Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulot tulee tippumaan 500e kiitos leikkausten

Vierailija
26.11.2023 |

Teen osa-aikaista työtä, johon en tarvitse autoa. Kokoaikaista työtä ei ole löytynyt ja jotta voisin sen vastaanottaa, täytyisi jollain rahalla ostaa auto ja olla rahaa myös sen pitämiseen. Pian saan 500e vähemmän rahaa kuukaudessa. Mistä voin säästää tuollaisen summan kuukaudessa, että jäisi ruokaankin rahaa? Murto-osan tuosta summasta saan nipistettyä muualta. Millä rahalla olisi varaa hankkia auto?

Kommentit (318)

Vierailija
161/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, siis miksi lähditte autolla ajamaan Lappiin ja ajoitte hirvikolarin ja puolisosi joutui pyörätuoliin. Se oli teidän oma valinta. Ja ensi vuonna hoidat puolisosi itse, työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa. Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista. 

Eikö puoliso ole työkyvyttömyyseläkkeellä? Saa varmaan henkilökohtaisen avustajan hankittua siten.

Vierailija
162/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Sinä teet valintasi ihan itse. Ihan itse. Sinä valitset asenteesi ihan itse. Piste. Olisin minäkin voinut jäädä vuosiksi tai vuosikymmeniksi ruikuttamaan, kun en saanut vuosien korkeakoulutuksen jälkeen alakohtaisia töitä. Sen sijaan otin lusikan kauniiseen käteen, tein p%skahommia vuosia ja opiskelin siinä samalla paremmin työllistävälle alalle. Ihan itse rahoitin ne myöhemmät opinnot. Eihän se hauskaa ollut, mutta jokainen valitsee asenteensa itse. Ja tekemäni työt olivat sellaisia, että jokainen halukas otettiin työtä tekemään. Jokainen valitsee myös asuinpaikkansa itse. Ei ole pakko asua syrjäseudulla eikä toisaalta myöskään pk-seudulla.

Valitettavasti kun niitä paskahommiakaan ei saa hakemalla, ei edes, vaikka työnhakualueena olisi koko Suomi. Kaikkia halukkaita kun ei nykyään oteta tekemään työtä, ei siivoojaksi, ei pakkaajaksi, ei puhelinmyyjäksi, eikä kaupan kassaksi. Lisäksi unohdat omassa esimerkissäsi, että koulupaikan ja työpaikan pitäisi sijaita samalla paikkakunnalla, mikäli koulutusta ei ole mahdollista suorittaa verkko-opintoina.

Terveisin sekä amiskoulutettu, että korkeakoulutettu työtön. Opiskelen kyllä kolmatta alaa, mutta ei tässä touhussa ole järjenhiventäkään. Enkä todellakaan asu syrjäseudulla tai Helsingissä, kumma ettei täällä silti ole töitä kaikille, vaikka sinä niin sanot. Sinähän olet (luulet olevasi) aina oikeassa :p

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:Sinä teet valintasi ihan itse. Ihan itse. Sinä valitset asenteesi ihan itse. Piste. Olisin minäkin voinut jäädä vuosiksi tai vuosikymmeniksi ruikuttamaan, kun en saanut vuosien korkeakoulutuksen jälkeen alakohtaisia töitä. Sen sijaan otin lusikan kauniiseen käteen, tein p%skahommia vuosia ja opiskelin siinä samalla paremmin työllistävälle alalle. Ihan itse rahoitin ne myöhemmät opinnot. Eihän se hauskaa ollut, mutta jokainen valitsee asenteensa itse. Ja tekemäni työt olivat sellaisia, että jokainen halukas otettiin työtä tekemään. Jokainen valitsee myös asuinpaikkansa itse. Ei ole pakko asua syrjäseudulla eikä toisaalta myöskään pk-seudulla.

Valitettavasti kun niitä paskahommiakaan ei saa hakemalla, ei edes, vaikka työnhakualueena olisi koko Suomi. Kaikkia halukkaita kun ei nykyään oteta tekemään työtä, ei siivoojaksi, ei pakkaajaksi, ei puhelinmyyjäksi, eikä kaupan kassaksi. Li

Ei ole mielestäni välttämätöntä, että koulutuspaikka ja työpaikka sijaitsevat samalla paikkakunnalla. Ei tietenkään niin, että toinen on lapissa ja toinen pk-seudulla ja molemmissa vaaditaan fyysinen läsnäolovelvoite jatkuvasti.

