Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19137)
Yllättävän hankalalta täällä kuulostaa moni asia. Mun ja teinipojan kulut on aikalailla 200€ kk yhteensä. Olen tosin itse suht pienikokoinen naishenkilö ja intohimoinen kotikokki poitsun kanssa. Pari vinkkiä siis olisi jakaa myös muille.
1. Kauppaan ei ikinä nälkäisenä. Suunnitellaan yhdessä myös useamman päivän ruoat.
2. Arkiaamuisin aina reilu annos puuroa ja siemenrouhetta. Välipaloilla ja illalla voi ottaa leipää tai muuta mitä kotoa löytyy vaikka keitettyä kananmunaa, porkkanatikkuja ja hedelmiä.
3. Käytetään jauhelihakastikkeessa ihan halvinta sika-nautaa sen monipuolisuuden takia. Paistettaessa ei lisätä rasvaa pannulle, mutta valkosipulia ja mausteita kyllä. Lopuksi vielä pussista loraus tummaa soijarouhetta, joka imee ylimääräiset mausteet ja rasvat, ettei tule meidän makuun epämääräistä sellaista oranssia rasvakerrosta kastikkeeseen. Lopuksi lisätään vielä tomaattimurska, lisätään tarvittaessa mausteita. Jos on light majoneesia niin ruokalusikallinen sitä tai vaikka loraus maitoa tai mitä keksitään.
4. joka aterialla on tarjolla kasviksia tai salaattia. Ruokajuomana saa valita vettä tai maitoa. Ei ikinä mehua arkipäivänä ruoan kanssa.
5. Papupata on meidän bravuuriruoka talvella ja kesällä tonnikala-pastasalaatti. Kaikkea toki tehdään ja keksitään myös itse ruokia. Viime kesän hitti oli itsetehty jalapeno-vesimeloni-mehujää.
6. Hyvät käytöstavat ja puhtaus on puoli ruokaa. Jos jokin ruoka ei miellytä, niin todetaan ettei tästä nyt tullut sitä omaa suosikkia, mutta mitään ruokaa ei haukuta.
7. Eineksiä vältetään viimeiseen saakka sekä niiden kalliin hinnan että suolaisuuden ja piilorasvan takia. Pinaattiletut ja pyörykät myös paljon parempia itsetehtynä. Toki joskus ostetaan valmiit ranskikset ja kalapuikot lauantaiherkuksi saunan jälkeen. Ravintolapitsaa tai mäkkiruokaa syödään ehkä 1 kerran vuodessa. Yleensä tehdään pitsat ja burgerit ite.
Ja ostetaan kyllä välillä myös herkkuja kuten sipsiä, jäätelöä, keksiä, karkkia, limua tai popparia. Mutta ei joka viikko ja maltilliset herkkuannokset. Esimerkiksi molemmille omiin kulhoihin sipsiä sohvalle jälkkäriksi ja loput jenmaan seuraavaa hetkeä varten kuivakomeroon. 1 pussista riittää kyllä useammalle syöjälle useampaan kertaan, kun sitä ei nälkäänsä syödä vaan nimenomaan herkutteluun pääruoan jälkeen :)
Tää on vähän vaikea kysymys tää 100€. Mun perus kuukausi on sellainen, että tolla pärjää hyvin, koska käytännössä ostan lähinnä hedelmiä, kasviksia, maitotuotteita, vähän leipää, tofua, teetä... Mutta sitten niinä kuukausina, kun kaapit alkaa näyttämään tyhjiltä, niinä kuukausina menee sitten enemmän kun täytän varastot, eli ostan puuttuvat kalat, lihat, pavut, pähkinät, herneet, linssit, nyhtökaurat, leivontatarvikkeet, mausteet, kahvin, pastan, soijan, kvinoan, riisin, nuudelit... Pyrin kyllä siihen ,että nekin ostan tarjouksesta, mutta silti. Eli vaihtelee kuukausibudjetti kovastikin.
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän vaikea kysymys tää 100€. Mun perus kuukausi on sellainen, että tolla pärjää hyvin, koska käytännössä ostan lähinnä hedelmiä, kasviksia, maitotuotteita, vähän leipää, tofua, teetä... Mutta sitten niinä kuukausina, kun kaapit alkaa näyttämään tyhjiltä, niinä kuukausina menee sitten enemmän kun täytän varastot, eli ostan puuttuvat kalat, lihat, pavut, pähkinät, herneet, linssit, nyhtökaurat, leivontatarvikkeet, mausteet, kahvin, pastan, soijan, kvinoan, riisin, nuudelit... Pyrin kyllä siihen ,että nekin ostan tarjouksesta, mutta silti. Eli vaihtelee kuukausibudjetti kovastikin.
