Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Omistusasuja voittaa aina" perustuu lähes täysin siihen että korkoprosentti olisi nolla. Käytännössä ei toimi muuten.

Vierailija
11.11.2023 |

Oletetaan että vuokra-asuja (tai aso-asuja) maksaisi vuokraa 800€/kk.  Tästä tulisi 20v aikana 196000€.

Oletetaan että omistusasuja ostaisi samanlaisen asunnon ottamalla lainaa 150000€ (20v) ja maksaisi vastiketta 300€/kk. Tästä tulisi yhteensä 300000€, joista vastikkeen ja koron (4,5%) osuus 152000€.

Vertailun helpottamiseksi oletetaan että sekä vuokra, vastike ja korko pysyvät samana koko 20v ajan.

Näillä luvuilla vuokralaisen keskim. tappio olisi vaivaiset 150€/kk, ilman mitään omistusasumisen riskiä. Tinkimällä muusta kulutuksesta tuon verran on samoissa lukemissa omistusasujan kanssa.  Ei kuulosta lainkaan kestämättömältä tappiolta?

Kommentit (953)

Vierailija
421/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa ei makseta vastiketta.

Ei niin mutta rempat ja muut maksetaan itse !

Olemme asuneet 3 uudessa okt:ssa nyt yhteensä 26 vuotta. "Remppoihin " on mennyt seuraavasti (tämän päivän hinnoilla):

- 5lt valkoista maalia terassin kaiteiden maalaukseen ja 9 lt petsiä samaan

- puuterassien öljyt

- 1 lastenhuoneen uudelleenmaalaus

- 1 tehosteseinän uudelleenmaalaus

Yhteensä 600e

Kauheeta. 26 vuotta ja noin kauheat kulut. Jos asuisit vuokralla niin olisit säästänyt tuonkin kela-apinan laskuopilla :DD

Vierailija
422/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta rahaa kuluu talon ylläpitoon kuten remontteihin, vesi- ja jätemaksuihin, lämmitykseen ym

Nuo maksetaan niillä säästyneillä rahoilla kun vastikkeita ei ole tarvinnut maksaa 

Niin, eli omakotitalossa on ihan niitä samoja kuluja mistä rivi- tai kerrostalossa maksetaan vastikkeena

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta rahaa kuluu talon ylläpitoon kuten remontteihin, vesi- ja jätemaksuihin, lämmitykseen ym

Ja vakuutuksiin. Minun vanhemmillani ainakin oli valtavan suuret palovakuutukset, muistan. Kieltämättä niitä maksettiin viimeksi 2000-luvun alussa, ehkä ne ovat vähäisempia nyt? 

Vierailija
424/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua, mutta se jos on ostanut talon vaikka 15 vuotta sitten, niin johan inflaatio on syönyt lainasta ison osan tohon mennessä. Tulotkin ehkä nousseet, mulla ainakin. Lainan lyhennyksen määrää olen voinut vuosien saatossa lisätä, meillä 800e/kk -> 1200e/kk. Tuossa ajassa vastaavat vuokratkin nousseet. Lainat tulee kuitattua paljon noepammin kuin alkuperäinen suunnitelma oli. Remppoja tulee joo, mutta kun asuu velattomasti, niihiin pystyy hyvin säästämään etukäteenkin.

Inflaatio ei ole syönyt lainoja 70-luvun jälkeen. Se kun vaatisi, että palkka nousisi niin paljon, että se kuittaisi inflaation vaikutuksen. 

Kuittaa lainaa vaain lyhennyksen määrä kutistuu tuloihin verrattuna. On varaa lyhentää paljon enemmän

Vierailija
425/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuminen on yliarvostettua

Vierailija
426/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasujalla on omaisuutta, vuokralaisella ei. Hyvin yksinkertaista.

Mitä sillä omaisuudella tekee missään muualla, paitsi kasvukeskuksessa? Tää maa on väärällään arvonsa menettäneitä asuntoja. 

Mitäpä millään omaisuudella tekee missän tilanteessa

-kommunisti 

Vierailija
427/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo maksetaan niillä säästyneillä rahoilla kun vastikkeita ei ole tarvinnut maksaa 

Niin, eli omakotitalossa on ihan niitä samoja kuluja mistä rivi- tai kerrostalossa maksetaan vastikkeena

Omakotitalossa säästää paljon, sillä että hommat voi halutessaan tehdä itse. AIka harva itseasiassa maksaa ulkopuoliselle lumenluonnistä, nurmikonleikkuusta, sännien puhdistuksesta, jne vaan tekee ne itse. Lämmityksestä voi päättää itse ja myös remonttien ajankohdan. Ja tietysti tekemällä remontit itse.

Vierailija
428/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu vähänkin kauempana maantiestä, omakotiasujat maksavat tiemaksuja. Kuuluuko tienauraus talvella niihin vai onko se vielä erikseen? 