No itse asiassa minulle on kyllä vähän turha yrittää selittää, että yhtään mihinkään ei pääse. Hyviä töitä ei kaikille riitä, totta. Mutta pskahommia riittää monelle. Niissä ollessani näin ihan jatkuvasti sitä, miten ei vain jaksettu, ei huvittanut, ei kiinnostanut tehdä täysillä töitä. Kiinnosti juoruilla ja tehdä paria tuntia päivässä ja kohta lähteä pois työttömäksi, koska se oli niin paljon mukavampaa. Joka ikisellä työntekijällä oli samat mahdollisuudet sisäisesti. Tosi moni niihin vain ei halunnut tarttua.

Vierailija
164/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, siis miksi lähditte autolla ajamaan Lappiin ja ajoitte hirvikolarin ja puolisosi joutui pyörätuoliin. Se oli teidän oma valinta. Ja ensi vuonna hoidat puolisosi itse, työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa. Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista. 

Eikö puoliso ole työkyvyttömyyseläkkeellä? Saa varmaan henkilökohtaisen avustajan hankittua siten.

No, just luki ettei niitä enää saa, paitsi jos maksaa palkkaa 40 h joka viikko. Hallitus leikkaa soviteltua päivärahaa ja asumistukea nääs kato. 

Vierailija
165/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tarkalleen ottaen hiuksista ja meikittömyydestä sanoivat eräät toiset (lääkäri ja muu työnantajataho), mutta työhaastattelija sanoi, että olen liian ruma asiakaspalvelijaksi. Se oli sentään hienoa, etten alkanut itkemään kesken haastattelun. Ei eritellyt oliko nenässä vai hiuksissa vikaa, mutta todistetusti olin hänen mielestään liian ruma. Valtion heppu oli hän."

Jotain rajaa nyt näihin juttuihin. En usko, että kukaan rekrytoija tuollaista sanoo. Rekrytoijat tietävät kyllä, että tuollainen on yksiselitteisesti kiellettyä, ja vastuuseen joutumisen riski on hyvin suuri. https://tyosuojelu.fi/tyosuhde/yhdenvertaisuus/syrjinta

Suomessa on liuta meikittömiä kiharahiuksisia ihmisiä, jotka ovat ihan työelämässä normaalisti. Omat hiuksenikin kihartuvat ja meikkiä en käytä. Ei ole kukaan koskaan kysellyt meikin perään ja hiuksista on tullut enimmäkseen "olisipa mullakin luonnonkiharat" -kommentteja. Lääkärit tietääkseni kirjo

No, kyllä asiakkaatkin puhuu lääkärin ulkonäöstä. Yhdellä lääkärillä oli aina rasvaiset hiukset ja kun juteltiin terveydenhoitajan kanssa tuosta lääkäristä niin hoitaja sanoi, että se hoitaa omia lapsia yövuoron jälkeen eikä ehdi suihkuun. 

Vierailija
166/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hoiti viime kesänä 3 eri mieslääkäriä ja mun mielestä ne oli kaikki saman näköisiä tai sitten ehkä ne siniset vaaatteet + lääkärintakki tekee saman näköiseksi. 

Vierailija
167/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä tuet tarkkaan ottaen laskevat? Jos soviteltu päiväraha ja asumistuki niin ehkä on korkea aika etsiä halvempi asunto ja kokoaikainen työ siitä uuden asunnon läheltä. Ei tukien varassa elämisen ole tarkoitus jatkua vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen vaikka se leppoisaa elämää varmaan onkin.

Ai täytyisikö etsiä kokoaikainen työ, kiitti hyvästä vinkistä. 

Onko sinulla lukutaidossakin vikaa? Etsi asunto, missä on varaa asua, ja mieluiten sellainen, josta pystyy käymään töissä.

