Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Kommentit (19067)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee nykyään lähemmäs 150 euroa/kk. Aikaisemmin riitti 100 euroa, eli vielä 2-3 vuotta sitten kävin kaupassa kerran viikossa ja noin 25 euroa meni kerralla. Yhteensä 100 euroa/kk. Sitten ruoan hinta alkoi nousta ja nykyään olen harventanut kauppareissuja niin että käyn kaupassa enää noin 10 päivän välein, eli 3 kertaa kuukaudessa, säästötoimenpiteenä, eli yritän vain sinnitellä niillä ruoilla pitempään. Kerralla menee noin 45-50 euroa.
Syön kyllä ihan terveellisesti paljon vihanneksia ja hedelmiä, ja juon kahvia maidolla joka päivä. En käytä juurikaan eineksiä tai alkoholia, poikkeuksena joskus maksalaatikkoa kun tekee mieli. Muuten ostan lihaa pari kertaa vuodessa, eli joulukinkun ja juhannukseksi grillattavaa. Pääasiassa kuitenkin kasviksia ja vihanneksia, joten minulle ainakaan ihan turha kenenkään väittää että vihannekset olisi kalliita eikä sen takia voi syödä terv
mitkä on sun proteiinit,pastat toki perunaa kuorinnen jossa hivenainner. kalaa-lihaa,,esimerkkiviikko..onko maitoja, piimää elikkä kalsium jne.. teetö maitoruoki
Kalsiumia saa monesta muustakin lähteestä kuin maitotuotteista.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinelävällä täysi mahdottomuus kuluttaa ruokaan 25e/ viikko.
Viime kuussa 50e/kk, ja hyvin ja terveellisesti söin. Joskus ruokakulut 40e, mutta myönnän pääsiäisviikolla kuluttaneeni hiukan enemmän.
Tätä nyt ei usko kukaan. Miksi tässä ketjussa valehdellaan niin että korvat heiluu?
Koska tuo on pelkkä trolli. Näkeehän sen jo kilometrin päähän. Niitä pesiytyy joka ikiseen ketjuun tällä palstalla.
Winnerin wokkien innoittamana tein eilen possuwokkia. Possua oli aika niukasti alkuperäisen lähteen mukaisesti. Kasviksia oli sitten sitäkin enemmän, yksi nuorista syö paljon mitä tahansa, missä on kaalia! Ohimenevä vaihe, tiedän.
Kassleria pakastimesta (tarjouskassler) max 2 euroa, kaalia noin 20snt, mangoldia, raparperia ja paprikaa ilmaiseksi (kyllä, raparperia VOI käyttää myös lämpimissä suolaisissa ruuissa) ja valkosipulinlehtiä myös ilmaiseksi + paljon mausteita. Tein hapanimelän kastikkeen (ketsuppipullon jämät; vähän kolajuomaa, sokeria, etikkaa, soijakastiketta ja maissijauhoja eli maissitärkkelystä) ja paistoin vielä pannullisen sieniä lisäkkeeksi. Jääkaapista eiliset riisit ja toissapäiväiset nuudelinjämät (+ juhannuksesta avaamattomaksi jäänyt peruna-pekoni-salaatti). Taatusti alle vitosen satsi, ehkä tiristämällä saisin hinnaksi neljä euroa?
Kun päivän ruuat ovat muuten olleet lähinnä leipää tai edellisten päivien jämiä, niin ei eilisen kustannukset per perheenjäsen menneet yli kahden euron! Nyt olenkin saanut pakastimeen jo aikaiseksi hyvin tilaa, hyvässä lykyssä voisin viikonloppuna sulattaa pienimmän pakastimen. Sitten olisi taas tilaa hamstrata punalappuisia - tai täyttää sitä kasvimaan tarjonnalla ja ehkä ostomansikoilla, jos ovat kohtuuhintaisia lähiaikoina. Omia mansikoita tulee ehkä pari litraa, olisi pitänyt istuttaa rönsytaimet viime kesänä paremmin. Nyt ne hukkuivat nokkosten keskelle.
Kiusa se on pienikin kiusa
Mansikat torilla 45,90 5 kg/laatikko.
Pitäisköhän ostaa 10 litraa ja siinä menikin sitten melkein jo kk-budjetti...?
-winner-
Jännä kun jo neljä alapeukuttajaa kesäretken, mutta yksikään ei kerro mikä siinä meni vikaan?
Meillä ei mennyt mikään vikaan. Ystävä oli vielä keittänyt kananmunia mukaan. Ulkona auringossa syötiin erinomainen lounas; oli siis savumuikkuja, kirkasta perunasalaattia ( itsetehtyä), kurkkua, minitomaatteja, ruisleipää, koskenlaskijaa ja syötiin ulkopöydällä auringonpaisteessa. Ystävä haki vielä kaupasta minttuclassicin, 2.35e minkä sain kuskipalkaksi.
Museot olivat niin ihania kuin olin toivonutkin ( etenkin kotimuseoita rakastan!!). Mansikoita ei tiellemme osunut.
Tänään olen syönyt eilisen jämiä ja selleri-kurkkudippiä,, runsas pari euroako olisi mennyt. Banaanin 30snt varmaan vielä syön.
Terveisin tarinankertoja.
Vierailija kirjoitti:
Mansikat torilla 45,90 5 kg/laatikko.
Pitäisköhän ostaa 10 litraa ja siinä menikin sitten melkein jo kk-budjetti...?
-winner-
Mansikka poistaisi nestettä kehosta ja paino laskisi ja sit olisi tosi freesi olo. Vai söiskö vaan kiltisti koko kk -70% Nutriletteja?
Elämä on valintoja.
Hmmm. Ehkä kirjolohi-mozzarellapizza auttaisi ajattelemaan selkeästi, mistä se paino nousee? ;DDDDD
-winner-
Tarinankertojan kuukausimenot ruokaan heinäkuussa ovat vuoden suurimmat mansikoiden vuoksi. En nykyisin enää pakasta, mutta SYÖN! Onneksi tähän tietää vuoden varautua.
Mä sain savulohen "vastineeksi" juhannuksena mansikoita, toistaiseksi ainakin tämä kesän ainoat. Ei sitä turhaan sanota, että jokin maksaa mansikoita! 😖🍓💸
Kampin Pimu
Kyllä taitaa tänä kesänä mansikat maksaa mansikoita pitkään. Löysin vielä nokkosten keskeltä lisää mansikantaimia, mutta niiden mansikoiden kypsymistä saa odotella jokusen viikon vielä. Että pitänee etsiä jostain edullisempia ostomansikoita.
Keräsin tänään tulevan tokaluokkalaisen kanssa puoli ämpärillistä lehtokotiloita. Niitähän voi syödä - mutta minä EN syö kotiloita enkä simpukoita. Kaadettiin päälle kiehuvaa vettä ja heitettiin naapurin (ei sen, jonka jättiputkia myrkytän, vaan toisen) tontille. Mutta joku varmaan olisi ne suurimmat kerännyt talteen ja syönyt? (niitä pitää ruokkia jauhoilla useampia päiviä ennen ruuaksilaittoa, jotta niiden suolisto olisi puhdas...) Yäk.
Eilen meillä oli tortillapitsoja, pakastimesta pitsakastike, mozzarellaa ja kinkkusuikaleita, jääkaapista pepperonia ja herkkusieniä - juustoraaste oli -30% xtran valmisraaste, toimi ihan hyvin mozzarellan kanssa. Tortillat -70% tokmannilta, en nyt jaksa kaivaa kuitteja esiin. Kinkkusuikaleissa -30% tarra, samoin mozzarellassa. Pitsakastike oli omatekoista, laskin muistaakseni, että koko annos maksoi 50snt, ja siitä riitti kahteen pitsattelukertaan. Eli 25snt/5 pitsaa. Kokonaiskustannus jäi alle kahteen euroon per pitsa, eikä kukaan jäänyt nälkäiseksi.
Tänään kanaa (paistileikkeitä) ja kasviskuskusta. Kana punalaputettua, kasvikset ilmaisia/halpoja, kuskus Coop - halvin kilohinta täkäläisissä kaupoissa. Joo, en syönyt kanaa, vaan söin narskujuustoa pakastimesta. Ei tän päivän illallisen hintakaan ollut kahta euroa per syöjä. Lounaat ovat edelleen noita voileipiä - kun sitä leipää on.
Huomenna onkin vain neljä syöjää paikalla. Saa nähdä, pääsenkö huomennakin alle kolmen euron kustannuksiin per nuppi.
Makaronilaatikkoa ja ketsuppia. Olipa hyvää kun ei sitä ole moneen kk syönyt. 0,60 annos ja ihan kaupasta ostin punaisella lapulla, koska eihän kaltaiseni ylimykset ja muut paremmat ihmiset itse kokkaa.
Mentaaliharjoitteena katselin kuvia Dubaista ja Balilta ja olin syömässä vuorotellen kummassakin paikassa :DDDD Halpaa matkailua ;DDDDDD
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikkoa ja ketsuppia. Olipa hyvää kun ei sitä ole moneen kk syönyt. 0,60 annos ja ihan kaupasta ostin punaisella lapulla, koska eihän kaltaiseni ylimykset ja muut paremmat ihmiset itse kokkaa.
Mentaaliharjoitteena katselin kuvia Dubaista ja Balilta ja olin syömässä vuorotellen kummassakin paikassa :DDDD Halpaa matkailua ;DDDDDD
-winner-
Vai sitä mentaalimatkaillaan. Minä sentään kävin ruokakaupassa hakemassa nuorisolle hodaritarvikkeita. Samalla ostin tarjouksesta kananuggetit (1,49€/pkt x3). Tänään oli siis ruokana kasviskuskusta, keitettyjä perunoita, kananuggetteja ja minulle vegenakkeja pakastimesta. Kaksi nuggettipakettia meni. Mites tuo tämän päivän ruokakustannus pitäisi laskea, kun eilen jo laskin sen kuskuksen kokonaan...
Viikonloppu meneekin kasvimaalla ja synttärijuhlissa. Eilen käytiin katsomassa keltavahveroita, mutta ei niitä vielä kerättäväksi asti ole. Pari herneen kokoista, muutama pikkasen isompi. Jätin kasvamaan vielä.
Tarinankertoja viettää kesän herkkupäiviä sateessa. Kävin ystävän kanssa eilen mansikkatilalla ja tyhjensin suuren osan mansikkarahastostani. Joo, joku säästää etelänmatkaan, minä mansikoihin..
Kesän luultavasti ainoat herneet myös, ja tuore valkosipuli, ja kilo Siikli-perunoita. Nam!! Jääkaapissa alesillipurkki jo aikaa ostettu, päiväysvanha, mutta se ei sillissä haittaa. Sitten vielä täysruisleipää ( joka onnekseni maistuu minusta paremmalta vähän kuivahtaneena kuin tuoreena).
Kaupassa poikkesin hakemassa tomaatteja , 0,99e/kg. Ostin myös 40snt maitopurkin ja 30snt kerman ruuanlaittoon ( ilta-ale). Eläimille löytyi vaihteluksi ihan kivan kokoinen ilmainen ruuan näytepussi.
Sukulaistyttö halusi tarjota meille brunssin ja puutarhaesittelyn kun paikkakunnalle menimme. Se olikin niin runsas ihanine savulohileipineen ym. ,että sillä ja mansikoilla pärjäsi eilisen. Niin, ja kuskipalkkajäätelöllä. Mukaan sain vielä paljon basilikaa ja lehtisalaattia!!
Ei kukaan syö 100e monipuolisesti ja terveellisesti.
Kyllä se on vähimmillään 200e, että alkaa jo monipuolista ruokaa tulla. Voisin sanoa, että nykyhinnoilla varmaan vedellään 250e hinnoissa kuussa
Vierailija kirjoitti: Ei kukaan syö 100e monipuolisesti ja terveellisesti. Kyllä se on vähimmillään 200e, että alkaa jo monipuolista ruokaa tulla. Voisin sanoa, että nykyhinnoilla varmaan vedellään 250e hinnoissa kuussa
Se on niin suhteellista, että mikä on monipuolista ja terveellistä. Pelkästä terveellisyydestä voisi tapella useamman vuoden, eikä vielä tulisi selvää.
Meillä on tänään karjalanpaisti+patapaistikastiketta ja uusia perunoita. Kaalisalaattia. Ei tuokaan kai kelpaa terveelliseksi.
Vierailija kirjoitti: Ei kukaan syö 100e monipuolisesti ja terveellisesti. Kyllä se on vähimmillään 200e, että alkaa jo monipuolista ruokaa tulla. Voisin sanoa, että nykyhinnoilla varmaan vedellään 250e hinnoissa kuussa
Useilla menee tosiaan yli 300e jo niihin nettikeskusteluissa nenuliin vedettyihin herneisiin, että vain me rauhallisemmat luonteet pystymme pysymään budjeteissa ;DDD
-winner-
Päivässä menee toi keskimäärin perheen ruokkimiseen kun lasketaan esim mansikat yms herkut. Esim tänään vedettiin koko laatikko 55€ pelkkiin mansikoihin. Jos syö terveellisesti niin äkkiä menee 100€ päivässä ruokaan.
S k e kirjoitti:
Se on niin suhteellista, että mikä on monipuolista ja terveellistä. Pelkästä terveellisyydestä voisi tapella useamman vuoden, eikä vielä tulisi selvää.
Meillä on tänään karjalanpaisti+patapaistikastiketta ja uusia perunoita. Kaalisalaattia. Ei tuokaan kai kelpaa terveelliseksi.
Lasketaanko satasen ruokakuluihin siis vain yksi ateria päivässä? Millä rahalla loput ateriat siis hankitaan?
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Lasketaanko satasen ruokakuluihin siis vain yksi ateria päivässä? Millä rahalla loput ateriat siis hankitaan?
No, aamupalalla oli nuorisolle pekonia, munakokkelia ja paahtoleipää. Itse söin paahtoleipää, maapähkinävoita ja munakokkelia. Iltapalasta en ole ihan varma, popkornia toi nuoriso tekee itselleen. Minun tekisi mieli jäätelöä, pitää katsoa, löytyykö jostain pakastimesta sellaista vielä. Meillä syödään usein vain yksi lämmin ruoka päivässä vapaapäivinä, koska nuorison aamupala venyy lähemmäs brunssia tai lounasta... Arkisin on sitten lounas ja päivällinen, tosin lounas on usein salaattia/voileipää tms. kylmää ruokaa.
Perunat+kastikkeen+lisäkkeiden hinta oli noin 2€/hlö (perunat, lihat, kastikkeeseen rasva, jauhot, mausteet, kaalisalaatti, ruisleipä+levite+juustosiivuja; lisäksi pilkoin kurkun kaalisalaatin lisäksi kasvikseksi).Siitä jää siis vielä toista euroa muihin ruokiin, eli nuorisolla nyt vaikka siihen pekoniin ja kananmuniin. Ilmaisia olivat mm. perunat ja leivät. Lihat+kananmunat punalaputettuja.
Kuukaudessa meillä menee noin 110-150€/hlö, eli valitettavasti ei yleensä päästä tuohon tavoitteeseen satanen per henki kuukaudessa. Mutta lähempänä satasta kuin kahtasataa. Käytin nyt vain päivän paaruokaa esimerkkinä siitä, minkä tasoista ruokaa meillä syödään reippaasti alle kahdensadan euron budjetilla. Sori siitä, kun et tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee nykyään lähemmäs 150 euroa/kk. Aikaisemmin riitti 100 euroa, eli vielä 2-3 vuotta sitten kävin kaupassa kerran viikossa ja noin 25 euroa meni kerralla. Yhteensä 100 euroa/kk. Sitten ruoan hinta alkoi nousta ja nykyään olen harventanut kauppareissuja niin että käyn kaupassa enää noin 10 päivän välein, eli 3 kertaa kuukaudessa, säästötoimenpiteenä, eli yritän vain sinnitellä niillä ruoilla pitempään. Kerralla menee noin 45-50 euroa.
Syön kyllä ihan terveellisesti paljon vihanneksia ja hedelmiä, ja juon kahvia maidolla joka päivä. En käytä juurikaan eineksiä tai alkoholia, poikkeuksena joskus maksalaatikkoa kun tekee mieli. Muuten ostan lihaa pari kertaa vuodessa, eli joulukinkun ja juhannukseksi grillattavaa. Pääasiassa kuitenkin kasviksia ja vihanneksia, joten minulle ainakaan ihan turha kenenkään väittää että vihannekset olisi kalliita eikä sen takia voi syödä terv
mitkä on sun proteiinit,pastat toki perunaa kuorinnen jossa hivenainner. kalaa-lihaa,,esimerkkiviikko..onko maitoja, piimää elikkä kalsium jne.. teetö maitoruokia..
Käytän maitoa kahvissa ja ruoanlaitossa, valitsen usein jopa laadukasta valion rasvatonta plusmaitoa, juurikin kalsiumin vuoksi. Maitoruokia en juurikaan tee, paitsi joskus Bechamel-kastiketta. Piimää juon joskus, munia käytän myös. Syön myös proteiinipitoisia kasviksia, kuten kikherneitä, linssejä ja papuja, en kärsi proteiininpuutteesta.
2/3 annoksesta oli riisiä. Ne voin keittää itsekin. Susheja on myös jatkuvasti alessa, mutta en taida edes kokeilla. Kasvaa pian suomut tai mulle osuu se valikoiman ainoa pallokala-annos ;D
-winner-