Jos haluat laihtua, suolistosi bakteerikannan pitää muuttua
Olen itse kokenut konkreettisesti tämän asian. Olin nuoreen aikuisuuteen saakka todella hoikka tekemättä mitään sen eteen. Sitten elämässäni tuli vaihe, jossa oli paljon stressiä, vähän liikuntaa ja paljon sokeripitoista ruokaa ja napostelua. Vaikkakaan syömäni määrät sinällään eivät olleet suuria, uskoisin että tuo kausi elämässäni muutti suolistoni mikrobikantaa aivan oleellisesti niin, että aloin lihoa. Paino ei koskaan ehtinyt nousta ylipainoon saakka, mutta sain kuitenkin yli kymmenen lisäkiloa. Olo oli koko ajan tukala, ja vaikka yritin syödä kuinka vähän, loppuvaiheessa paino vaan jatkoi hiljaista nousuaan kaikesta huolimatta. Minulla oli koko ajan joko nälkä tai kamala ähkyn tunne. Rasvaprosenttini oli iso.
Sainpa sitten tosiaankin tarpeekseni ja aloin liikkua. Ei mitään kovaa liikuntaa, vaan joogaa ja kävelyä. Aloin kävellä 5-10 km päivässä. Aloin myös syödä aamulla kuitupitoisen aamiaisen: vedessä kiehautettuja kaurahiutaleita, mustikoita, pellavansiemenrouhetta, soijajugurttia. Sokeria syön melko vähän tai satunnaisesti, vaikka olenkin edelleen varsinainen karkkihiiri.
Nyt, alle vuotta myöhemmin, vatsarasva on lähes kokonaan sulanut pois ja selluliittiä ei ole enää nimeksikään. Ähky on poissa ja kehon tuntemukset alkavat olla samoja, kuin nuorella aikuisiällä. Vaikka en viime aikoina ole viitsinyt liikkua entiseen malliin, hyvä pyörä on lähtenyt liikkeelle ja pyörii nyt itsestään. Olen täysin vakuuttunut siitä, että siitä on kiittäminen muuttunutta suolistomikrobikantaa.
Onko muilla vastaavia tai täydentäviä kokemuksia?
Tässä ihan asiallinen esimerkkiviite: https://www.duodecimlehti.fi/duo13309
Kommentit (273)
"Mua ärsyttää se, ettei uskota, jos joku lihava ihminen sanoo syövänsä vähän ja ettei vaan laihdu, mutta kuitenkin uskotaan, että on näitä laihoja ihmisiä, jotka syövät kuin hevonen mutta eivät liho."
Ei ne laihat ihmiset oikeasti syö kuin hevoset, vain kuvittelevat samalla tavalla kuin lihavat kuvittelevat syövänsä vähän
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä uskon tuon. Mulla lihominen alkoikin sairastelusta ja rajuista antibioottikuureista, mikä varmaan tuhosi kokonaan suoliston bakteerikannan. Oli todella vaikeaa saada palautettua se normaaliksi. Mutta nykyään mulla ei enää edes ole koko ajan nälkä.
Kyllähän se jatkuva näläntunne kertoo ettei elimistö toimi kuten pitäisi. Ei ole normaalia olla koko ajan nälkä. Kyllähän ruokahalun katoaminenkin kokonaan on merkki siitä, että jotain on pielessä. Sama pätee toisinpäin.
Mitä antibioottia silloin käytit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kertokaapa te fiksut, että miten saa painoa lisää? Kun ei vaan nouse vaikka kuinka yrittää
No jos luet ekan viestini, niin siitä näet miten se itseltäni onnistui: napostelua, sokeria, vähän liikuntaa ja vanhenemista. Kun se lihominen sitten käynnistyi, sitä oli vaikea enää pysäyttää. Suosittelen siis pysymään laihana, jos ei nyt pahasti alipainon puolella ole.
ap
KIitos kun vastasit. Alipainon puolella jo olen. Napostelen kyllä ja sokeriakin syön. Lenkillä toki käyn sen 3 kertaa päivässä, kun koiran lenkitän
Haittaako se alipaino jotenkin? Jos sinulla on hyvä olla niin en murehtisi siitä. Jotkut (harvat) ovat luontaisesti hoikkia ja minusta saa ollakin, jos on terve ja voi hyvin ja jaksaa tehdä asioita. Jos ihan oikeasti haluat lihoa, niin se onnistuu ihan varmasti kun alat vaan mättämään kaikkea sontaa suuhusi. Laihtuminen on sen jälkeen pirun vaikeeta, joten en suosittele lihottamaan itseään, ellei ole ihan ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en ole saanut tuloksia näin. Kävelen heittämällä 10-15km joka päivä + 3 varsinaista treeniä viikossa, en syö teollista, en karkkia tai muita makeita, en juo kaloreita, sokeria satunnaisista hedelmistä yms. Kaurapuuroa ja kimchitä menee paljon. Paino on silti jumahtanut 72 kiloon eikä nouse eikä laske vaikka päälläni seisoisin. En keksi enää mitä uutta kokeilisin kun tuntuu että kaikkea olen jo yrittänyt :D.
36 tunnin paasto kerran viikossa.
Tämä on toiminut minulla. Kolme vuotta yritin vanhoilla keinoilla, mutta iän myötä ne eivät enää toimineet. Ikää on siis 52v ja tuo 36 tunnin paasto kerran viikossa on ollut käänteentekevä painon hallinnassa. Ensimmäisen kuukauden aikana lähti nesteet liikkeelle. Nyt paino on pudonnut tasaisesti 0,5 - 1kg kuukausivauhtia, ilman mitään muuta muutosta
Minä olen todennut, että yön yli paastoaminen 12-14 h on hyvä, mutta kiinnostaisi myös noin pitkä paasto. Oletko ihan kokonaan pelkällä vedellä silloin vai juotko kahvia tai teetä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kertokaapa te fiksut, että miten saa painoa lisää? Kun ei vaan nouse vaikka kuinka yrittää
No jos luet ekan viestini, niin siitä näet miten se itseltäni onnistui: napostelua, sokeria, vähän liikuntaa ja vanhenemista. Kun se lihominen sitten käynnistyi, sitä oli vaikea enää pysäyttää. Suosittelen siis pysymään laihana, jos ei nyt pahasti alipainon puolella ole.
ap
KIitos kun vastasit. Alipainon puolella jo olen. Napostelen kyllä ja sokeriakin syön. Lenkillä toki käyn sen 3 kertaa päivässä, kun koiran lenkitän
Haittaako se alipaino jotenkin? Jos sinulla on hyvä olla niin en murehtisi siitä. Jotkut (harvat) ovat luontaisesti hoikkia ja minusta saa ollakin, jos on terve ja voi hyvin ja jaksaa tehdä
Kyllä se haittaa, kun alkaa muistuttamaan "kuivan kesän oravaa". Ja ei se hyödytä mättää kauheesti ruokaa, kun sit saa istua vessassa. Jotenkin se ruoka ei vaan imeydy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en ole saanut tuloksia näin. Kävelen heittämällä 10-15km joka päivä + 3 varsinaista treeniä viikossa, en syö teollista, en karkkia tai muita makeita, en juo kaloreita, sokeria satunnaisista hedelmistä yms. Kaurapuuroa ja kimchitä menee paljon. Paino on silti jumahtanut 72 kiloon eikä nouse eikä laske vaikka päälläni seisoisin. En keksi enää mitä uutta kokeilisin kun tuntuu että kaikkea olen jo yrittänyt :D.
Tämä on toiminut minulla. Kolme vuotta yritin vanhoilla keinoilla, mutta iän myötä ne eivät enää toimineet. Ikää on siis 52v ja tuo 36 tunnin paasto kerran viikossa on ollut käänteentekevä painon hallinnassa. Ensimmäisen kuukauden aikana lähti nesteet liikkeelle. Nyt paino on pudonnut tasaisesti 0,5
En ole tuo edellinen vastaaja, mutta olen kyllä joskus pätkäpaaston yhteydessä tehnyt noita pitkiä paastoja ja join mustaa kahvia ja teetä tuolloin. Itselleni nuo pitkät paastot säännöllisesti olivat liian raskaita ja vaikeita ja siksi lopetin. 24 tuntia menee vielä aika helposti.
Vierailija kirjoitti:
Pointtina siis se, että vaikka lihavimmassa vaiheessani pyrin (toisinaan) syömään erittäin vähän ja laihtumaan niin, se vaan ei yksinkertaisesti onnistunut. Paino ei pudonnut lainkaan yrityksistäni huolimatta. Vasta kun työskentelin pitkäjänteisesti mikrobikannan muuttamisen eteen, asioita alkoi tapahtua.
ap
Kiinteytymisen ja painonpudotuksen syy on noissa kävelykenkeissä. Minä syön mitä sattuu ja milloin sattuu mutta painon sain kuriin ja aineenvaihdunnan käyntiin juurikin kävelemällä. Minusta on hassua, että tikistät normaalista ruoasta mutta silti sanot olevasi karkkihiiri, tavallaan luovut hyvästä ja palkitset siinä samalla huonolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on toiminut minulla. Kolme vuotta yritin vanhoilla keinoilla, mutta iän myötä ne eivät enää toimineet. Ikää on siis 52v ja tuo 36 tunnin paasto kerran viikossa on ollut käänteentekevä painon hallinnassa. Ensimmäisen kuukauden aikana lähti nesteet liikkeelle. Nyt paino on pudonnut tasaisesti 0,5
Verensokereille ei tee hyvää paastota noin pitkiä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaloriteorian mukaan 200kcal suklaata ja kurkkua on sama asia. Eli kaloriteoria ei ota huomioon sitä, että elimistö käsittelee eri ruoka-aineita eri tavalla ja esim. kaikesta hiilihydraatista tulee sokeria, joka vaatii insuliinia, jotta sen tuoma energia voidaan viedä soluihin energiaksi tai varastoida se rasvaksi. Myöskään ruoka-aineiden glykeemistä indeksiä ei oteta millään tavalla huomioon.
Ei, kukaan ei kiellä, mutta nyt puhutaan kaloriteoriasta, joka ei huomio millään tavalla edellä mainittuja asioita. Silti ihmisiä neuvotaan laskemaan kalorin tarkkuudella mitä suuhunsa laittavat vaikka nuo laskelmat ovat parhaimmillaankin vaan suuntaa antavia. Nuo laskut muuten perustuvat termodynamiikkaan ja vertailukohtana käytetään metalliuunia. Onko ihmiskeho metalliuuni? Ja käsitteleekö keho kaikkia ruoka-aineita samalla tavalla. EI ole eikä käytä!!!
Niin se, että ne ovat suuntaa antavia on jo paljon. Edelleenkin se, että yksi teoria ei huomioi kaikkea ei tarkoita, etteikö se olisi hyödyllinen ja on kyseenalaista onko tätä teoriaa edes olemassa tai tekeekö se mitään väitteitä sen suhteen, että kalorit olisivat kaikki kaikessa. Samaa voitaisi sanoa vaikka 'painoindeksiteoriasta' ja miten sen kehitti Alfred Sörlsselssön, joka oli paha natsisetä 1840-luvulla. Kuitenkin se painoindeksi kertoo aika paljon siitä, missä hapessa ihminen on. Ne Tikokissa näkemäni painoindeksin kriitikot ovat olleet jäätäviä tankkereita, jotka joutuvat menemään rollaattorilla eteenpäin nelikymppisenä eli he eivät hallitse käsiensä toimintaa...kädet vievät ruokaa suuhun ja ihminen ei hallitse käsiään. Se on se todellinen skandaali ja juurisyy ja osa lihavista askartelee lillukanvarsien kanssa ja suoraan sanoen viisastelee pikkuasioilla siitä, miten kalori ei ole kalori termodynaamisesti, kun heillä on ongelmana suomeksi sanottuna vitunmoinen mässäily.
En vieläkään ymmärrä, mikä vika on kaloreissa (jouleissa), kun puhutaan ravinnon energiamäärästä. Se, että ravinto on muutakin kuin energiaa ja että ravinnon imeytymiseen ja kehon toimintaan liittyy paljon muutakin ja että prosessit ovat monimutkaisia, ei poista sitä tosiasiaa, että painon kannalta ravinnon energiamäärällä on merkitystä. Sen ilmaisemiseen kalori on aivan sopiva yksikkö.
Vierailija kirjoitti:
En vieläkään ymmärrä, mikä vika on kaloreissa (jouleissa), kun puhutaan ravinnon energiamäärästä. Se, että ravinto on muutakin kuin energiaa ja että ravinnon imeytymiseen ja kehon toimintaan liittyy paljon muutakin ja että prosessit ovat monimutkaisia, ei poista sitä tosiasiaa, että painon kannalta ravinnon energiamäärällä on merkitystä. Sen ilmaisemiseen kalori on aivan sopiva yksikkö.
Kalorien kyttäämisestä ei välttämättä ole hyötyä. Ilman sitä voi laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorien kyttäämisestä ei välttämättä ole hyötyä. Ilman sitä voi laihtua.
Niin voi, minä laihduin kaloreja laskematta 25 kg vuodessa. Se ei silti tarkoita, ettenkö olisi ollut kalori- eli energiavajeella.
t. lainaamasi kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi, joka yrittänyt saada 10 kg pois jo 4-5 vuoden ajan. Olen laskenut kaloreita, olen liikkunnut, olen syönyt ohjeiden mukaan, mutta saan korkeintaan 3 kg pois. Joka tulee heti takaisin.
nyt olen taas siinä tilanteessa, että ahdistaa. Aloin laskemaan kaloreita, jotta huomaisin, missä mättää. Huomasin, että luontaisesti syön ruokaa 1300 kalorin edestä, kun jätin karkin ja viinin pois.
Paino ei ole pudonnut.Olen syönyt näin:
aamulla munanvalkuaisia, alpenia ja kourallinen vadelmia ja mustikoita, latte
lounas joko töissä tai kotona kaurapuuroa ja marjoja
päivällinen kaikkea kaalilaatikosta pihviin ja ratatouilleen kaloreiden rajoissa
Olen 55 v, mutta minulla on hormonilaastari. Eli bakteerikanta on seuraava, jota kandee seurata. Miten muuten sitä saa muutettua? Auttaako maitohappobakteerit?
1300kcal on liian vähän. Nosta se 1700-1800kcal. Terveellisillä ruuilla.
Minä aloin laihtua, kun aloin syödä riittävästi. 172cm suositus on vähän yli 2000kcal. Siihen en päässyt, mut lähelle. Jokunen kuukausi siihen meni, mut sit se laihtuminen alkoi. Hitaasti, kuten pitääkin.
tuolla 1700-2000 kalorin määrällä olen lihottanut itseni tähän kuntoon. En ymmärrä, miksi menisin samaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi, joka yrittänyt saada 10 kg pois jo 4-5 vuoden ajan. Olen laskenut kaloreita, olen liikkunnut, olen syönyt ohjeiden mukaan, mutta saan korkeintaan 3 kg pois. Joka tulee heti takaisin.
nyt olen taas siinä tilanteessa, että ahdistaa. Aloin laskemaan kaloreita, jotta huomaisin, missä mättää. Huomasin, että luontaisesti syön ruokaa 1300 kalorin edestä, kun jätin karkin ja viinin pois.
päivällinen kaikkea kaalilaatikosta pihviin ja ratatouilleen kaloreiden rajoissa
Olen 55 v, mutta minulla on hormonilaastari. Eli bakteerikanta on seuraava, jota kandee seurata. Miten muuten sitä saa muutettua? Auttaako maitohappobakteerit?
tässä pistää silmään heti aamupalassa 2 asiaa: alpen eli hiilarirasvamysli, maito pois kahvista
tuo alpen on sokeriton alpen, mutta joo, onhan siinä hiilaria. Syön tosin sitä vain 30 grammaa, eli desin verran-
minulla on kahvikone ja juon pelkkää latte macchiatoa, kahdesti päivässä. Se on elämäni ilo. En tod vie elämästä sitä iloa, kun jo karkit on viety.
sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maitohappobakteerit auttaa vähän, mutta ei tarpeeksi jos suolistofloora on aivan päin peetä. Kirnupiimää, suolakurkkuja ( siis niitä maitohappokäymisellä valmistettuja) ainakin s-kaupassa ne on nimeltään venäläisiä suolakurkkuja, juo se liemi kanssa, hapankaalia, sekin on tehty maitohappokäymisellä, sitten puolukoita, tuoreita tai pakastettuja, ei hilloa, hapata sitä massuas näillä joka päivä pitkään, myös maustamattomat jogurtit ja muutkin kuin kirnupiimä on tueksi,
lisäks katso jodinsaantis, suomalaiset ei saa tarpeeksi ruoasta, etenkään naiset, koska rinnat(rintarauhaset) vievät valtavasti jodia.
