Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko katkera vanhempiesi sukupolvelle?

Vierailija
22.11.2023 |

Minä olen. He ovat saaneet elää ilman sotien uhkaa. Pahin murhe on ollut onko tarpeeksi muodikas sisutus vai pitäisikö se päivittää. Etelänmatkoja, kulutusjuhlaa, Anttilan kuvastoja. Lapset kasvatettu optimismin keskellä, suuret luulot kuinka globalismi luo vain hyvää. Nyt vanhana eläkejärjestelmä toimii vielä just heidän elinikänsä ajan kunnes romahtaa.

Itse 80-luvun lopulla syntyneenä kärsin 90-luvun laman säästöistä joka puolella vaikkei se kotona näkynytkään. Silti koulussa iskostettiin tyhmä usko huomiseen. Kouluttaudu niin tulevaisuus on pedattu. Hah. Nyt omien lasten ollessa pieniä kriisiä toisensa perään ja jo aivan todellinen pelko kolmannesta maailmans..piip ja naapurivaltion hyök..piip Suomeen. Inflaatio jyllää, palkat ei nouse, usko tulevaisuuteen on nolla. Kasvata sitten lapset tässä pelon ilmapiirissä.

Kommentit (205)

Vierailija
121/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eläkeläisten pitäisi kustantaa lastenlasten menotkin? Kyllä se on ihan vanhempien tehtävä, kuka niitä lapsia on hankkinut. Nälässä ei Suomessa tarvitse todellakaan lapsiperheessä olla kenenkään, ellei rahoja sitten hassaa ihan järjettömään, myös tuilla elää ihan mukavasti. En minäkään tuollaista "lasta" auttaisi, joka ei itse hoida asioitaan, ja vaan vaatii.

Vierailija
122/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, vanhempasi joutuivat 90-luvun laman käymään läpi kuitenkin ja se ei ollut ihan pieni juttu vaikka teillä ei ehkä suoraan hirveästi vaikuttanutkaan.

Muutenkaan en ymmärrä miksi vertailisin sukupolvia toisiinsa ja olisin kateellinen tai katkera. Kukaan ei pääse valitsemaan miten maailma pyörii heidän aikanaan ja kaikilla on omat vaikeutensa niin henkilökohtaisella kuin laajemmallakin tasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no en sanoisi että katkera, mulla menee ihan kohtuullisen hyvin itsellänikin, ainakin toistaiseksi olen tyytyväinen miten asiani ovat. Ja opettihan vanhemmat itsenäisiksi ja pitämään huolen itsestä ja tekemään töitä. Mulla on itsestäänselvää että työ ensin, huvi sitten. Oudolta tuntuu, että isolle osalle ihan ikätovereitanikin ei ole. Olen siis syntynyt 1980.

Mutta sen olen kokenut outona, ettei vanhempani toivo omille lapsilleen parempaa kuin itselleen. He ovat tehneet hyvä palkkaisen uran julkisella sektorilla, työpaikat ovat olleet käytännössä varmat. Ja nyt kun itselläni on lapsi, huomaan miten erilainen asenne meillä on. Minä äänestän sitä jonka koen varmistavan parhaiten maan tulevaisuuden lapseni tulevaisuutta silmällä pitäen, vanhempani aina sitä joka lupaa heidän elämäntilanteeseensa parhaat edut. Minä stressaan lapseni tulevaisuudesta, vanhempani jauhavat sitä samaa nauhaa siitä kuinka helpolla kaikki nykyisin saa kaiken

Samaa minä ihmettelen. Tämän päivän vanhemmat ajattelevat keskimäärin paljon enemmän omien lastensa tulevaisuutta, mitä heidän omat vanhempansa.

Eilen juuri sanoin politiikasta kiinnostuneelle teinille, että tulen äänestämään pressan vaaleissa hänen antamansa suosituksen mukaisesti. Tulevaisuus on nuorten, sitä ei saisi eläkeläisarmeijan lyhytnäköisen omaneduntavoittelun tuhota. Äänestysikärajan tulisi olla esim. 16 - 80 vuotta.

Vierailija
124/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on kannatusta paljon, teillä vanhusvihaajilla.

Ryhtykää politiikkaan, se ei paljon auta kamarissa nettiin raivoaminen.

Siten maailma muuttuu mieleiseksenne,  vanhusten omaisuudet takavarikkoon, äänioikeus pois,  päättäjien yläikärajaksi 50 vuotta.   Aika nuorekastahan nytkin jo on porukka eduskunnassa.

Mitä oikeesti voitatte jatkuvasti sättimällä ikäluokkaa joka nyt on 73+.   Suurin osa ihan taviksia,  kaikki eivät äänestäjiä ehkä olleet koskaan.

No onhan tietysti Niinistö vielä istuimellaan ja senior-politiikoilta kysellään mielipidettä.

Vierailija
125/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi 2008 lama Suomessa oli ihan mitätön verrattuna 1990-lukuun, naurettavaa olla katkera.

Vierailija
126/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on hybridivaikuttamista, nyt kohteena eläkeläiset. Tämä palsta pitäisi lopettaa, saisi Tiltu mennä oikeisiin töihin.

Vierailija
127/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhammat synytnyteent 50 luvulla. Köyhä lapsuus. nyt sitten eläke iässä pitää aina saada kaikki. Mikään ei riitä.

Vierailija
128/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no en sanoisi että katkera, mulla menee ihan kohtuullisen hyvin itsellänikin, ainakin toistaiseksi olen tyytyväinen miten asiani ovat. Ja opettihan vanhemmat itsenäisiksi ja pitämään huolen itsestä ja tekemään töitä. Mulla on itsestäänselvää että työ ensin, huvi sitten. Oudolta tuntuu, että isolle osalle ihan ikätovereitanikin ei ole. Olen siis syntynyt 1980.

Mutta sen olen kokenut outona, ettei vanhempani toivo omille lapsilleen parempaa kuin itselleen. He ovat tehneet hyvä palkkaisen uran julkisella sektorilla, työpaikat ovat olleet käytännössä varmat. Ja nyt kun itselläni on lapsi, huomaan miten erilainen asenne meillä on. Minä äänestän sitä jonka koen varmistavan parhaiten maan tulevaisuuden lapseni tulevaisuutta silmällä pitäen, vanhempani aina sitä joka lupaa heidän elämäntilanteeseensa parhaat edut. Minä stressaan lapseni tulevaisuudesta, vanhempani jauhavat sitä samaa nauh

Olisit nyt laittanut 65 yläikärajaksi.   Kyllä me 80 v olemme jo horiskoja. Presidentti ei kuitenkaan ole politiikassa se päättävä, tietääkö teininne sen?

Itse olen äänestänyt Haavistoa,  ehkä nytkin.Niinistö ihan ok.  Mitä mieltä teininne Kavoniuksesta tai Huhtasaaresta joilla ei listat vielä ole täynnä?

Vierailija
129/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on hybridivaikuttamista, nyt kohteena eläkeläiset. Tämä palsta pitäisi lopettaa, saisi Tiltu mennä oikeisiin töihin.

Tämä on palstan linja.   Nuorempia ikäpolvia ei saa kritisoida eikä ihmetellä vanhusvihaa.  Tein aloituksen, se lensi heti pois on on

Vierailija
130/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eläkeläisten pitäisi kustantaa lastenlasten menotkin? Kyllä se on ihan vanhempien tehtävä, kuka niitä lapsia on hankkinut. Nälässä ei Suomessa tarvitse todellakaan lapsiperheessä olla kenenkään, ellei rahoja sitten hassaa ihan järjettömään, myös tuilla elää ihan mukavasti. En minäkään tuollaista "lasta" auttaisi, joka ei itse hoida asioitaan, ja vaan vaatii.

