Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko katkera vanhempiesi sukupolvelle?

Vierailija
22.11.2023 |

Minä olen. He ovat saaneet elää ilman sotien uhkaa. Pahin murhe on ollut onko tarpeeksi muodikas sisutus vai pitäisikö se päivittää. Etelänmatkoja, kulutusjuhlaa, Anttilan kuvastoja. Lapset kasvatettu optimismin keskellä, suuret luulot kuinka globalismi luo vain hyvää. Nyt vanhana eläkejärjestelmä toimii vielä just heidän elinikänsä ajan kunnes romahtaa.

Itse 80-luvun lopulla syntyneenä kärsin 90-luvun laman säästöistä joka puolella vaikkei se kotona näkynytkään. Silti koulussa iskostettiin tyhmä usko huomiseen. Kouluttaudu niin tulevaisuus on pedattu. Hah. Nyt omien lasten ollessa pieniä kriisiä toisensa perään ja jo aivan todellinen pelko kolmannesta maailmans..piip ja naapurivaltion hyök..piip Suomeen. Inflaatio jyllää, palkat ei nouse, usko tulevaisuuteen on nolla. Kasvata sitten lapset tässä pelon ilmapiirissä.

Kommentit (205)

Vierailija
1/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mutta en halua ilkeyttä ym. enää miltään sukupolvelta. Osa tuntui olevan töissä koko ajan, ehkä oli sitten ne matkat takavuosina.

Vierailija
2/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla vanhemmilla ei ollut mitään kulutusjuhlaa vaan kaikesta kiristettiin ja meidät lapsetkin opetettiin tekemään töitä pienestä pitäen. Nyt on paljon helpompaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä nyt sellaisista syistä. Ei ollut etelänmatkoja ja kulutusjuhlaa. Työttömäksi joutuivat vanhemmatkin.

Vierailija
4/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen sitä viimeistä sukupolvea joka vielä kunnioittaa vanhempiaan. Vanhempani ovat eläneet sota-ajan lapsina. Mutta aikuiselämänsä elivät 70 ja 80 luvun "kulta-ajat". Tosin ei se 70-luku kyllä mitään yltäkylläistä ollut, muistan jo sen.

Olen itse tuota halveksumaasi sukupolvea hieman nuorempi, lapseni ovat syntyneet 90-luvulla (ja 2000-luvulla). Itse menetin 2008 lamassa työni jonka sain 90-luvun lopun "kultaaikana.

Ja kaikki me 90-luvun lama ollaan koettu eri-ikäisinä vain. Myös sun vanhemmat.

Vierailija
5/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oon. Ei ollu kuuskytluvulla kovin montaa pulskaa likkaa.

Nyt on 🙄

Vierailija
6/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole. Molemmat elivät sota-ajan, isä menetti perheenjäsenen. He ovatbtehneet elämänsä raskasta työtä että lapsilla olisi paremmin.

Vierailija
7/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en. Vanhempani syntyivät vain hetki sodan jälkeen ja esim. isääni pilkattiin ryssäksi, koska hänen äitinsä oli Kurkijoelta Karjalasta sotaa pakoon tullut. Isäni siis syntyi pohjanmaan tienoilla.

Vierailija
8/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omilla vanhemmilla ei ollut mitään kulutusjuhlaa vaan kaikesta kiristettiin ja meidät lapsetkin opetettiin tekemään töitä pienestä pitäen. Nyt on paljon helpompaa.

Sama meillä. Ja on helpompaa.

Vierailija
9/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en. Vanhempani syntyivät vain hetki sodan jälkeen ja esim. isääni pilkattiin ryssäksi, koska hänen äitinsä oli Kurkijoelta Karjalasta sotaa pakoon tullut. Isäni siis syntyi pohjanmaan tienoilla.

Itse synnyin joitan vuosia ap.ta aiemmin

Ja oma isoäitini esim. talutti lehmiä pari sataa kilometriä luovutetun Suomen alueen alueelta pois

Vierailija
10/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En 

äitini on köyhästä perheestä ja taatusti ei ole ilmaiseksi. Saanut mitään 

isä taas sai perintöä - lahon mökin syrjäseudulla 

Vierailija
11/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katkera, ovat mitä ovat, sen ajan kasvatteja hekin. Mutta rehellisesti sanottuna onhan tuo hieman itsekäs sukupolvi. Monet pisti omat vanhemmat vanhainkoteihin, lapset kulki avaimet kaulassa omillaan, lapsenlapsista halutaan vain parhaat palat. Itse sitten nautitaan hyvää eläkettä ihan inhimillisestä iästä lähtien ja läheisiltä vaaditaan hoitoa ja turvaa omilla vanhuuden päivillä eikä taatusti olla menossa minnekään "vaivaistaloon". Seuraavaksi sitten nämä millenium ihmeet kertovat mitä omassa sukupolvessa on vialla 😁 

Vierailija
12/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Sodan kokeneiden vanhempien lapsia ovat vanhempani. 

Vierailija
13/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ovat duunareita. Ei ollut varaa mihinkään. Palkka meni elämiseen. Nyt heillä on huono työeläke.

Vierailija
14/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Vanhempani ovat syntyneet keskelle sotaa. 

Vierailija
15/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla katkera siitä, että uskotaan tulevaisuuteen eikä vellota siinä miten paskaa kaikki on? Vaikka taatusti oli paskaa, kun firma meni alta ja oli neljä alle kouluikäistä elätettävänä. Noin esimerkiksi. 

Vierailija
16/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Silti koulussa iskostettiin tyhmä usko huomiseen."

Mitä luulet sen uskon huomiseen olleen sodan aikana ja sen jälkeen, mitä iskostettiin lapsiin ja nuoriin? 

Vierailija
17/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vanhempieni lapsuudessa itänaapurin pelko oli ihan vain leikkiä. #eikun

t. 40-luvulla syntyneiden lapsi

Vierailija
18/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole. Kumpikin kotoisin maalaistalosta, jossa aherrettiin aamusta iltaan. Ei varmasti ollut sellaista normaali lapsuutta, kun töitä piti tehdä navetassa heti kun kykeni. Mutta koskaan eivät valittaneet mistään, olivat silti tyytyväisiä elämäänsä. Yhteisen perheen perustivat maatilalle ja syntyi kahdeksan lasta sinne. 

Vierailija
19/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlaisia yöunia vieviä huolia oli 60-80 luvun aikuisillakin. Ihan oikea ydinsodan pelko, inflaatio ja korkeat korot, konkurssit, lamat ja työttömyyden pelko (eikä työttömänä millään työttömyyskorvauksilla elänyt kuin peräkylillä lahonneessa talossa.

Ainoa ero on se, että puhelimen akun loppuminen on nyky nuorelle suurempi shokki kuin aiemmille sukupolville työttömyys.

Vierailija
20/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Isä taisteli talvi- ja jatkosodassa. Äiti asui sinä aikana anopin kanssa kaksiossa, jossa myös kaksi miehen siskoa. Pula-aika, äiti ompeli isän vanhasta takista veljelle takin. Ehkäisyä ei ollut, siksi minäkin, neljäs lapsi, synnyin. Minulla oli kiva lapsuus, ei ollut kännyköitä eikä kiusaamista. Talvella leikittiin lumessa ja kirjastosta haettiin luettavaa. Maailma oli mukava paikka! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi