Oletko katkera vanhempiesi sukupolvelle?
Minä olen. He ovat saaneet elää ilman sotien uhkaa. Pahin murhe on ollut onko tarpeeksi muodikas sisutus vai pitäisikö se päivittää. Etelänmatkoja, kulutusjuhlaa, Anttilan kuvastoja. Lapset kasvatettu optimismin keskellä, suuret luulot kuinka globalismi luo vain hyvää. Nyt vanhana eläkejärjestelmä toimii vielä just heidän elinikänsä ajan kunnes romahtaa.
Itse 80-luvun lopulla syntyneenä kärsin 90-luvun laman säästöistä joka puolella vaikkei se kotona näkynytkään. Silti koulussa iskostettiin tyhmä usko huomiseen. Kouluttaudu niin tulevaisuus on pedattu. Hah. Nyt omien lasten ollessa pieniä kriisiä toisensa perään ja jo aivan todellinen pelko kolmannesta maailmans..piip ja naapurivaltion hyök..piip Suomeen. Inflaatio jyllää, palkat ei nouse, usko tulevaisuuteen on nolla. Kasvata sitten lapset tässä pelon ilmapiirissä.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Ap on säälittävä räähkä. Menisi terapiaan.
Tiedä tuosta, onko nimenomaan räähkä. Onneton on, omalla tavallaan.
En, olen enemmän katkera niiden ahneudesta ja omahyväisyydestä. Rahaa on kuin roskaa, mutta sitä hassataan mihin sattuu tai tyyliin elätetään vaikka juoppoa kaveria, mutta omia lapsia ei aiheuta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
En, olen enemmän katkera niiden ahneudesta ja omahyväisyydestä. Rahaa on kuin roskaa, mutta sitä hassataan mihin sattuu tai tyyliin elätetään vaikka juoppoa kaveria, mutta omia lapsia ei aiheuta yhtään.
*Auteta. Muutenkin toi sukupolvi tuntuu vihaavan lapsiaan ja lisäksi kuvittelee saavuttaneensa jotain hienoa. Paskanmarjat.
Uskomattoman näkemyksetöntä ja suorastaan narsistista valitusta, jonka ytimessä ajatus "kellään ei ikinä oo ollu niin kurjaa kuin mulla".
Meidän 60-luvun lopulla syntyneiden lapsuudesta on Ultra Bra kirjoittanut täydelisesti biisissään "Kahdeksanvuotiaana". Näitä muistan itsekin miettineeni ja ajatelleeni, että ehkä jos menisi Australiaan voisi selvitä. Sitten telkusta tuli "Viimeisellä rannalla"...
"Kahdeksanvuotiaana tiesin
Että maailma tuhoutuu
Kaksintaistelussa suurvaltojen
Kahdeksanvuotiaana tiesin
Että ihminen murskautuu
Silmänräpäyksessä historiaan
-snip-
Kahdeksanvuotiaana etsin
Kartalta kaukaista paikkaa
Joka välttäisi laskeuman
Laskeuman"
Vierailija kirjoitti:
Mitä katkeraa tässä vanhemmilleni oon, kun hekin elävät tässä hetkessä. He myös ovat eläneet ysärilaman jota mä en edes kokenut. Ysäri ja 2000 -luvun ajat olivat vaan liian kultaista aikaa. Mä tunnen itse olevani onnekas, kun ajatellaan tästä ap:n näkökulmasta.
Ajatella sitä kaikkea kuria mitä vanhempani joutui myös kokemaan, että kultaista elämää elän. Kannattaa olla iloinen siitä mitä kaikkea hyvää omalla kohdalla on, sillä mitään ei kannattaisi pitää itsestäänselvyytenä.
On ihmisiä joilla menee paljon huonomminkin katsomatta ajanjaksoja.
M30
Miten monta vuotta lama kesti? Itse olen elänyt koko nuoren aikuisuuteni talousahdinkoa vuoden 2008 talousomahduksesta lähtien. 15 vuotta.
N36
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman näkemyksetöntä ja suorastaan narsistista valitusta, jonka ytimessä ajatus "kellään ei ikinä oo ollu niin kurjaa kuin mulla".
Meidän 60-luvun lopulla syntyneiden lapsuudesta on Ultra Bra kirjoittanut täydelisesti biisissään "Kahdeksanvuotiaana". Näitä muistan itsekin miettineeni ja ajatelleeni, että ehkä jos menisi Australiaan voisi selvitä. Sitten telkusta tuli "Viimeisellä rannalla"...
Että maailma tuhoutuu
Että ihminen murskautuu
-snip-Kahdeksanvuotiaana etsin
Joka välttäisi laskeuman
Laskeuman"
Minä ja lapseni jätetään välillä syömättä, että saan laskut maksettua. Vanhempani jetsetteilevät ympäri maailmaa merkkivaatteissaan ja vttuilevat meille lapsilleen, miten ollaan niin luusereita. Heillä oli tässä iässä jo sitä, tätä ja tota. Aika hyvin on niiden lamakurjimukset unohtuneet. Empatiaa ei ole.
En ole. En ole koskaan elänyt kulutusjuhlaa, eikä vanhempanikaan. Ainoastaan siitä olen katkera että ongelmista puhuminen on vaikeaa heidän kanssaan, koska heillä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia ilmeisesti. Kaikki pyörii työn ympärillä ja elämässä ei ole muuta kuin se. Hieno ajatus teoriassa, mutta käytännössä aika huono
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että maailma tuhoutuu
Että ihminen murskautuu
Joka välttäisi laskeuman
Laskeuman"
Minä ja lapseni jätetään välillä syömättä, että saan laskut maksettua. Vanhempani jetsetteilevät ymp
Miksi koulu ei ole maittanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että maailma tuhoutuu
Että ihminen murskautuu
Joka välttäisi laskeuman
Laskeuman"
Minä ja lapseni jätetään välillä syömättä, että saan laskut maksettua. Vanhempani jetsetteilevät ymp
Se ei varsinaisesti ole sukupolvikysymys jos sun vanhemmat on psykopaatteja.
Viimeiset kommentit taas todistavat että vauvan kirjoittelijat ovat varakkaista/rikkaista kodeista kotoisin. Ei kenelläkään tavis-vanhempia.
Tein aloituksen aiheesta mutta se poistettiin heti. Keskustelupalstan linja on eläkeläisikäisten vihaaminen ja parjaaminen.
Nuoremman polven käytöstä ja ahneutta ei saa ihmetellä.
Eikä se ole mikään "sukupolvien syy" nykyinen maailmantilanne.
Siitä on turha kollektiivisesti syyttää vaikka suuria ikäluokkia, joka on aina sylkykuppina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä katkeraa tässä vanhemmilleni oon, kun hekin elävät tässä hetkessä. He myös ovat eläneet ysärilaman jota mä en edes kokenut. Ysäri ja 2000 -luvun ajat olivat vaan liian kultaista aikaa. Mä tunnen itse olevani onnekas, kun ajatellaan tästä ap:n näkökulmasta.
Ajatella sitä kaikkea kuria mitä vanhempani joutui myös kokemaan, että kultaista elämää elän. Kannattaa olla iloinen siitä mitä kaikkea hyvää omalla kohdalla on, sillä mitään ei kannattaisi pitää itsestäänselvyytenä.
On ihmisiä joilla menee paljon huonomminkin katsomatta ajanjaksoja.
M30
Aika harva osasi lukea otsikkoa. En ole katkera omille vanhemmilleni vaan heidän SUKUPOLVELLEEN kokonaisuutena.
Montako lasta on M30:lla? Omasta elämästäni en ole huolissani, ihan sama, mutta on ihan helvetin pelottavaa ja toivotonta kasvattaa pieniä lapsia just
Näin se on. Ihan omassa tuttavapiirissä sitä liberaaleinta ja sanoisinko talousvasemmistolaisinta linjaa vetää ne kenellä ei ole lapsia. Lapsiperheiden vanhemmat ovat hemmetin huolissaan tästä kaiken sallivasta, muttei kuitenkaan mitään pysyvää ja perinteistä sallivasta politiikasta, joka ajaa maamme muuttamista demografisesti ja kulttuurillisesti. Jopa oma puolisoni, lapseton keski-ikäinen mies, on kertonut muuttuneesta ajatusmaailmastaan nyt kun on alkanut ajatella asioita minun lapseni tulevaisuuden kannalta. Hän on todella sodan ajan vanhempien lapsi, todella pienituloisten pienviljelijöiden lapsi. Ja hän kykenee sydämessään välittämään ja kantamaan huolta toisen miehen lapsesta niin, että on muuttanut poliittista kantaansa arvokartan keskilinjan yli kohti yläoikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että maailma tuhoutuu
Että ihminen murskautuu
Joka välttäisi laskeuman
Laskeuman"
Minä ja lapseni jätetään välillä syömättä, että s
Se juurikin on sukupolvikysymys.
Oon kyllä vähän. Tai oikeastaan aika paljonkin. Säälin tosin jo valmiiksi itseäni nuorempia. -87
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että maailma tuhoutuu
Että ihminen murskautuu
Joka välttäisi laskeuman
Laskeuman"
Minä j
Mitkään päättäjät eivät edusta koko sukupolvea milloinkaan. Vallassaolijoilla suomessa on noin 20 prosentin kannatus kullakin puolueella.
