Tabu? Onko uusioperheen lapsesta pakko tykätä?
Meillä on ollut pian 10 vuotta ns. uusioperhe. Puolison 2 vanhempaa lasta ja meidän yksi yhteinen. Puolison 11-vuotias on aina ollut kiltti, kuuliainen, pärjännyt hyvin koulussa jne.
Hänen kanssaan on aina ollut kuitenkin pieniä ongelmia, joihin olen yrittänyt puuttua. Nyt tilanne on se, että minä olen lapselle jokin kamala huutaja ja komentaja, joka raivoaa ja suuttuu turhasta. Lapsi on käynyt jopa kuraattorilla puhumassa ja minusta on tehty lasu- ilmoitus, koska minä kuulemma olen pelottava ja ainoastaan "raivoan".
Lapset kuitenkin asuvat meillä vakaassa kodissa mutta yksi lapsi keksii päästään asioita, kertoo niitä eteenpäin esim. koulussa ja luulee sitä myöten pääsevänsä muuttamaan toisen vanhempansa luo. Tässä taloudessa ei ole sääntöjä tai rajoja.
Minä toivon, että tämä lapsi muuttaisi pois meiltä, se kun on hänen oma toive. Olenko nyt paha ihminen??
Kommentit (185)
Juuri äsken kävin lasten huoneessa pyytämässä lapset iltapalalle (jos on nälkä) ja hammaspesulle. Nukkumaan on pakko mennä ennen 22.00 koska kello soi 5.50. Koulutaksi menee 7:05. Ja mitä tapahtuu; tämä 11-v alkaa samantien kiukuttelemaan; hänen ei kuulemma tarvitse totella eikä uskoa minua.
No minun biologinen lapseni tuli asiallisesti iltapalalle ja pesemään hampaat. Jätin 11-veen kiukuttelemaan omaan huoneeseen, kerroin että isän tai äidin kanssa voivat tapella tästä.
bonuslapsesta ei tartte tykkää. t: ilkeäbonusisi
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille asiallisista kommenteista! Kokeilen ensi viikon tätä mitä neuvoitte; isälle ja biologiselle äidille vastuuta ja minä äitipuolena olen hiljaa. En kysele läksyistä tai kokeista, toppahousut, pipo ja hanskat saa jättää pois, jos haluaa. Saa olla syömättä jos haluaa. Yksi ongelma meillä kuitenkin on, että perheellä on vain yksi auto käytössä. Minä kun lähden aamulla töihin, ei puoliso pääse pois kotoa mihinkään.
Mutta kiitos vinkeistä <3 Kokeilen nyt tätä. Vai onko sitten sossu kohta oven takana ja kuraattori kiukkuinen; miksi lapsi on yhtäkkiä jätetty huomiotta.
Sehän on sitten ihan oikein, jos kuraattori tekee lasun, jos sille näkee tarvetta. Tutkivat, miksi lapsen vanhemmat eivät hoida lapsen asioita. Se ei kuitenkaan ole sinun huolesi ja voit jatkaa elämääsi välittämättä tästä bonuksesta.
Jos lapsi sikailee sulle, niin ala elämään maineesi mukaan ja suutu kunnolla. Muuten anna elää pellossa. Ei passausta, iltapaloja tai muuta huolenpitoa.
Muista myös sanoa lapsen vanhemmalle kaikesta, mihin hänen tulee puuttua, että sinulla ja lapsellasi on hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille asiallisista kommenteista! Kokeilen ensi viikon tätä mitä neuvoitte; isälle ja biologiselle äidille vastuuta ja minä äitipuolena olen hiljaa. En kysele läksyistä tai kokeista, toppahousut, pipo ja hanskat saa jättää pois, jos haluaa. Saa olla syömättä jos haluaa. Yksi ongelma meillä kuitenkin on, että perheellä on vain yksi auto käytössä. Minä kun lähden aamulla töihin, ei puoliso pääse pois kotoa mihinkään.
Mutta kiitos vinkeistä <3 Kokeilen nyt tätä. Vai onko sitten sossu kohta oven takana ja kuraattori kiukkuinen; miksi lapsi on yhtäkkiä jätetty huomiotta.
jos sossu on vihainen, niin se menee oikeaan osoitteeseen: biologisille vanhemmille. Ja sitten ehkä vanhemmat muuttavat toimintaansa?
