Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19412)

Vierailija
19401/19412 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen keitin päivysvanhasta maidosta pinaattivelliä. Pari rasiaa sain pakasteeseenkin. Vanhenevan kerman käytin vielä yhteen luumurahkaan, jonka tein tuplamäärällä rahkaa, sekä korvasienimuhennokseen, jota en sitten tehnytkään jouluaatoksi tänä vuonna. Viime joulun jälkeen ostettua superhalpaa luumumarmeladia on vielä, päiväystä taitaa olla toukokuulle. Ja suklaanhimon  sijastahan tänä jouluna oli luumurahkahimo, joka tuntuu yhä jatkuvan...

Eli eilen söin:

- pinaattivelliä, kananmunia, ruisleipää, levitettä, appelsiinin

- korvasienimuhennosta, keitettyä perunaa ja porkkanaa, ruisleipää

- uuniomenoita jogurtin kanssa

-tarinankertoja-

Vierailija
19402/19412 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kaksi kilon pakettia esikypsytettyjä rikottuja ohrasuurimoita, mitä niistä voisi tehdä? Uunipuuroa tein kahdesti (veteen ja maitoon) ja en pysty syömään kun on niin pahaa. Ihan kaikkia muita puuroja syön säännöllisesti, mutta ohrapuuro maistuu todella pahalle. 

Rieskaa tai lisukkeena riisin tapaan. 

No hitsi, siinä ratkaisu. Leivon rieskaa viikottain, mutta en ole arvannut laittaa ohrasuurimoita sekaan kun mietin, että jääkö suurimot koviksi nappuloiksi. 
Pitääkö ne liottaa ennen taikinaan lisäämistä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19403/19412 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Haen hävikki ruokakassin 2-3 krt/vko. Hedelmiä ja jotain pientä ostan kaupasta. Suosin cittarin -50% tuotteita. Syön monipuolista ruokaa.

Hävikkikassin hedelmät perkaan ja teen smoohiet tai tuorekiisseliä. Osa pakastimeen. Kesällä sienestän ja kerään  luonnosta kaikenlaista.

Vierailija
19404/19412 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan blogia, jossa sinkkukirjoittaja kirjaa syömisensä ja ostoksensa. Vuoden ruokakulunsa ovat pikaruokaa lukuun ottamatta vajaan tonnin. Paljon syö alennuslihoja, juureksia, alennuseineksiä ja kokkaa itsekin.

Vierailija
19405/19412 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä mennyt kuukaudessa ruokaan mutta pelkkiä S-ryhmän bonuksia tuli joulukuulta 80€. Nelihenkinen perhe.

19406/19412 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kaksi kilon pakettia esikypsytettyjä rikottuja ohrasuurimoita, mitä niistä voisi tehdä? Uunipuuroa tein kahdesti (veteen ja maitoon) ja en pysty syömään kun on niin pahaa. Ihan kaikkia muita puuroja syön säännöllisesti, mutta ohrapuuro maistuu todella pahalle. 

No hitsi, siinä ratkaisu. Leivon rieskaa viikottain, mutta en ole arvannut laittaa ohrasuurimoita sekaan kun mietin, että jääkö suurimot koviksi nappuloiksi. 

Suosittelisin liottamaan. En ole itse leiponut tuollaisia sämpylöitä, mutta äitini silloin tällöin leipoi, ja hän kyllä liotti se jyvät (ohraryynit yleensä) etukäteen.

Pakastinurakka on nyt takana, niin en jaksaisi millään keskittyä ruuanlaittoon tänään. Olen ihan liikaa katsellut ruokia ja raaka-aineita...

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
19407/19412 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin liottamaan. En ole itse leiponut tuollaisia sämpylöitä, mutta äitini silloin tällöin leipoi, ja hän kyllä liotti se jyvät (ohraryynit yleensä) etukäteen.

Pakastinurakka on nyt takana, niin en jaksaisi millään keskittyä ruuanlaittoon tänään. Olen ihan liikaa katsellut ruokia ja raaka-aineita...

Kiitos vinkeistä! Hyvä kun ei tarvitse heittää niitä roskiin. 

Vierailija
19408/19412 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Voi winneri! Taitaa Ske tehdä olan takaa vapaaehtoistyötä "ilmaisten" sapuskojen eteen. Eikä se omatarveviljelykään ihan kevyttä hommaa ole.

Mut kyllä mä vähän "kadehdin" sen alueen ruokajonottajia. Lämmin- ja kylmäsavulohta niin paljon lahjoituksina, että yli jää. Oi-voi!

En siis tietenkään oikeasti kadehdi heikossa jamassa olevia ja olen iloinen, että hyvää ruokaa saavat!

No mä tarkoitin sitä, että jotenkin pitäisi arvottaa joko vapaaehtoistyö tai se ruokakassi ja kun sen ruokakassin saa, niin sen arvo on AINA suurempi kuin se, mitä ne maksaisivat -60%:sina kaupasta haettuina. Jotenkin siis pitäisi Ske:n pystyä arvioimaan normi-60% hinnat noille, jos kassikaupalla tulee, eikä ne kuitenkaan ilmaisia siis ole. Vapaaehtoistyötä ja auttamista en missään tapauksessa kritisoi tai ruuan vastaanottamista työpalkkana, mutta kun ne vapaaehtoistyökassit kuitenkin kauppojen ylimääräkasasta haetaan ja niissä on ne alelaput jo kuitenkin. Oma idea ketjuun kuitenkin on se, että maksan ne tuotteet ilmaiskassin sijaan kauppaan ja lasken siitä, onko 100e kk-vauhdissa vai ei, koska joku köyhempi mummo tai pappa kuitenkin sen ilmaisen ruokakassin ennemmin tarvitsee.

Hinnoilla kituutteluun ei siis edelleenkään olisi mullakaan mitään tarvetta, mutta "miksi maksaa liikaa?"

-winner-

19409/19412 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampin Pimu kirjoitti:

Voi winneri! Taitaa Ske tehdä olan takaa vapaaehtoistyötä "ilmaisten" sapuskojen eteen. Eikä se omatarveviljelykään ihan kevyttä hommaa ole.

Mut kyllä mä vähän "kadehdin" sen alueen ruokajonottajia. Lämmin- ja kylmäsavulohta niin paljon lahjoituksina, että yli jää. Oi-voi!

En siis tietenkään oikeasti kadehdi heikossa jamassa olevia ja olen iloinen, että hyvää ruokaa saavat!

No mä tarkoitin sitä, että jotenkin pitäisi arvottaa joko vapaaehtoistyö tai se ruokakassi ja kun sen ruokakassin saa, niin sen arvo on AINA suurempi kuin se, mitä ne maksaisivat -60%:sina kaupasta haettuina. Jotenkin siis pystyä arvioimaan normi-60% hinnat noille, jos kassikaupalla tulee, eikä ne kuitenkaan ilmaisia siis ole. Vapaaehtoistyötä ja auttamista en missään tapauksessa kritisoi tai ruuan vastaanottamista työpalkkana, mutta kun ne vapaaehtoistyökassit kuitenkin kauppojen ylimääräkasasta haetaan ja niissä on ne alelaput jo kuitenkin. Oma idea ketjuun kuitenkin on se, että maksan ne tuotteet ilmaiskassin sijaan kauppaan ja lasken siitä, onko 100e kk-vauhdissa vai ei, koska joku köyhempi mummo tai pappa kuitenkin sen ilmaisen ruokakassin ennemmin tarvitsee.

Hinnoilla kituutteluun ei siis edelleenkään olisi mullakaan mitään tarvetta, mutta "miksi maksaa liikaa?"

-winner-

(Niin, noi on aina haasteellisia, miten mitoittaa asioita, jotka eivät ole yhteismitallisia. Mun "ilmaiset" tai jämien jämät on siis sellaisia tuotteita, jotka eivät ole kelvanneet siellä ruokajakelussakaan - niiden seuraava osoite on komposti tai karjatilalle rehuksi, ruisleivät hevosille. Joidenkin mielestä ne eivät ole enää elintarvikekelpoisia. Maksan niistä joskus jonkin verran "kulukorvausta" bensarahastoon, jos sattuu olemaan kolikoita taskussa. Siksi "ilmaisia" - ja siihen liittyy se vapaaehtoistyöaspekti. Sillehän on kyllä laskennallinen tuntihinta olemassa, jos joskus on jotain EU-hankerahaa ollut hakemassa. Noita voisi verrata enemmän ehkä ... sienestämiseen/marjastamiseen/kalastamiseen...? Ja jos olen jotain maksanut, niin lasken sen mukaan kuukausikustannuksiin.)

Vierailija
19410/19412 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän ruuat:

- vuohenjuustosalaatti: vihersalaattia, aurinkokuivattua  tomaattia, balsamicoa (-50%), minitomaatteja ( tarjous),   muutama saksanpähkinä, pakasteesta alevuohenjuustoa, tarjousgranaattiomenan siemeniä ja mustikoita.

- pinaattikeittoa, kananmunia, ruisleipää, levitettä, appelsiini

- luumurahkaa

- tarinankertoja-

19411/19412 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän ruuat:

- vuohenjuustosalaatti: vihersalaattia, aurinkokuivattua  tomaattia, balsamicoa (-50%), minitomaatteja ( tarjous),   muutama saksanpähkinä, pakasteesta alevuohenjuustoa, tarjousgranaattiomenan siemeniä ja mustikoita.

- pinaattikeittoa, kananmunia, ruisleipää, levitettä, appelsiini

- luumurahkaa

- tarinankertoja-

Ihan äkkiä en vuohenjuusto-saksanpähkinä-aurinkokuivattu tomaatti-granaattiomena-mustikkasalaattia pitäisi säästöruokana... Kuulostaa todella hyvältä!

Vierailija
19412/19412 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, säästöruuaksi en ole sitä sanonutkaan. Tarkoitus on kai mahtua 100e/ kuukausibudjettiin?

Tämä päivä meni yli, mutta huominen tullee menemään alle kolmen euron.

Salaatin hinnaksi nyt laskin 3e 20snt.  Väitän sen maistuvan yhtä hyvältä kuin ravintolassa ( ellei paremmalta). Hinta olisi varmaan 15e?

Salaatti oli Pehtoorin salaattia, tarjoushinta euron. Aivan kaikki ei mennyt, 60snt.

Granaattiomenansiemeniä pakastin ennen joulua. Yksi gromena maksoi silloin 45snt. Tähän meni puolikkaan siemenet, 22snt.

Mustikat ilmaisia metsästä.

Aurinkokuivatun tomaatin olen ostanut tarjouksesta,  mutta laskin nykyisellä kauppahinnalla kun en muista oikeaa. Salaattiin menee pikkukuutioita 2rkl eli 43snt.

Saksanpähkinöitä sain joululahjaksi jättipussin. Olivat olleet 20e/ kg. Jos ostaisin ne, hinnaksi tähän annokseen  tulisi n. 60snt.

Minitomaatit euron rasia, meni puolet, 50snt.

Vuohenjuusto 60% alesta pakasteeseen, hinnaksi jäi 1.40e. Siitä puolet tähän annokseen 70snt.

Balsamicoa ( todella todella päiväysvanhaa) on jääkaapissa  pullo, jonka kyljessä -50% lappu. Olisiko mennyt 10snt edestä??

-tarinankertoja-

Vierailija
19413/19412 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työttömänä syön ihan kaikkea. Tänään kävin sienimetsässä ja löyty kantarelleja, mustatorvisieniä, herkkutatteja ja lampaankääpiä. Kaikki täysin ilman madon reikiä. Paistoin lampaankäävät pihveinä pannulla, jotka tosin leivitin ja oli erittäin hyvää! Maustoin korppujauhot mm. currymausteella. Lapsetkin rakasti. Mutta toikin ruoka taitaa olla ultraprosessoitua ruokaa kun käytin korppujauhoa, margariinia, öljyä, suolaa ja curry-maustetta valmistamisessa? Kyytipojaksi oli 2kg/1€ maksavia kesäperunoita eli 0,50€ kilo. Lapset taisi muussata lautasellaan vielä perunat ja lisätä margariininokarewn ja maitotilkan, että saivat sienipihvien kanssa perunamuusia. Ei ole kallista syöminen jos haluaa säästää rahaa muuhun. Me säästetään koiranpentuun.

Kuulostaa pahalta. Jos rahat on niin vähissä, että pitää ruoasta säästää koiran ostoon, niin mitä kun koira tarvitsee lääkäriä? Siinä äkkiä vaihtaa sataset ja tonnit omistajaa. Ja koiran muutkin kulut ihan syömisestä alkaen. 

t. koiran omistaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi