Onko paljasjalkakengät niin hyvät jalassa, että mukavuus kumoaa niiden rumuuden?
Kommentit (82)
Minä taas kuvittelen että ne jotka pitää pj kenkiä rumina ajattelee vain fivefingersien varvaskenkiä tai kuuva kenkiä, mitkä onkin rumat. Monilla merkeillä on myös todella nättejä kenkiä mm. chelsea bootseja, balleriinaa, pukukenkiä ja vaelluskenkiä. Kyllä pj kengän aina erottaa normikengästä pohjan paksuuden perusteella, jos muiden kenkiä jostain syystä hirveesti tuijottelee? Mutta ne jää lähinnä positiivisesti mieleen ja suurin osa niistä on oikeasti nättejä tai vähintäänkin neutraaleja.
Toinen vaihtoehto on ostaa leveälestiset kengät normilestisten sijaan. Siis ihan tavalliset kengät tavallisella pohjalla, mutta lesti on vaan leveämpi. Helpottaa varpaiden ahdinkoa ja tyylistä ei ehkä tarvitse kärsiä niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
hyvät naurut saa tällaisista kysymyksistä. niitä esittävät eivät selviä elämässä ilman muiden mielipiteitä, opastusta ja ohjeita. he ovat sitä sukupolvea joka toivoo valtion ja mainosten ohjaavan elämää montun reunalle saakka. heiltä puuttuu kyky omaan ajatteluun, ja rohkeus kokeilla itse erilaisia asioita, aiheesta riippumatta. hyvää joulun odotusta kaikille itsenäisesti ajatteleville. teille ohjatuille, pimeää ja liukasta talven alkua.
Tiesitkö, että käyttäjäkokemuksia voi kysyä ja niistä voi hyötyä myös sellainen ihminen, joka on mitä vaan sukupolvea, rohkea ja vastuussa omasta elämästään. Ja ajattelee itse, ilman muiden opastusta ja ohjeita. Ne ei sulje pois sitä, että käyttäjäkokemuksia voi ja joskus jopa kannattaa kysellä.
Niissä on varpaille todellakin tilaa.
Osaa niistä on myös hyvännäköisiä.
Riittää, kun tuntuvat hyvältä.
Muiden silmää minun kenkien ei tarvitse miellyttää.
Niin muita vaihtoehtojahan ei ole kuin korkeat kapeakärkiset korkkarit tai paljasjalkakengät...
Turkin presidentti lahjoitti suomalaiselle toimittajalle nätemmät kengät kun näki ne rumilukset. Se kertoo jo paljon
Ei ole. Puristaa varpaista ja talvikengät on ihan hengenvaarallisen liukkaat.
Vierailija kirjoitti:
Mun monista kengistä ihmiset ei edes tajua että ne on paljasjalkakengät. Ihan normaaleille ne näyttää (mun jalat on kapeat joten mitään kaikkein leveimpiä malleja ei tartte käyttää). Toki jos tykkää vain suippokärkisistä paksupohjaisista kengistä niin sitten ne voi olla rumat. Toisaalta minusta monet nykymuodin mukaiset kengät näyttää kauheille klohmoille paksuine jäykkine pohjineen... Käytän kyllä satunnaisesti muitakin kuin paljasjalkakenkiä, ihan niitä korkkareitakin, mutta olen tarkka niitten mallista.
Semmoiset ahtaissa kengissä puristuneet varpaat on kyllä kauhean näköiset. Äitini ja mummoni kärsii nykyään jalkavaivoista ja vaivaisenluista, vaikka äiti ei ole koskaan ollut edes korkokenkä-ihminen, päin vastoin. Sen kohtalon haluan välttää jos mahdollista.
Mistä saa kapeampia malleja? Tuntuu että nuo kaikki on niitä leveitä räpylämalleja mitkä ei mun kapeaan jalkaan sovi millään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljasjalkakengissä harmittaa vain se, ettei vielä ole oikein katu-uskottavia edullisia malleja markkinoilla. Esim. Vivot ja monet Groundies -merkin kengät ovat tyylikkäitä, mutta 100-200€ kengistä kirpaisee kyllä. Erityisesti kun laatu ei ole mikään kovin hyvä. Vuoden vanhoissa salikäytössä olevissa Vivoissani on pieni reikä jo useammassa kohdassa. Ulkokäytössä olevat Groundiesit kestivät suunnilleen yhtä kauan, kunnes päkiästä pohjat alkoivat mennä puhki.
Kurkkaapa kipukaupan valikoima.
Nämä on juuri niitä rumimman näköisiä...
Ap
Työkaverilla on. Näyttävät hyviltä, en huomaa mitään huomautettavaa ulkonäössä. Itse inhoan crocseja ja odotan aina niitä käyttävän kompastuvan tai liukastuvan, niin usein nähnyt niiden käyttäjän ketarat ojossa tai muuten vain horjahtavan.
Paljasjalkakengät ovat liian lerput eivätkä kestä käytössä. Itse olen käyttänyt vuosikausia samoja tanskalaisia Duckfeet kenkiä, joissa on kunnolla tilaa varpaille. Ne ovat oikeaa, paksua nahkaa ja niissä on ns. läskipohja (ikuinen sekin).
Ainoa huono puoli on, että nämä kengät täytyy nykyään tilata netistä. Kenkäkaupoista niitä ei löydä. Helsingistä Pienestä kenkäpuodista olen omani ostanut ja ne olivat kaupan ainoa pari. Minulle numeroa liian suuret (39), mutta käytän villasukan kanssa.
Paljasjalkakengissä parasta on niiden ulkonäkö. Harmi vain, että ne ovat huonolaatuista kuraa.
Itselle tulee kenkäkauppakäynnit ilmaisiksi, koska niissä myydään kenkiä vain kapealla lestillä. Olen käyttänyt vuosikausia kotimaisia talvikenkiä, mutta nyt niissä alkaa ulkoillessa varpaita paleltaa, kun vuori on kulunut pois. Olen etsinyt uusia, mutta valikoimista löytyy vain muovia ja kapeata kärkeä. Kenkäkauppiaat kai haluavat tehdä konkurssin näillä kiinakengillään, kun kauppa ei käy? Toki katteet niissä on muhkeat, kun yhdenkin tällaisen kertakäyttöparin saa myytyä. Epäekologista se kylläkin on!
Kenkäkaupat ovat nykyään vitsaus. Käyn välillä huvikseni ystäväni kanssa naureskelemassa valikoimia. Kauppa voi olla 800 neliöinen, mutta kaikki kenkäparit kuin samasta muotista. Sisäänostajat herätkää kuuntelemaan, mitä ihmiset haluavat!!!
Kyllä se taitaa olla niin, että jos haluat suomalaiseen pieneen, mutta melko korkeaholviseen jalkaan kengät, ne pitää teettää suutarilla.
Nämä italialaiset ja kiinalaiset ovat tehty vasaravarpaille ja lättäjaloille. Ei normaalille, terveelle jalalle.
En pysty käyttämään paljasjalkakenkiä. Lestini on poikkeuksellisen kapea varsinkin suomalaiseksi ja kapeimmatkin paljasjalkakengät muljuvat sivusuuntiin ja hinkkaa jalkaa. Juostessa ei toimi asfaltilla ollenkaan mulle, vaan tulee nivelet lonkkia myöten kipeiksi. En tarvitse korotusta kantapäälle, vaan vähän iskunvaimennusta asfalttijuoksuun. Ja ehdottomasti kunnolla sivuilta tukevat kengät eikä mitään hehtaaripussia. Myyjä selitti, että paljasjalkakengän kuuluukin olla aika väljä, mutta minun makuun on aivan liian väljä.
Täältä löysin kattavan tietopaketin paljasjalkakengistä https://naturalenergy.fi/paljasjalkakengat/ .
Itselläni paljasjalkakengät ovat ympärivuotisessa käytössä!
On. Ei mulle edes käy muut kengät. Ei pysty kävelemään pidemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Toinen vaihtoehto on ostaa leveälestiset kengät normilestisten sijaan. Siis ihan tavalliset kengät tavallisella pohjalla, mutta lesti on vaan leveämpi. Helpottaa varpaiden ahdinkoa ja tyylistä ei ehkä tarvitse kärsiä niin paljon?
Ei riitä leveämpi lesti. Rieker+ tai Pomarin vastaava. Mielelläni kyllä ostaisin välillä muitakin kenkiä, mutta hermopinne kahdesti riitti. Mulla kyllä muitakin jalkavaivoja ja PJ pärjää
Kannattaa tutustua myös meidän Fiiliskaupan paljasjalkakenkiin, esimerkiksi Turku-malliin, jossa on "sukkamainen" rakenne ja joka voisi toimia myös kapeamman lestin kanssa.
Täältä pääsee tutustumaan valikoimaan: https://fiiliskauppa.fi/tuotteet/paljasjalkakengat/
Perustelu liian kapeakärkisille kengille on se, että miehet tykkää kun naisen varpaat on supussa ja naiset sipsuttaa korkkareilla vaivalloisesti. Se on miehistä hauskaa. No, maailma muuttuu ja ihan voi nainenkin ajatella omilla aivoillaan omaa parastaan.