-eri

Mistä sellaisia löytää? Minulla on Hki kaksio 620€/kk tällä hetkellä. Saan asumistukea. Yksilön olisi aika hankala lasten kanssa muuttaa. Ja kauaksi töistä, koska aika on muutenkin kortilla. Kukaan ei hae lapsiani päiväkodista jos bussi on myöhässä. 

Yritän pitää elämän niin järkevänä kuin mahdollista. Pitkä työmatka ja kokoaika työ ei mene yhteen yksinhuoltajuuden kanssa. Pitäiskö sen takia iskeä joku mies tähän? 

Vierailija
168/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaat kysyy hoitajalta, että mikä tuo lääkäri päivystyksessä on, millä on aina rasvainen tukka. Yök

Vierailija
169/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tarkalleen ottaen hiuksista ja meikittömyydestä sanoivat eräät toiset (lääkäri ja muu työnantajataho), mutta työhaastattelija sanoi, että olen liian ruma asiakaspalvelijaksi. Se oli sentään hienoa, etten alkanut itkemään kesken haastattelun. Ei eritellyt oliko nenässä vai hiuksissa vikaa, mutta todistetusti olin hänen mielestään liian ruma. Valtion heppu oli hän."

Jotain rajaa nyt näihin juttuihin. En usko, että kukaan rekrytoija tuollaista sanoo. Rekrytoijat tietävät kyllä, että tuollainen on yksiselitteisesti kiellettyä, ja vastuuseen joutumisen riski on hyvin suuri. https://tyosuojelu.fi/tyosuhde/yhdenvertaisuus/syrjinta

Jos haluat työnantajien faceryhmän mustalle listalle, niin siitä vaan valituksia tekemään, muista olla rikas. Tuo haastattelu on nauhalla, koska nauhoitan kaikki työhaastatteluni. Yritän miettiä miten vastaisin seuraavalla kerralla paremmin. Ei koulukiusaajatyyppi muutu miksikään ja olet tosi naiivi, jos luulet, etteivät haastattelijat sano ikäviä asioita haastateltaville työhaastatteluissa. Sitä vittuilun ja ilkeilyn määrää on vaikeaa käsittää. Heillä on usein tekijä oman talon sisällä ja haastattelut ovat heille pakollinen riesa. He joutuvat toteuttamaan turhauttavan pakkohaastatteluprosessinsa ja se purkautuu työnhakijoihin silkkana vittuiluna.

Vierailija
170/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat työnantajien faceryhmän mustalle listalle, niin siitä vaan valituksia tekemään, muista olla rikas. Tuo haastattelu on nauhalla, koska nauhoitan kaikki työhaastatteluni. Yritän miettiä miten vastaisin seuraavalla ke

Kuulostaa harhaiselta.

Vierailija
171/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: No itse asiassa minulle on kyllä vähän turha yrittää selittää, että yhtään mihinkään ei pääse. Hyviä töitä ei kaikille riitä, totta. Mutta pskahommia riittää monelle. Niissä ollessani näin ihan jatkuvasti sitä, miten ei vain jaksettu, ei huvittanut, ei kiinnostanut tehdä täysillä töitä. Kiinnosti juoruilla ja tehdä paria tuntia päivässä ja kohta lähteä pois työttömäksi, koska se oli niin paljon mukavampaa. Joka ikisellä työntekijällä oli samat mahdollisuudet sisäisesti. Tosi moni niihin vain ei halunnut tarttua.

Aivan, sinulla on älyssä, asenteessa ja ymmärryksessä vikaa, joten sinulle on turha selittää. Yksikään niistä lähettämästäni reilusta tuhannesta työhakemuksesta EI ole johtanut työpaikkaan. Silloin ihminen ei voi edes osoittaa, kuinka hyvä työssään on. Ei edes niihin paskahommiin ole valittu. Menisikö sinulle vihdoin aivoihin sellainen fakta? Eli kaikki eivät saa paskahommia hakemisesta huolimatta. Y m m ä r r ä t k ö ?

Vierailija
172/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aina katoaa lasten isä????

