Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19485)
Voi miten surullista Ske.
Nyt tuntui olevan sopiva pakkaspäivä vähän pidemmälle liesiurakalle. Tulilla on nyt ragu. Jos tarinankertojalla on rikastettu karjalanpaisti, on mulla nyt kevennetty ragu. Taijjoo, ei sitä ehkä voi raguksi nimittää, ihan vaan jauhelihakastike olkoon.
Pancettan jätin pois, tai itse asiassa sitä kun on niin hankala edes saada, käytän yleensä pekonia jota nyt siis ei tähän padalliseen tullut lainkaan.
Jauhelihakin oli kevyemmästä päästä, 10% rasvaa sisältävää nautaa.
Soffrittoa tein yhtä paljon kun jauhelihaa, eli kilon ja onnistun kuullottamaan sen vain 15 grammassa oliiviöljyä.
Jos vielä lasketaan tomaattimurskat ja yrttimausteet, tämähän on melkein kasvisruokaa! Ainakin enemmän siinä onkin kasviksia kuin lihaa.
Hyvältä on tuossa maistellessa vaikuttanut!
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Aika helppoa, kun jaksaa nähdä vaivaa.
20 euroa itsellä viikko budjetti. Kierrän hävikkikorit ja ilta-alet ja tarjoukset eri kaupoista. Teen itse kaikki ruoat. Puuro halpaa. Itse kerättyjä marjoja pakkasessa. Energiajuomia ja karkkeja en syö. Mihin niitä edes aikuinen ihminen tarvitsee.
Kerrohan sitten muutaman päivän ruokailut, että mitä oot oikeasti syönyt ja minkä verran. Pitäisi olla helppoa.
Yleensä ihmiset syö muuhunkin kuin tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 euroa itsellä viikko budjetti. Kierrän hävikkikorit ja ilta-alet ja tarjoukset eri kaupoista. Teen itse kaikki ruoat. Puuro halpaa. Itse kerättyjä marjoja pakkasessa. Energiajuomia ja karkkeja en syö. Mihin niitä edes aikuinen ihminen tarvitsee.
Kerrohan sitten muutaman päivän ruokailut, että mitä oot oikeasti syönyt ja minkä verran. Pitäisi olla helppoa.
Kyllä joillekin ruoka on (enimmäkseen) pelkkää bensiiniä
Kävin eilen noutamassa kirjattua kirjettä, ja kun posti on nykyään kaupassa, niin tulihan siellä kierros tehtyä.
Ostin porkkanoita, punajuuria ja perunoita. Cashew-pähkinöitä ja maitoa. Maito ainoa ei-tarjoustuote.
Suunnittelemattomasti ostin 3 tuoretta kurkkua, 50snt kilo sekä 5e hävikkileipäkassin Yhteensä 14e.
Leipäkassi oli paperinen yllätyspussi, ja olikin minulle tosi mieluinen!! Kaksi täysruisleipää, lähileipomon perunarieska, kunnon ohrakakko. Ainoastaan pussi kaurapaloja ei ollut oikein mieleeni.
Eilen söin appelsiineja, maitorahkaa, kasvispihvejä, pikkupizzojani ja lopun ananassalaatin.
-tarinankertoja-
Se on sitten Nuutin päivä. Nuutin syötin, Nuutin juotin, Nuutin nuotalle kyhäsin, Nuutti nukkui nuttuhunsa, vaipui vaaterääsyihinsä. Entisaikaan tähän loppui joulujuhlat ja alkoi nälkäviikot.
Tänään tein lounaaksi salaatin: jääsalaattia, porkkanaa, tomaattia, punasipulia, salaattijuustoa ja oliiveja. Kastikkeeksi aivan hieman valkoviinietikkaa ja oliiviöljyä. Tomaatille mausteeksi ripaus suolaa ja mustapippuria, koko salaatille kuivattua oreganoa. Tein melko pienen satsin koska en oikein perusta jääkaapissa löllöytyneestä salaatista. Tältä tietysti voi osin välttyä valuttamalla tomaatit ja kuivaamalla muut ainekset hyvin. Vaan ei sekään oikein auta, aina siellä pohjalla lilluu nestettä. Hyvää oli. Illemmalla ragua.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko todeta, että energiajuomia ja karkkeja ei tarvitse yhtään kukaan. Kaikkein vähiten ne lapset ja nuoret. Kukaan ei tarvitse myöskään esim sipsejä, limuja, alkoholia, makkaraa, ketsuppia, pizzaa, hampurilaisia, jäätelöä, kahvia, teetä, valkoisia jauhoja, sokeria jne jne. Se ei kuitenkaan tähän ketjuun varsinaisesti kuulu, vaan kukin aikuinen ostakoot rahoillansa mitä lystää.
Tänään syöty
-appelsiineja pari, pizzaani , vihersalaattia, sienikaalilaatikkoa pakasteesta, luumurahkaa, lasi maitoa, siivu taatelikakkua.
-tarinankertoja-
Tänään kävin työkaverin kanssa lounaalla, 12,90€. Muuten peruspäivä: aamupala leipää, kantarelli cremebonjour ja teetä, noin 0,50€.
Päivällinen kotona pasta carbonara-tyyppinen: spagettia, kananmunaa, juustoa. Pekonia ei ollut, serranokinkkua joulun jäljiltä - paistoin voissa ja sianihrassa valkosipulinkynsien kanssa. Olisko yhteensä 5€, neljä syöjää. Ilmaista kurkkua.
Mulla törkeän kallis päivä, mutta työkaveri kaipasi seuraa (puolisonsa on vakavasti sairas). Asiat tärkeysjärjestykseen. Huomenna taas omilla eväillä, ehkä viimeinen annos hernekeittoa jääkaapista.
Kiusa se on pienikin kiusa
Kampin Pimu kirjoitti:
Se on sitten Nuutin päivä. Nuutin syötin, Nuutin juotin, Nuutin nuotalle kyhäsin, Nuutti nukkui nuttuhunsa, vaipui vaaterääsyihinsä. Entisaikaan tähän loppui joulujuhlat ja alkoi nälkäviikot.
Tänään tein lounaaksi salaatin: jääsalaattia, porkkanaa, tomaattia, punasipulia, salaattijuustoa ja oliiveja. Kastikkeeksi aivan hieman valkoviinietikkaa ja oliiviöljyä. Tomaatille mausteeksi ripaus suolaa ja mustapippuria, koko salaatille kuivattua oreganoa. Tein melko pienen satsin koska en oikein perusta jääkaapissa löllöytyneestä salaatista. Tältä tietysti voi osin välttyä valuttamalla tomaatit ja kuivaamalla muut ainekset hyvin. Vaan ei sekään oikein auta, aina siellä pohjalla lilluu nestettä. Hyvää oli. Illemmalla ragua.
Hyvä Tuomas Joulun tuopi, paha Nuutti pois sen viepi. Tähän ruokakeskusteluun liittyen, meillä sopi Nuutin tulla, kaikki joulusta yli jääneet ruuat on, onneksi, jo syöty. Paitsi toinen jouluksi savustamistani lohifileistä, jonka piilotin pakastimeen. Viimeiset Aurajuuston loput käytin viikonloppuna aurajuustoperunoihin, ja pippurituorejuusto upposi soijabolognesekastikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen eri, mutta voin kertoa omat menoni. Aamuisin, välipalaksi ja iltaisin syön kaurapuuroa itsekerätyillä mustikoilla tai esim. kaneli-sokerisekoituksella ja margariinilla. Sekä pakastettua tarjousleipää tai hapankorppuja margariinilla ja kurkkuviipaleilla. 1 annoksen hinta on noin 0,05€. Itselleni riittäisi päivässä 1 lämmin ruoka, mutta jos on vieraita niin sitten tarjoan 2 eri lämmintä ruokaa. Nyt on serkkuni ollut kylässä niin tein bataatti-porkkanasosekeittoa ison kattilallisen (1kg bataattisose tarjouksessa Prismassa 0,69€ ja porkkanoiden kilohinta oli myös jotain 1€/kg. Lisäksi vettä, valkosipulia, mausteita ja loraus maitoa 0,40€?). 1 annoksen hinta noin 0,30€, lisäksi voi ottaa leipää/näkkäriä 0,05€. Tein myös kanapastan, jonne laitoin kookosmaitopurkin ja pakastekasviksia myös joukkoon. Koko setti noin 5€ ja iso kattilallinen ruokaa. 1€ siis annos. Välillä korvaan kanan tofulla ja annoksen hinta putoaa yli puolella. Päivän ruokamenot minulla usein siis n. 1,50€, mikä on siis 45€/kk. Sisältää 3 palaa ja 2 lämmintä ruokaa. Joskus saatan ostaa kotiin banaanin tai omenan, mutta en pahemmin hedelmistä välitä. Kasviksia ja mustikoita syön kuitenkin paljon. Välillä saatan ostaa viikonlopuksi myös tarjousjuuston, maksamakkaraa tai K-menun kalkkunaleikkelettä leivän päälle. Tai teen kikherneestä itse hummuksen. Eipä tulisi mieleenkään ostaa kaupasta mitään noccoja, limuja tai karkkia. Ei uppoa yhtään. Jyväpoppareita on ollut kaapissa jo monta vuotta. Niitä voi tehdä taas kun Euroviisut tulee.
Eniten rahaa menee einesruokiin. Kuka hölmö maksaisi lisäaineita sisältävästä 1 pienestä mikroateriasta 3€? Tuolla hinnalla saa pakastekasviksia 500g (1€), luomu-tofupaketin 200g (1€) ja spaghettia kattilallinen 400g (vajaa puolet 1kg 0,75€ paketista eli 0,30€) sekä 3 kananmunaa (0,30€) ja mausteita (0,40€). Ja tuosta setistä söisi 4 annosta eli kaksi päivää.
Joskus jos ei jaksa kokata, tekee mieli epäterveellistä ruokaa ja rahat loppu, niin nolo olen ja heitän vaan eineslihapyörykät 360g 1€ ja ranskanperunat 1kg (1,15€) uuniin ja syön tosta 3 annosta. Mäkissä en käy ikinä. Syksyisin ei mene juuri ollenkaan rahaa kun syön itsekerättyjä sieniä päivittäin. Ei tartte kun perunaa kylkeen ja vähän voita. Itsetehdyt sienipihvit tai kasvispihvit myös lähes ilmaisia ja todella hyviä. Teen niitä aina ison satsin valmiiksi pakkaseen ja air fryerissa lämmitän kerrallaan 2kpl kun kaipaa nopeaa safkaa vaikka täysjyvämakaronin kylkeen. Porkkana-kaaliraastetta myös lähes aina rasiassa jääkaapissa, jotta saa salaattilisukkeen helposti ja maistuu myös ruisleivän päällä. 1kg maksaa 1€.
Mulla yks hölmö kaveri, joka ostaa aina kauppareissulla 0,5l vesipullon töissä!! 1€ aivan turhaa rahanmenoa, mutta kun ei meillä ole töissä astioita niin kuulemma aina pakko. Itselläni kyllä oma vesipullo aina käsilaukussa, ja ihan ilmaiseksi sen täytän kraanavedellä 0€.
Kaverilla tosin adhd eli ei ymmärrä että voisi vain säilyttää tyhjän vesipullon ja täyttää sen. Heittää tyhjän vesipullon aina vaan roskiin. Mutta niinhän se on, että tyhmät ihmiset nyt vain joutuvat maksamaan kaikesta enemmän. Jopa vedestä.
Ps. Itse käyn sitten aina hakemassa roskiksesta sen tyhjän vesipullon ja vien perjantaisin pullot siihen lähikauppaan, jolloin saan 1€ käyttörahaa, jolla ostan aina kermavaahto-vanukkaan ja tikkarin viikonlopun kunniaksi :D
Tänään söin kaksi appelsiinia, punasipuliaurajuustopiirakkaa, taas vihersalaattia pussista.
Ja sitten, minä ruisleivänsyöjä, syön vielä iltaruuaksikin samaa kuin aamiaiseksi ja lounaaksi: ohrakakkoa, levitettä ja kaakaota! Koko leipä on sitten syöty. Se muistutti lapsuuteni leipää, naapurinemännän leipomaa. Piti pakastaa osa, mutta näin se vain katosi..
Toisaalta ihan hyvä, tulee käytettyä 2.1.päiväysmaito kaakaoon..
-tarimankertoja-
Työskentelen nykyisin yksityiskokkina, ja aloitan päiväni aina puurolla, niin kuin pienenä oppinut ja kaikissa laitoksissakin tehdään. Perinteisellä vatsaystävällisellä meiningillä siis. Alle 0,50€ siis aamiainen pikakahvilla.
Lounas usein etukäteen tehty keitto/lautaselle nypitty jämäsalaatti/maitorahka/banaani+leipä tms. nopea. Alle 1€.
Päivällinen ja iltapala on yhdistetty, eli silloin sitten tukevampi ateria. Perunaa, porkkanaa, leipiä, popparia, maustamatonta jogurttia, sienisalaattia, kanaa tms. Mitä sattuu olemaan ja jaksaa tehdä. Alle 2€ kuitenkin yleensä.
Ps. Viikonloppuna lähisairaalassa tarjotaan kasviskeittoa samaan aikaan kun vankilassa saadaan pippurista härkäpataa.
Usein sairaalassa on ihmisiä, joilla on myös ruokavalio. Kun mieheni oli sairaalassa, hän ei olisi voinut syödä pippurista härkäruukkua, kasviskeittoa kyllä.
Itse en söisi myöskään, koska en syö lihaa.
Siskoni oli 364 päivää peräkkäin eri sairaaloissa. Hänellä oli pienessä pussissa mustapippuri- , suola-, valkosipulijauhe -, ja oreganopurkit. Niillä hän maustoi ruuat.
Lisäproteiini pitää omaisten hoitaa paikalle. Kätevintä on huoneenlämmössä säilyvät proteiinijuomat, vaikka kamalia ovatkin.
Samoin kasvikset ja hedelmät, pestyinä ja pilkottuina. Minitomaatit, ja banaani kätevimmät säilymään sellaisenaan.
Ennen lähetettiin sairaalaan kukkasia
Minä lähetin kaukana sairaalassa olevalle yksinäiselle sukulaiselleni Woltilla lähikaupasta ruokakassin, kaikkea huoneenlämmössä säilyvää
millä sai sairaalan ruokia elävöitettyä. Hän on muistellut sitä niin tyytyväisenä!
Pari ohrakakkopalaa jäi aamiaiseksi, levitteen ja maidon kanssa söin.
Päivän aikana myös kaksi appelsiinia.
Sipuliaurapiirakkaa ja vihersalaattia.
Vuohenjuustosalaattia.
- tarinankertoja-
Aamupalana porkkanalaatikosta tehtyä rieskaa, keittokinkkua ja teetä. Alle 0,50€.
Lounaana pari suupalaa valkohomejuustoa ja ulkona grillattuja nakkeja. Piti testata grillin toiminta (jääkiekkojunnuja varten). Nakit kaivoin jääkaapin alalaatikon pohjalta, päiväys ei ollut tältä viikolta. Noin euro.
Iltapala eilisiä lettuja ja "ilmaista" omenamarmeladia, noin 0,50€. Jossain välissä söin suklaata, Puuilosta 1€/pikkulevy marabouta, ei mennyt edes puolta levyä... 0,30€. Noiden lisäksi pikkupullo kokista 0,50€.
Alle kolmen euron päivä.
Nuoriso söi kanaboxin 3,95€/kg -30% alennuksella, noin 4,5€. Kanan kanssa söivät makaroonia ( torino 0,39€/pussi Prismasta) ja "ilmaista" kurkkua.
Kotona ollut söi pakastimesta jonkun "ilmaisen" einesaterian. Muuten söivät lettuja, jukurttia, paahtoleipää, munakokkelia jne.
Huomenna yritän tehdä inventaaria jääkaapin sisällöstä, ruokana taitaa olla jotain pataruokaa tai pyttipannutyyppistä. Ainakin makkaraa on runsaasti.
Kiusa se on pienikin kiusa
Otan osaa, Ske! <3
Minä elän ilman kahvia, teetä, tupakkaa, alkoholia , energiajuomia ihan aina.
Yleensä myös ilman sipsejä, pikaruokia, einesruokia.
Yritänkö olla pyhimys? En. En vaan tykkää niistä. Eli ennemminkin hedonisti...
Terveellisyyden takia olen koittanut jättää makeisia vähemmälle, ja ihme on tapahtunut sen seurauksena: suklaa ei maistu enää hyvältä! Onneksi kaakao on vielä vara-ilona..
Jäätelöä tulee ostettua vain kesällä, niissäkin olen tosi nirso.
Ilmeisesti näin ikääntyessä saan äitini makuaistin! Äiti ei tykännyt makeasta, isä taas etenkin suklaasta. Eli puolet elämästä isän, loppu äidin makuaistilla. Ihan ok. :)
-tarinankertoja-