Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos haluat laihtua, suolistosi bakteerikannan pitää muuttua

Vierailija
23.11.2023 |

Olen itse kokenut konkreettisesti tämän asian. Olin nuoreen aikuisuuteen saakka todella hoikka tekemättä mitään sen eteen. Sitten elämässäni tuli vaihe, jossa oli paljon stressiä, vähän liikuntaa ja paljon sokeripitoista ruokaa ja napostelua. Vaikkakaan syömäni määrät sinällään eivät olleet suuria, uskoisin että tuo kausi elämässäni muutti suolistoni mikrobikantaa aivan oleellisesti niin, että aloin lihoa. Paino ei koskaan ehtinyt nousta ylipainoon saakka, mutta sain kuitenkin yli kymmenen lisäkiloa. Olo oli koko ajan tukala, ja vaikka yritin syödä kuinka vähän, loppuvaiheessa paino vaan jatkoi hiljaista nousuaan kaikesta huolimatta. Minulla oli koko ajan joko nälkä tai kamala ähkyn tunne. Rasvaprosenttini oli iso.

Sainpa sitten tosiaankin tarpeekseni ja aloin liikkua. Ei mitään kovaa liikuntaa, vaan joogaa ja kävelyä. Aloin kävellä 5-10 km päivässä. Aloin myös syödä aamulla kuitupitoisen aamiaisen: vedessä kiehautettuja kaurahiutaleita, mustikoita, pellavansiemenrouhetta, soijajugurttia. Sokeria syön melko vähän tai satunnaisesti, vaikka olenkin edelleen varsinainen karkkihiiri.

Nyt, alle vuotta myöhemmin, vatsarasva on lähes kokonaan sulanut pois ja selluliittiä ei ole enää nimeksikään. Ähky on poissa ja kehon tuntemukset alkavat olla samoja, kuin nuorella aikuisiällä. Vaikka en viime aikoina ole viitsinyt liikkua entiseen malliin, hyvä pyörä on lähtenyt liikkeelle ja pyörii nyt itsestään. Olen täysin vakuuttunut siitä, että siitä on kiittäminen muuttunutta suolistomikrobikantaa.

Onko muilla vastaavia tai täydentäviä kokemuksia?

Tässä ihan asiallinen esimerkkiviite: https://www.duodecimlehti.fi/duo13309

Kommentit (273)

Vierailija
161/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tottakai on hyvä olla tietoinen, eikä keto kaikille sovi. Tuossa artikkelissa en kyllä nähnyt mitään riskejä, paitsi että diabeetikoille voi tulla hypoja. Itse en ole diabeetikko. "

Syö vaikka pikkukiviä, ihan sama. Mut kannattais silti ensin varmistaa, et arvot ovat kohdillaan (labra) ja sit seuranta tarvittaessa. Tästä lääkäri varmaan osaa sanoa tarkemmin, et milloin on syytä. Mut munuaiset nyt ainakin ovat kovilla, riippuu toki siitä, mitä ja miten ketoilua noudattaa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkijat-varoittavat-suositusta-ruo…

Kerro, millä tavalla ne munuaiset olisi kovilla juuri keto-ruokavaliolla?

Siitä taitaa tossa artikkelissa olla juttua. Mutta oma on terveytesi. Jok

Minä olen tuo, jonka kommentti on alunperin tähän lainattu (joka aikoo aloittaa keton ja pätkäpaaston taas ensi vuonna), enkä ole kirjoittanut näitä jälkimmäisiä kommentteja. Uskon, että tarkoitat hyvää, mutta minunkin mielestäni tuo varoittelusi ketosta vaikuttaa jotenkin äärimmäiseltä. Uskon kyllä, että diabeetikoille siitä on riskejä, mutta muuten se on todettu tehokkaaksi ja turvalliseksi tavaksi laihtua. Ja siis itselläni ainoa toimiva, joten sikälikin varoittelusi tuntuu vähän kurjalta. Näin keskivartalolihavana se on itse asiassa hyvinkin tehokas keino: 

https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/403293c4-f9d3-4fd3-9f1b-8b828fbf59…

Vierailija
162/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tottakai on hyvä olla tietoinen, eikä keto kaikille sovi. Tuossa artikkelissa en kyllä nähnyt mitään riskejä, paitsi että diabeetikoille voi tulla hypoja. Itse en ole diabeetikko. "

Syö vaikka pikkukiviä, ihan sama. Mut kannattais silti ensin varmistaa, et arvot ovat kohdillaan (labra) ja sit seuranta tarvittaessa. Tästä lääkäri varmaan osaa sanoa tarkemmin, et milloin on syytä. Mut munuaiset nyt ainakin ovat kovilla, riippuu toki siitä, mitä ja miten ketoilua noudattaa.

Eihän siinä ketoilusta puhuttu, vaan lihapainotteisesta ruokavaliosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten liikunta muuttaa suolistobakteereita ?

En todellakaan tiedä, enkä todellakaan tiedä, muuttaako se. Lisäsin sen vaan listaan, koska se kuului tekemieni muutosten joukkoon. Jotenkin tuntui siltä, että se pani solutasolla jotain liikkeelle kehossani.

Sulle, jolla paino jumahtanut 72 kiloon, kuinka kauan olet liikkunut noin paljon? Mulla ainakin meni vuoden verran ennen kuin havaitsin mitään isompaa muutosta.

ap

Aineenvaihdunta voi parantua liikunnan avulla. 

Vierailija
164/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei siis ole mitään käsitystä siitä mitä ketoruokavalio on, ja täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella tulet tänne sössöttämään, että juu on se kauhiaa 🤭

Vierailija
165/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätini oli tällainen paljon syövä mut ikänsä hoikka. Alkoholiakin kuulemma jossain vaiheessa kului  paljon, ei vain näkynyt missään. Ennen sanottiin " läpipasko" tällaisia ihmisiä. Muistan hyvin lapsuudesta, kun katsottiin hänen syömistään. Meidän perheen miehet eivät pystyneet samaan.

Minusta on jotenkin turhauttavaa vedota lihomis/laihtumis-jutuissa siihen, että maailmassa on ihmisiä, jotka ovat kyenneet. Maailmassa on myös heitä, jotka eivät ole kyenneet. 

Mua ärsyttää se, ettei uskota, jos joku lihava ihminen sanoo syövänsä vähän ja ettei vaan laihdu, mutta kuitenkin uskotaan, että on näitä laihoja ihmisiä, jotka syövät kuin hevonen mutta eivät liho.

Tokikaan suurin osa ihmisistä ei ole kumpaakaan ääripäätä. Mutta miksi laihan ihmisen sanaa pidetään uskottavampana kuin lihavan noin lähtökoh

Mä epäilen molempia. Jos laiha sanoo,ettei hän millään liho, en usko että hän on yrittänyt edes kunnolla. Noin yleensä. Varmasti on olemassa joitain yksittäisiä tapauksia, jotka ei  liho, mutta heillä on joku sairaus sitten tai muu poikkeama.

Vierailija
166/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä laihdutusketjuissa on aina osa tosi kiukkuisia ja kärkkäitä kommentoijia. Puhuvat kyl hoikkuuden ja liikunnan puolesta. Mutta eivät toimi kovin hyvinä malleina elämänmuutokselle, kun ovat niin kiukkuisia ja kärkkäitä...

Vierailija
167/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä taitaa tossa ar

No en todellakaan tarkoita ampua alas toiveitasi sen suhteen!! Kannattaa vaan olla tietoinen. Ketossakin on variaatioita, mutta toiset menee niin äärimmäisyyksiin siinä huumassa, kun saa syödä ja aina vaan laihtuu. Tiedän yhdenkin, joka lisää mm. kuohukermaa jugurtin sekaan, vain koska voi. 

Olen itsekin ollut vhh: lla, mutta en tietoisesti. Söin kyllä aamuisin ruisleipää ja kaikkia mahdollisia vihanneksia protskun lisäksi. Siis juureksia!!! myös.. Olotila oli mainio, uni hyvää ja  energinen olo koko ajan. Fiksusti toteutettuna se todella on hyvä!

Olen kuullut paljon myös  ikäviä kohtaloita. Toi verensokeri just ja munuaisvauriot. Voi olla, ettei perusterveellä ole huolta. Silti tietoisuus ei ole pahasta. 

Eikä kai kukaan muuta suunnitelmiaan pelkästään tämän ketjun perusteella? Täällä voi saada vinkkejä tai ideoita, mut tietenkin kaikki selvittää itseään koskevat faktat erikseen. 

Vierailija
168/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi, joka yrittänyt saada 10 kg pois jo 4-5 vuoden ajan. Olen laskenut kaloreita, olen liikkunnut, olen syönyt ohjeiden mukaan, mutta saan korkeintaan 3 kg pois. Joka tulee heti takaisin.

nyt olen taas siinä tilanteessa, että ahdistaa. Aloin laskemaan kaloreita, jotta huomaisin, missä mättää. Huomasin, että luontaisesti syön ruokaa 1300 kalorin edestä, kun jätin karkin ja viinin pois. 

Paino ei ole pudonnut.

Olen syönyt näin:

aamulla munanvalkuaisia, alpenia ja kourallinen vadelmia ja mustikoita, latte

lounas joko töissä tai kotona kaurapuuroa ja marjoja

päivällinen kaikkea kaalilaatikosta pihviin ja ratatouilleen kaloreiden rajoissa

Olen 55 v, mutta minulla on hormonilaastari. Eli bakteerikanta on seuraava, jota kandee seurata. Miten muuten sitä saa muutettua? Auttaako maitohappobakteerit?

Maitohappobakteerit auttaa vähän, mutta ei tarpeeksi jos suolistofloora on aivan päin peetä. Kirnupiimää, suolakurkkuja ( siis niitä maitohappokäymisellä valmistettuja) ainakin s-kaupassa ne on nimeltään venäläisiä suolakurkkuja, juo se liemi kanssa, hapankaalia, sekin on tehty maitohappokäymisellä, sitten puolukoita, tuoreita tai pakastettuja, ei hilloa, hapata sitä massuas näillä joka päivä pitkään, myös maustamattomat jogurtit ja muutkin kuin kirnupiimä on tueksi, 

lisäks katso jodinsaantis, suomalaiset ei saa tarpeeksi ruoasta, etenkään naiset, koska rinnat(rintarauhaset) vievät valtavasti jodia. 

Siinä nyt alkuun ja katso mitä tapahtuu viikkojen kuluessa, alkaako keho toimimaan paremmin. 

Vierailija
169/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä taitaa tossa ar

Sulla lukemisen ymmärryksessä haasteita, mut ei se mitään🤭. Ei ole kukaan kauhistellut mitään. Ketoilua ja vähähiilarista on monenlaista. Ei ole vain yhtä tapaa sitä toteuttaa. Jokainen, joka asiaan yhtään perehtyy, tietää tämän.

Vierailija
170/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätini oli tällainen paljon syövä mut ikänsä hoikka. Alkoholiakin kuulemma jossain vaiheessa kului  paljon, ei vain näkynyt missään. Ennen sanottiin " läpipasko" tällaisia ihmisiä. Muistan hyvin lapsuudesta, kun katsottiin hänen syömistään. Meidän perheen miehet eivät pystyneet samaan.

Minusta on jotenkin turhauttavaa vedota lihomis/laihtumis-jutuissa siihen, että maailmassa on ihmisiä, jotka ovat kyenneet. Maailmassa on myös heitä, jotka eivät ole kyenneet. 

Mua ärsyttää se, ettei uskota, jos joku lihava ihminen sanoo syövänsä vähän ja ettei vaan laihdu, mutta kuitenkin uskotaan, että on näitä laihoja ihmisiä, jotka syövät kuin hevonen mutta eivät liho.

Tokikaan suurin osa ihmisistä ei ole kumpaakaan ääripäätä. Mutta miksi laihan ihmisen sanaa pi

Minusta on pahinta, jos joku lääkäri tai muu ammattilainen ei usko. Jos potilaalla/asiakkaalla on tunne, ettei häntä uskota, ei avustakaan ole mitään hyötyä. Kamalaa, jos lähtökohta on aina se, että valehtelee! Täällä palstalla ihan sama, mut oikeassa elämässä.

Vierailija
171/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä taitaa tossa ar

Jokainen saa käsityksen ihan vaan lukemalla artikkeleita aiheesta. Oletko sinä asiantuntija? Mikä on pätevyytesi?

Vierailija
172/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaloriteorian mukaan 200kcal suklaata ja kurkkua on sama asia. Eli kaloriteoria ei ota huomioon sitä, että elimistö käsittelee eri ruoka-aineita eri tavalla ja esim. kaikesta hiilihydraatista tulee sokeria, joka vaatii insuliinia, jotta sen tuoma energia voidaan viedä soluihin energiaksi tai varastoida se rasvaksi. Myöskään ruoka-aineiden glykeemistä indeksiä ei oteta millään tavalla huomioon. 

Samalla tavalla psykologiassa vaikka sosiaalinen identiteettiteoria ei kerro kaikkea jostain ihan muusta ihmismielen ilmiöstä kuten mielisairauksista. Se ei tarkoita sitä, etteikö se teoria olisi erittäin hyödyllinen. 

Kukaan ei kiellä huomioimasta kalorien lisäksi muita yksinkertaisia asioita. Vähäkaloristen ruokien käyttö mahdollistaa kylläisyyttä edistävien, isojenkin ruoka-annosten käytön niin, että paino putoaa, kun taas suklaalla ja suolapähkinöillä se ei onn

Ei, kukaan ei kiellä, mutta nyt puhutaan kaloriteoriasta, joka ei huomio millään tavalla edellä mainittuja asioita. Silti ihmisiä neuvotaan laskemaan kalorin tarkkuudella mitä suuhunsa laittavat vaikka nuo laskelmat ovat parhaimmillaankin vaan suuntaa antavia. Nuo laskut muuten perustuvat termodynamiikkaan ja vertailukohtana käytetään metalliuunia. Onko ihmiskeho metalliuuni? Ja käsitteleekö keho kaikkia ruoka-aineita samalla tavalla. EI ole eikä käytä!!! 

Vierailija
173/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuidut ovat mikrobiston ravintoa, mitä monipuolisemmin niitä syö (eli kasvikunnan tuotteita) sitä monipuolisempi mikrobikanta. Tätähän ei monet tiedä, valtaosa suomalaisista syö liian vähän kuituja. Ei kuidut ole trendikkäitä toisin kuin protsku, mitä syödään liikaa lapsesta lähtien, kiitos lihapainoitteisen ruokavalion.

Vierailija
174/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tästä puhuttu 25v sitten,mutta silloin tais olla eri geenit ja hormoonit,kuitenki laihtuivat jos halusivat.

Vierailija
175/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän on ollut tutkimuksia kyllä, mutta niistä ei kuule koskan halutaan että kuluttajat ostaa sokerisia ruokia ja epäterveellisiä eineksiä. Lihavien ihmisten suoliston mikrobisto on yksipuolisempi kuin laihojen. Laaja mikrobikanta auttaa pitämään ihmisen terveenä ja siksi monet lihavat ihmiset ovatkin alttiita sairauksille

Vierailija
176/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta on pahinta, jos joku lääkäri tai muu ammattilainen ei usko. Jos potilaalla/asiakkaalla on tunne, ettei häntä uskota, ei avustakaan ole mitään hyötyä. Kamalaa, jos lähtökohta on aina se, että valehtelee! Täällä palstalla ihan sama, mut oikeassa elämässä."

Tämä onkin kamalaa! Olen itse kohdannut tuollaisia lääkäreitä. Joskus ei ole edes uskottu, että varpaaseen sattuu kamalasti ja olen joutunut vaatimalla vaatimaan röntgeniä ja kappas vaan sieltä on löytynyt murtuma! Mun vamma oli helposti siis todennettavissa, nämä syömis/laihtumisjutut ei ole.

Vierailija
177/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä taitaa tossa ar

Eikös yuossa ole linkattuna tietoa? Sieltä sitä tietoa saa. Ei tartte uskoa kommentoijaa.

Vierailija
178/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minusta on pahinta, jos joku lääkäri tai muu ammattilainen ei usko. Jos potilaalla/asiakkaalla on tunne, ettei häntä uskota, ei avustakaan ole mitään hyötyä. Kamalaa, jos lähtökohta on aina se, että valehtelee! Täällä palstalla ihan sama, mut oikeassa elämässä."

Tämä onkin kamalaa! Olen itse kohdannut tuollaisia lääkäreitä. Joskus ei ole edes uskottu, että varpaaseen sattuu kamalasti ja olen joutunut vaatimalla vaatimaan röntgeniä ja kappas vaan sieltä on löytynyt murtuma! Mun vamma oli helposti siis todennettavissa, nämä syömis/laihtumisjutut ei ole.

Tuota.. varpaita ei yleensä todellakaan kuvata ja se on ihan rahan ja resurssien hukkaa, koska hoito on kuitenkin vain teippaus viereiseen varpaaseen ja yleensä nää hoidetaankin kokonaan kotona.

Vierailija
179/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suolistobakteerien siirtoa ei tehdä enemmän? Moni saisi siitä avun.

Vierailija
180/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä uskon tuon. Mulla lihominen alkoikin sairastelusta ja rajuista antibioottikuureista, mikä varmaan tuhosi kokonaan suoliston bakteerikannan. Oli todella vaikeaa saada palautettua se normaaliksi. Mutta nykyään mulla ei enää edes ole koko ajan nälkä. 

Kyllähän se jatkuva näläntunne kertoo ettei elimistö toimi kuten pitäisi. Ei ole normaalia olla koko ajan nälkä. Kyllähän ruokahalun katoaminenkin kokonaan on merkki siitä, että jotain on pielessä. Sama pätee toisinpäin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi