Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19923)

16241/19923 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä jaksa uskoa että syötte jatkuvasti 100 eurolla kuukauden. Yksi kuukausi saattaa onnistua, mutta sen jälkeen alkaa kuivakaappi ja pakastin näyttää tyhjältä. Jos lasket yhden päivän kituannosten kulut ja kerrot sen 30:llä, luulet siitä syntyvän kuukauden kulut. Ei se niin mene. Pistäpäs paperille jokaikinen ruokaostos kuukauden ajan, vasta sitten pääset lähelle totuutta. 

Tässä kyllä piilee totuus. Tosin, ainakin vakikirjoittajat ovat seuranneet ruokakujulaan jo paljon pidemmän aikavälin kuin kuukauden. Mä muun muassa pidän ihan ehtaa kirjanpitoa jo kolmatta vuotta.

Kampin Pimu

16242/19923 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ja lisättäköön, että sataseen mä en pääse. 130 on lähempänä totuutta. Niin, ja mun helmasyntini on ravintoloissa syönti! Jotkut pääsevät, en yhtään epäile. 

Kampin Pimu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16243/19923 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä jaksa uskoa että syötte jatkuvasti 100 eurolla kuukauden. Yksi kuukausi saattaa onnistua, mutta sen jälkeen alkaa kuivakaappi ja pakastin näyttää tyhjältä. Jos lasket yhden päivän kituannosten kulut ja kerrot sen 30:llä, luulet siitä syntyvän kuukauden kulut. Ei se niin mene. Pistäpäs paperille jokaikinen ruokaostos kuukauden ajan, vasta sitten pääset lähelle totuutta. 

Tässä kyllä piilee totuus. Tosin, ainakin vakikirjoittajat ovat seuranneet ruokakujulaan jo paljon pidemmän aikavälin kuin kuukauden. Mä muun muassa pidän ihan ehtaa kirjanpitoa jo kolmatta vuotta.

Edunvalvojako se suositteli?

16244/19923 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan en ole sataan euroon kuukausikuluja per nuppi saanut, mutta johonkin 110€ asti kyllä. Ja meillä joka kuukausi on varastojen täydennyskuukausi. Pitkän ajan seurannan mukaan heinäkuu on meillä matalan kulutuksen kuukausi. Se on vähän hassua, kun on lomakuukausi ja grillikausi ja kaikkea, mutta niin se vaan on ollut.

Seurasin ennen ihan kuiteista ostoksia, nykyään noista eri ketjujen sovelluksista - Tokmannilla täytyy edelleen itse laskea kaikki, mutta S- ja K- ketjut ystävällisesti laskee kaiken jo valmiiksi yhteen. Seuraan siis KAIKKIA ostoksia, ja ulkonasyöntejä jne. Ja sillä kustannusseurannalla meillä mennään aika usein jotain 120-14€/kk.

Meillä= laskennallisesti 5,5, henkeä, koska yksi perheen nuorista asuu omillaan opiskelukaupungissaan. On jotain kuukausia, että hän ei ole muutakuin käynyt kääntymässä, ja silloin lasken kustannukset viidelle hengelle.

Osa ruokakustannuksista menee myös eläinten ruokkimiseen, meillä on neljä lihaa syövää lemmikkiä.

Eihän tää ole uskon asia, vaan ihan matikkaa!

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
16245/19923 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lapsetkaan kolmea lämmintä ateriaa tarvitse. 

Ainakin meidän vähintään 4 krt/viikko treenaavat, plus pelit ja omaehtoinen liikunta päälle, lapset, nykyään teinit, tarvitsee 3 lämmintä ateriaa päivässä. Nuo kouluruuat kun eivät ihan täytä tällaisten energiatarvetta. Syövät ensin koulun jälkeen ja uudelleen illalla treenien jälkeen lämpimän ruuan. Ensinnäkin se on edullin

Eihän ole tarkoituskaan, että se kouluruoka olisi ainoa lämmin ruoka lapsella! Eikä sitä ole sellaiseksi suunniteltukaan, joten sen ei edes tarvitse täyttää koko päivän energiantarvetta.  Valitettavasti joidenkin lasten kohdalla se on ainoa kunnon ruoka, mutta "hyvässä" ja normaalissa kodissa lapset saavat myös kotona sen lämpimän ja ravitsevan päivällisen. 