Vierailija
173/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: No itse asiassa minulle on kyllä vähän turha yrittää selittää, että yhtään mihinkään ei pääse. Hyviä töitä ei kaikille riitä, totta. Mutta pskahommia riittää monelle. Niissä ollessani näin ihan jatkuvasti sitä, miten ei vain jaksettu, ei huvittanut, ei kiinnostanut tehdä täysillä töitä. Kiinnosti juoruilla ja tehdä paria tuntia päivässä ja kohta lähteä pois työttömäksi, koska se oli niin paljon mukavampaa. Joka ikisellä työntekijällä oli samat mahdollisuudet sisäisesti. Tosi moni niihin vain ei halunnut tarttua.

Aivan, sinulla on älyssä, asenteessa ja ymmärryksessä vikaa, joten sinulle on turha selittää. Yksikään niistä lähettämästäni reilusta tuhannesta työhakemuksesta EI ole johtanut työpaikkaan. Silloin ihminen ei voi edes osoittaa, kuinka hyvä työssään on. Ei edes niihin paskahommiin ole valittu. Menisikö sinulle vihdoin aivoihin sella

Väitätkö, että olet hakenut kaikkiin siivouspaikkoihin, kaikkiin hyllyttäjän paikkoihin, kaikkiin puhelinmyyjän paikkoihin, kaikkiin avustajan paikkoihin ym. ym., joita on ollut tarjolla, ja lisäksi olet tehnyt avoimia hakemuksia? Ja yhteenkään et muka ole päässyt. Joo, en usko. En todellakaan usko.

Vierailija
174/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Kuulostaa harhaiselta.

Tutki faktat. Valintapäätökset ovat julkisia, joten siitä vaan tutkimusta tekemään valtion ja kuntien valintapäätöksistä. Minä en luovuta haastattelunauhojani tutkimuskäyttöön, mutta teepä avoin kyselylomake, jossa kysyt ihmisten kokemuksia haastatteluista. Ihmisillä on todella ikäviä kokemuksia ja niitä on paljon. Yksi läheisistäni on joutunut myös kuuntelemaan kamaa tölvintää työhaastatteluissa. Tai ehkäpä sitä kokevat vain rumat ihmiset ja siksi rumissa suvuissa kokemukset kertautuvat. Harhaista on luulla että omat kokemuksesi = kaikkien kokemukset.

Vierailija
175/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tulot ei ole tippumassa lainkaan, koska emme ole rakentaneet elämäämme tukien varassa elämiseen.

Kyllä se voi teilläkin olla edessä. Kukapa sitä vapaaehtoisesti tukien varassa haluaisi elää. Te vaan olette olleet onnekkaita. Vielä.

Vierailija
176/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, sinulla on älyssä, asenteessa ja ymmärryksessä vikaa, joten sinulle on turha selittää. Yksikään niistä lähettämästäni reilusta tuhannesta työhakemuksesta EI ole johtanut työpaikkaan. Silloin ihminen ei voi edes osoittaa, kuinka hyvä työssään on. Ei edes niihin paskahommiin o

Ohikulkija kommentoi: opiskeleva 20 v lapseni on tehnyt juuri noin, eli hakenut AIVAN KAIKKIIN tuollaisiin hommiin, mitä duunitorissa tai oikotiellä on ollut. Siis ihan jokaikiseen. Pääsi kahteen haastatteluun, mutta ei saanut kumpaakaan. Hakijoita oli satoja. 

Suuta soukemmalle, sama epäonni voi kolahtaa karman lähettämänä itseesikin.

Vierailija
177/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ohikulkija kommentoi: opiskeleva 20 v lapseni on tehnyt juuri noin, eli hakenut AIVAN KAIKKIIN tuollaisiin hommiin, mitä duunitorissa tai oikotiellä on ollut. Siis ihan jokaikiseen. Pääsi kahteen haastatteluun, mutta ei saanut kumpaakaan. Hakijoita oli satoja. 

Suuta soukemmalle, sama epäonni voi kolahtaa karman lähettämänä itseesikin."

Kuulepa, minä olen ollut hyvin epäonninen. Siitä huolimatta en ole lakannut yrittämästä.

Valitan, mutta en usko noita juttuja. Ihan siksi, että itselläni on taustalla vuosikausien kokemus p#skahommista. Ja nimenomaan näin ihan omin silmin sen tilanteen. Ja se tilanne oli se, että työntekijöitä ei saatu niin paljon kuin olisi haluttu. Käytännössä kaikki halukkaat otettiin, mutta enemmistö lopetti suht nopeasti tai teki vain vähän töitä.