Mutta miksei saa puhua kolmikymppisten sukupolvesta tai kakskymppisten vaan pitää keskustelusta toiseen jaanata kuolevasta sukupolvesta 70+
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset kommentit taas todistavat että vauvan kirjoittelijat ovat varakkaista/rikkaista kodeista kotoisin. Ei kenelläkään tavis-vanhempia.
Tein aloituksen aiheesta mutta se poistettiin heti. Keskustelupalstan linja on eläkeläisikäisten vihaaminen ja parjaaminen.
Nuoremman polven käytöstä ja ahneutta ei saa ihmetellä.
Eikä se ole mikään "sukupolvien syy" nykyinen maailmantilanne.
Siitä on turha kollektiivisesti syyttää vaikka suuria ikäluokkia, joka on aina sylkykuppina.
Venäjän käyttäytyminen ei ole heidän, eikä 50-luvulla myöhemmin syntyneiden vika. Mutta, kuka teki kaupat sähköverkoista? Kuka lobbasi Nordstreamia? Kuka vastusti ydinvoimaa niin, ettei meillä ole kuin yksi uusi jättireaktori, sen sijaan, että olisi useampi pieni? Kuka jätti investoinnit tekemättä infraan ja miksi? Kuka nämä päättäjät äänesti valtaan?
Entä kuka vaati koko vuosituhannen molemmin puolin vuosikymmenen eläkeiän pitämistä alhaisena, superkertymiä, varhaiseläkkeitä, eläkemaksujen korotusten kohdentamista nuoremmille? Kuka päätti vaihtaa omien lapsien tekemisen ääriliberaaleihin maahantulolakeihin?
En todellakaan ole katkera 30v, miksi olisin? Omat vanhemmat lähestyvät eläkeikää, ovat syntyneet 1960-luvulla. Ihan hyvä lapsuus mulla oli, tavallinen, sanoisin. Isä ajoi/ajaa rekkaa, bussia, ratikkaa, metroa. Äiti on kampaaja.
Me lapset olemme saaneet opiskella, harrastaa ja matkustella jo nuorena. Omilla vanhemmilla näin ei ollut. Lapsemme tulevaisuus näyttää ihan hyvältä on mukava päiväkoti, lähikoulu sama, mitä itsekin kävin.
Eläkeläiset ovat materian perään. Ravintola päivälliset,hienot autot, merkkivaatteet, mökit. Nauttivat nyt eläkkeestään, jonka saaneet helpolla usein ILMAN hyvää koulutusta.
Ennen vanhaan oli helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että maailma tuhoutuu
Että ihminen murskautuu
Joka välttäisi laskeuman
Laskeuman"&nbs
Yksikään puolue ei valitettavasti pysty ohittamaan joukkoa joka on edustanut vuosikymmenet yli kolmannesta äänioikeutetuista. Kysehän on nyt siitä mitä tämä äänestäjien joukko on halunnut painottaa, esim tämän vuosituhannen alkupuolella.
Aika kammottavia piirteitäkin saa tämä "sukupolvi-viha " käytännön arjessa. Busseissa, kaupoissa, kaduilla vanhukset kuulee arvottomuutensa.
Päättäjien taholta surullista että esim hyvinvointialueella mihin Espoo kuuluu lopetetaan vanhusten päivätoiminta. Se on omallekin läheiselle, 94 v, ollut viikon kohokohta päästä sinne muiden vanhusten kanssa juttelemaan. Hän on maksanut siitä parikymppiä kerrasta.
Mutta viiskymppiset johtajat on kallispalkkaisia, pitää säästää jotta johdolle on palkkarahat.
Nonni. Sinä olet just sitä vanhempieni pullamössösukupolvea, omat lapset kasvatettu kultaisella 90-luvulla pää pilvissä optimistisena vailla huolen häivää ja nyt vanhana voit antaa olla ja elellä elämäsi pää puskassa. Soitappa joskus lapsillesi ja kysy millaista on olla vanhempi nyt kun Euroopassa on sota ja lapsia pommitetaan kuoliaaksi ja on mahdollista että heidän omat lapsensa ovat tykinruokaa 5 vuoden päästä?
Kyllä sinun aktiivivuosinasi lehdet olivat täynnä jotain turhien julkkisten ongelmia ja oman elämäm suurin ongelma oli pitäisikö erota puolisosta kun elämä ei ole ihan täydellistä, ei sitä tuleeko V-maasta W-porukka rajan yli kohta vai eilen.
AP