Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Omistusasuja voittaa aina" perustuu lähes täysin siihen että korkoprosentti olisi nolla. Käytännössä ei toimi muuten.

Vierailija
11.11.2023 |

Oletetaan että vuokra-asuja (tai aso-asuja) maksaisi vuokraa 800€/kk.  Tästä tulisi 20v aikana 196000€.

Oletetaan että omistusasuja ostaisi samanlaisen asunnon ottamalla lainaa 150000€ (20v) ja maksaisi vastiketta 300€/kk. Tästä tulisi yhteensä 300000€, joista vastikkeen ja koron (4,5%) osuus 152000€.

Vertailun helpottamiseksi oletetaan että sekä vuokra, vastike ja korko pysyvät samana koko 20v ajan.

Näillä luvuilla vuokralaisen keskim. tappio olisi vaivaiset 150€/kk, ilman mitään omistusasumisen riskiä. Tinkimällä muusta kulutuksesta tuon verran on samoissa lukemissa omistusasujan kanssa.  Ei kuulosta lainkaan kestämättömältä tappiolta?

Kommentit (953)

Vierailija
401/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa ei makseta vastiketta.

Ei niin mutta rempat ja muut maksetaan itse !

Niin? Nuo maksetaan niistä vuosien säästyneistä vastikkeettomasta asumisesta 

Vierailija
402/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta rahaa kuluu talon ylläpitoon kuten remontteihin, vesi- ja jätemaksuihin, lämmitykseen ym

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi 20 vuodessa se omistusasujan asunto tarvitsee jo jos jonkinlaista remppaa. Vuokralaisena on helpompi vaihtaa maisemaa.

Omistus-asuja kerrostalossa ei omista kämppää jossa asuu, omistaa vain osakepaperin. Se kämppäkin voidaan ottaa pois !

Ei voida ilman syytä ja yhtiökokouksen kutsumista koolle. Painava syy pitää olla 

Vuokralainen voidaan häätää sen sijaan asunnostaan aika vikkelästikin 

Vierailija
404/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta rahaa kuluu talon ylläpitoon kuten remontteihin, vesi- ja jätemaksuihin, lämmitykseen ym

Eikö kerrostalossa muka ole noita kuluja? Itse viet omat roskasi kaatopaikalle ja takapihan kaivosta kannat keittiöön vettä?

Vierailija
405/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on taas varmaan joku vuokralla asuva pahoittanut mielensä? Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää ja hyväksyä, että vuokralaisen käteen ei koskaan jää mitään 

ZERO. NOLL. NOLLA 

Ei voi mitään. Siinä on vuokralaisen loppusaldo. Maksun saaja hymyilee sen sijaan koko matkan pankkiin 

Tässä on se suurin pointti ja erotus ja tämän ovat yleensä suomalaiset varsin hyvin ymmärtäneet, koska omistusasuminen on täällä paljon yleisempää kuin monissa muissa maissa 

Vierailija
406/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pääkaupunkiseudulla sadat taloyhtiöt ovat ajautumassa luottokelvottomiksi eli pankit ei anna tuleviin remontteihin enää lainaa."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sadat-taloyhtiot-eivat-saa-pankeilt…

Vierailija
407/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kerrostalossa muka ole noita kuluja? Itse viet omat roskasi kaatopaikalle ja takapihan kaivosta kannat keittiöön vettä?

Vuokra ,vesi ja sähkö on kerros ja rivitalossa ainakin tässä rivitalossa. Ei ole muita kuluja erikseen . Jos tulee remontoitavaa niin ne on vuokranantajan vastuulla eikämaksa mulle mitään kuten  vähän aikaa sitten kiuas meni rikki niin tuli uusi tilalle.

Vierailija
408/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on erilaisia tilanteita, asuntoja ja sijainteja. Kukin tekee omat ratkaisunsa sen perusteella, mikä tuntuu itselle sopivalta. Kyllä mä myyn asuntoni, jos asumisen kuukausikustannukset nousevat oleellisesti korkeammiksi kuin mitä maksaisin vuokraa vastaavasta asunnosta. Omistusasuminen ei ole mulle itseisarvo, mutta tulee tällä hetkellä edullisemmaksi ja sopii elämäntilanteeseeni.

Vierailija
409/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua, mutta se jos on ostanut talon vaikka 15 vuotta sitten, niin johan inflaatio on syönyt lainasta ison osan tohon mennessä. Tulotkin ehkä nousseet, mulla ainakin. Lainan lyhennyksen määrää olen voinut vuosien saatossa lisätä, meillä 800e/kk -> 1200e/kk. Tuossa ajassa vastaavat vuokratkin nousseet. Lainat tulee kuitattua paljon noepammin kuin alkuperäinen suunnitelma oli. Remppoja tulee joo, mutta kun asuu velattomasti, niihiin pystyy hyvin säästämään etukäteenkin.

Inflaatio ei ole syönyt lainoja 70-luvun jälkeen. Se kun vaatisi, että palkka nousisi niin paljon, että se kuittaisi inflaation vaikutuksen. 

Inflaatio on kyllä nytkin toiminut 

Lakot päällä ja vaatimus taisi olla tällä kertaa 10%

Ei ole. Opettele laskemaan

Vierailija
410/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin mutta rempat ja muut maksetaan itse !

Olemme asuneet 3 uudessa okt:ssa nyt yhteensä 26 vuotta. "Remppoihin " on mennyt seuraavasti (tämän päivän hinnoilla):

- 5lt valkoista maalia terassin kaiteiden maalaukseen ja 9 lt petsiä samaan

- puuterassien öljyt

- 1 lastenhuoneen uudelleenmaalaus

- 1 tehosteseinän uudelleenmaalaus

Yhteensä 600e

Vierailija
411/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jos voittaminen lasketaan vain rahassa.

Ompi sitä muutakin, vaikkapa vapaus.

Vierailija
412/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskalla ostaa 1970-luvun asuntoja, jos ei ole putki tehty.

Voi olla, että taloyhtiö ei saa remonttilainaa. 

Vierailija
413/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kun ne on siinä vastikkeessa

Vierailija
414/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin asunnon siksi että se oli täydellinen setti parhaalla alueella. Oma piha, turvallista, täydellinen pyörämatka töihin maisemineen, silti joukkoliikenne keskustaan 20min välein, matka7km. Tällaista vuokra-asuntoa ei täältä ole ollut tarjolla, katselin markkinoita4vuotta. Ympäristö ja viihtyvyys on mulle itseisarvo.  Elämme vain kerran. Lapset saa kasvaa rauhassa täällä.

Vierailija
415/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasujalla on omaisuutta, vuokralaisella ei. Hyvin yksinkertaista.

Mitä sillä omaisuudella tekee missään muualla, paitsi kasvukeskuksessa? Tää maa on väärällään arvonsa menettäneitä asuntoja. 

Vierailija
416/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen roskien kuskaamiseen kaatopaikallekin kuluu rahaa, vai otatko roskasäkin ja kävelet sinne kaatopaikalle?

Vierailija
417/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taloyhtiö menee purettavaksi niin asuntovelka jää. 

Vierailija
418/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasujalla on omaisuutta, vuokralaisella ei. Hyvin yksinkertaista.

Mitä sillä omaisuudella tekee missään muualla, paitsi kasvukeskuksessa? Tää maa on väärällään arvonsa menettäneitä asuntoja. 

Omaisuutta voi olla vaikka kuinka paljon, vaikkei omistaisi asuntoa.

Vierailija
419/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo maksetaan niillä säästyneillä rahoilla kun vastikkeita ei ole tarvinnut maksaa 

Vierailija
420/953 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra ,vesi ja sähkö on kerros ja rivitalossa ainakin tässä rivitalossa. Ei ole muita kuluja erikseen . Jos tulee remontoitavaa niin ne on vuokranantajan vastuulla eikämaksa mulle mitään kuten  vähän aikaa sitten kiuas meni rikki niin tuli uusi tilalle.

Eikö sieltä viedä roskia ollenkaan pois? Uskot ihan oikeasti ettet maksa mitään muita kuluja vuokran joukossa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä