viime viikolla aspan työhön, brutto 1800 e kk eli netto joku 1500 e kk. Olen 45 v ja kaksi lasta vuokra 970 e kk. Koulunkäynnin ohjaajan palkka on 1400 brutto...
Jossain muussa maassa työnteko on tie köyhhydestä muttei Suomessa kun täällä on esim Pohjoismaiden huonommat palkat.
Koittakaa ihmiset ymmärtää. Ei sillä ole väliä toimiiko oikeistolainen politiikka tai mihin se johtaa. Sen näkee jos tarkastelee erilaisia valtioita ja niiden historiaa.
tärkeintä on se ettei köyhille anneta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkausten kannattajat: mitä köyhän työttömän perheen pitää ensi vuonna tehdä kun asumistuki ja työttömyystyrva leikataan? Jos ei saa työtä?
t: yh Vantaalta
Mietit tätä mentaliteetilla "ensi vuonna", kun tätä olisi pitänyt miettiä jo ajat sitten. Juuri tämä on nykyisten tukien ongelma. Ongelmatilanteessa voi elää vuosikausia, kun mitään ei pakolla tarvitse tehdä. Luotetaan vain, että tuet kantavat.
Olen hakenut työtä koko ajan. En ole päässyt edes sinne kaupan kassalle. Nivelrikko on polvessa joten esim siivoustyötä en voi tehdä. Mitä tekisin " pakolla"? Kwrro nyt ihmeessä mihin voisin työllistyä? En saa opiskella työkkärin mukaan, olen yo merkonomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannattaisi puhua tuista tuloina.
Onko ne sitten menoja?
Kyllä ne ovat. Ne ovat palkansaajien itse tienaamista rahoista menoja, veroja, joita valtio käyttää toisten elämän kustantamiseen. Ei ole olemassa valtiolla mitään mystisiä "julkisia varoja", on vain veronmaksajien rahoja. Kun veroista puhutaan, niin toisen meno on toisen tuki. Toki sitä voi tuloksikin kutsua, mutta yleensä tulot tulee omasta työstä, tuet taas toisten ihmisten työstä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ole saanut mitään työtä vuoteen. Olen 45 v yh Vantaalta. Nykyisen asunnon vuokra on 960 e kk, en tosiaan tiedä mitä teemme ensi vuonna? Lasten koulut ja päiväkoti ovat tässä lähellä. Mihin menen töihin kun en ole päässyt edes sinne kaupan kassalle?
Kurja tilanne teillä. Sellainen vinkki tuli mieleen, että älä tee enää yhtäkään lasta lisää, vaikka kuinka ihanan miehen löytäisit. Tämän virheen tekee yllättävän moni mies ja nainen. Sitten taas erotaan, olot vaan kurjistuvat entisestään perheessä ja veronmaksajien taakka lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä tuet tarkkaan ottaen laskevat? Jos soviteltu päiväraha ja asumistuki niin ehkä on korkea aika etsiä halvempi asunto ja kokoaikainen työ siitä uuden asunnon läheltä. Ei tukien varassa elämisen ole tarkoitus jatkua vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen vaikka se leppoisaa elämää varmaan onkin.
Ostin reilu vuosi sitten asunnon juurikin siksi, että vuokrat vain nousivat. Otin asuntolainaa. Ennen sain vuokraan asumistukea ja nyt asumiskuluni ovat puolet pienemmät (ainoastaan hoitovastike). Yhteiskunnalle tulisi paljon järkevämmäksi maksaa pieneen vastikkeeseeni asumistukea kuin, että myyn asuntoni pois maksaen lainani, muutan jälleen vuokralle ja saan huomattavasti suurempaa asumistukea, joka vuotaa asuntosijoittajien taskuun. Osa-aikatyöläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoaikatyötä ei kaikille löydy, työvoimapulapuheista huolimatta.
Työvoimapulamyyttiä on onnistuttu pitämään yllä sillä, että satoja tuhansia ihmisiä tekee osa-aikatyötä ja työttömät on leimattu työhaluttomiksi. Osa-aikatyötä tekevien määrä on koko ajan aina vain noussut. Se ei johdu siitä, että ihmiset eivät haluaisi kokoaikatyötä, vaan siksi, ettei sitä ole tarjolla kaikille.
Opiskelee hoitajaksi niin satavarmasti löytyy kokoaikatyötä.
En sovellu, eikä kiinnosta.
Eli et halua. Moni tekee työtä, joka ei kiinnosta yhtään. Ja ihan kokoaikaisesti. Siksi että siitä saa rahaa.
Pyörryn kun näen verta ja kammoan piikkejä. Vihaan mummoja. Tulisiko minusta hyvä vanhustenhoitaja? Voin taata ettet halua minua hoitajaksesi.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne pankkitilille tulee ihan tuloina.
Ai vähän niin kuin se, että kun käyt Otto-automaatilla, niin sieltä vaan ihmeellisesti rahaa tulee taikaseinästä? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkausten kannattajat: mitä köyhän työttömän perheen pitää ensi vuonna tehdä kun asumistuki ja työttömyystyrva leikataan? Jos ei saa työtä?
t: yh Vantaalta
Mietit tätä mentaliteetilla "ensi vuonna", kun tätä olisi pitänyt miettiä jo ajat sitten. Juuri tämä on nykyisten tukien ongelma. Ongelmatilanteessa voi elää vuosikausia, kun mitään ei pakolla tarvitse tehdä. Luotetaan vain, että tuet kantavat.
Olen hakenut työtä koko ajan. En ole päässyt edes sinne kaupan kassalle. Nivelrikko on polvessa joten esim siivoustyötä en voi tehdä. Mitä tekisin " pakolla"? Kwrro nyt ihmeessä mihin voisin työllistyä? En saa opiskella työkkärin mukaan, olen yo merkonomi.
Itse tein nuorena pitkään telemarkkinointia.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka todellisuudesta vieraantuneita ovat ihmiset jotka kuvittelevat että tie ulos köyhyydestä on työnteko? Kävin juuri haastattelussa viime viikolla aspan työhön, brutto 1800 e kk eli netto joku 1500 e kk. Olen 45 v ja kaksi lasta vuokra 970 e kk. Koulunkäynnin ohjaajan palkka on 1400 brutto...
Jossain muussa maassa työnteko on tie köyhhydestä muttei Suomessa kun täällä on esim Pohjoismaiden huonommat palkat.
Siis päätät olla ottamatta vastaan työtä, koska tukiaiset ovat melkein samansuuruiset?! Missä on ylpeytesi tehdä työtä ja olla veronmaksaja? Eli halu kantaa kortensa kekoon tässä yhteiskunnassa?
Mulla myös matala palkka. Mutta en odotakaan rikastuvani, vaan maksaa itse oma elämiseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ne sitten menoja?
;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä tuet tarkkaan ottaen laskevat? Jos soviteltu päiväraha ja asumistuki niin ehkä on korkea aika etsiä halvempi asunto ja kokoaikainen työ siitä uuden asunnon läheltä. Ei tukien varassa elämisen ole tarkoitus jatkua vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen vaikka se leppoisaa elämää varmaan onkin.
Ostin reilu vuosi sitten asunnon juurikin siksi, että vuokrat vain nousivat. Otin asuntolainaa. Ennen sain vuokraan asumistukea ja nyt asumiskuluni ovat puolet pienemmät (ainoastaan hoitovastike). Yhteiskunnalle tulisi paljon järkevämmäksi maksaa pieneen vastikkeeseeni asumistukea kuin, että myyn asuntoni pois maksaen lainani, muutan jälleen vuokralle ja saan huomattavasti suurempaa asumistukea, joka vuotaa asuntosijoittajien taskuun. Osa-aikatyöläinen
No eikö laina tule mitoittaa siten, että se on varaa maksaa pois?! Ei ole meidän veronmaksajien tehtävä kartuttaa sun omaisuutta.
Tolle nyt vaan lipsahti nolla liikaa. Sai paremmat säälit aikaseks.