Kyllähän tämä vuodessa tasaantuu ihan per kuukausi oikein. Itse tosin ostan joka kauppakäynnillä sitä tomaattimurskaa, pastaa tai riisiä yms. Sitä mukaan kuin on lopussa, kauppakirjassa tyhjää tilaa tai erityisen halvalla saa. En odota, että kaapit tyhjenisi kaikki kerralla kokonaan ja sitten menisin ostamaan pelkkiä kuivatarvikkeita. Eli joka kauppareissulle otan mukaan 2 kestokassia. Toiseen tulee kuivatuotteet ja toiseen jääkaappi+pakastetuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kans yksi terve yksilö joka syö maksimissaan 1 lämpimän ruoan päivässä. Jos olisi lapsia niin varmasti tarjoaisin heille 2-3 lämmintä ateriaa, mutta ihan sinkku olen ja salaatit ja leivät on jotenkin helpompia ja maistuu omaan suuhun raikkaammilta. Voi suoraan pilkkoa sen ruoan lautaselle, en jaksa alkaa mitään erikseen paistelemaan ja keittämään ja sitten säilömään ylijäämäruokaa ja pakastelemaan.
Ei ne lapsetkaan kolmea lämmintä ateriaa tarvitse.
Ainakin meidän vähintään 4 krt/viikko treenaavat, plus pelit ja omaehtoinen liikunta päälle, lapset, nykyään teinit, tarvitsee 3 lämmintä ateriaa päivässä. Nuo kouluruuat kun eivät ihan täytä tällaisten energiatarvetta. Syövät ensin koulun jälkeen ja uudelleen illalla treenien jälkeen lämpimän ruuan. Ensinnäkin se on edullin
Eihän ole tarkoituskaan, että se kouluruoka olisi ainoa lämmin ruoka lapsella! Eikä sitä ole sellaiseksi suunniteltukaan, joten sen ei edes tarvitse täyttää koko päivän energiantarvetta. Valitettavasti joidenkin lasten kohdalla se on ainoa kunnon ruoka, mutta "hyvässä" ja normaalissa kodissa lapset saavat myös kotona sen lämpimän ja ravitsevan päivällisen.
S k e kirjoitti:
Liika proteiini paitsi kuormittaa Itämerta, niin myös lihottaa. Keho muuttaa ylimääräisen proteiinin ensin sokereiksi ja siitä sitten rasvaksi. Kyllä, proteiini lihottaa!
Robbie Williamsilla todettiin keripukki, ja sen syynä oli - yksipuolinen niukka ravinto. Robbie käytti ruokahalua vähentävää lääkettä ja kas kummaa! ruokahalu katosi. C-vitamiini on kyllä yksi helpoimmin saatavista vitamiineista, koska sitä on liki kaikissa kasviksissa (ja kaikissa hedelmissä ja marjoissa), että sitä on kyllä saanut olla aika tiukalla proteiinidieetillä, ettei ole c-vitamiinia saanut.
Tosi paljon pitäisi proteiinia syödä, jotta sillä lihoaisi. Kyllä ne yleisimmät ja herkimmin lihottavat ovat sokeri, hiilarit ja rasva.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Liika proteiini paitsi kuormittaa Itämerta, niin myös lihottaa. Keho muuttaa ylimääräisen proteiinin ensin sokereiksi ja siitä sitten rasvaksi. Kyllä, proteiini lihottaa!
Robbie Williamsilla todettiin keripukki, ja sen syynä oli - yksipuolinen niukka ravinto. Robbie käytti ruokahalua vähentävää lääkettä ja kas kummaa! ruokahalu katosi. C-vitamiini on kyllä yksi helpoimmin saatavista vitamiineista, koska sitä on liki kaikissa kasviksissa (ja kaikissa hedelmissä ja marjoissa), että sitä on kyllä saanut olla aika tiukalla proteiinidieetillä, ettei ole c-vitamiinia saanut.
