Mikä idea pitää kassoja kiinni ja ihmisiä jonottamassa?
Miksi ihmeessä niitä kassoja ei voi palkata vaikka tyhjiä kassarivejä on ?
Kommentit (149)
Kassahenkilöt ovat kaupan käyntikortti.
Vierailija kirjoitti:
Lähikauppa on vaihtanut jo pari kassaa itsepalvelukassoiksi. Rustassa toista kassaa en ole koskaan nähnyt käytössä, Prismassa ja Citymarketissa on aina 2 tai 3 kassaa auki. Ja näillä järkyttävät jonot. Ip- kassoilla ottaa aivoon kum ei saa aletuotteita ostettua ja aina unohtuu, että korin pohjalla on sellainen. Luulisi näillä hinnoilla saavan parin myyjän palkat maksettua.
Prismassa ja Citymarketissa on ip:llä aina erikseen ihminen töissä. Niille voi sanoa että sulla on ale-tuote ja ne saa sen kyllä laitettua. Joissain paikoissa (Alepat, jotkut S-marketit, monet Lidlit jne) palvelukassalla työskentelevä henkilö vastaa myös max. 3sta ip-kassasta. Sellaisilla kassoilla ei voi ostaa ale- tai ikärajavalvottujatuotteita.
Vierailija kirjoitti:
"Koska haetaan lisää tehoja ja säästetään. Ei varmaan tullut yllätyksenä, että näin toimitaan myös kaupan alalla nykyään. Eikä ole työntekijän velvollisuus lähteä kesken tauon purkamaan ruuhkia. "
Kukaan ei ole tässä keskuteluketjussa mielestäni väittänytkään, että se on työntekijän velvollisuus. Se on kauppiaan/liikeenharjoittajan homma. Näkyy aivan varmasti suoraan myynnissä jos siellä kassan takana on viittä vaillle nääkkäävä hapannaama joka ei enää vaan jaksa...vain koska kauppias päätti säästää henkilöstökuluista.
Jos kaupassa on sisääntullessa pitkät jonot niin yleensä käännyn pois. En suostu jonottamaan pitkään missään kaupassa. Rahaa se on minunkin aika. Eniten ihmetyttää että itsepalvelukassat ei ole auki koko kaupan aukioloaikaa.
Asiakkaat väsyy jonottamaan ja lähtee tekemään heräteostoja kunnes palaavat kassalle taas.
Pakasteiden kanssa onkin kiva jonotella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi rakentaa pitkiä kassarivejä jos ei ole varaa palkata niihin myyjiä?
Meidän paikalliseen S-markettiin rakennettiin viitisentoista vuotta sitten seitsemän kassaa. Tässä vuosien kuluessa remonttien aikana ensin vähennettiin kolmeen kassaan ja viimemmäksi kahteen kassaan plus kolmeen itsepalvelukassaan. Viimemainituista vähintään yhdessä on jokin ongelma eikä se toimi, kun kaupassa käyn. Sitten niistä kahdesta ihmiskassasta toinen joutuu tulemaan selvittämään ongelmaa ja vain yksi ihmiskassa toimii. Ja jonoa pukkaa. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halutaan, että ihmiset käyttää itsepalvelukassoja. Kauppias tienaa paremmin.
"Eikös itsepalvelukassoista saa ostoksissa alennusta?
Ei, eikä niiden kautta voi ostaa mm. ikärajatuotteita, alennustuotteita ja olikohan vielä jotain muutakin. Noiden vuoksi minä yleensä menen ihmiskassalle.
Siellähän on aina yksi työntekijä päivystämässä, ja ainakin itse pyytämällä olen saanut aletuptteet itsepalvelukassalta. Työntekijä näppäillyt kassaan nuo alet ja sitten olen hoitanut ostokset normaalisti loppuun. "
Ihan järjenvastaista kun on varaa siihen, että palkataan itsepalvelukassan viereen seisoskelemaan ihminen, joka opastaa ja päivystää siinä jos kysyttävää tulee, kun samalla vaivalla se seisoskelija voisi olla normikassan takana purkamassa asiakasjonoja. Muka säästetään-.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, eikä niiden kautta voi ostaa mm. ikärajatuotteita, alennustuotteita ja olikohan vielä jotain muutakin. Noiden vuoksi minä yleensä menen ihmiskassalle.
Siellähän on aina yksi työntekijä päivystämässä, ja ainakin itse pyytämällä olen saanut aletuptteet itsepalvelukassalta. Työntekijä näppäillyt kassaan nuo alet ja sitten olen hoitanut ostokset normaalisti loppuun. "
Ihan järjenvastaista kun on varaa siihen, että palkataan itsepalvelukassan viereen seisoskelemaan ihminen, joka opastaa ja p
Jos se seisoisi normikassalla, niin silloin saataisiin 1 kassa käyttöön. Kun se seisoo siellä IP-kassoilla, niin käyttöön saadaan 5 kassaa. Vaikka sinä itse et osaa käyttää IP-kassoja, niin muista että kaikki ne ihmiset jotka niitä käyttää on pois sieltä palvelukassan jonosta. Itse suosin IP-kassoja, sillä niihin pääsee aina suht nopeasti. Nykyään kun on Prismoissa Scan&Go ei tarvi enää edes jäädä kassalle pakkaamaan kun kaikki on jo valmiiksi laitettuna. Kehitys kehittyy vaikka sinä et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"moni asiakas pyörtää jo ovelta että tänään ei jaksa jonottaa, mennään tuohon toiseen kauppaan.
"Ei kai ketään niissä jonoissa väkisin pidetä ja tuskin niitä jonoja olisi jos ihmiset pyörtää jo ovelta. Ihmiset yleensä jonottaa ihan vapaaehtoisesti, ne jotka jonottaa."
Joka ainoa ihminen (eli potentiaalinen asiakas) joka pyörtää jo ovelta on suoraa tappiota liikkeenharjoittajalle.
Ymmärräthän sinä mistä tässä keskustellaan?
Pakasteiden kylmäketju (jos tarkoitus saada ne omaan kotipakastimeen) katkeaa jo kassajonoon ellei ole mukana kylmälaukkua niitä varten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järjenvastaista kun on varaa siihen, että palkataan itsepalvelukassan viereen seisoskelemaan ihminen, joka opastaa ja p
Tämä "seisoskeleva ihminen" saisi pidettyä vain yhden normikassan auki, kun taas ip-kassalla pystyy asioimaan 5-6 ihmistä samaan aikaan sen sijaan, että seisoisivat odottamassa normikassan jonossa. Eli sinun mallisi vain pidentäisi jonoja entisestään.
Viikonloppuruuhkat on jo käsite. Ei tarvitse olla, kun ennakointi ja riittävä henkilöstömitoitus toimii.
Tuossa ip-kassan vieressä seisovassa/auttavassa ihmisessä ei ole todellista ajansäästöllistä logiikkaa, sillä mikäli sille henkilölle avattaisiin ikioma pikakassa purkamaan jonoruuhkia olisi lopputulos tehokkaampi.
Pikakassat ovat ok, KUN ne toimivat täysin ilman yhdenkään henkilökunnan jäsenen panostusta tai palkkaamista tai kalliita huoltotoimenpiteitä.
Ne joilla oikeasti on aikataulutettu elämä, tilaavat ruokaostoksensa netistä suoraan kotiovelle.
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuruuhkat on jo käsite. Ei tarvitse olla, kun ennakointi ja riittävä henkilöstömitoitus toimii.
Muistan kun vaadittiin sunnuntai-aukioloja, niin tänä oli yksi mitä lehdissä ihmiset perustelivat, että ruuhkat tasoittuu jne.
No, ainakin omassa lähiprismassa ja -cittarissa sunnuntait on hiljaisia, kun taas perjantaina ja lauantaina en mene lähellekään sitä maailmanlopun-ruuhkameininkiä.
Eli voisiko niistä tottumuksista myös löytyä syitä, miksi jotkut ajat ovat ruuhkaisempia kuin toiset.
Ihmiset säästää nykyään kaikesta eli myydyistä tuotteista saatu tulo ei kata enää kovin monen kassatyöntekijän palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ip-kassan vieressä seisovassa/auttavassa ihmisessä ei ole todellista ajansäästöllistä logiikkaa, sillä mikäli sille henkilölle avattaisiin ikioma pikakassa purkamaan jonoruuhkia olisi lopputulos tehokkaampi.
Kerrohan nyt logiikka, miten tämä pienentää jonoja, kun ne 5-6 henkilöä joutuisivat nyt seisomaan jonossa sen sijaan, että saavat yhtäaikaa asioita ip-kassoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset säästää nykyään kaikesta eli myydyistä tuotteista saatu tulo ei kata enää kovin monen kassatyöntekijän palkkaa.
Pakko säästää kun ei ole kunnon palkkaista työtä kuten kaupan kassa.