Olisit voinut lukea, mihin vastasin. Väitteeseen, ettei ne lapsetkaan kolmea lämmintä ateriaa päivässä tarvitse. Sinä alat selittää, ettei kouluruuan ole tarkoitus olla ainoa lämmin ruoka. Niin. Ei olekaan. Enkä niin ole väittänytkään. 

Vierailija
16246/19923 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun rälläkässä jossa lämmin ateria 2vk puuro 4xvk Lidl 50% aletuotteet vain kaupan alemerkit tuliset mausteet esim Sriracha kahvi 2,5e/pkt kun makunautinto sivuseikka ruokajako Stadi esim. seurakunnat, Hursti, Myllypuro, Saalem paljon kaapeissa jauhoja, granolaa, leipää pakastimessa oon keski-ikäinen sohvaperuna aika isokokoinen mutta hyvin oon tullut toimeen ainakin säästynyt ruoka-allergioilta ja nirsoilulta Kirjastoista ja Martoilta löytyy hyvin ohjeita

Muuten hyvä, mutta tossa muiden piikkiin syömisessä ei pysty valitsemaan mitä syö, esimerkiksi haluamaansa aasialaista kasviswokkia joka toinen päivä, joten voi joutua syömään jotain pahaa Atrian mikropitsaa joka viikko tai pelkkää perunaa. Tai itse en ainakaan suostuisi syömään muiden käskyjen mukaan vaikkapa sitä leipää ihan lounaaksi, mutta sen takia käynkin töissä ja olen säästänyt rahaa elämiseen, vaikka jäisinkin työttömäksi joskus niin se ei horjuttaisi elämääni.

Kerroit myös, että olet lihava ja sinulle makunautinto on sivuseikka. Mutta entäpä terveys?

Vierailija
16247/19923 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampin Pimu kirjoitti:

Lainaus: "Kysyn edelleen; paljonko mainitun esimerkkini ruokaostokset noin suunnilleen tulisivat kustantamaan, olisivatko lähellä tuota satkun budjettia ihan tavalliselle ihmiselle,ei millekään himourheilijalle?"

Olen eri, mutta johan kehtaat vaatia, ja toistamiseen!

Kuule, siitä vaan laskemaan ihan itse. Netistä löytyy hinnat ainakin omille lähimmille S ja K-ryhmän kaupoille.

Sale, Alepa, Prisma, S-Market, K-Supermarket, Citymarket ainakin. Lidl ei valitettavasti julkaise hintojaan netissä mutta eiköhän noi mainitut anna melko tarkan tuloksen.

No tämä, ei kukaan voi tietää tämän kysyjän annoskokoja ja montako kertaa päivässä tarvitsee ruokaa. Siitä vain itse kokeilemaan ja laskemaan vaikka kuukauden ajan, ei tätä kukaan muu voi toisen puolesta tehdä.

Kyllä voi laskea syömiset normaalikulutuksen mukaan esim. Puurolautasellinen aamulla, 350g valmis eines lounaaksi ja päivälliseksi samanlainen setti ja illalliseksi taas se puuroannos rauhoittamaan vatsaa. Puuroannos 1 henkilölle näkyy paketin kulhossa ja se on 1dl kaurahiutaletta. Välipalahedelmä lisäksi vielä päivään omena tai banaani. Ei kukaan syö tuosta paljoa vähemmän tai tuplasti enemmän eli vois laskea kyllä annoskoot jos ei niitä erikseen halua kertoa.

Vierailija
16248/19923 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ehdottaisitte juhlaruuaksi nyt kun pitäisi nauttia oikein tuosta Persujen ja Kokkareiden romahduksesta?

Saa maksaa vaikkapa 10 euroa, mulla on vielä reilusti budjetissa tilaa. Huom. ei sellaista lohtumättöä, jota Petteri haki yöpalaksi ;D

-winner-

Vierailija
16249/19923 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiliesi.fi kertoo että noutoruokaa esim. Häihin varataan 300-400g per ruokailija. Marttojen mukaan ihmiset syövät 350-700g. Aikamoista heittoa, että varaako 300 vai 700g ruokaa per syöjä. Mutta olen ollut järkkäämässä aika monia juhlia ja ravintolassa ja laivallakin töissä, niin muistisääntönä on se lautasellinen pääruokaa eli n. 350g, 1 leipä ja jälkiruoka-lautasellinen eli vaikka kakkupala ja keksi sekä 3 lasia juomaa päivän aikana.

