Ihmiset jotka tarjoavat leipomista tai kävelylenkkiä lääkkeeksi masennukseen.. ihmiselle joka ei pysty edes suihkuun raahautumaan
Jos itsensä peseminen on jo liikaa niin millä voimavaroilla tämä ihminen vaivaisi pullataikinaa
Kommentit (1272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on diagnosoitu vakava masennus, ja ihmettelen kyllä suuresti, kuinka kaikkitietävästi ja ylimielisesti masentuneet täällä käyttäytyvät. Kaikki asiallisetkin neuvot, joita ammattilaisetkin yleensä suosittelevat, todetaan hölynpölyksi. Minkään hoitokeinon toimivuutta et voi varmuudella tietää ennen kuin olet kokeillut sitä, ja vaikka jokin keino ei ole sopinut sinulle itsellesi, se voi silti auttaa jotakuta toista parantumaan. Erityisesti se, että ei oteta yhtään vastuuta omasta parantumisesta, on todella vaarallista oman terveyden kannalta.
Minä mietin, että kuka masentunut niitä neuvoja on kysynyt? No ehkä vähän saivarrellen joku on saattanut, kun suurin osa neuvoista on samaa luokkaa kuin jotain ilttiksen selfhelp koostetta lukiessa. Hirveästi niitä on annettu kyllä, ihan pyytämättä
Minun mielestäni vertaistukea tai kokemusasiantuntiutta ei ole pyytämättömät neuvot. Jos vertaistuen piiriin hakeutuu, tilanne on monella tavalla eri kuin se, että ihmiset täällä neuvoo. Ei heidänkään apu perustu siihen, että he kertoo, mitä kaikkea kannattaa kokeilla. Keskustelun tarkoitus on saada sairastunut itse tekemään oivalluksia, mitä hän itse mahdollisesti haluaa tai voi tehdä edistääkseen omaa toipumistaan tai hyvinvointiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkuminen on 1,5 kertaa tehokkampi kuin masennuslääke. Pystyykö masentunut menemään lääkäriin ja noutamaan apteekista masennuslääkkeet? Pystyy. Hän pystyy yhtälailla lähtemään myös lenkille.
No en minä ainakaan pystynyt.
Joka aamu viiden maissa juoksemaan tunnin hikilenkki niin voi pillerit nakata roskiin. Kunnon liikunta on paras lääke joka vapauttaa hyvän olon hormoneja.
Minä olen terapiassa purkanut aggressiota hakkaamalla tyynyä.
Mitä väärää on aggression näyttämisessä silloin kun se on paikallaan? Miksi meitä masentuneita on ok kouluttaa ja neuvoa missä teemme väärin, mutta miksi besserwissereille ja muille alentajille ei ole ok näyttää että he tekevät väärin?
Etelän maissa annetaan tunteiden tuta. Voisikin olla kiva joskus paiskoa lautasia ihan antaumuksella ja huudella pahoja samalla.
Miksi tytöt kasvatetaan niin kilteiksi että he eivät saa näyttää negatiivisia tunteita ja aina pitää vaan miellyttää muita vaikka mies kömpisi päälle niin ei saa sanoa pahasti ettei tule paha mieli!
Vierailija kirjoitti:
Liikkuminen on 1,5 kertaa tehokkampi kuin masennuslääke. Pystyykö masentunut menemään lääkäriin ja noutamaan apteekista masennuslääkkeet? Pystyy. Hän pystyy yhtälailla lähtemään myös lenkille.
Tietoisku nassekiusaajalle: masentunut käy lenkillä. Tämänhän sinä tiesitkin mutta halusit vaan päästä kiusaamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihalla oma tila otetaan, totesi oma terapeutti. Viha on täysin normaali ja hyödyllinen tunne muiden muassa. Kun sitä ei osaa (uskalla) ilmaista, tulee muiden jyräämäksi ja sairastuu.
Suosittelen vaihtamaan terapeuttia
Oletpa tyhmä. Asiaahan tuo puhui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseen kohdistuvan aggression taustalla on monesti jonkinasteinen masennus.
Masennusta aiheuttaa muun muassa aggression puuttuminen tai tukahduttaminen. Tämä estää aggression saamisen tervehdyttäväksi käyttövoimaksi. Aggression tukahduttamisen taustalla voi olla esimerkiksi se, että perheessä ei saa osoittaa mieltään millään tavalla.
Kun aggression rakentavilla keinoilla ja positiivisella voimalla ei kykene muuttamaan oloaan tai ympäristöään paremmaksi, voimat hiipuvat, ja on yhä vaikeampi löytää käyttöönsä toimivia keinoja parantaa huonoa oloa. Se voi johtaa masennukseen.
Taustasyistä riippumatta masennus aiheuttaa aggressiontunteen tuoman energian vähenemistä. Itsetunto laskee, kun huomaa, ettei pysty hallitsemaan elämäänsä niin kuin haluaisi.
Masennuksesta
Eli kun ns. terve haukkuu masentunutta persoonallisuushäiriöiseksi niin se on ihan ok mutta jos masentunut sanoo mollaajaansa nasseksi niin se ei ole ok.
Huomaatko, kaasuvalotusta. Sori, ei mene läpi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen terapiassa purkanut aggressiota hakkaamalla tyynyä.
Mitä väärää on aggression näyttämisessä silloin kun se on paikallaan? Miksi meitä masentuneita on ok kouluttaa ja neuvoa missä teemme väärin, mutta miksi besserwissereille ja muille alentajille ei ole ok näyttää että he tekevät väärin?
Etelän maissa annetaan tunteiden tuta. Voisikin olla kiva joskus paiskoa lautasia ihan antaumuksella ja huudella pahoja samalla.
Miksi tytöt kasvatetaan niin kilteiksi että he eivät saa näyttää negatiivisia tunteita ja aina pitää vaan miellyttää muita vaikka mies kömpisi päälle niin ei saa sanoa pahasti ettei tule paha mieli!
Ne on niitä etuoikeutettuja setämiehiä. Jos niille sanoo vastaan, ne rupeaa itkemään. Jos siis osaisivat itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä ainakaan pystynyt.
Joka aamu viiden maissa juoksemaan tunnin hikilenkki niin voi pillerit nakata roskiin. Kunnon liikunta on paras lääke joka vapauttaa hyvän olon hormoneja.
No, en ole koskaan saanut liikunnasta hyvää oloa, varsinkaan lenkkeilystä. Mulla on ollut elämässäni aikakausi, jolloin juoksin lähes pakkomielteisesti, menin lenkille vaikka keskiyöllä, jos en ollut juossut sinä päivänä. Mutta en kyllä voi sanoa, että siitä mitään hyvää oloa olisin saanut. Olin henkisesti ja fyysisesti ihan hajalla. Lopulta en jaksanut edes lenkille.
Liikunta on onnistunut silloin, kun on ollut masennuksessakin parempi kausi. Ei niin, että liikunnan seurauksena tulee parempi kausi. Lääkkeillä pääsen ulos kämpästä, on noita parempia kausia enemmän ja vähemmän todella huonoja.
Ja miksi aamuviideltä? Iso syy mun uupumiseen on se, että olen vuosikausia yrittänyt pakottaa itseni "parempien ihmisten" päivärytmiin, eli aamuvirkuksi. Ei ole onnistunut, eikä tule onnistumaan.
Mitä sulle masentunut pitäisi sitten sanoa? Toivottovasti saat lääkkeitä, terapiaa ja voi voi. Sekö on oikea vastaus, jos joku valittaa masennusta?
Jokainen puhuu oman kokemuksensa pohjalta. Jos sen ymmärtää ja hyvääksyy, voi eläminenkin olla helpompaa. En mäkään tykkää kuunnella, kun joku valittaa olevansa masentunut ja olettaa että joku ulkopuolinen taho korjaa kaiken. Paljon mielummin kuuntelen sitä kun joku kertoo että on joku vaikeus mutta ponnistelee siitä pois tekemällä jotain itse. .
"Minä tunnen asioista näin ja uskon, että minun parantumistani voisi auttaa, jos käyttäytyisit tavalla X sen sijaan, että käyttäydyt tavalla Y"
vs.
"Vittusaatana, et sä mitään ymmärrä millaista masennus on, painu nyt helvettiin neuvojesi kanssa."
Suositteletko samaa jos joutuu riskauksen uhriksi:
Minusta tuntuu ikävälle kun työnnät sinne, olisi kivempaa jos et työntäisi.
vai
Painu helvettiin! raivoisasti
Vierailija kirjoitti:
Mitä sulle masentunut pitäisi sitten sanoa? Toivottovasti saat lääkkeitä, terapiaa ja voi voi. Sekö on oikea vastaus, jos joku valittaa masennusta?
Jokainen puhuu oman kokemuksensa pohjalta. Jos sen ymmärtää ja hyvääksyy, voi eläminenkin olla helpompaa. En mäkään tykkää kuunnella, kun joku valittaa olevansa masentunut ja olettaa että joku ulkopuolinen taho korjaa kaiken. Paljon mielummin kuuntelen sitä kun joku kertoo että on joku vaikeus mutta ponnistelee siitä pois tekemällä jotain itse. .
Sinun asenteesi masentunutta kohtaan on jo lähtökohtaisesti sellainen, että parempi olla vaan hiljaa :D
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sulle vastaus: "Mitä sinä tarvitset just nyt?"
Vierailija kirjoitti:
Sinä sanot tietenkin, ettet halua kuulla, kun kerran et halua. Itse olen myötätuntoisesti pahoitellut tilannetta, sanonut etten välttämättä osaa sanoa mitään järkevää mutta että olen tukena, jos toinen sitä tarvitsee ja haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Helpompaahan se on rypeä itsesäälissä ja olla tekemättä mitään.
Se että laitan rajat sinunkaltaisillesi ja lopetan tekemästä mitä sinä ja muut haluavat minun tekevän ja alan kuunnella itseäni ja omia tarpeitani ei ole itsesäälissä rypemistä. Teen koko ajan jotain, ihan jotain sellaista mitä itse päätän ja haluan tehdä, et sinä. Lällällää.
Hyvä!
Minun aktivoitumistani ja sinne takaisin liikuntaharrastuksen pariin päätymistä oikeasti jarrutti, se että kun komennetaan, käsketään ja päkätetään, että Minäpä tässä nyt käsken, että tee sitä tee tätä, sinun pitää sinun täytyy ja on nyt toteltava, niin silloin ei ainakaan huvita lähteä sinne lenkille.
Vaikka jo oma aloitteisesti olisit ollut lähdössä vaikka uimaan, ja sitten joku alkaa käskemään ja komentelemaan, että alappas nyt liikkua, niin silloin ne vähäisetkin halut torppaantuu siihen.
Ei ole enää kiva mennä uimaan, kun se on moukkamaisen komentelijan tottelemista, eikä oman itsen takia.
Menee ihan maku kaikesta kivasta, jos joku ylhäältä päin käskee kuin alammaistaan.
Miksi ihmisen pitää kertoa PONNISTELEVANSA jostain johonkin? Etenkin, kun sairastaa ponnistelua estävää sairautta.
Onko se valittamisen kokemus aito vai kuulijan tulkinta? On ihmisiä, jotka ovat erittäin yliherkkiä millekään negatiiviseksi mieltämälleen ja se nähdään heti syyllistämisenä, valittamisena tms, vaikkei sanoja edes tarkoita niin.
Mulla on sulle vastaus: "Mitä sinä tarvitset just nyt?"
Ei nassekiusaaja tähän pysty. Nassekiusaajaa kiinnostaa vain omat tarpeensa.
Vierailija kirjoitti:
"Minä tunnen asioista näin ja uskon, että minun parantumistani voisi auttaa, jos käyttäytyisit tavalla X sen sijaan, että käyttäydyt tavalla Y"
vs.
"Vittusaatana, et sä mitään ymmärrä millaista masennus on, painu nyt helvettiin neuvojesi kanssa."
Suositteletko samaa jos joutuu riskauksen uhriksi:
Minusta tuntuu ikävälle kun työnnät sinne, olisi kivempaa jos et työntäisi.
vai
Painu helvettiin! raivoisasti
Avainnippua voi päättäväisesti helistellä tai näyttää kädellä stop.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Helpompaahan se on rypeä itsesäälissä ja olla tekemättä mitään.
Se että laitan rajat sinunkaltaisillesi ja lopetan tekemästä mitä sinä ja muut haluavat minun tekevän ja alan kuunnella itseäni ja omia tarpeitani ei ole itsesäälissä rypemistä. Teen koko ajan jotain, ihan jotain sellaista mitä itse päätän ja haluan tehdä, et sinä. Lällällää.
Hyvä!
Minun aktivoitumistani ja sinne takaisin liikuntaharrastuksen pariin päätymistä oikeasti jarrutti, se että kun komennetaan, käsketään ja päkätetään, että Minäpä tässä nyt käsken, että tee sitä tee tätä, sinun pitää sinun täytyy ja on nyt toteltava, niin silloin ei ainakaan huvita lähteä sinne lenkille.
Vaikka jo oma aloitteisesti olisit ollut lähdössä vaikka uimaan, ja sitten joku alkaa käskemään
Hyvä, muiden sätkynuketettavaksi ei kannata alistua!
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö kaiken mennä sinulle mieluisimmalla tavalla? Jopa toisen sairauden? Pitääkö syöpäsiraankin voittaa taistelu syöpää vastaan? Tuo on toinen, missä sairasta syyllistetään.
Te, jotka ette jaksa muuta kuin sängynpohjalla maata, kokeilkaa meditointia. Se vie vähemmän energiaa kuin palstalle kirjoittelu ja kun sitä säännöllisesti harrastaa niin se auttaa rauhoittamaan mieltä ja katkaisemaan negatiivisten ajatusten kierteen. Alkuun vaikka viisi minuuttia aamulla ja illalla, YouTubesta löytyy opasvideoita.