Vierailija
429/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuminen on yliarvostettua

Terveisin asuntosijoittaja.

Muuta sinäkin vuokralle, vuokraaminen kannattaa (poistuu pankkiin nostamaan pääomasijoituksiensa tuottoa)

Vierailija
430/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa säästää paljon, sillä että hommat voi halutessaan tehdä itse. AIka harva itseasiassa maksaa ulkopuoliselle lumenluonnistä, nurmikonleikkuusta, sännien puhdistuksesta, jne vaan tekee ne itse. Lämmityksestä voi päättää itse ja myös remonttien ajankohdan. Ja tietysti tekemällä remontit itse.

Mutta kotihoitaja ei kanna lämmityspuita sisälle eläkeläiselle. Eli jos ei pysty itse kantamaan eikä ole auttavia omaisia niin joutuu lämmittämään kalliilla sähköllä.

Vierailija
431/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin asuntolainaa ikävuodet 25-50v. Asunto on matkanvarrella vaihtunut rivari kaksio -> 100m2 ok-talo -> 250m2 ok-talo -> 2000-luvun kerrostalokaksio keskustassa. Nyt olen loppuiän velaton. Elinikää jäljellä pahimmillaan 40 vuotta. AIka halpaa asumista loppuikä, vastike ja jotain remppoja

Vierailija
432/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin siivouksen joutuu ostamaan eläkkeellä itse.

Vierailija
433/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuu vähänkin kauempana maantiestä, omakotiasujat maksavat tiemaksuja. Kuuluuko tienauraus talvella niihin vai onko se vielä erikseen? 

No nythän keksit sitten sen parhaan perustelun sille miksi vuokralla kannattaa asua. Entäs jos ei asukaan omassa talossa missään syrjässä? Entäs jos siellä on yksitystien maksajia muitakin ja kustannus on 50 vuodessa? Entäs jos auraa itse? Entäs jos asuu yleisen tien vieressä?

Vierailija
434/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, se vähän niin kuin kuuluu omakotiasumiseen, se itse tekeminen. 

Kaikki se kuitenkin maksaa, vaikka ei ulkopuolisella teettäisikään. Ja lompsassa pitää olla aina vähän ylimääräistä katastrofeja varten, jos jokin kallis pärähtää yhtäkkiä rikki. Eikä kannata putkia talvella itse sulatella, siitä saattaa tulla tosi kallis lasku, jos huonosti käy. 

Vierailija
435/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuminen kannattaa jos joku muu maksaa vuokrasi (eli olet asumistuen saaja), haluat tai joudut vaihtamaan asuinpaikkaasi useasti tai asut alueella jossa asuntojen arvo laskee koko aika keskimääräistä enemmän. Muuten yleensä ei.

Vierailija
436/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin mutta rempat ja muut maksetaan itse !

Olemme asuneet 3 uudessa okt:ssa nyt yhteensä 26 vuotta. "Remppoihin " on mennyt seuraavasti (tämän päivän hinnoilla):

- 5lt valkoista maalia terassin kaiteiden maalaukseen ja 9 lt petsiä samaan

- puuterassien öljyt

- 1 lastenhuoneen uudelleenmaalaus

- 1 tehosteseinän uudelleenmaalaus

Yhteensä 600e

Kauheeta. 26 vuotta ja noin kauheat kulut. Jos asuisit vuokralla niin olisit säästänyt tuonkin kela-apinan laskuopilla :DD

Moni omistusasunnossa asuva käy töissä ja moni vuokralla asuva on työtön.

Vierailija
437/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa säästää paljon, sillä että hommat voi halutessaan tehdä itse. AIka harva itseasiassa maksaa ulkopuoliselle lumenluonnistä, nurmikonleikkuusta, sännien puhdistuksesta, jne vaan tekee ne itse. Lämmityksestä voi päättää itse ja myös remonttien ajankohdan.

Omakotitalosta kannattaa luopua ajoissa. Suurinosa omakotitaloista ei ole missään syrjäkylillä, sen hinnalla saa kerrotaloasunnon palvelujen äärestä helpostikin

Vierailija
438/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuminen kannattaa jos joku muu maksaa vuokrasi (eli olet asumistuen saaja), haluat tai joudut vaihtamaan asuinpaikkaasi useasti tai asut alueella jossa asuntojen arvo laskee koko aika keskimääräistä enemmän. Muuten yleensä ei.

Ja vuokralla pystyy asumaan ihan uudessa kerrostalossa.

Vierailija
439/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mää uskaltais ostaa osaketta jostain pehmeepäisten vanhusten rivitalosta. ihan muitten uhrina

Vierailija
440/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kodin siivouksen joutuu ostamaan eläkkeellä itse.

Miten tämä liittyy asumismuotoon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän