HS: Monet pariskunnat jakavat kulunsa tasa-arvon nimissä puoliksi, mutta onko se reilua?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009987821.html
Mitä mieltä? Entä kun tulee sairautta, työttömyyttä?
"RAIJAS pitää perhe-elämän kannalta haitallisena ajatusmallia, jossa rahojen ajatellaan kuuluvan vain ne tienanneelle ihmiselle ainakin jos parilla on yhteisiä lapsia."
Kommentit (1426)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä perheessä jokaisella omat tilit lapsia myöten. Raha asioista päätetään kuitenkin yhdessä eli rahat ovat yhteisiä. Kuukauden aikana tasaamme tileillä olevaa rahaa sitä mukaan kun joltain rahat loppuu. Näin ollaan elelty 20 vuotta. Tähän ajanjaksoon on mahtunut niin opiskelua, työttömyyttä kuin kuukausipalkkaakin. Aina olemme olleet köyhiä joten tätä rahanjakoa ei ole tarvinnut kovasti miettiä.
Entä muiden asioiden jako? Jos yksi on ostanut krääsää ja muut eivät mitään, niin täytyykö muiden kompensoida krääsänostajalle? Entä jos joku tekee töitä 100h/vko ja toinen vain 40, kompensoidaanko työmäärä tuolle enemmän tekevälle etsimällä itselle lisätyötä?
Samaa ihmettelin tuossa,sillä yksikin törsäri voi pistää kyllä asiat aika huonolle malille ja selitää hyvin sen jatkuvan köyhyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme perheitä teillä kyllä.
Kaikki rahat yhteisillä tileillä.
Ostellaan mitä tarvitaan ja halutaan.
Helppoa, ei ole kertaakaan aiheesta riidelty tai oikeastaan edes juteltu.
Ja ennenkuin joku syyttää naista siipeilystä: oma netto 4500€/kk, miehellä 3400€/kk.
Hauska miten palstamammat aina tienaa miestään enemmän. Tilastokeskus sitten kertoo omaa karua totuuttaan.
Tämän palstan perusteella todellakin jokainen itseään kunnioittava, itsenäinen nainen ja äiti tienaa min. 4000€/kk.
15k€? Taitaa olla pilkkuvirhe..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna harkitsisin vakavasti eroa. Mitä ihmettä saat tuollaisesta suhteesta? Tuoko suhde jotain lisäarvoa elämääsi verrattuna sinkkuna olemiseen? Olen itse eronnut tuon tyyppisestä riistäjämiehestä, joten sanon tämän kaikella lähimmäisenrakkaudella.
Jep, ja kaikille hyville miehille sama neuvo jo ennakkoon: mitä nainen tuo teidän elämäänne lisää, muuta kuin vaatimuksia ja rahanmenoa. Halautteko maksaa vapaamatkustajan elintason?
Sama naisille: useiden tutkimusten mukaan sinkkunainen on onnellisin, seuraavaksi onnellisin on parisuhteessa oleva mies. Onnettomin on sinkkumies.
Naisilla parisuhteessa huononeen talous( mm lasten tekeminen aiheuuttaa- esim hoitovapaat, äidillä päävastuu lapsista), terveys huononee, elämänlaatu laskee- miehillä
Onko tässä väitetty muuta? Onhan se miehellekin henkilökohtainen valinta. Kuten parisuhdekin. Kaikki eivät arvota raahaa ohi perheen.
Tuo tieto perustuu tilastoihin.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos Petra on valinnut itselleen helpon paskatyön ja saa liksaa verojen jälkeen 1500e ja Matti tekee pitkää päivää rakennusalalla ja tienaa 3000e verojen jälkeen niin Petran mielestä Matin pitäisi maksaa isompi siivu elämisestä?
Totta hemmetissä Petra hommaa itselleen kunnon työn tai käyttää niitä rahoja mitä työllään ansaitsee, eikä oleta Matin elättävän.
Eikä Matti, pitkästä päivästä huolimatta, oleta , että Petra tekee enemmän kotitöitä, kun helppo työ. Matti tekee joka tapauksessa oman osansa kotitöistä, koska totta hemmetissä Matti tajuaa , ettei saa olla varastaa Petran aikaa.