On helppo jättää kertomatta jotain tai hieman kaunistella.

Vierailija
178/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kun niitä paskahommiakaan ei saa hakemalla, ei edes, vaikka työnhakualueena olisi koko Suomi. Kaikkia halukkaita kun ei nykyään oteta tekemään työtä, ei siivoojaksi, ei pakkaaj

Monille riittää, kaikille ei. Työpaikkoja ei koskaan enää tule riittämään kaikille halukkaille, joten miksi huolehtia haluttomista? Tietokoneet ja robotit tekevät jo yli puolet kaikesta työstä, ja se lisääntyy tekoälyn myötä koko ajan. Väestö vanhenee, joka tuo omat haasteensa, mutta se on nyt nähty suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle, että se ei juurikaan lisää työpaikkojen määrää nuorille.

Kun jokaista työpaikkaa kohti on tilastojen mukaan vähintään 17 hakijaa keskimäärin, osa työttömiä ja osa työllisiä, ei niitä töitä vaan kaikille riitä. 

Työvoimaa oli vuonna 2022, eli työllisiä ja työttömiä yhteensä, 2 809 000 ja heistä vaihtoi työpaikkaa 793 000. Tuo on uskomattoman suuri luku, yli 28%. Tilastojen mukaan vain joka neljäs avoinna oleva työpaikka täytetään työttömällä työnhakijalla, eli suurin osa työpaikoista menee työn vaihtajille. Silti työttömiä työllistyy satoja tuhansia vuosittain. Ei työttömät ole vuodesta toisee samoja tyyppejä, vain osa päätyy pitkäaikaistyöttömäksi.

Vierailija
179/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ylempänä sanoi "pskahommia riittää monelle", mutta kun "monelle" ei ole "kaikille".

Ei pelkästään kaikista surkeimmat työnhakijat, päihdeongelmaisimmat, pahalta haisevimmat ja mitä kaikkea, jää ilman töitä. Katsos kun jokaiseen työhön haetaan tietysti siihen sopivinta, eikä ainoastaan jotain epämääräistä "asiallista ja fiksua" tekijää.

Minulla on yliopistotutkinto, ja työttömäksi jäätyäni olin siinä uskossa, että reippaana ja ahkerana voin tehdä kaikenlaisia hanttihommia odotellessani parempia työmahdollisuuksia. Taputin itseäni selkään, että minä tyttö en olekaan mikään nirsoilija vaan mitä ihanteellisin reipas työnhakija, joka ei nyrpistele nokkaansa millekään työlle. No, olen nyt haaskannut suurin piirtein vuoden hakien noita "kaikenlaisia hanttihommia", joihin en kelpaa. Kyse ei ole siitä, että olen ylikoulutettu hyllyttäjäksi, toimistosiivoojaksi tai kaupan kassaksi, vaikka toki joidenkin mielestä olen ehkä sitäkin. Vaan kyse on oikeasti siitä, että kukaan ei halua kaupan kassaksi nelikymppistä jolla ei ole päivääkään kassatyön kokemusta, jos vaihtoehtoina on myös useampi tusina parikymppistä hakijaa, jotka ovat olleet jo teininä kesätöissä kaupan kassalla.

Satojen tuhansien työttömien joukkoon mahtuu aika monta muutakin tällaista väliinputoajaa, joille ei anneta mahdollisuuksia. Eikä yritykset tietysti mitään hyväntekeväisyyspuljuja olekaan, joiden pitäisi antaa mahdollisuuksia fiksun oloisille hakijoille. Hanttihommiin haetaan mahdollisimman varmoja keskivertotyöntekijöitä, eikä epämääräisiä hyviä tyyppejä, joilla on potentiaalia.

Itse en hae enää yhtään hanttihommaa vaan tähtään suoraan korkeammalle. Ahkeruus ei ole sellainen hyve, josta nykypäivänä palkittaisiin.

Vierailija
180/318 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei löydy töitä,silloin kannattaa miettiä, onko oikealla alalla ja kouluttautua (uudelleen) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi