Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19242)

Vierailija
19221/19242 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellään säästöruokavinkkejä yksiössä asuvalle, kenen keittiössä on vain pieni pakastelokero pienessä jääkaapissa, ja hyvin rajallisesti kuivasäilytystilaa? 

Toki pienessä kämpässä säästää sitten asumiskustannuksissa:D Mutta jos jollain on vinkkejä ylläoleville spekseille niin otan mielelläni vastaan!

T. Pa-opiskelija (valitettavasti tohtoriopiskelija, niin opiskelijalounasta ei saa kelan ateriatukihinnalla)

Sitä en tiedä, onko vinkki hyvä sun tilanteeseen, mut mulla oli opiskeluaikana kämpässä liikaa vaatekaappitilaa, siis kiinteitä korkeita kaappeja tais olla peräti 4, yks henkarikaappi kahden oven levyinen ja kaks hyllykaappia. Mä käytin henkarikaapin lattiatilaa kuiva-ainekaapin varastona. Siellä oli muutama isohko Smartbox, joissa säilytin makaronia, riisiä, kahvia, teetä, italianpata-aineksia, ym, joita tarjouksista hankin. Lisäks siellä lattialla majaili esim. säkilliset wc- ja talouspaperia (niitä en syönyt, mut välttämättömyyksiä nekin), jotka joko vanhemmat sponssasivat tai ostin itse isomman määrän kerralla tarjouksesta. Lisäks ostin takana opiskeluvuonna kaverilta 30;- sellaisen pöydän korkuisen pakastimen, kaappimallia. Kämpässä oli kiinteä baaripöydän tyyppinen, reilun metrin mittainen kiinteä taso ruokapöytänä, niin pakastin mahtui sen alle, sen jälkeen ei kyllä mahtunut pöydän viereen kunnolla istumaan kun 2 ihmistä, mut se riitti mulle. Ne matalat kaappipakastimet on sen verran pieniä kooltaan, et jos sisustuksen ei tarvi olla 100% instamallinen, niin sellaisen usein saa johonkin ujutettua.

Vierailija
19222/19242 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin jo kinkun. Temppuilemalla (eli harrastamalla pakastintetristä) sain sen mahtumaan isoon arkkupakastimeen. Oletan lähempänä joulua olevan halvemmallakin, tuo oli 4,99€/kg. Mutta juuri nyt ehdin sen ostaa, loppukuusta en sitten taas tiedä, ja kymmenen kilon kinkku ei mahdu uuniin.

Pienessä asunnossa pittää käyttää mielikuvitusta. Kuiva-aineskaappi voi ollakin kuiva-aineskirjahylly. Meillä (tilaa on, muttei varsinaisesti kaappitilaa) on Ikean Billy-hylly ja Kallax/Expedit- hylly käytössä. Billyn hyllylevyt ei kestä kovin paljon painoa, joten painavimmat säilyketölkit ja jauhopussit pitää sijoittaa Kallaxiin tai Billyn alahyllyille. Noiden hyllyjen ei tarvitse olla varsinaisesti keittiössä, vaan keittiössä on sitten vaan pieni käsivarasto. Pienen pakastinkaapin tai pikkuarkun voi löytää halvalla jostain nettimyynnistä. Tai jos joku on muuttamassa kerrostalossa pois, niin aina välillä on ylimääräinen pikkupakastin tarjolla halvalla, ettei tartte kuljettaa sitä mihinkään.

(Tämän kirjoitti Ske, joka on taas pudonnut pois)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
19223/19242 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt taidan olla ihan oma itseni?

Tänään, itsenäisyyspäivän kunniaksi, käytiin anopille ruokaostoksilla. Siitä hyvästä maksoi* myös meidän ostokset - paikallisessa pikkuS-marketissa ja K-superissa oli kuitenkin ihan kivasti punalaputettuja lihoja/kanaa. Jauhelihaa (ai niin, piti jakaa se osiin ja heitin koko rasian pakastimeen! pitääkin hakea pois ja pussittaa), kanankoipia, reisikoipia ja leikettä. Possun sisäfilettä (6,99€ ja siitä -30% niin ihan hyvä hinta täyslihasta). Eli periaatteessa nollakustannuksilla nyt sitten.

Tänään kuitenkin syödään tonnikalavuokaa, joka on meillä lempiruokia. Tänään tosiaan normaalia halvempaa, kun ruokakermat ja tonnikalat+juusto meni anopin piikkiin. Pasta melkein vihonviimeisiä Italiantuliaisia, eli sekin ilmaista. Johonkinhan se piti käyttää! Tomaattimurska K-menua 0,33€, ketsuppipullon jämät, valkosipuli ilmaista, yrtit ilmaisia, mausteet jonkin verran, juustoa 0,30€. Eli euron verran koko uunivuuallinen tänään.

Mutta normihinnoillakin olisi edullista: tonnikalat 3,50€ 2 prk, makaroni 0,49€/pussi 1,5 pussia= 0,75€, tomaattimurska 0,33€, ruokakerma oli 0,49€prkx2  (ostin ruokakermaa, koska pitää olla laktoositonta ja kotona oli vain laktoosillista kuohukermaa) ja juustoa 0,3€ edestä, mausteita ja valkosipulia... 0,1€? Yhteensä 6,25€.

Jälkiruokana pakastimesta pirkan mutakakkua.

*Anoppi ei pääse kovin usein enää kauppaan, ja nyt kun olin mukana, niin vietiin ostoksille, ja siitä hyvästä itse halusi maksaa. Tiedän, että puolison sisarukset ottavat about viisikymppiä kerta "vaivanpalkkaa" kaupassakäynnistä, minä otan vain sen kauppakuitin mukaan. Mä olen joo ankea ihminen, mutta tällä kertaa oli ihan kiva olla saamapuolella.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
19224/19242 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Couscous + nakit + perunalohkot -sekoitus. Potut ehkä turhia tässä, mutta pitihän tuota kokeilla ;D

4 annosta noin euron/lautasellinen. parempaa kuin Linnan juhlakattaus.

-winner-

19225/19242 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä hyvin arkisesti itsenäisyyspäivänä makkaraa (ilmaista tällä kertaa) ja coleslawta. Lisäksi sentään saaristolaista tervaleipää, ah niin hyvää. Jälkkäriksi tähtitorttu.

... että viiskymppiä kauppareissusta! Hävytöntä ryöstöä. Vanha anoppi ei ehkä harrasta nettiostoksia mutta kotiinkuljetus tulisi paljon edullisemmaksi.

Kampin Pimu

19226/19242 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Täällä hyvin arkisesti itsenäisyyspäivänä makkaraa (ilmaista tällä kertaa) ja coleslawta. Lisäksi sentään saaristolaista tervaleipää, ah niin hyvää. Jälkkäriksi tähtitorttu.

... että viiskymppiä kauppareissusta! Hävytöntä ryöstöä. Vanha anoppi ei ehkä harrasta nettiostoksia mutta kotiinkuljetus tulisi paljon edullisemmaksi.

Joo. Mutta en halua tapella tuon suvun kanssa, taas. Oli jo tarpeeksi vääntöä silloin kun appiukko sairastui, kun yritin kertoa, että tarttisi mennä kunnon lääkärille (ts. ei valittaa sairaanhoitajalle matalasta verenpaineesta) ja kun anopin muistihäiriöt alkoivat olla niin pahija, ettei enää pärjännyt yksin kotona. (Vastaus oli yleensä No joojoo, sillä on nyt vain vähän huono päivä kun... niitä huonoja päiviä vaan oli 7 viikossa).

Tänään pitäisi keksiä, mitä tehdä porsaan sisäfileestä. En ole sitä ostanut pitkään pitkään aikaan. Täytynee kaivella keittokirjoja tai googlettaa.

Vierailija
19227/19242 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

*Anoppi ei pääse kovin usein enää kauppaan, ja nyt kun olin mukana, niin vietiin ostoksille, ja siitä hyvästä itse halusi maksaa. Tiedän, että puolison sisarukset ottavat about viisikymppiä kerta "vaivanpalkkaa" kaupassakäynnistä, minä otan vain sen kauppakuitin mukaan. Mä olen joo ankea ihminen, mutta tällä kertaa oli ihan kiva olla saamapuolella.a

Jokainen on laisensa, mutta en kyllä minä millään kehtaisi "Vaivanpalkkaa" pyytää.

Edelleen hieman kateellisena seurailen muiden aleostoksia. Mutta silti toisaalta en ole. 90% (koti)pekto-vegaanina ja eineksiä ja puolivalmiita vältellen kuin ruttoa(kalliita, ja pahanmakuisia tai mauttomia mielestäni. Maksalaatikko poikkeus) ei noita mun ostoskoriin sopivia aletuotteita juurikaan ole kaupoissa tai tässä ketjussa mainittu. Kalaa ostan jos on 30% alennuksesta. Ja pakastin vihanneksia/kalaa käytän ja ostan myös.

Ja siltikin ruokakulut varsin maltilliset noin 120€/kk.

Vierailija
19228/19242 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Kampin Pimu kirjoitti:

Joo. Mutta en halua tapella tuon suvun kanssa, taas. Oli jo tarpeeksi vääntöä silloin kun appiukko sairastui, kun yritin kertoa, että tarttisi mennä kunnon lääkärille (ts. ei valittaa sairaanhoitajalle matalasta verenpaineesta) ja kun anopin muistihäiriöt alkoivat olla niin pahija, ettei enää pärjännyt yksin kotona. (Vastaus oli yleensä No joojoo, sillä on nyt vain vähän huono päivä kun... niitä huonoja päiviä vaan oli 7 viikossa).

Ihan nyt ohi aiheen sanon, että voisiko anopista tehdä huoli-ilmoituksen? Hyvinvointialueelta voisi tulla sitten joku kartoittamaan anopin terveydentilaa ja palveluntarvetta sekä kertomaan eri vaihtoehdoista mm palveluiden ja niiden tuottajien suhteen.

Yksityisiltä palveluntuottajilta saa asiointi- ja kauppa-apua ilman alvia, kun kyse esim terveydentilan heikentymisen vuoksi tarvittavasta avusta. 

Vierailija
19229/19242 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

*Anoppi ei pääse kovin usein enää kauppaan, ja nyt kun olin mukana, niin vietiin ostoksille, ja siitä hyvästä itse halusi maksaa. Tiedän, että puolison sisarukset ottavat about viisikymppiä kerta "vaivanpalkkaa" kaupassakäynnistä, minä otan vain sen kauppakuitin mukaan. Mä olen joo ankea ihminen, mutta tällä kertaa oli ihan kiva olla saamapuolella.a

Jokainen on laisensa, mutta en kyllä minä millään kehtaisi "Vaivanpalkkaa" pyytää.

Edelleen hieman kateellisena seurailen muiden aleostoksia. Mutta silti toisaalta en ole. 90% (koti)pekto-vegaanina ja eineksiä ja puolivalmiita vältellen kuin ruttoa(kalliita, ja pahanmakuisia tai mauttomia mielestäni. Maksalaatikko poikkeus) ei noita mun ostoskoriin sopivia aletuotteita juurikaan ole kaupoissa tai tässä ketjussa mainittu. Kalaa ostan jos on 30% alennuksesta. Ja pakastin vihanneksia/kalaa käytän ja ostan myös.

Ja siltik

Alelapuilla olevia kasvikunnantuotteita ei juurikaan ole, mutta kyllä kaupoilla on hyviä tarjouksia näistä, ja kasvisruoka on muutenkin edullisempaa kuin ns sekaruokavalio, jossa syödään säännöllisesti lihaa tai kalaa. Esim sittarissa on Pirkan tetrapavut ja -kikherneet lähes 40 % alennuksella eli 3pkt/2eur. Tää tarjous on tälle hetkellä voimassa vuoden loppuun asti, mutta voi olla, että tulee taas jatkoa. On nimittäin ollut jo koko vuoden tää tarjous muutaman kuukauden ajan kerrallaan...

Vierailija
19230/19242 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alelapuilla olevia kasvikunnantuotteita ei juurikaan ole, mutta kyllä kaupoilla on hyviä tarjouksia näistä, ja kasvisruoka on muutenkin edullisempaa kuin ns sekaruokavalio, jossa syödään säännöllisesti lihaa tai kalaa. Esim sittarissa on Pirkan tetrapavut ja -kikherneet lähes 40 % alennuksella eli 3pkt/2eur. Tää tarjous on tälle hetkellä voimassa vuoden loppuun asti, mutta voi olla, että tulee taas jatkoa. On nimittäin ollut jo koko vuoden tää tarjous muutaman kuukauden ajan kerrallaan...

Eineksiä ja puolivalmiksia saattaisi kyllä tarjouksesta ja alelapuilla saada, mutta näitä en ostaa halua..Pavut ja herneet,yms. ostan kuivatuotteina (etnisistä myymälöistä) 3-4€/1kg. Vaivaa pitää näiden eteen nähdä ja tarve ennakoida (liuottaminen yön yli+30-40 kypsennystä), mutta halvemmalla saa ja parempiakin ovat kuin tetroissa myytävät. Toisaalta paremmuudesta mun on ihan turhaa nurista, ostan mieluummin xtra tomaattimurskaa 0,33€ kuin 1,50€ Muttia..

Vierailija
19231/19242 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuoreksista on usein edullisiakin tarjouksia ja joissain kaupoissa myös "hyvikki"laatikoita parilla eurolla. Yhden käden sormilla(enkä ole mutantti)voi laskea ne kerrat kun näihin olen kaupoissa törmännyt. Ja Satokausikalenteri käytössä, niin tietää mitkä on suurinpiirtein edullisimmaan kulloinkin. Harvemmin näitä kuitenkaan tässäkään ketjussa hehkutetaan. Sen sijaan eineslagnea saa 3 laatikkoa kympillä LIDLissä ja S-marketissa oli marinoituja kanankoipia -60% kun kävi kaupassa ennen klo 19 ja suoritti ostokset klo 21 jälkeen...

Mahti vinkki vitosia kuitenkin kaikki joilla on mahdollista ruokakuluista nipistää, en minä sillä...

19232/19242 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hitsi! Nyt meni ohi, enkä enää viitsisi kauppaan lähteä mutta ne jotka vielä tänään menevät ostoksille, olisi K-Supermarketeissa C-leikattu ruodoton kirjolohi 9,95 kilo.

Kampin Pimu

19233/19242 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Kampin Pimu kirjoitti:

Ihan nyt ohi aiheen sanon, että voisiko anopista tehdä huoli-ilmoituksen? Hyvinvointialueelta voisi tulla sitten joku kartoittamaan anopin terveydentilaa ja palveluntarvetta sekä kertomaan eri vaihtoehdoista mm palveluiden ja niiden tuottajien suhteen.

Yksityisiltä palveluntuottajilta saa asiointi- ja kauppa-apua ilman alvia, kun kyse esim terveydentilan heikentymisen vuoksi tarvittavasta avusta. 

Menee ohi ketjun aiheen, mutta viimeksi kaksi viikkoa sitten oli tuollainen kotihoidon/hyvinvointialueen palaveri. Nyt anopilla käy kerran viikossa spr:n ystävähankkeesta joku vanhempi rouva juttelemassa/pitämässä seuraa. Noita yksityisiä kauppa/asiointiapuja selvittelin viimeksi syksyllä, ja jännästi tämä meidän kulmakunta oli aina poissuljettu niiden toimialueesta kauppojen kotiinkuljetusta lukuunottamatta. Aikaisemmin täällä oli yksi taksikuski, joka toimi tollaisena, nyt on sekin niin vanha, ettei pysty. Anoppi siis asuu palvelutalossa, jossa on palvelut karsittu yksi kerrallaan hyvinvointialueen toimesta (alunperin siihen vuokraan sisältyi siivous, ruokailut iltapalaa lukuunottamatta, erilaiset viriketoiminnat mm. jumppa jne), nyt siihen kuuluu vissiin se, että lämmintä vettä tulee hanasta ja sähköt toimii. Ollaan hankittu siivooja ja etsitty kotihoidon palveluja tuottava, joka toimii täällä ja käy kerran päivässä lämmittämässä anopille ruuat.

Mun tekemät ruuat ei anopille kelpaa, ja valmisruuista kelpuuttaa noin viisi vaihtoehtoa. Käyn siellä noin kerran viikossa (nyt jäi kaksi viikkoa väliin, kun olin reissussa ja sitten kipeänä, vai oliko toisinpäin), puoliso pari kertaa viikossa. Miehen sisarukset käy toinen joka viikko, toinen ehkä kerran kuussa. Töiden takia tuolla käyminen on hankalaa, kun matkaa on kuitenkin jonkin verran ja sinne pitäisi ehtiä jo iltapäivällä, kun kuuden aikaan anoppia ei saa enää häiritä...

Helpompi tuo naapurin mummo, joka on kävelymatkan päässä, ja jolle sopii, että käyn iltaseiskalta kyläilemässä.

19234/19242 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Edelleen hieman kateellisena seurailen muiden aleostoksia. Mutta silti toisaalta en ole. 90% (koti)pekto-vegaanina ja eineksiä ja puolivalmiita vältellen kuin ruttoa(kalliita, ja pahanmakuisia tai mauttomia mielestäni. Maksalaatikko poikkeus) ei noita mun ostoskoriin sopivia aletuotteita juurikaan ole kaupoissa tai tässä ketjussa mainittu. Kalaa ostan jos on 30% alennuksesta. Ja pakastin vihanneksi

Punalaputettuja kasviksia näkee lähinnä niissä valmiiksi pakatuissa, joissa on siis parasta ennen-päiväys: viinirypäleet, salaattisekoitukset, puolikkaat kaalit. Tokmannilla on vanhentuvia kasviksia -50% (jos on sellainen Tokmanni, jossa on ruokaosasto). Näin joulun alla tulee taatusti juureksia tarjoukseen jotain 0,50€/kg tai euron kilo, ja varmaan myös jotain omenoita.

Pekto-vegaanilla varmaan tarkoitat pesco- eli kalansyöjää? Prismassa on valmiiksi pakattuja kaloja punalaputettuna ihan säännöllisesti, kalatiskiltä voi joskus löytää sitten pikatarjouksia jotain pari euroa kilo tai vitosen kilo, kun vmp on käsillä.

Noi etniset kaupat on kyllä mielenkiintoisia, koska olen niitä kiertänyt työmatkojen yhteydessä enkä ole kovin halpoja tuotteita löytänyt. Jännä juttu, ett maailmallakuivat pavut on köyhien ruokaa, euron-pari per kilo, ja täällä ne on järkiään yli vitosen kilo! Mut mä ostan AINA kun löydän papuja punalaputettuna tai alesta.

Vierailija
19235/19242 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuoreksista on usein edullisiakin tarjouksia ja joissain kaupoissa myös "hyvikki"laatikoita parilla eurolla. Yhden käden sormilla(enkä ole mutantti)voi laskea ne kerrat kun näihin olen kaupoissa törmännyt. Ja Satokausikalenteri käytössä, niin tietää mitkä on suurinpiirtein edullisimmaan kulloinkin. Harvemmin näitä kuitenkaan tässäkään ketjussa hehkutetaan. Sen sijaan eineslagnea saa

Suoraan sanottuna ei nuo -60% alennusten hehkutus täällä ketään muuta hyödytä. Ihan kiva, että on löytänyt jotain halvalla, mutta se on niin tuuripeliä, että missä ja milloin ja mitäkin laputettuna saa. Ne ei ole mitään alennuksia, mitä kukaan muu voisi saada, vaan ihan vain yksittäistuotteita yksittäisissä kaupoissa.

Tarjoustuoreksia täällä on ollut paljon ja vinkattukin muille. Ja nää on enempi sellaisia, joita muutkin voi hyödyntää (kappuakohatiset tarjoukset on tietty oma juttunsa). Toki ois kiva, että useammin kerrottaisiin, että mistä kaupasta on ostettu eikä vain tarjoushintaa tai ostosten loppusummaa. Siitä voisi sitten muut saada paremmin osviittaa, että mitä kannattaa mistä ostaa.

Vierailija
19236/19242 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ensi viikoksi kasviskeittoa/-muhennosta, johon tuli perunaa, porkkanaa, myskikurpitsaa, vähän kyssäkaalia, reilusti punaisia linssejä, tomaattisosetta ja ruokakermaa. Yhden annoksen laitoin pakkaseenkin. Viime viikolla avattu salaattijuusto piti käyttää pois, ja kun en muuta mieluista keksinyt eikä varsinaiseen lyttypiirakkaan ollut enää kananmunia (keitin ne) munamaitoon, niin tein peltiversion. Eli ohut lyttyperunapohja juustoraasteen kanssa hetkeksi uuniin, sitten päälle parsakaalia, salaattijuustoa, kevätsipulia ja juustoraastetta. Piti laittaa pizzatyyliin  tomaattisosettakin, mutta se unohtui toiselle pöydälle. Lopputulos oli pizzamausteen kanssa jännä, mutta ei ollenkaan huono!

Tällä viikolla oli Lidlissä kuponkialella linssejä, joten tuli täytettyä varastoja punaisilla 2pss ja vihreillä 1pss. Pakasteseiti oli myös -10% (noin 7,5e/kg), joten sitäkin otin pakkaseen pari pakettia ja myös  hapankorppua. Perustarjouksista hyödynsin porkkanat ja perunat, muuten normihinnalla mm maitotuotteita. Alkuviikosta siellä oli pitkästä aikaa Emilia kahvia (1,15e/pkt) ja onneksi otin ne sallitut 2, koska tuosta rajoituksesta huolimatta hylly oli taas ihan tyhjä perjantaina. Menekki noissa on nyt aivan valtavan hurjaa, kun aiemmin maksoivat sen 2,49e/pkt.

Citymarketissa oli kukkakaali 1,99e/kg ja yksi sellainen kotiutui. Teen jossain vaiheessa siitä sitä herkkusosekeittoa eli mukaan perunaa ja kikherneitä kanaliemellä ja lorauksella ruokakermaa. Ostin myös aurajuustoa 2kpl/5eu (yhden paketin söin jo vkl:na hapankorppujen kanssa). 

Tähän mennessä joulukuun ruokaostokset 28,57 euroa. Hedelmätarjouksia kaipailen kovasti, ei ole kuin pari omenaa enää jääkaapissa... Ens viikolla näkyi olevan cittarissa todella halpaa perunaa 5kg peräti 1e! (Itselleni jo 2kg kerralla on yleensä liikaa, kun eivät säily) ja kananfileesuikaleista oli myös tarjous 4 rasiaa/10e. Itse taidan tarttua vain mustapippuri- ja valkosipulituorejuustotarjoukseen 2kpl/5e joulua jo  ajatellen. Muuten joulukuukin menee budjettiruokailun hengessä, mutta ne joulunpyhät herkutellaan paljolti juustoilla oheistuotteineen sekä viinillä. 

-Säästäjä

Vierailija
19237/19242 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ske kirjoitti:

Pekto-vegaanilla varmaan tarkoitat pesco- eli kalansyöjää? Prismassa on valmiiksi pakattuja kaloja punalaputettuna ihan säännöllisesti, kalatiskiltä voi joskus löytää sitten pikatarjouksia jotain pari euroa kilo tai vitosen kilo, kun vmp on käsillä.

Noi etniset kaupat on kyllä mielenkiintoisia, koska olen niitä kiertänyt työmatkojen yhteydessä enkä ole kovin halpoja tuotteita löytänyt. Jännä juttu, ett maailmallakuivat pavut on köyhien ruokaa, euron-pari per kilo, ja täällä ne on järkiään yli vitosen kilo! Mut mä ostan AINA kun löydän papuja punalaputettuna tai alesta.

Pesco, joo. Ei hätäisesti pitäisi tehdä mitään...sillä tavalla ei tule kuin kusipäisiä kakaroita, siis syön kasvikunnan tuotteiden lisäksi myös kalaa,kananmunaa,maitotuotteita (myös hunaja OK). Lihaakin syön satunnaisesti, myös punaista ja maksalaatikkoa (ei muuten ole mikään jouluruoka, vaikka jotkut niin itsepintaisesti väittävätkin). Kalaa ostankin pakkaseen punalappuna tai tarjouksena kun edelliset on pakkasesta käytetty

Etnistä myymälöistä en muuta tiedä kuin noi pari mun lähi "kioskia"josta ostan vain linssit/pavut,gram-jauhon,yms. 3-4€/kg kuivatuotteita. Halvempaa silti kuin Suomimarketeissa. Joitain isompia Etnismyymälöitä löytyisi tältä "kylältä" myös, mutta niissä en ole käynyt. Eivät ihan ole mun matkojen varrella, enkä muutenkaan niin etnisestä ruuanlaitosta perusta. Se mitä joskus kotona teen, siihen riittää markettitavarat.

Vierailija
19238/19242 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ske kirjoitti:

Pesco, joo. Ei hätäisesti pitäisi tehdä mitään...sillä tavalla ei tule kuin kusipäisiä kakaroita, siis syön kasvikunnan tuotteiden lisäksi myös kalaa,kananmunaa,maitotuotteita (myös hunaja OK). Lihaakin syön satunnaisesti, myös punaista ja maksalaatikkoa (ei muuten ole mikään jouluruoka, vai

Kuulostaa ihan Säästäjän ruokavaliolta 🙂, ja se 120 euroa itselläkin on kuukausibudjetti. Aiemmin myös tarkkailin satokausikalenteria, mutta huomasin sen aika turhaksi, koska ei ne kuitenkaan ole aina niitä halvimpia kaupassa. Sen sijaan seuraan aktiivisesti Cittarin ja Lidlin tarjouksia, jotka on tässä lähimpänä ja joihin saa hyvin omia etuja ja tarjouksia sovelluksilla. Jonkin verran seuraan myös Prismaa, mutta se on kauempana, joten ihan kaiken edullisen perässä en sinne tallusta. Kun on jossain tosi edullisia tarjouksia, niin ostan vaikka en sillä hetkellä niitä tarviiskaan. Tosi monet kasvikset säilyy jääkaapissa hyvin parikin viikkoa tai yli, ja sitten pussitan myös pakkaseen (käytössä vain alapakastin jääkaapin yhteydessä).

Punaista lihaa en ole vissiin ostanut vuoteen (maksalaatikkoa lukuunottamatta), koska naudan liha ei ole minusta hintansa arvoista. Olisi oltava alle 7e/kg, jotta ostaisin ja en ole missään sellaiseen törmännyt. Sianliha taas ei houkuta yhtään, ehkä jouluna syön kinkkua, mutta en nyt tiiä siitäkään... Kanaa ostan pakkaseen silloin, kun sattuu laputettuna tai tarjouksena halvalla löytymään ja entiset on saatu syötyä pois (nytkin on pari elokuista rasiaa pakastimessa...). Lohen tarvii olla reilusti alle 10e/kg perattuna, jotta ostan. Seitiä nyt yritän syödä, koska kalaa on aika vähän mun normiruokavaliossa (tonnikalaa toisinaan, harvemmin lohta). Kanamunatkin ostan vain tarjouksena tai laputettuna, koska en kelpuuta muita kuin niitä kalliimpia luomumunia.

Sen sijaan, jos ulkona syön, niin otan aina liha- tai harvemmin kalaruoan. Niissä taas se kasvisruoka ei ole makunsa puolesta sen hintansa arvoista, ja sitä kuitenkin syö kotona jo niin paljon. 

-Säästäjä 

Vierailija
19239/19242 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin tänään Prismasta voita taas 3 €/500g, sekä Lidlistä tuo 4 x salamipizzatarjous (4x350g) hintaan 5,49€. Olivat päässeet loppumaan omasta Lidlistä, joten piti lähteä Espooseen asti. Huomenna menen Kcitymarkettiin, 5 kg perunoita sopuhintaan 1 €. Ja taitaa olla myös Marabou 5 suklaalevyä 10€ hintaan. Kyllä muutamalla eurolla pitäisi jo saada 10 kg ruokatuotteita, nykyään on kaikki niin kallista. Suklaalevyistä ei missään nimessä pidä maksaa se noin 4€/levy, vaan opettaa kauppiaille, että noin 2€/200g on ok hinta (2,50€ on jo liian kallista, eli 4 levyä 10€:lla ei pidä hyväksyä).

T. Lidl-mies.

19240/19242 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin tänään Prismasta voita taas 3 €/500g, sekä Lidlistä tuo 4 x salamipizzatarjous (4x350g) hintaan 5,49€. Olivat päässeet loppumaan omasta Lidlistä, joten piti lähteä Espooseen asti. Huomenna menen Kcitymarkettiin, 5 kg perunoita sopuhintaan 1 €. Ja taitaa olla myös Marabou 5 suklaalevyä 10€ hintaan. Kyllä muutamalla eurolla pitäisi jo saada 10 kg ruokatuotteita, nykyään on kaikki niin kallista. Suklaalevyistä ei missään nimessä pidä maksaa se noin 4€/levy, vaan opettaa kauppiaille, että noin 2€/200g on ok hinta (2,50€ on jo liian kallista, eli 4 levyä 10€:lla ei pidä hyväksyä).

T. Lidl-mies.

Lidl-mies, nyt sitten tarkkana ostoksilla. Yle kertoo:

"Marabou-suklaalevyjen koko pienenee, kertoo Marabou-suklaata valmistava Mondelez Finland.

Mondelezin viestinnästä kerrotaan Ylelle, että 185-200 gramman suklaalevyt pienenevät 160 gramman kokoisiksi ja 100 gramman levyt 90 grammaan."

Kampin Pimu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä