Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko katkera vanhempiesi sukupolvelle?

Vierailija
22.11.2023 |

Minä olen. He ovat saaneet elää ilman sotien uhkaa. Pahin murhe on ollut onko tarpeeksi muodikas sisutus vai pitäisikö se päivittää. Etelänmatkoja, kulutusjuhlaa, Anttilan kuvastoja. Lapset kasvatettu optimismin keskellä, suuret luulot kuinka globalismi luo vain hyvää. Nyt vanhana eläkejärjestelmä toimii vielä just heidän elinikänsä ajan kunnes romahtaa.

Itse 80-luvun lopulla syntyneenä kärsin 90-luvun laman säästöistä joka puolella vaikkei se kotona näkynytkään. Silti koulussa iskostettiin tyhmä usko huomiseen. Kouluttaudu niin tulevaisuus on pedattu. Hah. Nyt omien lasten ollessa pieniä kriisiä toisensa perään ja jo aivan todellinen pelko kolmannesta maailmans..piip ja naapurivaltion hyök..piip Suomeen. Inflaatio jyllää, palkat ei nouse, usko tulevaisuuteen on nolla. Kasvata sitten lapset tässä pelon ilmapiirissä.

Kommentit (205)

Vierailija
141/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi eläkeläisten pitäisi kustantaa lastenlasten menotkin? Kyllä se on ihan vanhempien tehtävä, kuka niitä lapsia on hankkinut. Nälässä ei Suomessa tarvitse todellakaan lapsiperheessä olla kenenkään, ellei rahoja sitten hassaa ihan järjettömään, myös tuilla elää ihan mukavasti. En minäkään tuollaista "lasta" auttaisi, joka ei itse hoida asioitaan, ja vaan vaatii.

Koska niiden eläkeläisten tulot kustantaa tämän päivän työläiset, jotka usein ovat vielä lapsien vanhempia.

Sinulle vakuutussysteemit on outoja.  Suomessa nimenomaan tellit ovat vakuutuksia.

Eläkeläiset maksavat kunnallisveroina lastesi päivähoitoa ja koulua.  Eläkeläisenä maksan kuntaveroa, valtion veroa, yle-ve

Et ainakaan sinä joten en rupea kiittelemään sinua.  Olin työelämässä kun työntekijätkin rupesivat maksamaan osan tel-vakuutusmaksusta.

Oketko katkera jos joku saa vaikka liikennevakuutuksesta korvausta vaikka sinäkin maksat kelpo summan vuosittain.

Tee nyt ensin töitä vaikka 15 vuotta ja ruikuta sitten.

Vierailija
142/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhammat synytnyteent 50 luvulla. Köyhä lapsuus. nyt sitten eläke iässä pitää aina saada kaikki. Mikään ei riitä.

Mun vanhempani saman ikäisiä ja tavallisista työssäkäyvistä perheistä.

Joskus on vähän vaikeaa ymmärtää heidän ajatusmaailmaansa. Omaisuutta on kiinteistöjen lisäksi satoja tuhansia, mutta valitetaan aivan loputtomasti sellaisista asioista kuin esim liian pitkä jono julkiselle glaukoomatarkastukseen. No voi hyvän tähden, mene yksityiselle! 

Uimahalli laitettiin pandemian aikaan kiinni -olisi kuulema riittänyt, että olisi pidetty vain eläkeläisten vuorot ja vesijumpat koska lapset ja työikäiset levittävät tautia o_0

VR:n alennukset ovat heidän mielestään aivan liian huonoja, koska uusi dynaaminen hinnoittelu, eivätkä he halua mennä aamujunalla, vaan kalliimmalla ip

Edelleenkin, me emme odota vanhempiemme "miljoonia" kun me olemme jo oman työuramme ja taloutemme rakentaneet. Passitamme sen sijaan nämä "miljoonat" suoraan seuraavalle polvelle, jolle se työura ja talous ei näytä ollenkaan niin itsestäänselvälle kuin aiemmille ikäpolville.

Meillä ei ole tarvetta aivan samanlaiseen kulutuspotentiaaliin kuin vanhemmillamme, joten maksamme sen sijaan näitä kolminkertaisia eläkemaksuja ja nautimme niistä pienistä iloista kuten luonto ja rauha, kun meille sellaisia on vielä hieman jäänyt nautittavaksi. Seuraava sukupolvi saa sitten työelämässä nauttia edelleen suuremmista eläkemaksuista, huonommista julkisista palveluista ja sellaiseksi hieman kansainvälisemmäksi (lue turvattomaksi ja juurettomaksi) muuttuneesta yhteiskunnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on vaikea ymmärtää... mistä ap on vanhempiensa sukupolvelle katkera? Siitä, että hänen mielestään heillä on olllut helppo elämä? Miten siitä voi olla katkera?

Vierailija
144/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun suureen ikäluokkaan kuuluneet vanhempani olivat siinä mielessä ikäluokassaan poikkeuksia, että he ajattelivat aina ensisijaisesti lastensa ja lastenlastensa tulevaisuutta. (Sarkasmia harjoittaen, ymmärsivät vielä kuollakin riittävän ajoissa, etteivät syöneet liikaa eläkevaroja)

Todella nopeasti olen saanut kuitenkin omassa kaveripiirissäni huomata kuinka paljon he erosivat keskimääräisestä saman ikäpolven edustajasta.

Itse tällaisena hieman väliinputoaja x- ikäluokkaan kuuluvana, olen jaksanut ihmetellä, kuinka kauan y- ja  Z- sukupolven huumori vielä kestää tätä heidän tulevaisuutensa syömistä? Omat lapseni kasvatan mahdollisimman kansainvälisiksi, sillä ikävä kyllä, Suomi on auringonlaskun maa. Kiitos siitä kuuluu paljolti 40- - 60- luvulla syntyneelle ikäluokalle.

Vierailija
145/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhammat synytnyteent 50 luvulla. Köyhä lapsuus. nyt sitten eläke iässä pitää aina saada kaikki. Mikään ei riitä.

Mun vanhempani saman ikäisiä ja tavallisista työssäkäyvistä perheistä.

Joskus on vähän vaikeaa ymmärtää heidän ajatusmaailmaansa. Omaisuutta on kiinteistöjen lisäksi satoja tuhansia, mutta valitetaan aivan loputtomasti sellaisista asioista kuin esim liian pitkä jono julkiselle glaukoomatarkastukseen. No voi hyvän tähden, mene yksityiselle! 

Uimahalli laitettiin pandemian aikaan kiinni -olisi kuulema riittänyt, että olisi pidetty vain eläkeläisten vuorot ja vesijumpat koska lapset ja työikäiset levittävät tautia o_0

VR:n alennukset ovat heidän mielestään aivan liian huonoja, koska uusi dynaaminen hinnoittelu, eivätk

Olen vanha mummu mutta kekkasin että lainauksen jälkeen pitää tehdä useita rivinsiirtoja jotta se erottuu.   Semmosia epäkelpoja me yltäkylläisyydessämne olemme että on aikas näpytellä rivinsiirtoakin 

Vierailija
146/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen syntynyt 80-luvun lopulla, mutten silti jaksa olla katkera. Katkeruus ei johda mihinkään, syö vain itseä sisältä.

Vierailija
147/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on vaikea ymmärtää... mistä ap on vanhempiensa sukupolvelle katkera? Siitä, että hänen mielestään heillä on olllut helppo elämä? Miten siitä voi olla katkera?

Ap taitaa olla katkera sen vuoksi, että hänen vanhempiensa sukupolven päätökset ovat aiheuttaneet hänen ja hänen lasten sukupolven elämän kurjistumisen. Samaan aikaa kyseiset päätökset ovat varmistaneet kyseisen oman ikäluokan edut. Mikä ihmeen sukupolvisopimus sellainen on, jossa siitä sopiva taho saa hyödyt ja vielä syntymätön sukupolvi toimii maksajana???

Vierailija
148/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tällä palstalla olen tavannut vanhemmilleen katkeroituneita ihmisiä. En kiistä, etteikö heitäkin ole, mutta omassa tuikitavallisessa piirissäni en ole moiseen törmännyt.

Meidän yli kolmekymppisten vanhemmat ovat nyt 60+. Ovat pääosin eläkkeellä tai viimeisiä vuosia työelämässä. Mitään syytä katkeruuteen ei ole, vanhemmat ovat tehneet sen, mitä heille on ollut mahdollista. Puurtaneet töissä, kasvattaneet lapset, auttaneet heidät oman elämän alkuun. Nyt toivon heille monia terveitä vuosia. Voivat vihdoin viettää aikaa mökillä, matkustellakin. 