Naiset ne niitä kotitöiden tekoa vaatii niillä siisteys ja puhtaus vaatimuksilla ja kaikki sen tietävät että miehille riittä
Näin teki ap toisessa ketjussa. Loppus avioliittokin samoin tein. Toki, jos mies mieluummin eroaa, kuin tekee osansa, on syytäkin erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut naiset ylpeilevät, kuinka säästivät, että voivat maksaa oman 50% silloinkin, kun hoitavat yhteistä lasta kotona. &nbs
Tunnetko tällaisen tapauksen? Itse en ole kuullutkaan.
Minusta on. Vaikka tienaan vähemmän ja mies syö enemmän. Minä maksan myös lasten vaatteet ja harrastukset pääosin. Kaikki maksetaan tasan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä perheessä jokaisella omat tilit lapsia myöten. Raha asioista päätetään kuitenkin yhdessä eli rahat ovat yhteisiä. Kuukauden aikana tasaamme tileillä olevaa rahaa sitä mukaan kun joltain rahat loppuu. Näin ollaan elelty 20 vuotta. Tähän ajanjaksoon on mahtunut niin opiskelua, työttömyyttä kuin kuukausipalkkaakin. Aina olemme olleet köyhiä joten tätä rahanjakoa ei ole tarvinnut kovasti miettiä.
Entä muiden asioiden jako? Jos yksi on ostanut krääsää ja muut eivät mitään, niin täytyykö muiden kompensoida krääsänostajalle? Entä jos joku tekee töitä 100h/vko ja toinen vain 40, kompensoidaanko työmäärä tuolle enemmän tekevälle etsimällä itselle lisätyötä?
Samaa ihmettelin tuossa,sillä yksikin törsäri voi pistää kyllä asiat aika huonolle malille ja selitää hyvin se
Ja meinaatte, että eivät osaa sitä mitenkään käsitellä, jos joku ostelee mitä sattuu? Ihmeellisiä tulkintoja teette, vaikka toinen kertoo, että homma toimii.
Akka vaa ostelee ja minä olen menossa konkkaan nyyh. Eikö akoilla ole mitään rotia? Oma akka vehtaa veispuukissa ja meikkaa tiktokissa... mitä v...ua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna harkitsisin vakavasti eroa. Mitä ihmettä saat tuollaisesta suhteesta? Tuoko suhde jotain lisäarvoa elämääsi verrattuna sinkkuna olemiseen? Olen itse eronnut tuon tyyppisestä riistäjämiehestä, joten sanon tämän kaikella lähimmäisenrakkaudella.
Jep, ja kaikille hyville miehille sama neuvo jo ennakkoon: mitä nainen tuo teidän elämäänne lisää, muuta kuin vaatimuksia ja rahanmenoa. Halautteko maksaa vapaamatkustajan elintason?
Sama naisille: useiden tutkimusten mukaan sinkkunainen on onnellisin, seuraavaksi onnellisin on parisuhteessa oleva mies. Onnettomin on sinkkumies.
Naisilla parisuhteessa huononeen talous( mm lasten tekeminen aiheuuttaa- esim hoitovapaat, äidillä päävastuu lapsista), terveys huononee, elämänlaatu laskee- miehillä tilanne on päinvastoin.
Eli naisen ongelmat parisuhteessa johtuu naisen omasta halusta ja vaatimuksista perheestä ja lapsista. Kun ainakin lähes kaikissa perheissä se vaatimus lapsista tulee naiselta eikä mieheltä. Kaikki asiat tuossa luettelit asioita johtuu pääasiassa lapsista.
Ajatteleeko naiset että kun nainen yksin haluaa lapsen, miehen pitää naisen päätöksen jälkeen ottaa päävastuu naisen ja lapsen hyvinvoinnista niin paljon että uhraa koko omaisuutensa hyvinvointinsa lisäksi heidän hyväksi hyväksi?
Kaikki tämä sen takia kun tilastojen mukaan on hyvin todennäköistä että siinä vaiheessa kun lapset kasvaa vanhemmaksi nainen jättää miehen jokatapauksessa ja vie loput miehen omaisuudesta mitä ei ole suhteen aikana saatu kulutettua tai mitä pääasiassa mies on suhteen aikana kerännyt kun nainen on halunnut olla mahdollisimman pitkään pikkulapsi aikana kotona lapsen kanssa nain pakot... anteeksi mahdollistanut miehen etäntistä kovemman työnteon että perhe selviää laskuista ja että perheellä pysyisi koti minkä äiti sisustaa pelkästään itseään miellyttämään että olisi mukavampi mahdollistaa miehen työnteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla parisuhteessa huononeen talous( mm lasten tekeminen aiheuuttaa- esim hoitovapaat, äidillä päävastuu lapsista), terveys huononee, elämänlaatu laskee- miehillä
Ei se lapsi naisen halun avulla maailmaan tupsahda. Kyllä siinä tarvitaan myös miehen aktiivista toimijuutta.
Erossa yhteinen omaisuus jaetaan puoliksi, ei anneta miehen omaisuutta naiselle.
Tasinko on nimenomaan varakkaamman, siihen asti henkilökohtaisesti omistaman, omaisuuden siirtämistä vähemmän varakkaalle.
Mielestäni avioliitossa rahat on yhteiset. Tienaan 10x enemmän kuin vaimoni, eikä koskaan ole tullut mieleen etten maksaisi lähes kaikkea, tai että rahat olisivat vain "minun"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelin tuossa,sillä yksikin törsäri voi pistää kyllä asiat aika huonolle malille ja selitää hyvin se
Parisuhteeseen on yleensä tarkoitus sitoutua sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa arki sujuu. Pelkkä panetus ei ole riittävä kriteeri. Tai no, jos menee, joutuu kärsimään sen seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihanaa olla se joka tienaa vähemmän. Riittää että maksaa puolet. Toki mulla itsellänikin on hyvät tulot.
Miksi? Eikö mieskin maksa puolet?
Mutta on ihanaa olla se heikompi astia.
Kyllä. Mä myönnän että mä kunnioitan miestä enemmän kun se tienaa mua enemmän. Näin anonyymisti voin sen myöntää, muuten en kehtaisi.
Olen iloinen, että mieheni tienaa! Ei kauheasti, mutta sen verran, että leivässä pysytään.
Alunperin minä opiskelin korkeakoulussa ja ajatus oli, että tuloni tulevat olemaan isommat, kuin mieheni. No, elämä näytti voimansa, eikä suunnitelmat toteutuneet.
Nyt kaksi aikuista lasta, säästöjä ei
" sen verran että leivässä pysytään " Ei hätää, et ole lompakkoloinen. Lompakkoloinen valitsisi rikkaan miehen
Vierailija kirjoitti:
Minusta on. Vaikka tienaan vähemmän ja mies syö enemmän. Minä maksan myös lasten vaatteet ja harrastukset pääosin. Kaikki maksetaan tasan puoliksi.
Maksatko siis enemmän? Jos kerran sinä maksat lasten jutut. Ovatko toisen miehen lapsia? Jos eivät, niin miksi maksat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen ihmettelen, miksi??? miehet suostuu esim. lapsiin, jos ette niitä halua?? Joku vastuu teoistanne pitää itse ottaa, aikuiset miehet.
Ei, naisten pahoinvointi (tai huonompi vointi, terveys ym.) ei johdu lapsista, vaan puolisosta. Näin siis tutkimuksen mukaan.
Syy siihen, miksi nainen ottaa eron, on juuri tuossa. Silloin, kun pariauhde ei tuo hyvää, vaan huonoa, on parempi erota.
Kukaan nainen ei voi viedä yhdenkään miehen rahoja. Tasinkoa voidaan maksaa eron tullessa. Eron jälkeen nainen huolehtii joko yksin, tai yhdessä exän kanssa, lapsista.
Miten toimitaan sitten isyyshuijaustilanteessa? Jos mies on maksanut "lapsensa" kuluja, saako hän oikeusteitse vaatia takaisin kaikki ne toisen miehen lapseen käytetyt rahat?
Niinja kunero tulee on ukkoraasu putsattu tyhjäksi,ja muija muutaa uteen käteisellä ostetuu asuntoo .Ukko dokaa itsensä hengiltä katkrana ,hyväksikäytön havaittuaan.