Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tabu? Onko uusioperheen lapsesta pakko tykätä?

Vierailija
18.11.2023 |

Meillä on ollut pian 10 vuotta ns. uusioperhe. Puolison 2 vanhempaa lasta ja meidän yksi yhteinen. Puolison 11-vuotias on aina ollut kiltti, kuuliainen, pärjännyt hyvin koulussa jne.

Hänen kanssaan on aina ollut kuitenkin pieniä ongelmia, joihin olen yrittänyt puuttua. Nyt tilanne on se, että minä olen lapselle jokin kamala huutaja ja komentaja, joka raivoaa ja suuttuu turhasta. Lapsi on käynyt jopa kuraattorilla puhumassa ja minusta on tehty lasu- ilmoitus, koska minä kuulemma olen pelottava ja ainoastaan "raivoan". 

Lapset kuitenkin asuvat meillä vakaassa kodissa mutta yksi lapsi keksii päästään asioita, kertoo niitä eteenpäin esim. koulussa ja luulee sitä myöten pääsevänsä muuttamaan toisen vanhempansa luo. Tässä taloudessa ei ole sääntöjä tai rajoja.

Minä toivon, että tämä lapsi muuttaisi pois meiltä, se kun on hänen oma toive. Olenko nyt paha ihminen??

Kommentit (185)

Vierailija
161/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän koulutaksista myöhästymiseen haluan nyt vielä puuttua vaikkei olekaan oleellista! Enkö mä vaan ymmärrä teitä??  Nyt ihan naurattaa! :D :D Siis jos puolisolla oli vapaapäivä keskellä viikkoa, ei kai hän laita kelloa herättämään, jos saa nukkua. Minä olin menossa töihin aamulla ja se oli tiedossa. Eikä puoliso voinut tietää, että lapsi ei ole herännyt omaan kelloonsa (joka lapsella on aamuisin soimassa). Ja minä kun lähdin töihin, en voinut tietää, ettei lapsen kello herätä.

Ööö kertokaa nyt miten tämä muka on "vastuutonta vanhemmuutta"??!!

Mun on todella, todella vaikea samaistua siihen että 11-vuotias huolehtii itse heräämiset, aamutoimet ja koulukyytiin ehtimiset, vaikka hänen vanhempansa on kotona. Kotona NUKKUMASSA. 

Ehkä se lapsi kiukuttelee kun hän tuntee että hänestä ei välitetä. 

Vierailija
162/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän koulutaksista myöhästymiseen haluan nyt vielä puuttua vaikkei olekaan oleellista! Enkö mä vaan ymmärrä teitä??  Nyt ihan naurattaa! :D :D Siis jos puolisolla oli vapaapäivä keskellä viikkoa, ei kai hän laita kelloa herättämään, jos saa nukkua. Minä olin menossa töihin aamulla ja se oli tiedossa. Eikä puoliso voinut tietää, että lapsi ei ole herännyt omaan kelloonsa (joka lapsella on aamuisin soimassa). Ja minä kun lähdin töihin, en voinut tietää, ettei lapsen kello herätä.

Lapsi on 11-vuotias. Kyllä minä oman 11-vuotiaan kouluunmenon vuoksi herään, vaikka muuten saisin nukkua pidempään. Vähintään varmistan, että lapsi on herännyt ajoissa. Se on normaalia vanhemmuutta.

Erityisen se lapsen vuoksi herääminen on tärkeää perheessä, jossa äitipuoli on joutunut patistelemaan lasta aamuisin, että tämä lähtee ajoissa. Miksi sillä isällä ei ole samaa velvollisuutta?

Miksi sinä katsot velvollisuudeksesi komentaa lapsen koulukyytiin ajoissa, mutta miehellä samaa velvollisuutta ei ole? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
163/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että AP hoitaa toisten ihmisten lasta ja siten valittaa omista valinnoistaan.

Vierailija
164/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ilmeisesti auennut tämä vieläkään :D Eli siis normaali tilanteessa isä lähtee töihin jo ennen kun lapset heräävät kouluun. Nyt jäi isä nukkumaan kun tiesi minun olevan normaalisti hereillä kuten olinkin.  Isä oletti lapsen kellon olevan soimassa. Ihan yhtälailla minä oletin kellon olevan soimassa! 

Voidaan vääntää tästä hamaan tappiin, mutta tämä ei millään tavoin ollut sen vapaapäiväläisen syy! Olisin itse toiminut samoin, jos puolisoni työpäivä alkaisi samaan aikaan kun minulla ja minulla olisi puolestaan ollut vapaapäivä.

Vierailija
165/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalitilanteessa olemme siis molemmat vanhemmat ehtineet lähteä jo aamulla töihin, ennen kun lapsi tulee alakertaan aamupalalle!

Vierailija
166/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta totta kai se isä tuollaisena aamuna herää katsomaan että lapsi selviää matkaan, onhan hän kotona oleva aikuinen jonka kuuluu hoitaa tällaiset asiat.

Vierailija
167/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ilmeisesti auennut tämä vieläkään :D Eli siis normaali tilanteessa isä lähtee töihin jo ennen kun lapset heräävät kouluun. Nyt jäi isä nukkumaan kun tiesi minun olevan normaalisti hereillä kuten olinkin.  Isä oletti lapsen kellon olevan soimassa. Ihan yhtälailla minä oletin kellon olevan soimassa! 

Voidaan vääntää tästä hamaan tappiin, mutta tämä ei millään tavoin ollut sen vapaapäiväläisen syy! Olisin itse toiminut samoin, jos puolisoni työpäivä alkaisi samaan aikaan kun minulla ja minulla olisi puolestaan ollut vapaapäivä.

Kuinka monta kertaa lapsi on myöhästynyt koulutaksista, kun sinä olet ollut kotona?

Juurihan selitit, että olet ainoa, joka huolehtii lapsen koulusta, hammaslääkäristä ja kaikesta muusta. Että jos sinä et hoitaisi, kukaan ei hoitaisi. Milloinkas se isä alkaa huolehtia näistä? 

Vierailija
168/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kertaa lapsi on myöhästynyt koulutaksista, kun sinä olet ollut kotona?

Juurihan selitit, että olet ainoa, joka huolehtii lapsen koulusta, hammaslääkäristä ja kaikesta muusta. Että jos sinä et hoitaisi, kukaan ei hoitaisi. Milloinkas se isä alkaa huolehtia näistä? 

On myöhästynyt muutaman kerran. Mutta kuten kerroin, isän työt alkavat aamulla jo niin aikaisin, että hän ei ole enää kotona kun lapset heräävät. 

Vierailija
169/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä siis minäkään ole kotona normaalisti kun lapsi lähtee kouluun.

Vierailija
170/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan selitit, että olet ainoa, joka huolehtii lapsen koulusta, hammaslääkäristä ja kaikesta muusta. Että jos sinä et hoitaisi, kukaan ei hoitaisi. Milloinkas se isä a

Rautalangasta: jos sinä olisit kotona, antaisitko lapsen nukkua pommiin? Vaikka olisi oma vapaapäiväsi? Sen kerran kun isä on lapsen kanssa, lapsi nukkuu pommiin eikä isä huolehdi, että tämä herää. 

Turha selittää, että toimisit samalla tavalla kuin isä, kun olet monta kertaa tuonut esille, että juuri sinä olet ainoa, joka lapsen asioista huolehtii. Kun sanottiin, että jätä vastuu isälle, aloit murehtia, että kohta on suunnilleen sossu ovella, jos niin teet. 

Vierailija
171/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalitilanteessa olemme siis molemmat vanhemmat ehtineet lähteä jo aamulla töihin, ennen kun lapsi tulee alakertaan aamupalalle!

Jos normaalisti et ole edes kotona, kun lapsi on aamupalalla, miten on mahdollista, että kerroit tässä ketjussa lapsen valittaneen tilanteista, joissa komennat häntä koulutaksiin, kun hän hidastelee aamupalalla? 

Jokin tässä kertomuksessa ei täsmää. 

Vierailija
172/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin tässä teidän asiallisesti kirjoittaneiden kommentteja ja päätän nyt tosiaan siirtää tämän teinin kasvatuksen omille vanhemmilleen ja keskittyä enemmän siihen omaan kohta 10-vuotiaaseen <3 Hän jää paljosta paitsi, jos en ota tätä asiaa huomioon.

Jätän riitelyt, komentamiset, neuvomiset ja auttamiset ihan niille omille vanhemmille. Katsotaan mitä tästä tulee. Eniten pelkään sitä, että esim. kuraattori ja jopa lasu ovat meidän ovella :( Jos vaikka minä en pidä huolta, että lapsella on asianmukaiset vaatteet liikuntatunnilla, kuivat kengät ja pipo mukana koulussa.

Saattaa olla vähän epäreilua ja jopa pelottavaa lapselle, etten yhtäkkiä vaikka olekaan kiinnostunut hänen koenumeroistaan (en vaikkapa allekirjoita) tai osta uutta hammasharjaa... :O

Vierailija
173/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos normaalisti et ole edes kotona, kun lapsi on aamupalalla, miten on mahdollista, että kerroit tässä ketjussa lapsen valittaneen tilanteista, joissa komennat häntä koulutaksiin, kun hän hidastelee aamupalalla? 

Jokin tässä kertomuksessa ei täsmää. 

Minulla on työ jossa on myös vapaapäiviä viikolla. 

Vierailija
174/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella ei siis ole huomenna hammaslääkäriä! Se oli vain esimerkki. Aika oli toissaviikolla, jossa olin mukana <3  

Mutta minä siis teidän mielestä "unohdan" lapsen ja laitan biologiset vanhemmat hoitamaan kaiken kasvatuksen tästä eteenpäin? 

Juuri viime tiistaina lapsi ei päässyt kouluun, koska ei ollut laittanut kelloa soimaan eikä ehtinyt koulutaksiin. Minä olin ehtinyt lähteä jo töihin kun isältä tuli päivällä viesti asiasta. En siis voinut ilmoittaa opelle/wilmaan koska en tiennyt asiasta. Minun olisi pitänyt lähteä viemään lasta kouluun. Isällä oli vapaapäivä, eikä autoa käytettävissä.

Mitä mies ajatteli? Kohauttiko vain olkapäitään, vai syyttikö sinua?

ap - vasta ylläolevaan kysymykseen!

Vierailija
175/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lueskelin tässä teidän asiallisesti kirjoittaneiden kommentteja ja päätän nyt tosiaan siirtää tämän teinin kasvatuksen omille vanhemmilleen ja keskittyä enemmän siihen omaan kohta 10-vuotiaaseen <3 Hän jää paljosta paitsi, jos en ota tätä asiaa huomioon.

Jätän riitelyt, komentamiset, neuvomiset ja auttamiset ihan niille omille vanhemmille. Katsotaan mitä tästä tulee. Eniten pelkään sitä, että esim. kuraattori ja jopa lasu ovat meidän ovella :( Jos vaikka minä en pidä huolta, että lapsella on asianmukaiset vaatteet liikuntatunnilla, kuivat kengät ja pipo mukana koulussa.

Saattaa olla vähän epäreilua ja jopa pelottavaa lapselle, etten yhtäkkiä vaikka olekaan kiinnostunut hänen koenumeroistaan (en vaikkapa allekirjoita) tai osta uutta hammasharjaa... :O

Eikö koenumerot kuitata Wilmassa nähdyksi? Onko sinulla Wilma-tunnuksia?

Isä on pätevä katsomaan, että lapsella on ehjät, puhtaat, lämpimät ja asianmukaiset varusteet. Jos ei, voit kertoa kuraattorille että teit kuten hän ehdotti ja jätit vanhemmille asiat.

Vierailija
176/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suuttunut eikä kohautellut olkapäitään. Lapsi ei ollut koulussa. Ihan samalla tavalla olisi käynyt, jos myöhästyy taksista kun olemme töissä.

Vierailija
177/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan uusi kirjoittaja tässä ketjussa, mutta tässä ajatuksiani:

Olen yh, ja todellakin olen aina viikolla olleina vapaapäivinä herännyt tarkistamaan, että lapsi on herännyt, peseytynyt, pukeutunut, syönyt ja valmiina kouluun. Lisäksi vasta yläkouluiläisenä on lapsi saanut nukkua pidempään, eikä herännyt viimeistään kun minä lähdin töihin, jos koulu on alkanut esim.  klo 10.

Muuten lapsi kuulostaa normaalilta 11-vuotiaalta. Kun hormonit alkaa toimia, niin kaikki pikkulapsena opitut asiat unohdetaan. Ärsyttävää joo, eikä aina siitä omastakaan lapsesta pidä hetkellisesti. Rakastaa kyllä, mutta ei pidä.

11-vuotias kiukuttelee sinulle, koska sinä olet tässä kuviossa se turvallisin aikuinen. Tuo lapsi saattaa haluta äidin luo, koska on muodostanut hänestä ideaalin hypermamman kuvan, siellä on vain hauskaa tai siksi, että hän säälii äitiään: onko tämä yksin, tällä on surua kuolleesta ja huostaanotetusta  lapsesta. 11-vyotias haluaa ehkä parantaa äidin surun.

Kuraattori on varmasti nähnyt vaikka ja mitä. Hänen tulee viranomaisena tarkistaa huolenaiheet, kuulosti ne hänestä todelta tai ei. Aika vahvasti on kuitenkin minulla se ajatus kertomiesi ajatusten perusteella, että kuraattori ei ole neuvonut sinua olemaan puuttumatta sen vuoksi, että teet asiat väärin, vaan sen vuoksi, ettei lapsen vanhemmat tee asioita oikein. Koska he eivät ota vastuuta, oli sitten kyse märistä pyyhkeistä, lapsen heräämisen tarkistamisesta, peseytymisessä koulussa jne, niin vastuu jää sinulle. Sinä et edes tunnu huomaavan sitä, että mies ei tee eroisän osaa.

En usko, että lapsi menee pilalle, jos et nyt huolehdi edim. parin viikon ajan.Voithan myös itse tehdä listaa  mitkä asiat jäävät huolehtimatta, kun vanhemmat ottavan vastuun. Teet niistä asioista tarvittaessa lasun.

Vierailija
178/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö koenumerot kuitata Wilmassa nähdyksi? Onko sinulla Wilma-tunnuksia?

Isä on pätev

Minähän siis olen se, joka pitää yhteyttä koulun ja kodin välillä Wimassa päivittäin! Minulla on myös se oma lapsi! Kyllä molempien lasten asiat ja Wilma-tunnukset hoidossa.

Vierailija
179/185 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö koenumerot kuitata Wilmassa nähdyksi? On

Öö, sinähän taidat olla sen lapsen ainoa aikuinen, vaikka hänellä pitäisi olla niitä 3. Ihanaa  että olet hoitanut Eilman ja kouluasiat, mutta miksi isä ei ole tehnyt tuota?

Vierailija
180/185 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suuttunut eikä kohautellut olkapäitään. Lapsi ei ollut koulussa. Ihan samalla tavalla olisi käynyt, jos myöhästyy taksista kun olemme töissä.

no, miksi sitten hoidat lapsen asioita? Isä ei näemmä ole kaatanut omaa vastuutaan sinulle (mikä näyttäytyisi suuttumisena), vaan sinäolet ihan itse vastuun ottanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi