Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19067)
Ruokailun edullisuus perustuu sesonkituotteisiin, tarjouksiin ja mielikuvitukseen. Katsotaan mitä aineita saadaan käsiin ja kehitellään niistä hyvää ruokaa. Päästään pois "mitä mun nyt tekis mieli"-ajattelusta. Tehdään paljon itse, ostetaan perusaineita. Käytetään pakastinta. Mietitään miten paljon ihmisen oikeastaan tarvitsee syödä, usein syömme/ostamme yli tarpeen. Tätä itsekin joudun koko ajan opettelemaan, kun ennen tein ruokaa useammalle kuin nyt.
T.tarinankertoja
Käyn leipäjonossa..kaupasta vain pakolliset.
Vierailija kirjoitti:
Käyn leipäjonossa..kaupasta vain pakolliset.
Sama. Ja annoskokojen järkevöinti ja kohtuullistaminen auttaa asiaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Uunissa valkosipuliperunat. Perunat 1,50, valkosipuli saatu lahjaksi, suola 5snt, kerma 30snt yhteensä 1,85. Mulle 6 annosta eli noin 32snt /annos.
Sen kanssa nyt useimmiten syön täytettyjä paprikoita, paprikat olivat 50snt/kpl. Täytetään munakoisolla ( 1e/kpl), tomaatilla (0.99e/ kg), soijarouheella jota ostin muistaakseni alle 15 eurolla 2,5kg sekä mausteilla. Pinnalle juustoraastetta emmentaljuustosta mikä 9,90/ kg.
Tomaattisalsaa jossa tomaatit edelleen 0.99/kg, punasipulia ja saatua basilika. Mausteet 10snt.
Lehtisalaattia (saatu), siihen tomaattia ja kananmunaa sekä kerma-etikkakastike.
Alemunia on niin paljon, että ajattelin kokeilla ekaa kertaa tehdä marenkia. T.tarinankertoja
Marenki on hyvää - viime aikoina olen innostunut tekemään kookosmarenkeja, eli marenkimassan sekaan kookoshiutaleita epämääräinen määrä ja sitten vasta uuniin. Mummoni teki noita aikoinaan, kauan kauan sitten. Kookoshiutaleet ovat yllättävän edullisia ja niitä löytää aika usein punalaputettuna. Säilytän pakastimessa, kuten muitakin pähkinöitä. Jos ei tykkää kookoksesta, ei kannata kokeilla!
Ja tuo kananmuna-kermasalaatti oli anopin bravuureja, en ole koskaan koittanut tehdä sitä itse. Se on kyllä hyvää, kiitos Tarinankertoja kun muistutit siitä!
Tänään käytiin synttäreillä, kakku oli ehkä yksi maailman helpoimpia (sekin oli versioitu em. mummon mansikkatortusta); valmis torttupohja, siihen PALJON kermavaahtoa, marjoja ja vaahtokarkkeja ja nonparelleja. Synttärisankari oli itse sen täyttänyt/koristellut isänsä kanssa.
Päivän lämmin ruoka tänään kanafileitä kermakastikkeessa (meksikolaisittain maustettuna, tacomaustepussin pohjat sinne sekaan), riisiä ja kasviksina teemaan sopivasti vihreitä papuja ja sokerimaissia. No, jätin kanan ja kastikkeen väliin, ja söin riisin+kasvisten kanssa narskujuustoa pakastimesta. Kana 5,60€, kerma noin 2€, riisi 45snt, mausteet 20snt? valkosipulinlehdet ilmaisia, pakastekasvikset yhteensä noin 50snt. Narskujuuston palanen noin 1€. Oma annokseni siis noin 1,5€, muilla jotain 2,2€. Edelleen jäisi päivän muihin syömisiin euron verran. Se tacomauste oli muuten ilmainen, viimeinen siitä aikoinaan ruokajakelujämistä saamani.
Mitään muuta tänään ei oikein ole voinut tehdä, kun ulkona sataa kaatamalla. En sitten laittanut pakastintakaan sulamaan, ehkä ensi viikolla on joku päivä parempi keli ja parempi motivaatio tehdä se.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee nykyään lähemmäs 150 euroa/kk. Aikaisemmin riitti 100 euroa, eli vielä 2-3 vuotta sitten kävin kaupassa kerran viikossa ja noin 25 euroa meni kerralla. Yhteensä 100 euroa/kk. Sitten ruoan hinta alkoi nousta ja nykyään olen harventanut kauppareissuja niin että käyn kaupassa enää noin 10 päivän välein, eli 3 kertaa kuukaudessa, säästötoimenpiteenä, eli yritän vain sinnitellä niillä ruoilla pitempään. Kerralla menee noin 45-50 euroa.
Syön kyllä ihan terveellisesti paljon vihanneksia ja hedelmiä, ja juon kahvia maidolla joka päivä. En käytä juurikaan eineksiä tai alkoholia, poikkeuksena joskus maksalaatikkoa kun tekee mieli. Muuten ostan lihaa pari kertaa vuodessa, eli joulukinkun ja juhannukseksi grillattavaa. Pääasiassa kuitenkin kasviksia ja vihanneksia, joten minulle ainakaan ihan turha kenenkään väittää että vihanne
Käytän maitoa kahvissa ja ruoanlaitossa, valitsen usein jopa laadukasta valion rasvatonta plusmaitoa, juurikin kalsiumin vuoksi. Maitoruokia en juurikaan tee, paitsi joskus Bechamel-kastiketta. Piimää juon joskus, munia käytän myös. Syön myös proteiinipitoisia kasviksia, kuten kikherneitä, linssejä ja papuja, en kärsi proteiininpuutteesta.
Laadukasta Valion rasvatonta maitoa 😂😂😂.
Nythän sinä vitsin murjasit!
Ruokajakelun jämienjämät:
-12pkt grillimakkaraa
-pkt hk sininen
-2pkt kinkkuleikettä
-2 kanakolmioleipää
-1 salami-mozzarellapatonki
-1 rasia herkkusieniä
-1 rasia ituja (epäilyttäviä, laitan variksille jos eivät ole syömäkelpoisia)
-pussillinen liha/juustopasteijoita (paistopisteeltä, vaikea sanoa kumpia ovat)
-3 mikronakkikeittoa
-1 Fazerin tiramisukääretorttu
-4 isoa omenaa
-1 pieni jalapeno
-3 pussia lehtikaalia
-2 salaattipussia
-2 rasiaa grillisalaattia (näitä olisi ollut vaikka kuinka paljon, harmi vaan, että niissä on sipulia, joten en voi syödä, eivätkä varmaan pärjää pakastimessa kauhean hyvin)
-2 pussia sämplöitä
Maksoin nistä 4€, koska en ole ollut vapaaehtoistöissä. En katsonut voivani ottaa niitä ilmaiseksi.
(tänään syödään uunimakkaraa, coleslaw-tyylista salaattia noista salaattisekoituspusseista ja tiramisukääretorttua jälkkäriksi)
Vierailija kirjoitti:
Ei enää 100e riitä kk ruokiin, vaikka ostan edullisia ja punalaputettuja tuotteita.
Taidat sitten syödä tosi paljon. Mulla meinaa riittää, ja syön terveellisesti ja paljon kasviksia, mutta rahaa on vielä herkutella vaikka popparilla tai limulla joka viikko. Viimeksi kävin kaupassa 2 viikkoa sitten ja meni 40€. Ei ole kiire kauppaan vieläkään. Osaan leipoa itse leipää ja pitää käyttää vielä pakastimen viime syksyn loput sienet, omenaviipaleet ja marjat. Runsaasti myös kaurahiutaleita vielä jäljellä puuroon ja pikakahvia ja maitojauhetta sekä avaamaton iKaffe. Toki pastaa, Fun lightia ja kasviksia jne. myös. Myös pakastettu makkarapaketti, sipulia ja kananmunia. Tomaattimurskapurkki ja ananassäilyke myös löytyy. Ja paketti salaattijuustoa. Metsästä löytyy jo mustikoita ja kantarelleja päiväkävelyiltä mukaan otettavaksi jos haluaa keräillä.
Tässä alehamsterin kesäkuun loput ostokset:
ritari juusto 300 g, viljasian potka 402 g, hevosen kylmäsavupaisti 80 g, kunkku kinkku 220 g, porsaan kylkiviipaleet 392 g, jälkiuunipala 480 g, pullava kuningatarpitko, kylmäsavulohiviipaleet 100 g, katkarapuleipä msc. Nämä 60 %, yht. 15,05 e.
Tarjous/normaalihinta: vesimeloni 1,7 kg, tomaatti 734 g, paprikamix, kermaviili, 2 ranskankerma, sitruuna, jääsalaatti, tortillachips natural 450 g, coop sulatejuusto 400 g, auran valkosipulipersiljalevite 220 g, paistettu lohi 355 g, tuorekurkku 324 g yht 20,31 e, kaikki yht. 35,36 e. Kuun alusta yht. 105,60 e, edelliset s. 857.
Hieman normaalista poikkeavat ostokset, kun sisältää tarvikkeita yksille synttäreille tekemääni voileipäkakkuun. Sateista huolimatta vielä ei näy kanttarellejä. Näyttää pahasti siltä että tänä vuonna hedelmäpuiden sato jää surkeaksi. kukinta oli heikko ja sitten siihen lisäksi kylmää, sateista ja tuulista säätä, niin ei pölytyskään toiminut. Täytyy kuulostella puskaradiota jos jollain olisi onnistunut paremmin, muuten pitää tänä vuonna sitten keskittyä enemmän marjoihin.
Vierailija kirjoitti:
ritari juusto 300 g, viljasian potka 402 g, hevosen kylmäsavupaisti 80 g, kunkku kinkku 220 g, porsaan kylkiviipaleet 392 g, jälkiuunipala 480 g, pullava kuningatarpitko, kylmäsavulohiviipaleet 100 g, katkarapuleipä msc. Nämä 60 %, yht. 15,05 e.
Tarjous/normaalihinta: vesimeloni 1,7 kg, tomaatti 734 g, paprikamix, kermaviili, 2 ranskankerma, sitruuna, jääsalaatti, tortillachips natural 450 g, coop sulatejuusto 400 g, auran valkosipulipersiljalevite 220 g, paistettu lohi 355 g, tuorekurkku 324 g yht 20,31 e, kaikki yht. 35,36 e. Kuun alusta yht. 105,60 e, edelliset s. 857.
Hieman normaalista poikkeavat ostokset, kun sisältää tarvikkeita yksille synttäreille tekemääni voileipäkakkuun. Sateista huolimatta vielä ei näy kanttarellejä. Näyttää pahasti siltä että tänä vuonna hedelmäpuiden sato jää surkeaksi. kukinta oli heikko ja sitten siihen lisäksi kylmää, sateista ja tuulist
Mä tunnustan, että hevosen kylmäsavupaisti on tosi hyvää. Mutta tyleeko lohi- vai lihakakku? Jännityksellä jään odottamaan 😆
Meilläpäin ei ole mustikoita, siis vakipaikoilla. Täytyy etsiä muita paikkoja. Kanttarellit on vasta nousemassa, eikä ole näkynyt kuin yksi punikkitatti. Kanttarellit oli sellaisia herneen kokoisia, niitä ei vielä kannattanut kerätä... Herkkutatteja ei ole näkynyt.
No, nyt saadaan syödä pitkään makkaraa, täytynee tehdä makkarakastiketta, makkarasoppaa ja pyttipannua. Makkaramunakasta? Uunimakkaraahan syötiin eilen. Ja pakastimen sulatus nyt hieman hankaloitui, kun sinne tuli taas täytettä (pakastimiin mahtuu siis kyllä lisääkin tavaraa, mutta niihin on alkanut kertyä kuuraa/jäätä, mikä on merkki siitä, että pitäisi sulattaa.. mutta sen verran paljon tavaraa nyt on, että en saa kaikkea siirrettyä toiseen pakastimeen sulatuksen ajaksi. Nooo, tää on ensimmäisen maailman murheita.
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman normaalista poikkeavat ostokset, kun sisältää tarvikkeita yksille synttäreille tekemääni voileipäkakkuun. Sateista huolimatta vielä ei näy kanttarellejä. Näyttää pahasti siltä että tänä vuonna hedelmäpuiden sato jää surkeaksi. kukinta oli heikko ja
Mä tunnustan, että hevosen kylmäsavupaisti on tosi hyvää. Mutta tyleeko lohi- vai lihakakku? Jännityksellä jään odottamaan 😆
Meilläpäin ei ole mustikoita, siis vakipaikoilla. Täytyy etsiä muita paikkoja. Kanttarellit on vasta nousemassa, eikä ole näkynyt kuin yksi punikkitatti. Kanttarellit oli sellaisia herneen kokoisia, niitä ei vielä kannattanut kerätä... Herkkutatteja ei ole näkynyt.
No, nyt saadaan syödä pitkään makkaraa, täytynee tehdä makkarakastiketta, makkarasoppaa ja pyttipannua. Makkaramunakasta? Uunimakkaraahan syötiin eilen. Ja pakastimen sulatus nyt hieman hankaloitui, kun sinne tuli taas täytettä (pakastimiin mahtuu siis kyllä lisääkin tavaraa, mutta niihin on alkanut kertyä kuuraa/jäätä, mikä on merkki siitä, että pitäisi sulattaa.. mutta sen verran paljon tavaraa nyt on, että en saa kaikkea siirrettyä toiseen pakastimeen sulatuksen ajaksi. Nooo, tää on ensimmäisen maailman murheita.
Sama ongelma pakastimien kanssa, ei vaan saa tyhjäksi. No talvipakkasilla on myös hyvä sulattaa. Mansikat olivat nyt 40 euroa laatikko, pääsato taitaa olla vielä edessä, ehkä ostetaan taas kaverin kanssa laatikko puoliksi, sitten ei ainakaan saa enää pakastinta tyhjäksi. Metsämarjoista olen kuullut vähän kahdenlaista tietoa, jotkut sanovat että näyttää normaalia heikommalta, jotkut sanovat että kohtuullinen sato olisi tulossa mutta myöhässä.
Pitkään mietin liha-ja kalakakun välillä, kun aineksia molempiin, päädyin sitten lihakakkuun, täytteinä savuporoa ja kinkkua, hevosen paistia koristeena. Lohesta sitten piirakkaa.
Makkaraa - miten olisi jonkinlainen currywurst, HK:n sinistä tykkään tehdä uunissa joko mozzarellan, tuoretomaatin ja basilikan kanssa laitetaan siis poikittaisviiltoihin, tai sitten pitkittäisviiltoihin juustoa ja sinappia ja ketsuppia siksak kuvioina kuorrutteeksi.
-alehamsteri
Makkaraa - miten olisi jonkinlainen currywurst, HK:n sinistä tykkään tehdä uunissa joko mozzarellan, tuoretomaatin ja basilikan kanssa laitetaan siis poikittaisviiltoihin, tai sitten pitkittäisviiltoihin juustoa ja sinappia ja ketsuppia siksak kuvioina kuorrutteeksi.
-alehamsteri
😁
Noissa oli muuten currywurstipaketti mukana! Pitäisi vaan tehdä se saksalaisten currykastikekin. Ja hapankaalia...
Aa, pitääkin ostaa kaalia ja tehdä sitä sauerkrauttia. Varhaiskaali alkaa olla edullista.
Minä syön kolme lämmintä ateriaa päivässä, olen jo vanha ja yritän välttää kuihtumista ja heikkoutta. Aamulla aikaisin syön kaurapuuron voisilmän, mansikkahillon ja maidon kera. Kahvia iso muki. Lounaaksi keitto, kuten tänään kesäkeitto, voileipä+juustoa ja maitoa. Iltapäivällä, jos haluttaa, keitän teetä ja syön pari pikkuleipää tai palan kuivakakkua. Illalla klo 17-18 laitan tuhdimman aterian, lihaa, kalaa, makkaraa ja perunoita, riisiä tai makaronia, salaattia sekä joku pieni jälkiruoka, ehkä kiisseliä, jäätelöä tai hedelmäsalaattia. Jos myöhemmin vielä nälättää syön voileipää ja maitoa. Olen normaalipainoinen, muisti vielä pelaa, teen ruokani itse ja käyn kaupassa kerran viikossa. Kauppaan menee kuukaudessa 150 €, sisältäen myös paperit ja pesuaineet. Hinnat ovat kyllä nousseet, niin että tuo150 € on ihan kohtuullisen vähän yhden ihmisen kulutukseen.
Kämppikselleen menee noin 400€/kk ja koko ajan rahapulassa. Mulla menee 150€ ja säästöissä montakymmentä tuhatta euroa vaikka molemmat ollaan opiskelijoita.
Erona se: että kun minä ostan K-menun tortillapaketin 0,79€ hän ostaa samasta kaupasta jonkun gluteiinittoman 4,59€ maksavan tortillan koska kallein on kuulemma aina parasta. Ja ei, hänellä ei ole keliakiaa. Hän on vaan huono kokki, joten uskoo kalliin hinnan auttavan makuun. Toki sortuu myös ihmeellisiin eineksiin, kuten eines kolmioleipiin, koska ne on kuulemma hyviä. Ei siis jaksa itse tehdä voileipiä iltapalaksi, vaikka itsetehtynä olisi halvempaa ja tuoreempaa. Ei mitään majoneesimössöä valkoisen paahtoleivän välissä vakuumipaketissa viikon kaupan hyllyllä ollutta.
Mutta kukin tavallaan.
En syö ihan joka päivä. Keittoja joskus.
Tänään söin neljä pientä varhaisperunaa.
Se on siinä. Tää on tässä.
Siitä tekemästäni voileipäkakusta vielä - vaikka niitä olenkin tehnyt jo vuosikausia niin opinpa silti uutta. Tein koristelun vasta juhlapaikalla mökkiolosuhteissa ja hieman kiireessä. Aiemmin olen laittanut salaatinlehdet jälkikäteen reunoille töpötellen ja lämmittänyt sulatejuustosinappisekoituksen. Nyt laitoin salaatinlehdet ensin kakun muotoiseksi pediksi mihin kumosin sen leipävuoassa kokoamani kakun. Kuorrutuksessa oikaisin myös niin että sekoitin sinapin suoraan sulatejuustopakkaukseen ja sitten vain levitin sen siitä sellaisenaan veitsellä. Ensin näytti ettei levittyisi kovinkaan nätisti, mihin olin varautunut persiljasilpulla, mutta ei kestänyt kuin hetken niin alkoi valua reunoille ja tuli kaunis kiilto, ehkä jopa turhankin löysä kun ensimmäiset reunakurkut valuivat alemmas, sen sai korjatuksi toisella kurkkusiivukerroksella. Jatkossa aion aina tehdä tällä tyylillä. Vähän kyllä nolottaa että olisihan nuo voinut tajuta aiemminkin. -alehamsteri
Mun kaveri syö usein kuivattua täysruisleipää isossa kulhossa, jossa on hänen lempipiimää. On kuulema hyvää ja terveellistä!
Tänään ei ole ruokana makkaraa. Ajattelin armahtaa perhettä ja vähän säännöstellä. Uunissa on paistumassa kinkkupiirakka - etsin inspiraatiota ruuanlaittoon pakastimesta ja löysin kinkunkantteja. Huutoäänestyksen jälkeen päädyttiin kinkkupiirakkaan, kinkkupastavuoka ja kinkkukastike saivat tyrmäyksen. Kinkun lisäksi pilkoin täytteeksi lehtikaalia. Jälkiruokana on sitä tiramisukääretorttua. Sen alkuperäinen hinta oli 13,50€, sitten se oli laskettu 9,90€ (ja minä maksoin kaikesta siis 4€). Kinkku 2,10€, 3 kanamunaa 45snt, 100+g margariinia 15snt, kerma+maitopurkin jämät noin 50snt, juustoa noin 50snt. Jauhot+mausteet noin 30snt, 4€ piiras. Meitä on 5 syömässä, luulen, että tuosta riittäisi kuudelle.
Salaattina salaattisekoituspussi, kävin läpi ja poistin nähjääntyneet pinaatinlehdet ja huuhtelin kunnolla kylmällä vedellä. Sekaan pilkoin pätkän kurkkua ja yhden eilisistä omenoista. Iso omena, josta meni kompostiin noin 1/4, loput salaatin sekaan. Toiset kai laittaisi tuon kokonaan roskiin tai kompostiin. Liraus sitrunamehua, ettei se omena rusketu. 20snt.
Aterian annoshinta siis 0,70€/hlö.
Aamupalana (hieman liukuva määritelmä näin kesälomalla) oli eilisiä lettuja. Paistoin niitä illalla, kun alkoi epäilyttää, säilyykö se yksi punalaputettu maito enää kauaa, päiväys oli kesäkuun alkua. Maito 50snt, 5 kananmunaa 75snt, jauhot yms 30snt, paistorasva 15snt. 1,70€ ja noin 20 isoa lettua. Osa syötiin eilen illalla.
Huomenna pitäisi olla kuivempi keli, niin lähdetään metsään katsomaan, löytyiskö sieniä...
Uunissa valkosipuliperunat. Perunat 1,50, valkosipuli saatu lahjaksi, suola 5snt, kerma 30snt yhteensä 1,85. Mulle 6 annosta eli noin 32snt /annos.
Sen kanssa nyt useimmiten syön täytettyjä paprikoita, paprikat olivat 50snt/kpl. Täytetään munakoisolla ( 1e/kpl), tomaatilla (0.99e/ kg), soijarouheella jota ostin muistaakseni alle 15 eurolla 2,5kg sekä mausteilla. Pinnalle juustoraastetta emmentaljuustosta mikä 9,90/ kg.
Tomaattisalsaa jossa tomaatit edelleen 0.99/kg, punasipulia ja saatua basilika. Mausteet 10snt.
Lehtisalaattia (saatu), siihen tomaattia ja kananmunaa sekä kerma-etikkakastike.
Alemunia on niin paljon, että ajattelin kokeilla ekaa kertaa tehdä marenkia. T.tarinankertoja