Ihmiset eivät halua julkisesti rohmuta ruokaa juhla-asuissaan kun näyttäytymistilanne, ja pitäisi tanssiakin vielä ja kuvia otetaan. Lounasravintolassa ihmiset myös syövät maltillisesti ja ruokaa saatetaan syödä vain puolet lautasesta eli ei selkeästi haluta olla ähkynä tai turvonneena töissä. Mutta laivalla ihmiset sitten rohmuavat buffassa jopa 2-3 isoa lautasellista ja jotkut jopa koittavat laittaa leipää laukkuunsa! Aivan käsittämätöntä. Jos se 35€ on liikaa annoksesta niin ei kannata mennä sinne syömään vaan mieluummin a la carte -ravintolaan syömään se halvempi ruoka-annos. Toki jos tykkää juoda viiniä, niin voi laskea että se 1 lasi maksaisi muualla 7€ eli jos juo 2 lasia viiniä niin ei sille ruoka-annoksille lopulta jää hintaa kuin 21€, ja voit valita siihen rapuja, sushia, graavilohta, salaattia, sienisalaattia ja pihvin+perunan vaikka. Jälkkäriksi juustoa ja kakkupala. Ei ole kallista. Omassa lähiravintolasss päivän salaatti maksaa 25€.

Kotona verkkareissa ymmärrän, että joku saattaa syödä sen koko uunipellillisen niitä ranskiksia 450g kun ei viitti jättää loppuja nahistumaan, mutta kyllä se tavallinen annoskoko on nuorilla ja tavallisilla aikuisilla 300-400g. Pienet lapset, erittäin fyysistä työtä tekevät ja himourheilija ovat erikseen, koska heillä tunnetusti erityiset ja omat ruokatarpeet.

Vierailija
16250/19923 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ehdottaisitte juhlaruuaksi nyt kun pitäisi nauttia oikein tuosta Persujen ja Kokkareiden romahduksesta?

Saa maksaa vaikkapa 10 euroa, mulla on vielä reilusti budjetissa tilaa. Huom. ei sellaista lohtumättöä, jota Petteri haki yöpalaksi ;D

-winner-

Mä olen säästänyt pakkaseen vielä sieniä koska itselleni juhla-annos on ihanan tulinen sienipiirakka. Sitä tarjottiin myös häissäni erilaisten salaattien ja voileipien kanssa. Vaihtoehtoina myös juustot, viinirypäleet ja punaviini. Tai itsetehdyt wasabi-sushit. Tai itsetehty sienipitsa. Tai kaupan TaKe away pikadeli salaattibaarista kokoaisin oman salaatin, jossa myös herkkusientä, tonnikalaa, lohta ja rapua, noin 7€ maksaa, mutta itse pitää lisätä tulinen chilikastike kotona joukkoon.

Vierailija
16251/19923 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kouluruoka täyttää varsin mainiosti lapsen energiatarpeen myös nykyään. Kaikki kastikkeet lilluvat kermasta ja margariinia ja salaattikastikkeita aina tarjolla. Itse pärjäsin ala-asteella jopa koko päivän, vaikka en syönyt aamiaista, niin syömällä koulussa pelkästään 4 näkkileipää margariinilla. Menin koulun jälkeen suoraan kaverille leikkimään ja kotiin tulin vasta ilta-aikaan kun vanhemmat tulivat töistä jolloin söin iltapalan. Kaverillani en syönyt mitään, ehkä join lasin vettä. Ylä-asteella skippasin koko kouluruoan ja menin lähikaupasta ostamaan 100g ässä mix karkkipussin. En syönyt silloinkaan aamupalaa ja kunnon ruoan vasta illalla klo 20 aikaan, ja jaksoin kävellä koko päivän aikana silti aina vakio 15km kun hengasin kaverini kanssa. Toki olin hoikka mutta pärjäsin urheilussa koulussa, liikunta oli aina 10 vaikka ruokavalio oli mitä oli. Nykyisin arvostan terveellistä ruokaa eli salaattia syön paljon. Lisäksi puuroja ja ruisleipää. Viikonloppuisin herkkuja kuten mehujäitä ja popparia. Karkkia en ole syönyt vuosikausiin yhtäkään. Myöskään hampurilaiset tai pitsat ei ole ikinä kiinnostanut. Eineksiä tai punaista lihaa en syö mutta lapsille niitä kuitenkin välillä ostan koska ovat halpoja ja helppoja.

Vierailija
16252/19923 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

- ja lisättäköön, että sataseen mä en pääse. 130 on lähempänä totuutta. Niin, ja mun helmasyntini on ravintoloissa syönti! Jotkut pääsevät, en yhtään epäile. 

En ikinä raaskisi haaskata rahojani ravintolaan :D En todellakaan pystyisi nauttimaan ravintolassa syömisestä, varsinkin kun tiedän olevani parempi ruoanlaittaja kuin moni huippuravintolan ammattikokki. Mutta pysynkin helposti 100€/kk budjetissa vaikka kahvin hinta onkin kallistunut. Onneksi käyttämäni pikakahvin hinta ei ole, niin ei ole edes tarvinnut lopettaa kahvin juontia.

Vierailija
16253/19923 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Tonnikala-pastasalaatti on hyvää ja lasillinen kuohuviiniä lisäksi. En tiedä mitä Petteri on yöllä syönyt, eikä kyllä kiinnostakkaan.

Vierailija
16254/19923 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen aviopuolison oli kalastaja ka erottuanme hommasin luvat ja aloin kalastaa itsekin. Muutin lähellä järveä, josta teen etätöitä friikkuna silloin kun jaksan. Lopun aikaa liikun luonnossa tai olen verkoilla. Kauppaan menee noin 50€/kk. Lääkkeisiin tai vitamiineihin ei toistaiseksi mene mitään. Ruokatilillä on kuitenkin aina extra 6000€ jos haluan järjestää vaikka juhlat tai ostaa jotain kalliimpaa kuten hummerin joskus kotiin. Ruokavaliooni koostuu merenelävistä ja kasviksista. Salainen paheeni on munakkaat, joissa syön myös keltuaisen vaikka tiedän sen sisältävän kolesterolia. Tosin en syö enempää kuin 1 päivässä, siitä pidän huolen.

16255/19923 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Meillä syödään tänään pakastepizzaa!!! Oikein kaupasta ostettua, ihan normaalihinnalla (saattoi olla joku tarjous, mutta ei mitään extra-alea).!! Ja kokista. Toi on nuorten toive, itse olisin voinut kallistua johonkin kukkakaaligratiiniin lohen kera 😋

Mutta sushi voisi olla myös kova sana, tai joku pokebowl. Tai oikein perinteinen katkarapukasari, patongin ja kuohuviinin kera!!!

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
16256/19923 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömiseen pätee ihan samat säännöt kuin vaikkapa liikkumiseen. Jos kävelet enemmän itse niin ei mene bensaan tai bussilippuun rahaa. Eli jos teet itse ruokaa tai keräät metsästä niin ei mene rahaa ravintoloihin tai kauppaan. Vaikka päivässä joku 0,20€ tuntuisi aika pieneltä säästöltä niin se on vuodessa 73€ ja elämän aikana 18-85v. aikana 4 891€ ja sillä saa jo aika paljon kaikkea kuten vaikkapa all inclusive matkan 2 viikoksi 5 tähden resortiin Malediiveille. Jos joku siis kehtaa väittää ettei ole rahaa matkustaa. Jos säästäisi joka päivä 0,20€ vaikkapa keräämällä itse ne mustikat puuroon tai jättämällä ostamatta sen extempore 1,40€ maksavan karkkipussin viikossa tai pienentämällä annoskokoa tms. niin kokisi elämän aikana jotain aika paljon suurempaa. Mutta kun ei jaksa eikä viitsi eikä pysty ja ja ja kun masentaa ja ahdistaa niin eihän voi ollenkaan säästää mistään eikä missään ja kun pitää istua vaan pyörätuolissa yms. Ei se ole mikään este säästää 0,20€ päivässä vaikka syömällä halvemmin.

Vierailija
16257/19923 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista mahtavista ruokavinkeistä...

Illalla kauppaan klo 20, ehkä ostan jotain noista, nyt meni alkupaloiksi Kartanon einesannos, 1,99. Sienistä en tosin välitä, enkä kuohuviineistä, enkä ylimausteisista, joten ne jää kyllä aina hyllyyn...

Tosin enpä sitten oikein taida välittää Kartanon annoksistakaan, kun periaatteessa valmistettu Suomessa eli pakattu, mutta ruoka-ainekset pakkausselosteen mukaan sitten mistä sattuu EU-alueelta, Ranska, Italia, Puola... Ja jos Suomessa ei osata edes pastaa tehdä, vaan tilataan Italiasta, niin heikkopa on kotimaisuusaste brändiä lukuunottamatta. Plussaa niissä kuitenkin pahvipakkauksesta, ettei oo muovia tai metallia se pohjaosa.

-winner- 

Vierailija
16258/19923 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Tonnikala-pastasalaatti on hyvää ja lasillinen kuohuviiniä lisäksi. En tiedä mitä Petteri on yöllä syönyt, eikä kyllä kiinnostakkaan.

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/dad30475-f2a9-4dd8-b2a7-4f7…

Karkotti muut asiakkaat grilliltä, että pääsi itse kuvaan esittämään suurmiestä :DDDDD

Semmoinen yrittäjien "ystävä" se meidän pikku-Petteri.

-winner-

Vierailija
16259/19923 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus söin yhden Kokkikartanon pakkauksen kun oli unohtunut eväät kotiin niin kamalaa oli. 300g broileri-spaghetti maksoi 4,79€ ja spaghettia oli 60g ja kanaa 36g. Loput vesi-kerma-kastiketta. Kasviksina pari maissin jyvää. En arvannut, että olisi mainostettua 2 minuutin mikroannoksen lisäksi alkaa ostamaan, pesemään ja pilkkomaan kasviksia työpisteelläni näppisten päällä. Jos söisi vastaavanlaisen arvostetun einesruoan lounaaksi ja päivälliseksi niin tosiaan saisi päivän aikana syötyä 120g spaghettia ja 82g kanaa. Mielummin keitän kattilallisen pastaa, valmiina 1kg hintaan 0,40€ ja söisin sitä ketsupilla sekä lorauksella soijarouhetta pussista 0,40€ ja kasvikseksi ostaisin vaikka 0,20€ maksavan banaanin. Alle euron satsi. Ja joo ymmärrän, ettei lihaa saisikaan syödä 100g enempää päivän aikana että tuo 36g lihaa annoksessa on varmaati ihan ok, mutta todella tympeän makuista kun kastikkeessa eniten on vettä ja mausteena joku kanaliemikuutio.

Vierailija
16260/19923 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömiseen pätee ihan samat säännöt kuin vaikkapa liikkumiseen. Jos kävelet enemmän itse niin ei mene bensaan tai bussilippuun rahaa. Eli jos teet itse ruokaa tai keräät metsästä niin ei mene rahaa ravintoloihin tai kauppaan. Vaikka päivässä joku 0,20€ tuntuisi aika pieneltä säästöltä niin se on vuodessa 73€ ja elämän aikana 18-85v. aikana 4 891€ ja sillä saa jo aika paljon kaikkea kuten vaikkapa all inclusive matkan 2 viikoksi 5 tähden resortiin Malediiveille. Jos joku siis kehtaa väittää ettei ole rahaa matkustaa. Jos säästäisi joka päivä 0,20€ vaikkapa keräämällä itse ne mustikat puuroon tai jättämällä ostamatta sen extempore 1,40€ maksavan karkkipussin viikossa tai pienentämällä annoskokoa tms. niin kokisi elämän aikana jotain aika paljon suurempaa. Mutta kun ei jaksa eikä viitsi eikä pysty ja ja ja kun masentaa ja ahdistaa niin eihän voi ollenkaan säästää mistään eikä missään ja kun pitää istua vaan pyörätuoli

No itse säästin pelkästään viime vuonna palkastani 18 000€ kun muutin kimppakämppään enkä käynyt matkoilla tai ostanut mitään turhaa. Jos en olisi juonut kallista viiniä joka ikinen viikonloppu niin olisin säästänyt paljon enemmän. Suunnitteilla siis pitää ensi vuonna palkaton välivuosi ja reppureissailla Aasian halvoissa maissa säästöilläni sen 12kk ja tietysti luopua myös huoneestani. Vuoden matkan jälkeen asun jonkin aikaa vanhempieni luona jos en ole ulkomailta käsin löytänyt mitään sopivaa uutta ja halpaa vuokrakämppää. Maailmanympärysmatkan 6kk toteutin jo muutama vuosi sitten. Silloin palkkani oli 2700€/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän