Tabu? Onko uusioperheen lapsesta pakko tykätä?
Meillä on ollut pian 10 vuotta ns. uusioperhe. Puolison 2 vanhempaa lasta ja meidän yksi yhteinen. Puolison 11-vuotias on aina ollut kiltti, kuuliainen, pärjännyt hyvin koulussa jne.
Hänen kanssaan on aina ollut kuitenkin pieniä ongelmia, joihin olen yrittänyt puuttua. Nyt tilanne on se, että minä olen lapselle jokin kamala huutaja ja komentaja, joka raivoaa ja suuttuu turhasta. Lapsi on käynyt jopa kuraattorilla puhumassa ja minusta on tehty lasu- ilmoitus, koska minä kuulemma olen pelottava ja ainoastaan "raivoan".
Lapset kuitenkin asuvat meillä vakaassa kodissa mutta yksi lapsi keksii päästään asioita, kertoo niitä eteenpäin esim. koulussa ja luulee sitä myöten pääsevänsä muuttamaan toisen vanhempansa luo. Tässä taloudessa ei ole sääntöjä tai rajoja.
Minä toivon, että tämä lapsi muuttaisi pois meiltä, se kun on hänen oma toive. Olenko nyt paha ihminen??
Kommentit (185)
Kerron tässä vielä yhden esimerkin, josko minua joku ymmärtäisi:
Eli lasten luokalla oli liikuntatunnilla koripalloa. Koulusta on tullut ihan selkeät ohjeet, että tunnin jälkeen on hyvä käydä pesemässä edes kainalot ja varpaat. Ja ottaa juomapullo mukaan. Olin laittanut lapselle pyyhkeen ja eväät valmiiksi ennen kun lähdin töihin. Kun tulin töistä pyyhe ja juomapullo nököttivät edelleen pöydällä. Kun kysyin asiaa lapselta ihan asiallisesti ja rauhallisella äänellä, hän rupeaa itkemään! Hän ei kuulemma halua käydä pesulla liikuntatunnin jälkeen! Yritin käydä hänen kanssaan asiaa läpi ja miksi tällainen ohjeistus on koulusta nimenomaan tullut; hygienia jne. Lapsi oli mennyt tämän jälkeen kuraattorille kertomaan, että minä kuulemma käsken ja komennan! Vaikka nimenomaan kävimme läpi, että kyse on ensinnäkin koulun säännöistä ja toisekseen ihan perus hygieniasta.
Lapsen isä ja äiti ovat kyllä säännöllisesti yhteydessä kuraattoriin; heillä on ollut yhteisiä tapaamisia ihan tässä hiljattainkin. Minua äitipuolena ei ole kutsuttu (minkä ymmärrän täysin), koska en ole virallinen huoltaja. Vaikka olenkin eniten lapsen kanssa tekemisissä.
Kuraattorilta on tullut selkeä ohje/käsky olla puuttumatta tähän (mm. kummalle vanhemmalle lapsi jää)! Se on kuulemma biologisten vanhempien kesken selvitettävä asia. Ja muutenkin lapsen käskeminen ja komentaminen. Tämän ymmärrän.
Kumma vaan, että kukaan ei ota huomioon minun tekemisiäni. Jos minä en olisi vienyt lasta esim. hammaslääkäriin, olisi lapsen hampaat aika huonossa kunnossa. Että puutunko nyt vai en??
Vierailija kirjoitti:
Kuraattorilta on tullut selkeä ohje/käsky olla puuttumatta tähän (mm. kummalle vanhemmalle lapsi jää)! Se on kuulemma biologisten vanhempien kesken selvitettävä asia. Ja muutenkin lapsen käskeminen ja komentaminen. Tämän ymmärrän.
Kumma vaan, että kukaan ei ota huomioon minun tekemisiäni. Jos minä en olisi vienyt lasta esim. hammaslääkäriin, olisi lapsen hampaat aika huonossa kunnossa. Että puutunko nyt vai en??
jos saat joka suunnasta selkeän viestin, että ettei sinun kuulu puuttua, niin älä puutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos saat joka suunnasta selkeän viestin, että ettei sinun kuulu puuttua, niin älä puutu.
Tarkoitatko, että jos lapsella olisi esim. huomenna hammaslääkäri aika klo.10 niin en veisi häntä sinne? Että isä tai äiti voisi keksiä keskenään miten hoitaa käynti? Minä menisin normaalisti aamulla töihin enkä välittäisi asiasta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taitaa olla syy, miksi kuraattori on huolissaan. Lapsen vanhemmat ei huolehdi lapsesta. Miksi lapsen isä ei huolehdi lapsen hampaista, koulusta tai mistään? Miksi et vastaa, vaikka tätä on kysytty monta kertaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että jos lapsella olisi esim. huomenna hammaslääkäri aika klo.10 niin en veisi häntä sinne? Että isä tai äiti voisi keksiä keskenään miten hoitaa käynti? Minä menisin normaalisti aamulla töihin enkä välittäisi asiasta ollenkaan
muistuta isää, että lapsella on huomenna aika. Katso, mitä vastaa. Jos isä pyytää sinua viemään lapsen sinne, niin vie, mutta heitä aina vastuu isälle. Isä pyysi. Kun lapsi itkee sinua, niin sano, että isä pyysi.
Älä ota itsellesi vastuuta, joka ei sinulle kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Kerron tässä vielä yhden esimerkin, josko minua joku ymmärtäisi:
Eli lasten luokalla oli liikuntatunnilla koripalloa. Koulusta on tullut ihan selkeät ohjeet, että tunnin jälkeen on hyvä käydä pesemässä edes kainalot ja varpaat. Ja ottaa juomapullo mukaan. Olin laittanut lapselle pyyhkeen ja eväät valmiiksi ennen kun lähdin töihin. Kun tulin töistä pyyhe ja juomapullo nököttivät edelleen pöydällä. Kun kysyin asiaa lapselta ihan asiallisesti ja rauhallisella äänellä, hän rupeaa itkemään! Hän ei kuulemma halua käydä pesulla liikuntatunnin jälkeen! Yritin käydä hänen kanssaan asiaa läpi ja miksi tällainen ohjeistus on koulusta nimenomaan tullut; hygienia jne. Lapsi oli mennyt tämän jälkeen kuraattorille kertomaan, että minä kuulemma käsken ja komennan! Vaikka nimenomaan kävimme läpi, että kyse on ensinnäkin koulun säännöistä ja toisekseen ihan perus hygieniasta.
Tällaisessa tilanteessa toimi, kuten kuraattori sanoo. Älä puutu. Jätä asia lapsen isälle. Hänen tehtävä on huolehtia kouluasiat.
Nää on näitä uusioperheen ongelmia. Oi miksi miksi? Valitettavasti en ole koskaan ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna silti kirjoittaisin yhden viestin kuraattorille, jossa selität oman näkökulmasi. Kyllä sinulla on siihen oikeus.
Lisää mt ongelmaisia. Miksi pitää perustaa uusioperheitä?
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä uusioperheen ongelmia. Oi miksi miksi? Valitettavasti en ole koskaan ymmärtänyt.
siksi on ongelmia, koska isä ei kanna omista lapsistaan vastuuta, vaan sysää sen äitipuolen harteille. Sitten äitipuoli kasvattaa ja hoitaa ja uupuu.
Väitän, että tämä on yleisin syy, miksi uusperheet hajoavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siksi on ongelmia, koska isä ei kanna omista lapsistaan vastuuta, vaan sysää sen äitipuolen harteille. Sitten äitipuoli kasvattaa ja hoitaa ja uupuu.
Väitän, että tämä on yleisin syy, miksi uusperheet hajoavat.
miksi isä hoitaisi, jos joku muu hoitaa?
Jos lapsella on ylihuomenna koe tai tulevana perjantaina joulujuhlaharjoitukset koulussa, en tee mitään asian suhteen? Isä tai äiti hoitavat. Melkoisen radikaalia ja jopa ilkeää lapselle...
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on ylihuomenna koe tai tulevana perjantaina joulujuhlaharjoitukset koulussa, en tee mitään asian suhteen? Isä tai äiti hoitavat. Melkoisen radikaalia ja jopa ilkeää lapselle...
jos lapsi ei halua sinun hoitavan, niin hän ei ajattele sen olevan ilkeää.
sano sekä lapselle että isälle, samanaikaisesti, että huomenna on sitten koe, toivottavasti olette lukeneet.
Kerropa ap: miksi isä hoitaisi noita asioita, jos hän tietää, että sinä teet sen?
Lapsella ei siis ole huomenna hammaslääkäriä! Se oli vain esimerkki. Aika oli toissaviikolla, jossa olin mukana <3
Mutta minä siis teidän mielestä "unohdan" lapsen ja laitan biologiset vanhemmat hoitamaan kaiken kasvatuksen tästä eteenpäin?
Juuri viime tiistaina lapsi ei päässyt kouluun, koska ei ollut laittanut kelloa soimaan eikä ehtinyt koulutaksiin. Minä olin ehtinyt lähteä jo töihin kun isältä tuli päivällä viesti asiasta. En siis voinut ilmoittaa opelle/wilmaan koska en tiennyt asiasta. Minun olisi pitänyt lähteä viemään lasta kouluun. Isällä oli vapaapäivä, eikä autoa käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta ilkeää, että lapsen vanhemmat huolehtivat lapsesta? Jos lapsi asuu isällään, isä kantaa vastuun hänen koulu- ja muista asioista. Miksi hän ei hoida velvollisuuksiaan isänä?
Lapsen kannalta on ikävää, jos kumpikaan vanhemmista ei kykene vastuunkantoon. Sinä et kuitenkaan voi asialle mitään. Ei ole sinun tehtävä pelastaa miestä kerta toisensa jälkeen. Ottakoon aikuinen mies sen vastuun, mikä hänelle kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella ei siis ole huomenna hammaslääkäriä! Se oli vain esimerkki. Aika oli toissaviikolla, jossa olin mukana <3
Mutta minä siis teidän mielestä "unohdan" lapsen ja laitan biologiset vanhemmat hoitamaan kaiken kasvatuksen tästä eteenpäin?
Juuri viime tiistaina lapsi ei päässyt kouluun, koska ei ollut laittanut kelloa soimaan eikä ehtinyt koulutaksiin. Minä olin ehtinyt lähteä jo töihin kun isältä tuli päivällä viesti asiasta. En siis voinut ilmoittaa opelle/wilmaan koska en tiennyt asiasta. Minun olisi pitänyt lähteä viemään lasta kouluun. Isällä oli vapaapäivä, eikä autoa käytettävissä.
Kyllähän sinä voit auttaa, jos mies erikseen kossain tilanteessa pyytää. Silloin voit toimia harkintasi mukaan. Miehellä on kuitenkin päävastuu.
Jos lapsi esimerkiksi ei ota jotain tarpeellisia tarvikkeita mukaan kouluun ja huomaat asian kun tulet kotiin, voit sanoa asiasta miehelle. Hänen tehtävä on päättää, keskusteleeko asiasta lapsen kanssa vai ei. Pidä aina omat rajasi äläkä ota omille harteille asioiden organisointia ja vastuuta lapsesta.
Jos lapsen isä on tavallinen mies, miksei hän huolehdi lapsestaan? Se oli se kysymys, johon et vastaa. Tavallisesti lapsen huoltaja ei sysää vastuuta lapsesta äiti/isäpuolelle.
Toinen kysymys on, miksi sinä ja lapsen isä ette ole yhteydessä kuraattoriin? Miksi täällä napiset lapsen sanomisia, kun oikea paikka selvittää asioita on ihan muualla?