Tosi paljon pitäisi proteiinia syödä, jotta sillä lihoaisi. Kyllä ne yleisimmät ja herkimmin lihottavat ovat sokeri, hiilarit ja rasva.
Tosi paljon pitäisi mitään epäterveellistä syödä että lihoaa. Tavallinen ruoka ei lihota.
Kaurapuuroa munavoilla 0,20€ aamuin illoin eli 0,40€.
Väläpala hedelmä 0,20€ ja näkkäri margariinilla, kallkunalaikkeleellä ja kurkulla 0,20€ eli 0,40€
Lounallinen ja päivällinen tavallista kotiruokaa noin 1€ annos eli 2€. Viimeksi oli kana-riisi-wokkia ja sitä ennen soijarouhe-peruna-kasviskeittoa.
Juonakai vettä tai lahjaksi saatua teetä.
Päivässä arkisin keskimäärin menee 2,80€. Syön viikonloppuisin halpaa ruokaa enkä osta punaista lihaa.
Kyllä oli tänään kylmä ilma ulkona. Puutalkoissa meillä oli vaan täytettyjä voileipiä, ei siis lämmintä ruokaa. Olisin kaivannut kyllä jotain, hernerokkaa vaikka. No, ensi kerraksi sitten muistiin... Karkasin välillä sisälle, ihan järkyttävä tuuli! No, sen takia ne puut olikin kaatuneet.
Illaksi tein "burritoja" tai millä nimellä noita nyt haluaakaan kutsua. Tortillalättyjä, juustoraastetta ja sitten itse kullekin mitä halusi väliin laittaa, mausteista riisiä, keitettyä perunaa, papukastiketta tai tacomaustettuja kanafilesuikaleita. Ajattelin ensin tehdä itselleni vastaavaa herniksestä, mutta muistin, että pakastimessa oli vielä pieni nyssäkkä härkäpapuja, paistoin niitä sitten mausteissa+öljyssä pannulla (niitä oli siis tosi pieni nyssäkkä, ei edes kourallista).
Kana oli punalaputettuja miedosti suolattuja kanafileitä 1kg (8,39€), osa siitä meni kyllä suoraan koiralle, joka päivysti vieressäni kun kokkasin. Fileet oli vähintäänkin kohmeisia siinä vaiheessa kun aloitin ruuanlaiton, joten ne oli helppo leikata suikaleiksi. Samalla kuuntelin esihistoriallisen dna:n metsästystä areenasta (joku tutkimusryhmä oli löytänyt kanan dna:ta dinosaurusten luista, mutta sitten paljastui, että olivat syöneet kana-aterian siellä tutkimuspaikassa...)
Koska valkuaisaineista on tänään täällä puhuttu enemmänkin, niin omassa annoksessani oli varmasti ihan riittävästi valkuaisaineita, juustoa, papuja ja niitä täydentämässä viljoja (riisi+tortilla). Myös kuituja ja hiilihydraatteja löytyi kivasti. Rasva enimmäkseen kovaa (juusto), vaikkakin papujen paistamisessa käytin juoksevaa kasvisöljyä. Kasvikset olivat vähän yksipuolisemmat, papuja (joita saa tai ei saa laskea kasviksiksi) ja tomaatteja ja valkosipulia. Onneksi päivällä oli voileipien välissä salaatinlehtiä, kurkkua ja tomaattia. Iltapalana syön marjoja, tavoitteena saada ne syötyä ennen kuin alakn kerätä uuden sadon marjoja. (nuoriso syö marjat mielummin esimerkiksi rahkan kanssa kuin pelkiltään).
Oma "burritoni" varmaan maksoi noin 0,70€ juuston kanssa. Nuorisolla oli majoneesia ja ketsuppia ja vaikka mitä, niin heillä siihen meni enemmän, mutta maksimissaan 1,50€/nuppi. Kanaa jäi reilusti yli huomiseksi, on sitten huomisen murhe, mitä teen sen kanssa.
Vielä pitää muistaa tänään laittaa huomisille virpojille palkkiot valmiiksi odottamaan - huom! en ole ostanut halvimpia suklaamunia, vaan ostin ihan kindereitä (ne saattaa kyllä kohta olla niitä halvimpia).
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan maksaisi 1 hlölle kuussa, jos laittaisi ruokina vaikka makaroonilaatikko,kaalilaatikko,hernekeitto,jauhelihakastike ja spaghetti, nakkikeitto, makkarapasta, kanaviillokki ja riisi, nuudeliwokki, broileririsotto, kinkkuperunavuoka, lisukkeina vaikka juuresraasteita, etikkapunajuuria ja suolakurkkuja, väli/aamu/iltapaloina itsetehtyjä sämpylöitä kotitekoisella juustolla/levitteellä, raejuustoa hedelmällä, maitopohjaista puuroa, marjakiisseliä, jokin itse leivottu suolainen tai makea herkku silloin tällöin.. Tuossa vain muutama ajatus.
Tämä riippuu niin paljon mistä ne ruuat koostuu ja montako annosta syö päivässä, paljonko niitä kalliimpia ainesosia on kussakin ruuassa, nimenomaan kanaa ja raejuustoa yms. Jollain urheilijalla voi mennä tähän vaikka 500 euroa ja jollain todella pieniruokaisella se 100 e.
Mistä koostuu? Eiköhän ne koostu siitä halvimmalla saatavasta raaka-aineesta per ruokalaji, jos täällä kerran pohditaan, kuinka voisi pärjätä 100e/kk. Et vastannut kysymykseen. Jos urheilee niin paljon, että menee ruokaan 500e/kk/hlö (en kyllä ymmärrä, miten ammattiurheilija, joka kuitenkin tienaa niin hyvin,että ei tarvitse laskea niitä ropoja ruokakaupassa,liittyisi ketjuun) on jotain todella pielessä. Kysyn edelleen; paljonko mainitun esimerkkini ruokaostokset noin suunnilleen tulisivat kustantamaan, olisivatko lähellä tuota satkun budjettia ihan tavalliselle ihmiselle,ei millekään himourheilijalle?
Lainaus: "Kysyn edelleen; paljonko mainitun esimerkkini ruokaostokset noin suunnilleen tulisivat kustantamaan, olisivatko lähellä tuota satkun budjettia ihan tavalliselle ihmiselle,ei millekään himourheilijalle?"
Olen eri, mutta johan kehtaat vaatia, ja toistamiseen!
Kuule, siitä vaan laskemaan ihan itse. Netistä löytyy hinnat ainakin omille lähimmille S ja K-ryhmän kaupoille.
Sale, Alepa, Prisma, S-Market, K-Supermarket, Citymarket ainakin. Lidl ei valitettavasti julkaise hintojaan netissä mutta eiköhän noi mainitut anna melko tarkan tuloksen.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Lainaus: "Kysyn edelleen; paljonko mainitun esimerkkini ruokaostokset noin suunnilleen tulisivat kustantamaan, olisivatko lähellä tuota satkun budjettia ihan tavalliselle ihmiselle,ei millekään himourheilijalle?"
Olen eri, mutta johan kehtaat vaatia, ja toistamiseen!
Kuule, siitä vaan laskemaan ihan itse. Netistä löytyy hinnat ainakin omille lähimmille S ja K-ryhmän kaupoille.
Sale, Alepa, Prisma, S-Market, K-Supermarket, Citymarket ainakin. Lidl ei valitettavasti julkaise hintojaan netissä mutta eiköhän noi mainitut anna melko tarkan tuloksen.
No tämä, ei kukaan voi tietää tämän kysyjän annoskokoja ja montako kertaa päivässä tarvitsee ruokaa. Siitä vain itse kokeilemaan ja laskemaan vaikka kuukauden ajan, ei tätä kukaan muu voi toisen puolesta tehdä.
Asun rälläkässä jossa lämmin ateria 2vk puuro 4xvk Lidl 50% aletuotteet vain kaupan alemerkit tuliset mausteet esim Sriracha kahvi 2,5e/pkt kun makunautinto sivuseikka ruokajako Stadi esim. seurakunnat, Hursti, Myllypuro, Saalem paljon kaapeissa jauhoja, granolaa, leipää pakastimessa oon keski-ikäinen sohvaperuna aika isokokoinen mutta hyvin oon tullut toimeen ainakin säästynyt ruoka-allergioilta ja nirsoilulta Kirjastoista ja Martoilta löytyy hyvin ohjeita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Tosi paljon pitäisi mitään epäterveellistä syödä että lihoaa. Tavallinen ruoka ei l
Oliki tämä olevinaan huonoa sarkasmia? Tuskin kukaan tosissaan tällaisia väittäisi...
Vierailija kirjoitti:
Asun rälläkässä jossa lämmin ateria 2vk puuro 4xvk Lidl 50% aletuotteet vain kaupan alemerkit tuliset mausteet esim Sriracha kahvi 2,5e/pkt kun makunautinto sivuseikka ruokajako Stadi esim. seurakunnat, Hursti, Myllypuro, Saalem paljon kaapeissa jauhoja, granolaa, leipää pakastimessa oon keski-ikäinen sohvaperuna aika isokokoinen mutta hyvin oon tullut toimeen ainakin säästynyt ruoka-allergioilta ja nirsoilulta Kirjastoista ja Martoilta löytyy hyvin ohjeita
Et ole koskaan lauseista kuullut?
Mikä on rälläkkä?
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Mikä on rälläkkä?
Lahdessa sellainen asunnottomille tarkoitettu majapaikka. Ollut jo iät ja ajat.
Menee nälkälakkoon hallituksen toimien johdosta, niin ei mene ruokaan rahaa yhtään.
Ajattelin listata tähän tyypillisiä aamupaloja mitä syön ja tän viikon pääateriat, jos olisivat apuna jollekin. Olen normaalipainoinen ja sekasyöjä, mutta syön aika paljon kasvisruokaa ihan koska tykkään siitä. Yleisin välipala mulle on hedelmä tai rahka, ja väliajat kuljen teekuppi kourassa. Joskus tuli vietettyä aikaa paljonkin Japanissa ja opetin siellä itseni teen litkijäksi. Teetä menee varmaan keskimäärin viisi kuppia päivässä, joskus juon sitä ruokajuomanakin.
Mun yleisimmät aamupalat:
1) Puuro. Teen sen kauramaitoon ja pistän siihen aina ruokalusikallisen 100% maapähkinävoita. Lisäksi sitten niitä marjoja tai hedelmiä mitä just sillon on saatavilla. Joskus saatan juoda lisäksi myös kupin teetä, mutta useinkaan en jaksa.
2) Paahtoleipää ja teetä tai smoothie. Useimmiten päällystän leipäni becelillä ja juustolla, sekä kasviksilla. Teenä mustaa teetä maidolla ja sokerilla. Jos teen smoothien, en juo teetä. Yleisin smoothie syntyy jugurtista, tilpasta maitoa tai vettä, sekä sekalaisista hedelmistä. Useimmiten ostan smoothiehedelmät pakkasesta, paitsi banaanin.
3) Kahden munan munakas pinaatilla ja juustolla, tai kinkulla ja tomaateilla.
4) Joskus jos on aikaa, teen köyhiä ritareita tai paksuja pannukakkuja ja juon kahvia.
Tän viikon lämpimät pääateriat. Yleensä syön melkein kaikkea kahdesti peräkkäin ja pakastan loput:
1) Maanantaina puolet ostomaksalaatikosta, puolukkahilloa ja suolakurkkua. Kauramaitoa ja limppusiivu becelillä.
2) Tiistaina ja keskiviikkona kikhernecurrya itsetehtyjen teeleipästen ja jääteen kanssa.
3) Torstaina uunilohta ja muusia, vihersalaatti kevyellä kastikkeella ja jääteetä.
4) Perjantaina ja lauantaina linssibolognesea ensin muusin ja toisena päivänä spagetin kanssa. Lisänä hapankaalia, limppua ja ruokajuomana kauramaitoa.
Tänään meinaan syödä kevyesti tofua ja kasviksia, ja päälle herkutella mämmillä ja kahvikermalla.
Enpä jaksa uskoa että syötte jatkuvasti 100 eurolla kuukauden. Yksi kuukausi saattaa onnistua, mutta sen jälkeen alkaa kuivakaappi ja pakastin näyttää tyhjältä. Jos lasket yhden päivän kituannosten kulut ja kerrot sen 30:llä, luulet siitä syntyvän kuukauden kulut. Ei se niin mene. Pistäpäs paperille jokaikinen ruokaostos kuukauden ajan, vasta sitten pääset lähelle totuutta.
Niin, että tarkoitti kuinka paljon maksaisi enemmän jos joutuu käyttämään laktoositonta maitoa arjessa. Nykyisin tarvitsee vain sukukokoontumisen ruokiin sitä käyttää sen 1 lapsen takia. Mutta että kalliimmaksi tulee syöminen jos allergioita ja yliherkkyyttä.