Mies harkitsee muuttamista muualle arkipäiviksi
Ollaan oltu kauan yhdessä ja aina oltu paljon yhdessä, lähes kaikki mahdollinen vapaa-aika. Usein todettu ettei erossa oleminen oikein meille sovi, riitoja tulee paljon helpommin. Muutama vuosi sitten oltiin muuttamassa toiselle paikkakunnalle ja mies joutui työn takia muuttamaan edeltä, asuttiin nelisen kk eri paikoissa ja nähtiin sinä aikana 4-5 kertaa. Ei hyvä.
Nykyäänkin mies on keskimäärin 3 päivää viikosta pois ja vaikka siihen on tavallaan tottunut niin ei se kivaa ole kummallekaan. Miehellä päivät menee siellä töitä tehdessä ja nukkuessa, minulla sitten kaikki talon työt kotona. Ollaan ajateltu ettei enää siihen lähdetä että oltaisiin yhtään enempää erossa, päinvastoin mietitty vaihtoehtoja että nähtäisiin enemmän.
Ja nyt sitten miehelle tarjottiin hyvää työpaikkaa, muutaman tunnin ajomatkan päästä eli arkipäivät pitäisi asua siellä. Huomaan että hän haluaisi paikan ottaa, uusia haasteita ym. Saisi asunnon työnantajalta, mutta minä en saisi mennä sinne vapaapäiviksi tms, koska on ns. suljetulla alueella. Jos taas pitäisi ottaa asunto yleisiltä markkinoilta, tiedän miehen pihinä miehenä olevan näreissään isosta vuokrasta. Nyt kun meillä on talossa niin edulliset asumiskustannukset, että joku kaupunkiyksiön vuokra tuntuu lompakossa.
Tiedän että mua harmittaisi yksinäiset viikot kotona. Ja miestä harmittaisi olla erossa myös. Tiedän että riitoja tulisi enemmän ja varmasti mieskin tietää. Mutta kun tiedän että hän haluaisi paikan ottaa, en haluaisi ampua sitä alas.
Teenkö väärin jos en kerro suoraan, etten haluaisi hänen ottavan paikkaa vastaan?
Kommentit (210)
On kyllä sekava tarina. Mitä ap edes itse haluat? Miksi et uskalla sanoa ukollesi että et halua hänen ottavan uutta työtä? Onko Puolustusvoimilla todella niin huonot palkat että 3500 € kuussa on parempi kuin nykyinen? Ettekä ole enää edes nuoria, kun yhdessä on oltu iät ja ajat. Oliko niitä lapsia vai ei? Yhdessä viestissä mainittu mutta muuten ap keskittyy vain omaan ikäväänsä ja eroahdistukseensa. 0/5
Kaiken tarvittavan olen jo sanonut, kannattaa lukea mitä olen kirjoittanut. Mieheni ei myöskään ole Puolustusvoimilla töissä, sekin on jo tullut ilmi. Muuten en jaksa toistella sanomisiani. Ap
Kerro suoraan että sinua ahdistaa tilanne ja miten arvelet sen vaikuttavan suhteeseenne. Ettet ole valmis etkä halua suhdetta, jossa toinen asuu työn takia arkipäivät muualla. Ei sellaista tarvitse haluta tai kestää, se täytyy vain tuoda ilmi. Toisille sellainen on ok ja toisille ei, olemme erilaisia ja toivomme eri asioita.
Pelkäätkö ap että miehesi haluaakin erota jos sinä sanot että et halua hänen lähtevän ja hän päättääkin että hän haluaa lähteä ja ehkä rupeaa kyseenalaistamaan koko suhdettanne? Eli hylätyksi tulemisen pelko olisikin pohdiskelujesi takana?
Vierailija kirjoitti:
Pelkäätkö ap että miehesi haluaakin erota jos sinä sanot että et halua hänen lähtevän ja hän päättääkin että hän haluaa lähteä ja ehkä rupeaa kyseenalaistamaan koko suhdettanne? Eli hylätyksi tulemisen pelko olisikin pohdiskelujesi takana?
Tuota en pelkää. Etenkin kun kyse ei tosiaan ole mistään hänen "unelmatyöstään", vaan vain kenties piristävä väliaika sitä oman työn ylennystä = omaan työhön palaamista odotellessa.