Vierailija
149/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko se parempi jos eläkevakuutusta ei olisi keksitty?    Eläkeläiset olisivat toimeentulotuen piirissä?  Samalla lailla työssäkäyvät ja veroja maksavat kustantavat kelankin jakamat rahat.   Tosin työnantajat tilittävät sivukulunaan , ennen nimi oli sosiaaliturvamaksu, nyt en ole seurannut.

Minulle ainakin eläke tulee eläkeVAKUUTUSyhtiöltä, ei hyväntekeväisyytenä.

Vierailija
150/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun suureen ikäluokkaan kuuluneet vanhempani olivat siinä mielessä ikäluokassaan poikkeuksia, että he ajattelivat aina ensisijaisesti lastensa ja lastenlastensa tulevaisuutta. (Sarkasmia harjoittaen, ymmärsivät vielä kuollakin riittävän ajoissa, etteivät syöneet liikaa eläkevaroja)

Todella nopeasti olen saanut kuitenkin omassa kaveripiirissäni huomata kuinka paljon he erosivat keskimääräisestä saman ikäpolven edustajasta.

Itse tällaisena hieman väliinputoaja x- ikäluokkaan kuuluvana, olen jaksanut ihmetellä, kuinka kauan y- ja  Z- sukupolven huumori vielä kestää tätä heidän tulevaisuutensa syömistä? Omat lapseni kasvatan mahdollisimman kansainvälisiksi, sillä ikävä kyllä, Suomi on auringonlaskun maa. Kiitos siitä kuuluu paljolti 40- - 60- luvulla syntyneelle ikäluokalle.

Juuri näin. Oma teini ei vielä ihan ymmärrä kokonaisuutta, eikä ole luvannut pyrkiä vaihto-opiskelemaan, jännittää kai lähteä yksin. Kielet onneksi taittuu. Olen miettinyt, että jos itse hakeutuisin töihin USA:han tai esim Itävaltaan tai Hollantiin (on alani töitä hyvin tarjolla) ja hän lähtisi mukaan opiskellakseen paikallisessa lukiossa, niin hän näkisi, että muuallakin voi elää. Tiedän jo, että tilanteesta riippumatta hän tahtoo muutaman vuoden päästä asepalvelukseen, joten tässä on tehtävä päätöksiä pian.

Vierailija
151/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla katkera sen vuoksi, että hänen vanhempiensa sukupolven päätökset ovat aiheuttaneet hänen ja hänen lasten sukupolven elämän kurjistumisen. Samaan aikaa kyseiset päätökset ovat varmistaneet kyseisen oman ikäluokan edut. Mikä ihmeen sukupolvisopimus sellainen on, jossa siitä sopiva taho saa hyödyt ja vielä syntymätön sukupolvi toimii maksajana???

Kaikkeahan voi muuttaa ja miutetaan koko ajan.    Miksei voi ajaa alas tel-systeemiäkin kun kolmikymppiset ryntäävät politiikkaan.

Itse olin teini kun tel-vakuutukset tulivat,  suuret ikäluokst ovat ainakin siihen syyttömiä.

Vierailija
152/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Edelleenkin, me emme odota vanhempiemme "miljoonia" kun me olemme jo oman työuramme ja taloutemme rakentaneet. Passitamme sen sijaan nämä "miljoonat" suoraan seuraavalle polvelle, jolle se työura ja talous ei näytä ollenkaan niin itsestäänselvälle kuin aiemmille ikäpolville.

Meillä ei ole tarvetta aivan samanlaiseen kulutuspotentiaaliin kuin vanhemmillamme, joten maksamme sen sijaan näitä kolminkertaisia eläkemaksuja ja nautimme niistä pienistä iloista kuten luonto ja rauha, kun meille sellaisia on vielä hieman jäänyt nautittavaksi. Seuraava sukupolvi saa sitten työelämässä nauttia edelleen suuremmista eläkemaksuista, huonommista julkisista palveluista ja sellaiseksi hieman kansainvälisemmäksi (lue turvattomaksi ja juurettomaksi) muuttuneesta yhteiskunnasta."

No nyt tulee kyllä sellaista huttua ettei tosikaan. Emme odota miljoonia emmekä kuluta, nautimme rauhasta ja luonnosta - pöh. Entistä enemmään matkustellaan maailmalla ja kulutetaan maapalloa helpisvaatteilla, kaikenmaailman täytteillä ja omalla egolla. Aika harvassa on ne tyypit, jotka jotain muuta tekee. Elät jossain kuvittelumaailamssa ja samalla tilaat jotain turhanpäiväistä elektroniikkaa ja geelikynsiä kun kaikilla muillakin on.

Vierailija
153/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin surkuhupaisaa olla katkera, kun oma elintaso ei ole sama kun työtä 50 vuotta tehneillä. Kuule, se vanhuus tulee sinullekin ja nopeammin kun arvelet, kenelle sitten olet katkera?

Ja kyllä niitä paskaduuneja nytkin saa millä vanhemmat ovat aloittaneet, siitä vaan raskaaseen ja huonosti palkattuun työhön mars. Ai et halua, kun elät tuilla paremmin? 

Pitäisi muistaa se elintaso, joka ennen oli. Nykyään köyhinkin Suomessa elää paremmin kun keskiluokka eli ikänsä töitä tehden.

Vierailija
154/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain tällä palstalla olen tavannut vanhemmilleen katkeroituneita ihmisiä. En kiistä, etteikö heitäkin ole, mutta omassa tuikitavallisessa piirissäni en ole moiseen törmännyt.

Meidän yli kolmekymppisten vanhemmat ovat nyt 60+. Ovat pääosin eläkkeellä tai viimeisiä vuosia työelämässä. Mitään syytä katkeruuteen ei ole, vanhemmat ovat tehneet sen, mitä heille on ollut mahdollista. Puurtaneet töissä, kasvattaneet lapset, auttaneet heidät oman elämän alkuun. Nyt toivon heille monia terveitä vuosia. Voivat vihdoin viettää aikaa mökillä, matkustellakin. 

Sinä siis olet syntynyt laman keskelle ja kasvanut nousukauteen. Finanssikriisin aikaan olet ollut vielä opiskelija ja luultavasti sen jälkeisessä nousukaudessa päässyt mukavasti työelämän imuun.Tämä on ensimmäinen aikuisena kokemasi kriisiaika.

Vanhempasi toisaalta ovat 60 luvun puolen välin tuntumassa tai sen jälkeen syntynyttä ikäluokkaa, joka on myös kärsinyt vuosituhannen vaihteen jälkeen tehdyistä poliittisista päätöksistä. He eivät siis ole tämän sukupolviloton voittajia itsekään.

Me sinua kymmenkunta vuotta vanhemmat näemme asiat taas toisenlaisen elämänkokemuksen kautta.

Vierailija
155/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen aina että eniten valittavat he joiden vanhemmilla on ne miljoonaomaisuudet.  Ovat olleet huonoja vanhempia,  nyt eivät anna rahojaan eivätkä tuu ees siivoomaan.

En koskaan ole nähnyt täällä että kuppiloissa viihtyvien vanhempien lapset valittaisivat tai muuten köyhien tai yksinhuoltajien lapset joilla on vounut myös olla vaikea lapsuus erolapsena.  He ovat ehkä käyneet amiksensa, menneet töihin ja elävät tyytyväisinä duunareina.

Sensijaan vauraasta lapsuudesta kärsineet täällä valittavat, himoitsevat vanhempiensa rahoja ja elämä on niin ankeeta hyväpalkkaisissa asiantuntijatehtävissä.  Suurten ikäluokkien syytä.

Vierailija
156/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omilla vanhemmilla ei ollut mitään kulutusjuhlaa vaan kaikesta kiristettiin ja meidät lapsetkin opetettiin tekemään töitä pienestä pitäen. Nyt on paljon helpompaa.

Ei ole helpompaa. Näet ison vaivan AMK tutkintoon ja sinut laitetaan karenssin uhalla palkkattomaan työkokeiluun. Ja sossut soittelee, koska lapset käy kuraattoreilla, kun perheen rahat ei riitä mihinkään. 

No voi yhyy. Mulla ei ollut vaikeaa suorittaa yliopistotukintoa ja mennä töihin, saada hyvää palkkaa ja nyt pienenä muksut saa mitä haluaa ja matkustellaankin, omistetaan pari autoa ja mökki Rukalla. Ei ollut näin mun vanhemmilla jotka koitti jotenkin pitää meidät lapset kaiken keskellä hengissä ja kouluttaa ja toivoivat meille hyvää. Onko sitten tuurista kiinni vai mistä, mutta sinun kohtalosi ei päde kaikkiin ja nähtävästi minun kohtaloni ei päde ainakaan sinuun. Kaveripiirissä ei ole ketään laistasi vaan kaikilla asiat vallan hyvin. Maailmantilanne nyt on mikä on, sille ei mahda mitään. Koska omassa kuplassani asita ovat suhteellisen hyvin, en osaa ehkä ymmärtää näitä vinkujia joille kaikki on muka niin vaikeaa kun ennen oli muka helpompaa.

Vierailija
157/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko se parempi jos eläkevakuutusta ei olisi keksitty?    Eläkeläiset olisivat toimeentulotuen piirissä?  Samalla lailla työssäkäyvät ja veroja maksavat kustantavat kelankin jakamat rahat.   Tosin työnantajat tilittävät sivukulunaan , ennen nimi oli sosiaaliturvamaksu, nyt en ole seurannut.

Kyllä, ehdottomasti olisi parempi. 

Silloin ei olisi tätä naurettavaa kuvitelmaa siitä, että joulupukki (=eläkevakuutusyhtiö) tuo (=maksaa) lahjat (=eläkkeen).

Rautalangasta vääntäen. Sinun eläkevakuutusyhtiö maksaa eläkettä JO kertyneistä eläkevaroista 5 miljardia vuodessa. Työntekijät maksavat veroluontoisen tyel -maksun kautta eläkettä 30 miljardia vuodessa. Näin ollen sinun eläkkeesi ON 85% toimeentulotukea, eli hyväntekeväisyyttä.

Vierailija
158/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Edelleenkin, me emme odota vanhempiemme "miljoonia" kun me olemme jo oman työuramme ja taloutemme rakentaneet. Passitamme sen sijaan nämä "miljoonat" suoraan seuraavalle polvelle, jolle se työura ja talous ei näytä ollenkaan niin itsestäänselvälle kuin aiemmille ikäpolville.

Meillä ei ole tarvetta aivan samanlaiseen kulutuspotentiaaliin kuin vanhemmillamme, joten maksamme sen sijaan näitä kolminkertaisia eläkemaksuja ja nautimme niistä pienistä iloista kuten luonto ja rauha, kun meille sellaisia on vielä hieman jäänyt nautittavaksi. Seuraava sukupolvi saa sitten työelämässä nauttia edelleen suuremmista eläkemaksuista, huonommista julkisista palveluista ja sellaiseksi hieman kansainvälisemmäksi (lue turvattomaksi ja juurettomaksi) muuttuneesta yhteiskunnasta."

No nyt tulee kyllä sellaista huttua ettei tosikaan. Emme odota miljoonia emmekä kuluta, nautimme rauhasta ja luonnosta - pöh. Entistä enemmään matkustellaan maailmalla ja kul

Nojaa, tutkimukset kertovat, että nuorten kuluttaminen on hyvin polarisoitunutta ja luksuksen kuluttaminen mm marginaalinen ilmiö. Nuorten maksuhäiriömerkinnät ovat olleet laskussa vuodesta 2012 saakka, joka kertoo siitä, että he ovat varovaisia kuluttajia. Yli 60% nuorista ottaa kulutusvalinnoissaan huomioon vastuullisuustekijöitä (lähde OP tutkimus 2022 ja MMM tilaama tutkimus 2023, löytyy useista eri medioista viittauksina).

Vierailija
159/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ehdottomasti olisi parempi. 

Silloin ei olisi tätä naurettavaa kuvitelmaa siitä, että joulupukki (=eläkevakuutusyhtiö) tuo (=maksaa) lahjat (=eläkkeen).

Rautalangasta vääntäen. Sinun eläkevakuutusyhtiö maksaa eläkettä JO kertyneistä eläkevaroista 5 miljardia vuodessa. Työntekijät maksavat veroluontoisen tyel -maksun kautta eläkettä 30 miljardia vuodessa. Näin ollen sinun eläkkeesi ON 85% toimeentulotukea, eli hyväntekeväis

Ymmärrätkö liikennevakuutuksen/palovakuutuksen idean?

Minne joutuu vakuutushyöty heiltä jotka eivät koskaan ehdi eläkeikään?

Vierailija
160/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ei olla rahanahneita, mutta hirveän katkeria ollaan, kun pidempään töitä tehneillä on enemmän rahaa? :D

Kukahan se ahne on, pitäisi saada ne vanhempien rahat vaikka on ikänsä nauttinut hyvinvointivaltiosta, josta vanhemmat ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän