Oletko katkera vanhempiesi sukupolvelle?
Minä olen. He ovat saaneet elää ilman sotien uhkaa. Pahin murhe on ollut onko tarpeeksi muodikas sisutus vai pitäisikö se päivittää. Etelänmatkoja, kulutusjuhlaa, Anttilan kuvastoja. Lapset kasvatettu optimismin keskellä, suuret luulot kuinka globalismi luo vain hyvää. Nyt vanhana eläkejärjestelmä toimii vielä just heidän elinikänsä ajan kunnes romahtaa.
Itse 80-luvun lopulla syntyneenä kärsin 90-luvun laman säästöistä joka puolella vaikkei se kotona näkynytkään. Silti koulussa iskostettiin tyhmä usko huomiseen. Kouluttaudu niin tulevaisuus on pedattu. Hah. Nyt omien lasten ollessa pieniä kriisiä toisensa perään ja jo aivan todellinen pelko kolmannesta maailmans..piip ja naapurivaltion hyök..piip Suomeen. Inflaatio jyllää, palkat ei nouse, usko tulevaisuuteen on nolla. Kasvata sitten lapset tässä pelon ilmapiirissä.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Ennen eläkejärjestelmää lain mukaan lapset rahoittivat ja huolehtivat vanhempiensa vanhuuden. Tämä muuttui 1960-luvulla.
Niin siis työllisten verotuloilla maksettiin kansaneläkettä kolmanneksen kokoiselle ikäluokalle. Nyt 2,6 miljoonaa työllistä maksaa 85% 1,6 miljoonan eläkeläisen huomattavasti korkeammista työ[kokonais]eläkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä näkyy pienoismallina omalla työpaikalla. Perinteinen teollisuudenala, jossa noin 60-luvulle saakka syntyneet nauttivat vanhoista työsopimuksista joissa on erinäistä etua ja aikaista eläköitymistä sekä lähtökohtaisesti paremmat palkat. Sen jälkeen on kierros toisensa jälkeen nipistetty etuja ja palkankorotukset eivät ole edes yltäneet inflaation lukemiin. Oma alaiseni jäi eläkkeelle 61 vuotiaana hieman paremmalla kokonaisansiolla kuin minun palkkani (työuraakin oli tosin takana reilu 40 vuotta, minulla 20). Hän oli alempi toimihenkilö eli ylityöt maksettiin, oli pekkaset jne, itse olen ylempi toimihenkilö, eikä minulla ole ns työaikaa. Eläköitymisikäni on 67. Olen korkeakoulutettu, hänen taustansa oli opisto, ei ylioppilastutkintoa. Hän oli hyvä työntekijä, en nyt yhtään väheksy häntä yksilönä. Mutta faktaa on, että hänen ikäluokkansa on työmarkkinoillakin neuvotellut heikennyksiä tuleville ikäpolville ja se näkyy ihan työn kuormi
Eikös nyt ole ollut niin että nuorempi polvi pitää ay -liikettä turhana asiana. Kuka kommunistisena, kuka muuten jäänteenä ja ay-pomojen korkeina palkkoina.
Sen, kun on liittovoima hyljätty, tuntee kai jokainen nahoissaan. Ja etenkin jos ei kuulu liittoon se on ihan itse sitten vaan neuvoteltava. Etenkin ne kokonaisaikapalkat kai aina itse.
Niin paljon omen keskusteluista lukenut ay vihaa. Mulla yks nelikymppinen siskonpoika, di, ihan raivona liitoista.
Kuitenkin taas akavalaiset liitot ovat vahvoja, lääkärit, opettajat. Vain duunari SAK) ei saisi järjestäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä näkyy pienoismallina omalla työpaikalla. Perinteinen teollisuudenala, jossa noin 60-luvulle saakka syntyneet nauttivat vanhoista työsopimuksista joissa on erinäistä etua ja aikaista eläköitymistä sekä lähtökohtaisesti paremmat palkat. Sen jälkeen on kierros toisensa jälkeen nipistetty etuja ja palkankorotukset eivät ole edes yltäneet inflaation lukemiin. Oma alaiseni jäi eläkkeelle 61 vuotiaana hieman paremmalla kokonaisansiolla kuin minun palkkani (työuraakin oli tosin takana reilu 40 vuotta, minulla 20). Hän oli alempi toimihenkilö eli ylityöt maksettiin, oli pekkaset jne, itse olen ylempi toimihenkilö, eikä minulla ole ns työaikaa. Eläköitymisikäni on 67. Olen korkeakoulutettu, hänen taustansa oli opisto, ei ylioppilastutkintoa. Hän oli hyvä työntekijä, en nyt yhtään väheksy häntä yksilönä. Mutta faktaa on, että hänen ikäluokkansa on työmarkkinoillakin neuvotellut heikennyksiä tuleville ikäpolville ja se näkyy ihan työn kuormi
Puhumattakaan hänen nuoremmista kollegoistaan, joilla on jo huomattavasti alhaisempi ansio, korkea eläköitymisikä, sekä heikompi työsopimus ylempänä toimihenkilönä -> sama tai vaativampi toimenkuva, korkeammalla koulutuksella, heikommin ehdoin ja eläkkeelle pääsee myöhemmin. Onko tämä jonkun mielestä täysin reilu sopimus ikäluokkien välillä?
BTW silläkin riskillä että tulen tunnistetuksi; äskettäin eläköityneelle oli hirmuisen tärkeää olla aina alla uudehko Mersu. Nykyiset alaiseni ajavat käytetyillä Fiatilla ja Volkkareilla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä näkyy pienoismallina omalla työpaikalla. Perinteinen teollisuudenala, jossa noin 60-luvulle saakka syntyneet nauttivat vanhoista työsopimuksista joissa on erinäistä etua ja aikaista eläköitymistä sekä lähtökohtaisesti paremmat palkat. Sen jälkeen on kierros toisensa jälkeen nipistetty etuja ja palkankorotukset eivät ole edes yltäneet inflaation lukemiin. Oma alaiseni jäi eläkkeelle 61 vuotiaana hieman paremmalla kokonaisansiolla kuin minun palkkani (työuraakin oli tosin takana reilu 40 vuotta, minulla 20). Hän oli alempi toimihenkilö eli ylityöt maksettiin, oli pekkaset jne, itse olen ylempi toimihenkilö, eikä minulla ole ns työaikaa. Eläköitymisikäni on 67. Olen korkeakoulutettu, hänen taustansa oli opisto, ei ylioppilastutkintoa. Hän oli hyvä työntekijä, en nyt yhtään väheksy häntä yksilönä. Mutta faktaa on, että hänen ikäluokkansa on työmarkkinoillakin neuvotellut heikennyksiä t
Pyh ja pah. Ainakin minun alallani pettymys liittoihin johtuu nimenomaan heikoista sopimuksista, jotka on neuvoteltu kun olimme vasta opiskelijoita tai aloittelemassa työelämää. Samoihin aikoihin liitot alkoivat karsia jäseneduista säilyttäen kuitenkin edustamiseen liittyvät fasiliteetit ja liittojohdon edut. Neuvotteluvoima on ollut globalismin seurauksena heikentymään päin, mutta omista eduista ei tingitä tietenkään.
Miksi kukaan vetää ne varakkaat vanhemmat esiin jos tarkoitus ei olekaan heitä vihata ja oottaa rahoja vaan syyttää vaikkapa nykyisestä maailmantilanteesta esimerkiksi suuria ikäluokkia?
Minä irtisanoudun ainakin, pienipalkkainen vähän koulutettu mummu, kolme hyvää veronmaksajaa pykännyt, en ole maailman menoon vaikuttanut nuorena enkä vanhana mitenkään, en politikassa, en ay-liikkeessä, en päättävässä asemassa työelämässä
kuten samoim valtaosa ikäluokistani
Eli joku vaino ei ole ees tervettä boomereita kohtaan.
En ollenkaan, päinvastoin: kiitollinen olen.
He molemmat uhrasivat parhaan nuoruutensa talvi- ja jatkosodassa sekä vielä Lapin sodassa. Kunnia sotiemme veteraaneille!
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan vetää ne varakkaat vanhemmat esiin jos tarkoitus ei olekaan heitä vihata ja oottaa rahoja vaan syyttää vaikkapa nykyisestä maailmantilanteesta esimerkiksi suuria ikäluokkia?
Minä irtisanoudun ainakin, pienipalkkainen vähän koulutettu mummu, kolme hyvää veronmaksajaa pykännyt, en ole maailman menoon vaikuttanut nuorena enkä vanhana mitenkään, en politikassa, en ay-liikkeessä, en päättävässä asemassa työelämässä
koska nykyinen maailmantilanne liittyy siihen, että on vuosikymmenet tehty politiikkaa, jossa on poliittisin riskein vältelty investointeja ja tehty taloudelllisin sitoumuksin itsestä haavoittuva kansainvälisien kriisien ja vieraan vallan politiikan edessä. On siis maksimoitu teollisuuden tuloja ja sitä kautta omia, sekä minimoitu tulevia sukupolvia hyödyttäviä investointeja ja [yhteiskunta]sopimuksia aina suuresta lamasta saakka, jotta on itse saatu elää alati kasvavassa taloudessa eläkeikään saakka. Sitten on haettu maksimaaliset eläke-edut omalle sukupolvelle, vaikka säästetyt eläketuotot eivät niihin riittäisi kuin muutamaksi vuodeksi. Laskeva syntyvyys (oma edellistä sukupolvea pienempi lapsiluku ja lapsiperhe-etujen myöhempi kiristäminen) halutaan nyt korvata muuttajilla, välittämättä heidän aiheuttamistaan lieveilmiöistä, kun ei itsellä ole, ja nyt lainaan isääni, 'enää montaa vuotta tätä tarvetta katsella'.
Miksi ei kukaan herännyt kysymään, että miksi eläkemaksun laskentamalli perustuu 10 vuotta todellista matalampaan elinajan odotteeseen?
Miksi ydinvoimaa vastustettiin, metsäteollisuuden investointeja vastustettiin, teräteollisuuden investointeja vastustettiin ja näin ajettiin Suomi monella rintamalla Venäjän peukalon alle? Eikä pelkästään Suomessa, sitäkin vaikeammin vaikkapa Saksassa. Miksei kukaan, vaikkapa sinä, sanonut, että pois superkarttumat ja nekin rahat perusopetukseen? Miksei kukaan kieltäydy leskeneläkkeestä kun ei sitä tulevat polvetkaan tule saamaan -ihan solidaarisuudesta? Miksei muiden kuin aivan pienten eläkkeiden saajat nyt hakeudu julkisten palveluiden sijaan yksityisiin kun maksukykyä on ja sillä helpota esim julkisen terveydenhuollon kuormaa? Ei heillä ole enää suita ruokittavaksi ja lainoja maksettavaksi.
Yhyy, ettei ole Mersua, vaan ihan Fiatilla pitää ajaa...Tuossa se taas nähdään, kuka onkaan ahne.
Vierailija kirjoitti:
Yhyy, ettei ole Mersua, vaan ihan Fiatilla pitää ajaa...Tuossa se taas nähdään, kuka onkaan ahne.
Ihme trolli. Ahne on se joka itselleen huolehtii maksimaaliset edut, jotta saa ajaa sillä mersssulla.
Mun ikätoverini ja nuoremmat ei juur niistä merssuista kakkaa nakkaa vaan rakentavat lapsilleen hyvää elämää, sen missä pystyvät.
Eiköhän sen ahneen ihan tunnista niistä puitteista, jos ei puheista :) Jos se näyttää ankalta ja kävelee kuin ankka, niin se on luultavasti..ankka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska nykyinen maailmantilanne liittyy siihen, että on vuosikymmenet tehty politiikkaa, jossa on poliittisin riskein vältelty investointeja ja tehty taloudelllisin sitoumuksin itsestä haavoittuva kansainvälisien kriisien ja vieraan vallan politiikan edessä. On siis maksimoitu teollisuuden tuloja
Tämä!!
Ei koskaan kuulla tämän hetken keski-ikäisten suusta tuota "mun ei tarvitse enää olla näkemässä kun x tai y". Nykyeläkeläisten vakiolauseita. Sen sijaan kuullaan että "pelkään asian olevan x tai y kun lapseni aloittelevat omaa elämäänsä".
Mun vanhemmat ovat aina tehneet töitä. Ensiksi töihin, kotityöt, viikonloppuisin poimimaan marjoja, metsätöitä.
Äiti oli opettaja. Yhtenä kesänä meillä oli 3 viikkoa 2 lasta , saatiin palkaksi iso kuormallinen puita.
Kun heistä tuli isovanhempia, olivat aina auttamassa lastenhoidossa.
En tiedä yhtään asiaa, mistä pitäisi olla heille vihainen.
Nyt teetetään lattian hionta, joululomalla. Mun vanhemmat maksaa sen, saavat kotitalousvähennyksiin ja heillä on rahaa.
Me täytetään oma kellari, viedään huonekalut naapuriin ja ollaan poissa kotoa 3 viikkoa. Mennään mun vanhemmille asumaan siksi aikaa. Täyshoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat ovat aina tehneet töitä. Ensiksi töihin, kotityöt, viikonloppuisin poimimaan marjoja, metsätöitä.
Äiti oli opettaja. Yhtenä kesänä meillä oli 3 viikkoa 2 lasta , saatiin palkaksi iso kuormallinen puita.
Nyt teetetään lattian hionta, joululomalla. Mun vanhemmat maksaa sen, saavat kotitalousvähennyksiin ja heillä on rahaa.
Me täytetään oma kellari, viedään huonekalut naapuriin ja ollaan poissa kotoa 3 viikkoa. Mennään mun vanhemmille asumaan siksi aikaa. Täyshoitoon.
Good for you.
En , ei ole syytä. Olen syntynyt 50-luvulla vanhempani 30-luvulla lapseni 80-luvulla. Minulla oli hyvä lapsuus vielä parempi nuoruus villillä ja vapaalla 70-luvulla. 90- luvun lama iski lähelle . En usko, että lapsenikaan kahdehtii vanhempiaan saati isovanhempiaan.
Sen mersun muuten ostin ihan vasta vähän aikaa sitten.
Jokaisessa sukupolvessa on erilaisia ihmisiä, että yksilökohtaista kuka voi milläkin ajanjaksolla hyvin ja kuka huonosti. Maailma muuttuu koko ajan eikä tulevaa olla vielä kirjoitettu historiaan. Eikä kaikki ihmiset käytä samoja palveluja, että olisi hyvä vain verrata onnellisuutta mitä palveluja oli ennen ja mitä nyt.
Mä sentään yritän ajatella optimisesti, jotta voisin olla onnellinen. Katkeroitumisella ajaa vain itsensä suohon. Eiköhän jokaisella ole kurjaa jossakin vaiheessa elämää.
Jos sota syttyy joskus mitä todellakaan en halua ajatella niin sitten se tulee ja elätään sen mukaan mitä elämä tuo tullessaan. Ei murehtimisella paranneta elämisen laatua.
Käykö tämä Ap:lle vastaukseksi, kun edellinen vastaus ei käynyt?
Jos mulla olisi lapsia niin toivossa eläisin heidän tulevaisuuden suhteen. Elämisen valinnoista kiinni kuka lapsi pärjää maailmalla ja kuka ei. Kuten tähänkin asti elämää eletään valinnoilla.
M30
Vierailija kirjoitti:
En , ei ole syytä. Olen syntynyt 50-luvulla vanhempani 30-luvulla lapseni 80-luvulla. Minulla oli hyvä lapsuus vielä parempi nuoruus villillä ja vapaalla 70-luvulla. 90- luvun lama iski lähelle . En usko, että lapsenikaan kahdehtii vanhempiaan saati isovanhempiaan.
Sen mersun muuten ostin ihan vasta vähän aikaa sitten.
Monta sisarusta sulla oli? Monta lapsellasi?
mitä olet mieltä itärajan tapahtumista juuri nyt?
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa sukupolvessa on erilaisia ihmisiä, että yksilökohtaista kuka voi milläkin ajanjaksolla hyvin ja kuka huonosti. Maailma muuttuu koko ajan eikä tulevaa olla vielä kirjoitettu historiaan. Eikä kaikki ihmiset käytä samoja palveluja, että olisi hyvä vain verrata onnellisuutta mitä palveluja oli ennen ja mitä nyt.
Mä sentään yritän ajatella optimisesti, jotta voisin olla onnellinen. Katkeroitumisella ajaa vain itsensä suohon. Eiköhän jokaisella ole kurjaa jossakin vaiheessa elämää.
Jos sota syttyy joskus mitä todellakaan en halua ajatella niin sitten se tulee ja elätään sen mukaan mitä elämä tuo tullessaan. Ei murehtimisella paranneta elämisen laatua.
Käykö tämä Ap:lle vastaukseksi, kun edellinen vastaus ei käynyt?
Jos mulla olisi lapsia niin toivossa eläisin heidän tulevaisuuden suhteen. Elämisen valinnoista kiinni kuka lapsi pärjää maailmalla ja kuka ei. Kuten tähänkin asti elämä
sieltä se tuli. Jos mulla olisi lapsia. Kun ei ole niin ei niin huoli paina.
Omat vanhempani olivat Karjalan evakkoja. Kuinka voisinkaan olla katkera, päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Good for you.
Saattehan tekin kotitalousvähennystä, ei se mikään eläkeläisille suunnattu etu ole. Mutta tietysti ok että maksaja saa vähennyksenkin.
En. Kokivat sekä sodan että laman.
Tiedättekö että tämä koskee myös 1980-luvulle saakka syntyneitä ikäpolvia. ei ole mikään kouluun aina suksella raataneiden asia. Useiden tutkimusten mukaan suurin häviäjä koko suuressa pyramidihuijauksessa nimeltä Suomi on hän, joka on syntynyt 1975-1983. Eli eniten järjestelmästä tutkimusten mukaan hyötyneiden ikäluokkien omat lapset :D