Siinä nyt alkuun ja katso mitä tapahtuu viikkojen kuluessa, alkaako keho toimimaan paremmin.
kiitos listauksesta. Vähän on ongelmallista. Kaikki nuo ruoat ovat sellaisia, mistä en tykkää. Höh.
jotenkin ois kiva, jos luontaistuotekaupasta löytyis pilleri.
minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, silloin ei kai saisi syödä jodia. Vajaatoiminta ei siis ole aiheuttanut painonnousua, seon ollut minulla kauemmin kuin tämä 10 kg.
Vierailija kirjoitti:
Pointtina siis se, että vaikka lihavimmassa vaiheessani pyrin (toisinaan) syömään erittäin vähän ja laihtumaan niin, se vaan ei yksinkertaisesti onnistunut. Paino ei pudonnut lainkaan yrityksistäni huolimatta. Vasta kun työskentelin pitkäjänteisesti mikrobikannan muuttamisen eteen, asioita alkoi tapahtua.
ap
Puurollako muutit suoliston mikrobikannan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kiinteytymisen ja painonpudotuksen syy on noissa kävelykenkeissä. Minä syön mitä sattuu ja milloin sattuu mutta painon sain kuriin ja aineenvaihdunnan käyntiin juurikin kävelemällä. Minusta on hassua, että tikistät normaalista ruoasta mutta silti sanot olevasi karkkihiiri, tavallaan luovut hyvästä ja palkitset siinä samalla huonolla.
Eipä se noin yksinkertaisesti mene kaikilla. Oon aina ollut vaeltaja. Eli rakastanut pitkiä lenkkejä, kävellen ja pyörällä. Ja molemmat siis 2 - x tuntia. Sen mukaan, paljon aikaa oli. Lasten ollessa pieniä, lähdin pyöräilee öisin. Toisen lapseni kanssa käveltiin myös yhdessä parin-kolmen tunnin metsälenkkejä. Silloin ei myöskään mässytetty herkkuja eikä ryystetty sidukkaa. Olin ylipainoinen aina. Olen ollut sitä aina, ihan aina. Välillä laihduin, vhh ja runsaasti päivittäin pyöräilyä. Mutta kun sairastuin loppui tuo kaikki.
Ajatus, et jos vähänkin liikkuu, kyllä laihtuu. Ei laihdu kaikki. Noina vuosina kävin myös jumpassa 2xviikossa. Hyvässä kunnossa olin kyl ja tosi vahva. Kaiken kaikkiaan nelikymppiseksi.
Nämä keskustelut ovat putoja. Minusta on päivänselvää, että yhdelle sopii yksi ja toiselle toinen. Kuka sitä on kritisoimaan ulkopuoleleta.
Vierailija kirjoitti:
"Mua ärsyttää se, ettei uskota, jos joku lihava ihminen sanoo syövänsä vähän ja ettei vaan laihdu, mutta kuitenkin uskotaan, että on näitä laihoja ihmisiä, jotka syövät kuin hevonen mutta eivät liho."
Ei ne laihat ihmiset oikeasti syö kuin hevoset, vain kuvittelevat samalla tavalla kuin lihavat kuvittelevat syövänsä vähän
Ei muuten pidä paikkaansa.
Meitä on kaksi. Toisella ylipainoa, toisella alipainoa. Ylipainoinen samalla terveellisellä ravinnolla 1200kcal ja alipainoinen 3000kcal, kulutus sama.
Paino pysyi samana molemmilla, vaikka testiaika 3kk. Toinen oli väsynyt ja voimaton koko ajan, toinen voi hyvin ja jaksoi hienosti.
Osaatko arvata miten päin meni?
Köyhillä kaloreilla ei laihdu, mutta väsyy kyllä.
Eli ainakin täältä suunnalta voidaan todeta, että jossain muussakin mättää, kuin kalorimäärissä.
Ottamatta nyt kantaa epäuskoisiin lääkäreihin, mutta ei se varpaan röntgen sitä varvasta paranna, joten sitä on kyllä melko turha kuvailla. Harvoin käsittääkseni tavanomaisia varpaan murtumia kuvataan, kun hoito on sama kuvattiin tai ei: joku tukilaastarituppo siihen ja tarvittaessa kipulääkettä nassuun.