Mutta ap, en voi ymmärtää tätä kuviota: miksi sanot, että mies/isä on hyvä ja normaali mies - mutta miten isä voi olla hyvä isä, jos ei välitä lapsestaan?
Tässä on jotain todella outoa. Ei tajua.
Vierailija kirjoitti:
niin, totta kai sinä sanot isälle, miten aiot toimia jatkossa. Sanot, että lapsi on hänen vastuullaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella ei siis ole huomenna hammaslääkäriä! Se oli vain esimerkki. Aika oli toissaviikolla, jossa olin mukana <3
Mutta minä siis teidän mielestä "unohdan" lapsen ja laitan biologiset vanhemmat hoitamaan kaiken kasvatuksen tästä eteenpäin?
Juuri viime tiistaina lapsi ei päässyt kouluun, koska ei ollut laittanut kelloa soimaan eikä ehtinyt koulutaksiin. Minä olin ehtinyt lähteä jo töihin kun isältä tuli päivällä viesti asiasta. En siis voinut ilmoittaa opelle/wilmaan koska en tiennyt asiasta. Minun olisi pitänyt lähteä viemään lasta kouluun. Isällä oli vapaapäivä, eikä autoa käytettävissä.
Mitä mies ajatteli? Kohauttiko vain olkapäitään, vai syyttikö sinua?
Itse olen ollut äitipuolen asemassa, vaikka asuttiin erillisissä kodeissa. Itse koin hyvin kiusallisena valehtelevatn lapsen. Lapsi saattoi väittää vaatteen hävinneen, jotka oli laitettu esille päälle puettavaksi. Syynä oli, ettei lapsi tykännyt kyseisestä vaatteesta. Lapsi ratkaisi asian piilottamalla vaatteen ja väittämällä niiden hävinneen. Ja minä etsin hulluna, että mihin vaate on voinut kadota. Tällaisia tilanteita tuli toistuvasti. Lapsi olisi myös voinut hakea vaatteet kaapista, mutta ei viitsinyt/saanut aikaiseksi. Itse koin tämän lapselta vallan käyttönä.
Lisäksi saattoi isälleen kertoa jostain haluamisestaan, mutta minulle se tuli vasta isänsä kautta. Minulla oli yhteinen harrastus lapseni kanssa, johon miesystäväni lapsi olisi halunnut myös tulla mukaan. Joitakin kertoja hänet otin mukaan ja ehdotin harrastuksen aloittamista lapsen isälle. Lapsen isälle se olisi tiennyt vaivannäköä, koska lapset eivät olisi sopineet samaan ryhmään jne. Isän olisi siis itse pitänyt sitoutua harrastukseen. Tilanne ratkesi niin, että lapsen isä oli mustasukkainen meidän yhteiselle harrastukselle oman lapseni kanssa. Tilanne tulkittiin olevan heiltä poissa.
Näitä äitipuolen venymistä oletetaan lasten isiltä hyvin paljon. Oikeuksia äitipuolilla ei niinkään ole. Heidän oletetaan hoitavan omat biologiset ja miehen lasten asiat samalla. Jos tulee ristiriitoja, syyllistä etsitään aina äitipuolen roolista.
Vierailija kirjoitti:
Niin paljon ristiriitaa. Ensin kirjoitat, että lapsi on kiltti ja kuuliainen ja sitten onkin ongelmia, joihin SINÄ olet puuttunut. Ei sinun kuulu puuttua eikä huutaa.
Just, olen samaa mieltä.
. Ja jos lapsi on siis ji 1 vuotiaasta asti asunut tässä uusioperheessä, kuinka hän edes osasi toisenlaista perhettä ?
Aloitus on tosi pahasti paskalle haiseva trolli.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella ei siis ole huomenna hammaslääkäriä! Se oli vain esimerkki. Aika oli toissaviikolla, jossa olin mukana <3
Mutta minä siis teidän mielestä "unohdan" lapsen ja laitan biologiset vanhemmat hoitamaan kaiken kasvatuksen tästä eteenpäin?
Juuri viime tiistaina lapsi ei päässyt kouluun, koska ei ollut laittanut kelloa soimaan eikä ehtinyt koulutaksiin. Minä olin ehtinyt lähteä jo töihin kun isältä tuli päivällä viesti asiasta. En siis voinut ilmoittaa opelle/wilmaan koska en tiennyt asiasta. Minun olisi pitänyt lähteä viemään lasta kouluun. Isällä oli vapaapäivä, eikä autoa käytettävissä.
