Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (20480)
Tällaisessa demokraattisessa maassa mitään kruunupäitä olla - ja Briteissäkin näyttää se kruunu kovasti keikkuvan.
Tänään olikin jo perjantai, mikä oli hyvin hämmentävää, olen hukannut torstain. Tai keskiviikon? Eilen kyllä tein ruokaa, että eilinen oli olemassa. Kaivoin pakastimesta jauhelihapihvejä ja hampurilaissämpylöitä. Paistoin pihvit ja lämmitin sämpylät uunissa sen jälkeen, kun olin pakasteranskalaiset paistanut. Jääkaapissa on aina muovijuustoviipaleita. Jokainen sai tehdä oman hampurilaisensa, minä sen sijaan suuntasin yhdistystoiminnan pariin illaksi.
Lounaana olen syönyt pakastimesta kaivettua kala-ateriaa: siinä on paistettua kalaa ja perunoita uunijuureksilla, ja kerrankin on sellainen valmisateria, ettei siinä ole sipulia! Annos vaan oli niin suuri, että pistin sen puoliksi (ekaa lounasta täydensin pakastepavuilla ja lohkoperunan jämillä, tokaa ranskalaisilla perunoilla).
Nyt uunissa on kananuijia nuorisolle ja hellalla kiehumassa riisi-kaura-seosta. Sitä kauraa oli pari desiä jäljellä, ei siis yksinään riittäisi, ja riisiäkin oli vähän nirkoisesti, niin yhdistin sitten ne. Jos jääkaapissa on avattu makkarapaketti, niin paistan siitä itselleni sitten sitä.
Aamupalat ovat olleet tämän viikon leipää/sämpylää/voisarvi+piparjuurituorejuustoa+kinkkua+salaattia ja teetä, maksimissaan 0,30€.
Lounas on ollut se 0,15€/annos puolikkaana. Joka päivä olen syönyt sellaisen ämpärisitruksen, ensin oli niitä verigreippejä, ne loppuivat niin nyt on appelsiineja. Taitaa olla yksi vielä jäljellä, aika pitkään ovat riittäneet. Tungin sen ämpärin kyllä tosi täyteen... ne on jotain 0,30€/kpl tai sen alle.
Tekisi mieli herkutella jollain tänään, mutta en ole vielä keksinyt, olisiko suolaista vai makeaa.
Kiusa se on pienikin kiusa
Ske, liian iso valmisateria? Mitä ihmettä, eiks ne yleensä ole aika pieniä kittanoita? Luin vastikään Hesarista, että Ruotsissa on - jopa saman valmistajan - annosateriat 35% isompia kuin Suomessa. Täällä ne on 300 grammaa ja länsipuolella 400 grammaa. Mut ei missään nimessä isoja mun mielestäni.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Ske, liian iso valmisateria? Mitä ihmettä, eiks ne yleensä ole aika pieniä kittanoita? Luin vastikään Hesarista, että Ruotsissa on - jopa saman valmistajan - annosateriat 35% isompia kuin Suomessa. Täällä ne on 300 grammaa ja länsipuolella 400 grammaa. Mut ei missään nimessä isoja mun mielestäni.
Toi on sellainen kaupan itse pakkaama, 400g. Olen syönyt joskus aikaisemminkin, ja se on pikkuisen liikaa kerralla, mutta puolikkaana pikkuisen liian vähän, niin pitää vähän temppuilla.
Kiusa se on pienikin kiusa
Maanantaina ja perjantaina poikkesin kaupoissa kun oli asioinnin varrella. Ostettu salaattia, maitoa, banaania, viiliä, kaurahiutaleita, punakaalin, porkkanoita, porkkanakakon, ruisrieskistä ja sitruuna-seljafantaa yhteensä 14,60e. Suurin osa 60% alesta, limsatölkit henkilökohtainen tarjous.
Ruisrieskis on hirveän makuista tuoreena, mutta kuivatettuna superhyvää!
- tarinankertoja-
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä kiva tietää, kuinka paljon kaupat kirjaa hävikkiä. Ihan kauppakohtaisesti.
Yle ja Luonnonvarakeskus kertoi sivuillaan vuonna 2021, että kauppojen hävikki oli noin 57,5 miljoonaa kiloa joka on noin 1,3% myyntiin tulleesta ruoasta.
Tuoreampia lukuja en löytänyt enkä euromääriä sen enempää kuin kauppakohtaisiakaan lukuja.
On kyllä hurja kilomäärä. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon tuosta määrästä menee ruokajakeluun tai vaikka eläinten rehuksi. Vai heitetäänkö koko määrä jätteisiin.
Oli eilen ruuan seassa ruokaohraa eikä kauraa. Lopputulos sama, sitä syötiin hyvällä ruokahalulla.
Kiusa se on pienikin kiusa
Happamia, sanoi Pimu viinirypäleistä! Ostin Lidlin äppitarjouksesta puolen kilon rasian vihreitä viinirypäleitä. Osa niistä on niin happamia, että vetää suun irveeseen. Miten voikin olla, tuotantomaata en muista enkä lajiketta tiedä 😬
Kampin Pimu
Käytin viime vuonna ruokaan tasan 953,35 €. Summaan sisältyy ravintolat (Mäkkäri & Burger King, joista ostan aina kaikkein halvimman hampparin ja annan siitä palautetta niin että saan kahvin ilmaiseksi). Syön enimmäkseen yksinkertaista kasvisruokaa ja hyödynnän etnisen kaupan alelaaria, jossa myydään jo vanhentuneita tuotteita huippuhalvalla. Viimeksi siellä myytiin mm. tofua hintaan 1 €/kg, ja ostin sitä useammankin kilon jääkaappiin.
Mä en edelleenkään ole löytänyt mitään oikeasti halpaa etnisistä kauposta, niiden linssitkin on paljon kalliimpia kuin prismoissa. Ja pavut. Happamia sanoi kettu.
Sen sijaan tänään syötiin ihan perinteinen sunnuntaiateria. Perunamuussia, jauhelihakastiketta, paistettuja sieniä ja itsetehtyjä maustekurkkuja. Jälkiruuaksi kokkasin hedelmäsalaatin (punalaputettu hedelmäcoctailpurkki, jääkaapista viimeiset säilykekirsikat ja hillottua vesimeloninkuorta, omenaa ja mehusta keitettyä siirappilientä, marjoja pakastimesta). Nyt on aika lailla maha täysi.
Ruoka (1,50€ jauheliha+0,20€ voi +0,10€ vehnäjauhot +0,20€ mausteet +0,10€ soijarouhe, perunoille joku laskennallinen hinta 0,20€, maitoa 0,10€, voi 0,20€, sienien paistossa voi 0,20€) eli lämmin ruoka noin 3€.
Hedelmäsalaatti noin 1,50€.
Yhteensä 4,50€, syöjiä viisi eli alle euron per annos.
Yritän edelleen käyttää noita vanhempia varastoja (siksi soijarouhetta kastikkeseen ja toi hedelmäsalaatti).
Aamupalat oli ilmeisesti paahtoleipää ja jotain päällistä, ei ainakaan kukaan keitellyt mitään. Illalla, jos ei voileivät riitä, voi syödä munkkeja (ne on niitä jämäruokia). Joku varmaan syö sipsipussista tai tekee popkornia, mutta ne ei hetkauta päivän budjettia.
Nyt on kuitenkin pakastimesta syöty melkein kaikki vihannekset, siellä on herneitä ja minimaisseja. Kauppalistalle menee parsakaali, vihreät pavut ja pakastemaissi. Nuo ovat halvimpia pakasteina.
Kiusa se on pienikin kiusa
Ruokavarastojen tyhjennys jatkuu. Pakastimessa on umpijäässä tiiviinä kalikkana kilo maustamattomia broilerin "fileepihvejä". Lainausmerkeissä siksi, että eihän linnuilla mitään sellaisia fileitä oikeasti ole. Ne taitaa olla hieman litistettyjä rintapaloja, muistaakseni kutakuinkin paksuja, ei siis mitään ohuen ohuita. Rasia on niin tönkköjäässä, että muistella pitää.
Olen kai ajatellut, että niitä voisi vaikka yksittäin ottaa käyttöön mutta eihän se enää onnistu. Koko kilo on sulatettava kerralla, ei niitä kirveelläkään irti saa.
Mit mitä mä niistä tekisin? Leikkelenkö paloiksi currykanaan, vai jotain muuta? Pliis, ideoita!
Kampin Pimu
Olen viime päivät syönyt ohrapuuroa ja kasviksina höyrytettyä parsakaalia. Keittelin myös kanamunia ruisleivän kanssa. Perjantai ja lauantai oli hernesoppapäiviä.
Tänään piti tehdä uunissa lohkoperunoita, porkkanaa ja tofua, mutta huomasin, että porkkanat oli homehtunut :( Taas... En tiiä missä noita pitäisi, kun kaapissa ne homehtuu ja jääkaapissa taas jäätyy tai mustuu. Paahdoin sitten vaan tofut ja paistoin iltapalaksi yrttivoipatonkia pakastimesta.
Tää viikko on lomaviikko ja vkl:na ostin myös sen mukaiset herkut: irtokarkkia, punaviini, patonkia ja Taffel tomato sipsejä, joita olin himoinnut jo monta päivää! Tähän mennessä helmikuun ruokaostokset 76,67 euroa.
-Säästäjä
"Happamia, sanoi Pimu viinirypäleistä! Ostin Lidlin äppitarjouksesta puolen kilon rasian vihreitä viinirypäleitä. Osa niistä on niin happamia, että vetää suun irveeseen. Miten voikin olla, tuotantomaata en muista enkä lajiketta tiedä 😬"
Nykyään ei oikein saa vastinetta rahoilleen, nuo viinirypäleet taisi olla Etelä-Afrikasta. Tavallisesti tulevat kai Italiasta tai Espanjasta.
Ostin nyt tänään fiksuruuasta COSRX The Niacinamide 15% seerumin 20ml, siinä oli sopiva -64% alennus hintaan 8,90€. Se voi olla nyt loppu nettikaupasta, kun tuli ilmoitus että tuotetta on vain vähän jäljellä, niin piti toimia. Katsotaan onko siitä iloa, ainakin muut ovat kehuneet sitä. Samalla piti ostaa muutakin, että sai 20€ täyteen. Eli tarjouskeksejä 50-73% alennuksella. Ja sodastriimiin ostin myös alennuksesta makuaineita (sokerittomia en huoli). En tiedä oliko tämä hyvä idea, mutta katsotaan.
T. Lidl-mies
Kampin Pimu kirjoitti:
Ruokavarastojen tyhjennys jatkuu. Pakastimessa on umpijäässä tiiviinä kalikkana kilo maustamattomia broilerin "fileepihvejä". Lainausmerkeissä siksi, että eihän linnuilla mitään sellaisia fileitä oikeasti ole. Ne taitaa olla hieman litistettyjä rintapaloja, muistaakseni kutakuinkin paksuja, ei siis mitään ohuen ohuita. Rasia on niin tönkköjäässä, että muistella pitää.
Olen kai ajatellut, että niitä voisi vaikka yksittäin ottaa käyttöön mutta eihän se enää onnistu. Koko kilo on sulatettava kerralla, ei niitä kirveelläkään irti saa.
Mit mitä mä niistä tekisin? Leikkelenkö paloiksi currykanaan, vai jotain muuta? Pliis, ideoita!
Muutaman voisi varmaan paistaa kokonaisena, maustat sopivasti. Niitä voi sitten käyttää vaikka salaatissa tai tortillan täytteenä (pilkottuina). Ne voi myös pakastaa kypsennettynä, niin ei tarvitse syödä monta päivää kanaa ja lisää kanaa.
Kiusa se on pienikin kiusa
Eilen oli taas jämäruoka-aika:
-banaaneja 3 isoa nippua (olivat vihreitä, mutta kolhiintuneita, eli eivät nättejä eivätkä mene kaupaksi)
-pussillinen perunoita (niissä oli pieniä idunalkuja, täysin käyttökelpoisia, mutta eivät mene kaupaksi)
-burrata-juusto, jäässä*
-vuohenjuusto
-kolme purkkia laktoositonta maitoa, jäässä*
-3 pkt palvikinkkuviipaleita, jäässä*
-kimppu ystävänpäiväruusuja, jäässä (eivät olleet ruokapakkasessa, vaan ihan ovenpielessä)
-kolme pussia sämpylöitä
-yksi ranskanleipä
-5 pulloa majoneesia
-sushiannos
-2 rasiaa margariinia, jäässä*
-elintarvikeväriä
*Tuotteet, joissa on viimeinen käyttöpäivä mennyt, voidaan jakaa ruokajakelussa, jos ne on pakastettu viimeistään viimeisenä käyttöpäivänä. Maitotuotteissa ja juustoissa on yleensä parasta ennen- päiväys, mutta niitä on joskus niin paljon, että ne on pakastettu, jolloin niitä voi jakaa myöhemminkin. En yleensä mainitse tätä, mutta nyt tiedätte. Laitan ne kotona pakastimeen ja otan sulamaan kun tarvitsen.
Ruusut olivat tosiaan jäässä, ja tiedän entuudestaan, että eivät ne maljakossa enää "kestä". Tuo oli kuitenkin tosi kaunis värivalikoima, ja hieman kuihtuneena ne antavat sellaisen chabby chick- vaikutelman, rappioromantiikkaa? Osa niistä on itseasiassa alkanut hieman aueta, eli sain paremman mitä kuvittelinkaan!
Kävin naapurinmummon kanssa asioilla ja samalla käytin häntä Prismassa. Ostin sitten niitä pakastekasviksia, parsakaalia on 500g/0,49€ jotain erikoista merkkiä. Ne ovat halvempia kuin xtra-parsakaalit (niiden kilohinta on 2€, eli nekin ovat halpoja! Vihreitä papuja, maissia ja herneitä.
Iltaruokana oli valkosipuliperunoita (noin kolme kiloa perunaa, jouduin laittamaan kahteen vuokaan!) ja uunilohta. En huomannut katsoa lohen hintaa, mutta tarjouksestahan sen olen joka tapauksessa ostanut... Ja parsakaalia ja papuja.
Tänään ajattelin tehdä pitsaa, tai joku muu tekee, katsotaan nyt. Lounaaksi olen kuitenkin tekemässä itselleni tähteistä ruokaa, loput perunamuussista, pakastimesta (omia) ruusupapuja ja grillimakkara. Saa nähdä, kuinka kauan kestää sen umpijäisen makkaran paistuminen... Ulkona on -15C, joten hyvä vaan, että puuhellassa on tuli pidempään.
Kiusa se on pienikin kiusa
Muutama päivä mennyt ruisleivällä, viilillä, appelsiineilla, porkkanoilla, rahkalla pääosin. Jotain pakasteen antimia myös. Lauantaina minulle tarjottiin lounas noutopöydästä. Alle 3e on päivät jääneet. Lauantaina poikkesin myös kaupassa, kirjaan myöhemmin.
Tänään tein pitkästä aikaa kunnon ruokaa, kauraryyniuunipuuroa ja Janssonin kiusausta. Niitä en ole vielä maistanut. Enkä persikka-banaani-tyrni- kermarahkaa, jota myös tein. Tein vielä kannullisen mustikka-piimä-banaani-kaurahiutalesmoothieta.
Edelleen siis pakastimen tyhjennystä. Banaanit olivat "poistomyynnissä".
- tarinankertoja-
Eivät etnokaupat ainakaan Turun suunnalla ole olleet halpoja 2015 jälkeen. Joitakin mausteita käyn moisista satunnaisesti hakemassa mutta muuten halvemmat perustavarat löytyvät jo normikaupoistakin. Prisma, Lidl ja Tokmanni halvimmat, citymarket ja K-ketju jo ihan liian hintavia.
Ei terveellistä ruokavaliota saa Suomessa enää alle 3€ päivässä kuten ennen Koronaa. Nykyisin menee väistämättä vähintään 4-4.5€ päivässä koska kasvikset ja hedelmätkin ovat kallistuneet 2020-luvulla vähintään 25-30%. Jauhelihaan varaa tuurilla kerran-pari kuukaudessa, mutta yleensä mennään kananmunilla joiden hinta/laatu-suhde on vielä ihan ok.
Eivätkä linssit todellakaan pelasta tilannetta koska eivät sovi läheskään kaikkien vatsoille, sama ongelma ruisleivän kanssa vaikka miten hyvältä maistuukin :(
Mitä te sieltä Tokmannilta ostatte? Mikä siellä on halpaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te sieltä Tokmannilta ostatte? Mikä siellä on halpaa?
Tokmannin hintataso on korkeampi kuin Prisman/Lidlin/Citymarketin. S-marketin luokkaa ehkä?
Siellä on kuitenkin hyvä tarjouksia, ajoittain. Tokmannilla käytetään -50% alennuksia elintarvikkeissa, ja silloin ne ovat halpoja. Juuri nyt teen pitsaa, johon laitan tokmannilta ostettua mozzarellaa, -50% alennuksella se oli halvempaa kuin cittarissa -30% sama mozzarella. Viimeksi oli jauheliha -50%.
Ihan viimeisellä parasta ennen päiväyksellä ovat yleensä -70%. Niistä tekee löytöjä.
Hävikkihevi on -50%.
Mutta pitää tuntea hintataso, koska osa tuotteista on alennettunakin kalliimpaa kuin vastaava tai sama muualla.
Joissan Tokmannin myymälöissä on siis ihan oikea elintarvikeosasto hevituotteineen. Kaikissa ei ole.
Kiusa se on pienikin kiusa
Nyt on jännää odotusta, jos vaikka kaverin kanssa voitettaisiin Lidlin ruoka-arvonta 1500e ja kumpikin sen saisi? Kuinka sen ketjuun voisi kertoa? Tulisiko bannit Vauvalle :P Muuten kuin, että oon ostanut 70e edestä Lidlistä tässä kuussa, joka olisi siis se reaalikulu? Ja sit kun tuossa 70e:ssä ei oo edes kaikki ruokaa mitä on ostettu...
Mutta joo, pizzaa ja maitoa lähinnä.
-winner-
🙄