Ajatukseni on ollut vain se että en halua häntä kieltää menemästä, ja meidän tapauksessa jos sanon asian yhtään tuntuvan negatiiviselta, niin hän ei mene ja se on sillä selvä. Eli vaikka en konkreettisesti kieltäisi, niin sitä se kuitenkin tavallaan tarkoittaisi, eikä se tuntuisi hyvältä. Mutta totta sekin mitä tässä muutamat on sanoneet, että jos mies noin päättää kun olen rehellinen kun hän kysyy ajatuksiani, niin se on silti HÄNEN valintansa. Jos ja kun kerran sanoisin että ymmärrän senkin jos hän haluaa lähteä ja koitetaan saada homma toimimaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota en pelkää. Etenkin kun kyse ei tosiaan ole mistään hänen "unelmatyöstään", vaan vain kenties piristävä väliaika sitä oman työn ylennystä = omaan työhön palaamista odotellessa.
Ajatukseni on ollut vain se että en halua häntä kieltää menemästä, ja meidän tapauksessa jos sanon asian yhtään tuntuvan negatiiviselta, niin hän ei mene ja se on sillä selvä. Eli vaikka en konkreettisesti kieltäisi, niin sitä se kuitenkin tavallaan tarkoittaisi, eikä se tuntuisi hyvältä. Mutta totta sekin mitä tässä muutamat on sanoneet, että jos mies noin päättää kun olen rehellinen kun hän kysyy ajatuksiani, niin se on
En edelleenkään oikein ymmärrä miksi kuvittelet miehelläsi olevan joku koskematon oikeus tuollaiseen per seilyyn. Kovin moni ei tuohon suostuisi. Ethän sinä voi moista mieheltä kieltää vaikka haluaisit, mutta todellakin saat asettaa rajat suhteen jatkumiselle omalta osaltasi. Minun osaltani raja kulkisi tuossa, ja sanoisin sen ääneen heti.
Eikä meillä ole edes lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatukseni on ollut vain se että en halua häntä kieltää menemästä, ja meidän tapauksessa jos sanon asian yhtään tuntuvan negatiiviselta, niin hän ei mene ja se on sillä selvä. Eli vaikka en konkreettisesti kieltäisi, niin sitä se kuitenkin tavallaan tarkoittaisi, eikä se tuntuisi hyvältä. Mutta totta sekin mitä tässä muutamat on sanoneet, että jos mies noin päättää kun olen rehellinen kun hän kysyy ajatuksiani, niin se on
Jos et halua miehen menevän, sano se. Mitä sitten jos mies jäisikin vain sinun mieliksesi? Lopputuloshan olisi se mitä haluat.
"En edelleenkään oikein ymmärrä miksi kuvittelet miehelläsi olevan joku koskematon oikeus tuollaiseen per seilyyn. Kovin moni ei tuohon suostuisi. Ethän sinä voi moista mieheltä kieltää vaikka haluaisit, mutta todellakin saat asettaa rajat suhteen jatkumiselle omalta osaltasi. Minun osaltani raja kulkisi tuossa, ja sanoisin sen ääneen heti."
No tuota, tässäkin ketjussa mielipiteet on vaihdelleet aivan laidasta laitaan, sinun mielestäsi mieheni tässä per seilee, kun taas monen muun mielestä se olenkin minä, ja jos sanon yhtään mitään miehelleni niin olen sairas ja läheisriippuvainen vaimo jonka sietää jättää koska estän miestä toteuttamasta unelmiaan ja etenemästä urallaan 😄
Enkä minä suhdetta ole lopettamassa, jos mies päättääkin lähteä. Sitten katsotaan mitä eteen tulee. Ap
Vierailija kirjoitti:
"En edelleenkään oikein ymmärrä miksi kuvittelet miehelläsi olevan joku koskematon oikeus tuollaiseen per seilyyn. Kovin moni ei tuohon suostuisi. Ethän sinä voi moista mieheltä kieltää vaikka haluaisit, mutta todellakin saat asettaa rajat suhteen jatkumiselle omalta osaltasi. Minun osaltani raja kulkisi tuossa, ja sanoisin sen ääneen heti."
No tuota, tässäkin ketjussa mielipiteet on vaihdelleet aivan laidasta laitaan, sinun mielestäsi mieheni tässä per seilee, kun taas monen muun mielestä se olenkin minä, ja jos sanon yhtään mitään miehelleni niin olen sairas ja läheisriippuvainen vaimo jonka sietää jättää koska estän miestä toteuttamasta unelmiaan ja etenemästä urallaan 😄
Enkä minä suhdetta ole lopettamassa, jos mies päättääkin lähteä. Sitten katsotaan mitä eteen tulee. Ap
No palstalla nyt aina riittää omiin suhteisiinsa tyytymättömiä mussuttajia. Kerroin toisessa ketjussa etten ole miehestäni millään tavalla taloudellisesti riippuvainen vaan maksan oman elämiseni, ja siellä minulle kerrottiin ettei minulla ole mieheni kanssa mitään yhteistä ja mieheni on itsekeskeinen pas kiainen.
Mutta tosiaan, haaveilla saa mistä lystää mutta parisuhteessa elettäessä elämä ei toimi niin, että toiselle vaan ilmoitetaan suurista elämänmuutoksista. Jos mies haluaa viuhtoa ympäri Suomea kuin sinkku konsanaan, hänen on parempi olla sinkku. Sinulla ei ole mitään syytä potea huonoa omatuntoa mielipiteestäsi, kyse on myös sinun elämästäsi.
Jos olette olleet pitkään yhdessä ja noinkin tiiviisti on jo korkea aika etsiä muitakin vapaa-ajanviettotapoja kuin ainoastaan puolison seura.
Kun mies muuttaa työn perässä, voit itsekin sekaan katsomaan työpaikkoja sillä suunnalla.
Mutta tuo, että mies on ollut nyt jo osan viikosta muualla ja olet täysin kiinni hänessä ei ole ymmärrettävää.
Tosin mietin sitäkin mahdollisuutta tässä, että mies on ottamassa irtiottoa suhteestanne. Ei sano sitä suoraan.
Upeasti tiivistetty. Not. Miksi näitä hehtaarialoituksia julkaistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että teillä on avoin ja toimiva keskusteluyhteys ja se on tosi hyvä tilanne, mistä lähteä pohtimaan elämänmuutosta. Mietin, että kierrättekö te jotenkin vanhaa kehää tässä keskustelussa nyt, vaikka elämäntilanne, arvot, tulevaisuuden toiveet, tai muu keskeinen asia on huomaamatta muuttunut? Raha on kyllä hyvä motivaattori, ei siinä, mutta jos toisella on toive juurtua jonnekin ja toinen kaipaa muutosta, niin se on kyllä vaikea rasti tehdä toimivaa kompromissia. Auttaisiko, jos kävisitte terapeutilla juttelemassa ja saisitte ehkä uusia näkökulmia toistenne tilanteisiin ja yhteiseen tilanteeseen?
Meillä on hyvinkin samanlaiset ajatukset ja tulevaisuuden suunnitelmat edelleen. Tähän kotiin muutettiin 2v sitten miehen työn takia, on jo kauan halunnut nykyiseen työpaikkaan ja hakenut monta kertaa, sitten vihdoin sai paikan. Oli tarkoitus asua tässä pitkään, on
Eli tavallaan on valinnan paikka, mutta kummankaan valinnan tuloksesta miehen työtulevaisuuteen ei ole varmuutta? Sen sijaan on kohtalainen varmuus, että parisuhde/perhe-elämä huonontuisi. Ymmärrän, miksi mietityttää. Mietin, että onko sulla mitään mahdollisuuksia tehdä omia töitä hetken etänä, 80% työaikaa tai ottaa palkatonta vapaata, jotta voisitte ratkoa tuota parisuhdepuolta, vaikka miehen työolosuhteet muuttuisivat?
Vierailija kirjoitti:
Jos olette olleet pitkään yhdessä ja noinkin tiiviisti on jo korkea aika etsiä muitakin vapaa-ajanviettotapoja kuin ainoastaan puolison seura.
Kun mies muuttaa työn perässä, voit itsekin sekaan katsomaan työpaikkoja sillä suunnalla.
Mutta tuo, että mies on ollut nyt jo osan viikosta muualla ja olet täysin kiinni hänessä ei ole ymmärrettävää.
Tosin mietin sitäkin mahdollisuutta tässä, että mies on ottamassa irtiottoa suhteestanne. Ei sano sitä suoraan.
Niin, sinä ajattelet että kun mies on aiemmin asunut toisella puolen Suomea ja on nähty kerran kuukaudessa, ja nyt hän asuu osan viikosta pois, niin minulla ei vieläkään "ole muita ajanviettotapoja kuin puolison seura"? 😂
Ja minusta on täysin ymmärrettävää, että kun nyt jo ollaan puolet viikosta erossa, niin en haluaisi lisätä sitä erossaoloaikaa. Itse en näe järkeä parisuhteessa, jossa halutaan olla mahdollisimman paljon erillään.
Ja ei, minä en ala etsiä uutta työtä paikkakunnalta jonne en halua muutenkaan, ja jonne mieskään ei olisi menossa kuin väliaikaisesti. Olen kyllä monesti vuosien varrella irtisanoutunut ja muuttanut miehen työn perässä, mutta nyt minulla on todella hyvä työpaikka josta en lähde siksi, että mies tahtoisi tehdä jonkun aikaa jotain uutta työtä muualla. Ap
"Eli tavallaan on valinnan paikka, mutta kummankaan valinnan tuloksesta miehen työtulevaisuuteen ei ole varmuutta? Sen sijaan on kohtalainen varmuus, että parisuhde/perhe-elämä huonontuisi. Ymmärrän, miksi mietityttää. Mietin, että onko sulla mitään mahdollisuuksia tehdä omia töitä hetken etänä, 80% työaikaa tai ottaa palkatonta vapaata, jotta voisitte ratkoa tuota parisuhdepuolta, vaikka miehen työolosuhteet muuttuisivat? "
No miehen toivoma ylenemismahdollisuus tulee nykyisessä työssä kun tulee, ajankohta voi olla ensi kuussa tai ensi kesänä, ei tietoa. Tuo toiseen työhön siirtyminen ei ylenemiseen vaikuta mitenkään. Ollaan vähän erilaisia ihmisiä, minä kun löydän työn jossa viihdyn niin en kaipaa siihen mitään lisää. Miehelle tämä nykyinen työ on unelmapaikka ja tykkää työstään tosi paljon ja näkee tämän "loppuelämänsä työpaikkana", mutta kun ei vielä ole päässyt etenemään niin turhautuu. Siksi nyt harkitsee tuossa toisessa työssä käymistä. Ja koska vähän, mutta vain vähän parempi palkka.
Voisin tehdä osan työstäni etänä, mutta en näe järkeä siinä että katsoisimme sieltä yksiön, kun hän saisi yli puolta pienemmällä vuokralla asua työnantajan tiloissa. Jos saisin luvan olla ko asunnossa silloin tällöin, olisi paras ratkaisu. Ap
Onko se mies siis jo päättänyt muuttaa vai mikä tilanne?
Mä sanoisin miehelle että muuttaa jos tahtoo. Ja järjestäisin oman elämäni niin ettei mies siihen kuulu kuin satunnaisena vieraana. Parisuhde tuo ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin miehelle että muuttaa jos tahtoo. Ja järjestäisin oman elämäni niin ettei mies siihen kuulu kuin satunnaisena vieraana. Parisuhde tuo ei ole.
Äijäkkeellä ero mielessä
Ap, älä välitä näistä kettuilijoista. Täällä on aina joitain, joiden on pakko nälviä ap:tä, kirjoitti mitä tahansa. Mielestäni olet realisti ja joustava. Ihmettelen miehesi tarvetta lähteä väliaikaisesti toiseen työhön, kun joudutte olemaan entistä enemmän erossa Odottais vaan rauhassa ylennystä nykyisessä työssään! Kerro rehellisesti mielipiteesi miehelle. Hän voi tehdä oman päätöksensä, mutta ei ole huono ratkaisu kuulla myös vaimoaan. Ymmärtäisin, jos olisi unelmatyö.
Enemmän ihmettelen miehesi suunnitelmia kuin sinun mietteistäsi.
Sano ap vaan suoraan. Kyse kuitenkin monen vuoden putkesta, ja jos mies on oikeasti vaan rahan perään ja odottaa koko ajan vaihtoa takaisin, niin mitä järkeä?
Me asutaan yhdessä alle puolet ajasta, mutta ymmärrän sua ihan täysin. Isoin ärsytys itselleni tuossa olisi se, että sitten kun rahanahneena mennään jonnekin vähemmän mieluiseen paikkaan töihin, niin vapaa-aikaankin tulee paljon epämääräistä valitusta ja stressiä. Jos kerran tulee toimeen noinkin, niin miksi? Raha ei tuo onnea, mutta onnellinen parisuhde tuo.
Parisataa euroa kuussa menee nopeasti.
No joo, toisaalta on kyllä asuttu paikallaankin pitkiä aikoja ja muutettu enemmänkin, kuin ne viisi kertaa jolloin on muutettu vain ja ainoastaan miehen nykytyön perässä. Itsekin voisin vielä muuttaa yhdelle paikkakunnalle, lähemmäs omaa työtäni ja nykyinen koti voisi olla vapaa-ajan asuntona. Mies voisi saada sieltä yhtä hyvän työn kuin nykyinen. Mutta hän ei suostu sinne muuttamaan samaan työhön missä nyt on, vaan pitäisi päästä ylenemään.
Ja tuon kirjoitettuani, kyllähän se vähän ristiriitaiselta tuntuu että ei ole valmis muuttamaan omaa työtään vastaavaan työhön minun kanssa samalle paikkakunnalle, mutta suunnittelee nyt yksin muuttoa toiselle paikkakunnalle työhön johon ei oikeastaan koskaan ole edes halunnut, ihan vaan vaihtelun ja palkan vuoksi 😂 Ap