Tämä viesti on kuvaava. Lapsen isä oli kotona lapsen kanssa. Lapsi nukkui pommiin ja myöhästyi koulutaksista. Ap oli jo töissä. Mies ilmoitti ap:lle, joka säntäsi paikalle viemään lapsen kouluun.
Miksi lapsen isä ei herättänyt lasta ja laittanut koulutaksiin ajoissa?
^ Tuohon tarkennus eli kukaan ei "sännännyt paikalle" kesken työpäivää viemään lasta kouluun!
Isällä oli siis vapaapvä enkä tiedä oliko hän esim. nukkumassa vielä kun lapsen kellon olisi pitänyt soida. Vai heräsikö samaan aikaan lapsen kanssa tyyliin 7:55? Jolloin siis lapsi ei enää ehtinyt taksiin eikä puolisolla ollut mahdollisuutta viedä (kun siis oli vain yksi auto käytössä=minulla töissä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin paljon ristiriitaa. Ensin kirjoitat, että lapsi on kiltti ja kuuliainen ja sitten onkin ongelmia, joihin SINÄ olet puuttunut. Ei sinun kuulu puuttua eikä huutaa.
Just, olen samaa mieltä.
. Ja jos lapsi on siis ji 1 vuotiaasta asti asunut tässä uusioperheessä, kuinka hän edes osasi toisenlaista perhettä ?
Harmikseni/-nne myönnän, että en ole trolli. Tällaisten ikävien asioiden kanssa uusioperheissäkin joudutaan valitettavasti painimaan...
Lapsi on asunut uusioperheessä ihan pienestä asti mutta on tietysti säännöllisesti vieraillut toisella biologisella vanhemmallaan.
Lapsi on siis yleisesti kiltti ja kuuliainen. Esim. koulussa on ollut aina "hiljainen ja itsenäinen" -osastoa; ei häirikkö tai muutenkaan rauhaton. Nämä tottelevaisuus asiat ilmenevätkin lähinnä vain kotona. Ja etenkin nyt vielä pahempana kun murrosikä on alkanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just, olen samaa mieltä.
Harmikseni/-nne myönnän, että en ole trolli. Tällaisten ikävien asioiden kanssa uusioperheissäkin joudutaan valitettavasti painimaan...
Lapsi on asunut uusioperheessä ihan pienestä asti mutta on tietysti säännöllisesti vieraillut toisella biologisella vanhemmallaan.
Lapsi on siis yleisesti kiltti ja kuuliainen. Esim.
Mutta kuten kuraattori on neuvonut, jätä isän huoleksi lapsen kouluun ehtimiset, syömiset ja muut.
Kaikki voittavat. Lapsi ei voi enää valittaa, että sinä komennat, mies pääsee huolehtimaan omasta lapsestaan ja sinä voit lopettaa stressaamisen.
On pakko tykätä jos perhettä leikitään.Ketään ei voi sorsia ja jättää huomiotta.Lapset ovat samanarvoisia.Toki tuossa tapauksessa välit voi parantua jos lapsi muuttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
^ Tuohon tarkennus eli kukaan ei "sännännyt paikalle" kesken työpäivää viemään lasta kouluun!
Isällä oli siis vapaapvä enkä tiedä oliko hän esim. nukkumassa vielä kun lapsen kellon olisi pitänyt soida. Vai heräsikö samaan aikaan lapsen kanssa tyyliin 7:55? Jolloin siis lapsi ei enää ehtinyt taksiin eikä puolisolla ollut mahdollisuutta viedä (kun siis oli vain yksi auto käytössä=minulla töissä)
Olet aiemmin kirjoittanut, että olet joutunut komentamaan lasta, kun tämä ei muuten lähtisi ajoissa aamulla koulutaksiin. Jos kerran näin on tapahtunut, miksi mies ei lapsen kanssa aamulla huolehtinut, että lapsi lähtee ajoissa?
Sitä se vanhemmuus on, että vapaapäivänäkin joutuu heräämään aamulla, jotta alakoululainen tulee varmasti lähetettyä kouluun ajallaan. Varsinkin, kun on tiedossa, että lapsi saattaa jäädä vitkastelemaan.
Anna sen isän nyt kantaa vastuunsa.
Taas yksi esimerkki miten vanhemmuus tekee ihmisestä epäitsekkään aikuisen. NOT.
Noin yleensä ottaen olen sitä mieltä että aikuisen elämään kuuluu monesti sellaisiakin asioita jotka ovat itselle vaikeita paloja. Kun on uusperheen lähtenyt perustamaan, yksi osa sitä on sitten ne bonuslapset. Eihän sitä biologista lastansakaan lähde heti pois ajamaan murrosiän kiukuttelujen tullen.
Toki tässä tapauksessa ihan pöyristyttävää lukea että isä on kotona viettämässä vapaapäivää ja lapsi myöhästyy silti koulukyydistä.
Tällaisen miehen kanssa en olisi sitä uusperhettä perustanut mutta valinta on tehty jo.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut äitipuolen asemassa, vaikka asuttiin erillisissä kodeissa. Itse koin hyvin kiusallisena valehtelevatn lapsen. Lapsi saattoi väittää vaatteen hävinneen, jotka oli laitettu esille päälle puettavaksi. Syynä oli, ettei lapsi tykännyt kyseisestä vaatteesta. Lapsi ratkaisi asian piilottamalla vaatteen ja väittämällä niiden hävinneen. Ja minä etsin hulluna, että mihin vaate on voinut kadota. Tällaisia tilanteita tuli toistuvasti. Lapsi olisi myös voinut hakea vaatteet kaapista, mutta ei viitsinyt/saanut aikaiseksi. Itse koin tämän lapselta vallan käyttönä.
Lisäksi saattoi isälleen kertoa jostain haluamisestaan, mutta minulle se tuli vasta isänsä kautta. Minulla oli yhteinen harrastus lapseni kanssa, johon miesystäväni lapsi olisi halunnut myös tulla mukaan. Joitakin kertoja hänet otin mukaan ja ehdotin harrastuksen aloittamista lapsen isälle. Lapsen isälle se olisi tiennyt vaivannäköä, koska lapset eivät olisi sopineet
Kuulostaa ihan sellaisesta, kun meilläkin olisi voinut käydä! Kiitos, että kerroit oman kokemuksesi! Ihan selkeää valehtelua olen itsekin monen monta kertaa kokenut lapsen puolelta. Onko sitten juuri sitä vallankäyttöä kuten kirjoitat; äitipuoli on se p**kapää muutenkin; pitää totella vaikkei haluaisi. Ja ehkä isät ovat sitten tottuneet siihen, että äidit/äitipuolet ovat enemmän näitä talouden kantavia voimia.
Kyllä itsekin muistan lapsuudestani, että minun OIKEASTI IHANA JA RAKAS äitipuoli oli se joka ns. pyöritti huushollia. Rakas ja ihan normaali isä oli enemmänkin taustalla, mitä tuli ihan arkisiin perusasioihin (lasten läksyt, kokeet, vaatteet, harrastukset). Se oli ainakin siihen aikaan ihan NORMAALIA! Ei siitä pahoitettu mieltä tai varsinkaan marssittu kuraattorille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi saattoi isälleen kertoa jostain haluamisestaan, mutta minulle se tuli vasta isänsä kautta. Minulla oli yhteinen harrastus lapseni kanssa, johon miesystäväni lapsi olisi halunnut myös tulla mukaan. Joitakin kertoja hänet otin mukaan ja ehdotin harrastuksen aloittamista lapsen isälle. Lapsen isälle se olisi tiennyt
Vaikuttaa siltä, että et millään halua antaa isälle sitä vastuuta, mikä hänelle kuuluu. Ajattelet selvästi, että sinun naisena kuuluu hoitaa miehen lapsi ja mies saa laiskotella. Miksi asia on niin vaikea sinulle?
Mikä siinä lapsen isässä on vikana, kun et voi luottaa häneen?
Tähän koulutaksista myöhästymiseen haluan nyt vielä puuttua vaikkei olekaan oleellista! Enkö mä vaan ymmärrä teitä?? Nyt ihan naurattaa! :D :D Siis jos puolisolla oli vapaapäivä keskellä viikkoa, ei kai hän laita kelloa herättämään, jos saa nukkua. Minä olin menossa töihin aamulla ja se oli tiedossa. Eikä puoliso voinut tietää, että lapsi ei ole herännyt omaan kelloonsa (joka lapsella on aamuisin soimassa). Ja minä kun lähdin töihin, en voinut tietää, ettei lapsen kello herätä.
Ööö kertokaa nyt miten tämä muka on "vastuutonta vanhemmuutta"??!!