Koska niiden eläkeläisten tulot kustantaa tämän päivän työläiset, jotka usein ovat vielä lapsien vanhempia.

Vierailija
131/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska niiden eläkeläisten tulot kustantaa tämän päivän työläiset, jotka usein ovat vielä lapsien vanhempia.

Sinulle vakuutussysteemit on outoja.  Suomessa nimenomaan tellit ovat vakuutuksia.

Eläkeläiset maksavat kunnallisveroina lastesi päivähoitoa ja koulua.  Eläkeläisenä maksan kuntaveroa, valtion veroa, yle-veron, kirkollisveron ja kelalle sairausvakuutusmaksua.  Vetotukseni on korkeampaa kuin vastaavaa pientä palkkaa saavan.

Tein töitä 43 vuotta ( äitiyslomat ja yks hoitovapaa) ,  mieheni 48 vuotta.

Vierailija
132/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sen olen kokenut outona, ettei vanhempani toivo omille lapsilleen parempaa kuin itselleen. He ovat tehneet hyvä palkkaisen uran julkisella sektorilla, työpaikat ovat olleet käytännössä varmat. Ja nyt kun itselläni on lapsi, huomaan miten erilainen asenne meillä on. Minä äänestän sitä jonka koen varmistavan parhaiten maan tulevaisuuden lapseni tulevaisuutta silmällä pitäen, vanhempani aina sitä joka lupaa heidän elämäntilanteeseensa parhaat edut. Minä stressaan lapseni t

Tämän päivän vanhuustutkimuksen mukaan vanhuus alkaa keksimäärin 80 vuotiaana. Näin ollen pään pitäisi vielä keksimäärin pelata siihen saakka.

Teinilläni on muutama selkeä ehdokas, joiden linjaan on tarkemmin tutustunut. Kyseiset ehdokkaat löytyvät tällä hetkellä aika lailla kärkiviisikosta.

Vierailija
133/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Vanhempani saivat rahallisesta tuesta lähtien 'kaiken vanhemmiltaan', minä ja sisarukseni emme. Elämä on ollut hel**tin kipeä ja kova tie.

Vierailija
134/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhammat synytnyteent 50 luvulla. Köyhä lapsuus. nyt sitten eläke iässä pitää aina saada kaikki. Mikään ei riitä.

Mun vanhempani saman ikäisiä ja tavallisista työssäkäyvistä perheistä.

Joskus on vähän vaikeaa ymmärtää heidän ajatusmaailmaansa. Omaisuutta on kiinteistöjen lisäksi satoja tuhansia, mutta valitetaan aivan loputtomasti sellaisista asioista kuin esim liian pitkä jono julkiselle glaukoomatarkastukseen. No voi hyvän tähden, mene yksityiselle! 

Uimahalli laitettiin pandemian aikaan kiinni -olisi kuulema riittänyt, että olisi pidetty vain eläkeläisten vuorot ja vesijumpat koska lapset ja työikäiset levittävät tautia o_0

VR:n alennukset ovat heidän mielestään aivan liian huonoja, koska uusi dynaaminen hinnoittelu, eivätkä he halua mennä aamujunalla, vaan kalliimmalla ip junalla.

Kävellään citymarkettiin illasta hakemaan hetken mielijohteesta -ja teosta sushia ja Lindtin suklaita ja samalla kauhistellaan kuinka paljon väkeä liikkeellä ja joutui kassalle jonottamaan. Kun uusi jono aukeaa, juostaan siihen kiilaten muita kun "mulla on vaan nämä muutama ostos".

Jotenkin tiukassa omaan napaan tuijotus. Toisaalta annetaan läheisille mielellään kalliita lahjoja, oman maun ja mieltymysten mukaan. Toisaalta ei haluta auttaa vaikka muutossa tai lapsen hoidossa. Lahjalla korvataan aika ja apu, aivan kuten lapsuudessanikin tehtiin.

Vierailija
135/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia sinä vanhemmillesi olet katkera? Eivät kai he sinulle ole sodan uhkaa, 90-luvun lamaa aiheuttaneet, inflaatiota ja maailman myllerryksiä aiheuttaneet?

Kysy psykiatrilta apua.

Vierailija
136/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sen olen kokenut outona, ettei vanhempani toivo omille lapsilleen parempaa kuin itselleen. He ovat tehneet hyvä palkkaisen uran julkisella sektorilla, työpaikat ovat olleet käytännössä varmat. Ja nyt kun itselläni on lapsi, huomaan miten erilainen asenne meillä on. Minä äänestän sitä jonka koen varmistavan parhaiten maan tulevaisuuden lapseni tulevaisuutta silmällä pitäen, vanhempani aina sitä joka lupaa heidän elämänti

Siihen nähden että sinulla on teini on sinulla aika epätodellinen kuva vanhuudesta.     Kun monen elämä loppuu jo  nuorempana kuin 80.   Meissä on kirkaspäisempiä mutta kyllä riittää käänneltäväksikin 

Kenellä on kirkas pää, kuka on jo  kuuskymppisenä muistisairas. Joka päivä lehdissä on ainakin yksi alle 70 muistisairas kadonnut.  Miehillä pettää sydän.

Vierailija
137/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia sinä vanhemmillesi olet katkera? Eivät kai he sinulle ole sodan uhkaa, 90-luvun lamaa aiheuttaneet, inflaatiota ja maailman myllerryksiä aiheuttaneet?

Kysy psykiatrilta apua.

Opettele sinä lukemaan.

Vierailija
138/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhempani saman ikäisiä ja tavallisista työssäkäyvistä perheistä.

Joskus on vähän vaikeaa ymmärtää heidän ajatusmaailmaansa. Omaisuutta on kiinteistöjen lisäksi satoja tuhansia, mutta valitetaan aivan loputtomasti sellaisista asioista kuin esim liian pitkä jono julkiselle glaukoomatarkastukseen. No voi hyvän tähden, mene yksityiselle! 

Uimahalli laitettiin pandemian aikaan kiinni -olisi kuulema riittänyt, että olisi pidetty vain eläkeläisten vuorot ja vesijumpat koska lapset ja työikäiset levittävät tautia o_0

VR:n alennukset ovat heidän mielestään aivan liian huonoja, koska uusi dynaaminen hinnoittelu, eivätkä he halua mennä aamujunalla, vaan kalliimmalla ip junalla.

Kävellään citymarkettiin illa

Kyllä on elämäsi vaikeaa ja raskasta.

Onko kenelläkään vanhempiaan vihaavalla köyhiä vanhempia kun kaikilla on miljoonaomaisuudet.

Varmaan kyllästyttää odottaa niitä miljoonia sikahuonoilta vanhemmilta jotka eivät  toimikaan kotiapuna.  

Vierailija
139/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle vakuutussysteemit on outoja.  Suomessa nimenomaan tellit ovat vakuutuksia.

Eläkeläiset maksavat kunnallisveroina lastesi päivähoitoa ja koulua.  Eläkeläisenä maksan kuntaveroa, valtion veroa, yle-veron, kirkollisveron ja kelalle sairausvakuutusmaksua

Tiedätkö mikä taho maksaa eläkefirmoille vuosittain 30 miljardia euroa, joilla 85% eläkkeistä (ja niistä maksettavat verot) maksetaan?

Vierailija
140/205 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani olivat teini-ikäisiä sotien aikaan. Äitini arkutti 16-vuotiaana kaatuneita suomalaisia miehiä ja pani havuja arkkuun, ettei vinajan kappaleina oleva ruumis olisi kolissut arkkua kannettaessa. Päälle lappu: ei saa avata.

Isä oli ilmavalvonnassa ja mottimetsässä keskenkasvuisena aliravittuna nuorukaisena.

En kadehdi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi