Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummilapsen syntymäpäivänä eilen vein hänet uimaan ja tarjosin Resque-palvelun kautta uinnin jälkeen 1€ korvapuustin uimahallin kahvilassa. Trippi oli ostettu etukäteen kaupasta alle 0,50€. Itselleni oli myös vesipullo mukana ja muuten söin päivän aikana ihan kaurapuuroa ja kasviskeittoa.
Aikalailla 2€ yleensä päivän ruoka ja juomakulut. En yleensä ostele mitään epäterveellisiä pullia tai syö ulkona. Osaan kokata hyvää ja terveellistä ruokaa itse. Ja rehellisesti sanottuna hoikkuus on mulle tärkeää, haluan olla hyvässä kunnossa ja hyvännäköinen eli en sorru mihinkään rasva-majo-juttuihin edes väsyneenä.
Ravintoainepuutoksia tuolla ainakin saa, jos mitään muuta ei syö päivän aikana kuin puuroa ja kasviskeittoa. Ja kun tuntuu olevan ihan normipäivä eikä poikkeus. Se ei mene nyt ihan yksyhteen terveellisyyden kanssa. Ei pidä olettaa liikaa viestistä,
Mikä ravinneaine puutos jos syö puuroa ja kasviskeittoa? Mistä sinä tiedät mitä sen puuron joukkoon on laitettu tai keittoon? Et edes tiedä, oliko kyseessä riisipuuro, kaurapuuro, ohrapuuro, tattaripuuro tms. Ja Itse laitan omiin kasviskeittoihin aina esimerkiksi kaalia, tomaattimurskaa, valkosipulia, porkkanaa, kuullotettua sipulia ja soijarouhetta. Joskus myös tuorejuustoa ja kermaa. Minkä ihmeen puutoksen saa syömällä kasvisruokaa? T. Kasvissyöjä
Ylipainoisuus on paljon suurempi ongelma kuin kasvisten syöminen
Tehtiin kumppanin kanssa tossa yks päivä vaaleista soijasuikaleista niin aasialaista kastiketta, eli maustettiin muun muassa inkiväärillä, chilillä, tomaattimurskalla ja kookosmaidolla, ja tuli sairaan hyvää. Turpos se soija älyttömän paljon eikä lopulta edes mahtunut pannulle vaan tuli 2 pannullista safkaa. Lisäks vielä riisiä ja wok-kasviksia. Oli oikeasti paljon parempi setti kun lähi intialaisesta tilattu kana-annos. Ollaan siis sekasyöjiå, mutta terveyssyistä alkanut kasvisruoka kiinnostamaan. Toinen siis ylipainoinen ja molemmilla kolesterolia ja lääkärit jo suosittelevat verenpainelääkkeitä kunmallekin. Urheillaan aika vähän, eli kerran päivässä käydään kävelyllä ja 2 kertaa viikossa jalkapalloa/salibandyä omissa treeneissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummilapsen syntymäpäivänä eilen vein hänet uimaan ja tarjosin Resque-palvelun kautta uinnin jälkeen 1€ korvapuustin uimahallin kahvilassa. Trippi oli ostettu etukäteen kaupasta alle 0,50€. Itselleni oli myös vesipullo mukana ja muuten söin päivän aikana ihan kaurapuuroa ja kasviskeittoa.
Aikalailla 2€ yleensä päivän ruoka ja juomakulut. En yleensä ostele mitään epäterveellisiä pullia tai syö ulkona. Osaan kokata hyvää ja terveellistä ruokaa itse. Ja rehellisesti sanottuna hoikkuus on mulle tärkeää, haluan olla hyvässä kunnossa ja
Ravintoainepuutoksia tuolla ainakin saa, jos mitään muuta ei syö päivän aikana kuin puuroa ja kasviskeittoa. Ja kun tuntuu olevan ihan normipäivä eikä poikkeus. Se ei mene nyt ihan yksyhteen terveel
Mikä ravinneaine puutos jos syö puuroa ja kasviskeittoa? Mistä sinä tiedät mitä sen puuron joukkoon on laitettu tai keittoon? Et edes tiedä, oliko kyseessä riisipuuro, kaurapuuro, ohrapuuro, tattaripuuro tms. Ja Itse laitan omiin kasviskeittoihin aina esimerkiksi kaalia, tomaattimurskaa, valkosipulia, porkkanaa, kuullotettua sipulia ja soijarouhetta. Joskus myös tuorejuustoa ja kermaa. Minkä ihmeen puutoksen saa syömällä kasvisruokaa? T. Kasvissyöjä
Ei pitäisi alkaa kasvissyöjäksi, jos ja kun ei tiedä tuon vertaa ravitsemuksesta. Se on ihan sama mitä puuroa se on, mutta jos se on vain puuroa, niin se ei riitä (ei vaikka lisäisi esim marjoja, hedelmiä siihen). Myöskään nuo mainitsemasi kasvikset eri riitä torjumaan puutoksia. B12 ja raudan puute ne kaikkein ilmiselvimmät, mitkä pitäisi sinunkin tietää. Soijakin itseasiassa heikentää raudan imeytymistä, kuten myös maitotuotteidesi kalsium.
Luulisi kenen tahansa nykypäivänä tietävän, että kasvisruokavaliolla olevilla on enemmän puutoksia kuin sekasyöjillä. Se on ihan päivän selvä ja tutkittu asia. Kaikkein eniten puutoksia on todettu vegaaneilla. Puutoksia toki voi ehkäistä riittävällä ja monipuolisella syömisellä, mitä tuo sinun esimerkkisi tai sen aiemman puuro-keittosyöjän ruokavalio ei kuitenkaan ole.
"Kasvisruokavalioiden koostamisessa tulee huomioida niin sanotut kriittiset ravintoaineet. Näillä tarkoitetaan ravintoaineita, joiden hyvinä ja väestötasolla pääasiallisina lähteinä toimivat eläinperäiset ruoat ja joita kasvisruoka sisältää joko vähän tai ei lainkaan tai ne imeytyvät huonommin kasviperäisistä kuin eläinperäisistä lähteistä. Kasvisruokavalioiden kriittisiä ravintoaineita ovat B12-vitamiini, D-vitamiini, jodi, kalsium, rauta, sinkki ja riboflaviini eli B2-vitamiini. On hyvä kiinnittää huomiota myös A-vitamiinin, seleenin, proteiinin ja välttämättömien rasvahappojen riittävään saantiin. Useimpien kriittisten ravintoaineiden saanti pystytään turvaamaan ravinnon kautta monipuolisella ja riittävällä syömisellä."
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisuus on paljon suurempi ongelma kuin kasvisten syöminen
Niin että koska joillakin on painon kanssa ongelmia, niin ei tarvitse itsekään syödä terveellisesti? 🤦🏻
On siinä taas logiikkaa kerrakseen...
Naurettavaa täällä väitellä, että kasvisruokaa syömällä saisi puutostauteja. Kyllä vauvatkin elää ja kasvaa ihan pelkällä maidolla. Suurin ongelma yhteiskunnassa on liian isot annoskoot sekä suolan ja rasvan käyttö. Syödään aivan liikaa ruokaa kun pitäisi keskittyä enemmän siihen monipuolisuuteen ja terveellisyyteen. Eli pienemmät annokset ja enemmän erivärisiä juttuja. Jos pelkää laihtuvansa niin rapsiöljyä voi lorauttaa kasvistensa päälle, ettei vahingossakaan olisi normaalipainoinen. Ei todellakaan mitään lautasellista pelkkää perunaa, porkkanaa ja makkaraa ketsupilla. Kasviksia vähintään puolet lautasesta. Itse syön joka päivä sientä, puolukkaa ja mustikkaa. Kerään itse ja pakastan. Ihmisiltä puuttuu selkäranka nykyisin ja syödään tyyliin suruun ahmimalla.
Päivästä toiseen nämä ruokavaliot on kuitenkin esimerkeissä kaurapuuroa ilman lisukkeita, kaalia ja soijaa, kevyitä kasviskeittoja. Ei tämä järin monipuolisesta syömisestä mene, jos muita ruoka-aineita pelkää lihomisen pelossa, niin aika vahvasti tänä kielii ainakin ortoreksiasta, jos satunnaisesti syöty majoneesikin on ajatuksena pelottava. Ei ruokavalion kuulu täysin rasvatonkaan olla
Kuka ostaa lihapullia säilyketölkissä? 400g maksaa 4-5€ ja lihapullaa on 35%. Ja siis siihen lihapullaan heitetty myös soijaproteiniia, naudan sydäntä, korppujauhoa, vehnäjauhoa yms.
Ruskean kastikkeen teko maksaa 0,20€ ja einrspullia saa 1€ hinnalla. Tai ostaa 2€ maksavan jauhelihan ja tekee itte kans lihapullat.
Onko mun ruokavalioni jotenkin kevyt ollut viimeaikoina? No tänään on joo vegaaninen päivällinen, lounas oli perunamunakasta.
Vegaaniruokavaliosta puuttuu helposti B12-vitamiini, se on oikeastaan ainoa, jota ei saa kasviksista. Sitä on kuitenkin runsaasti maitotuotteissa, eli jos keittää maitopuuroa, niin ongelma on paljon pienempi.
Moni myös mainitsee syövänsä monivitamiinia (esimerkiksi poretabletteina), joten en nyt menisi murehtimaan vitamiinien puutteesta.
Rautaa löytyy myös kasviksista, joistakin erittäin paljonkin. Sen verran kannattaa tosiaan katsoa, ettei yhdistä kalsiumpitoisia kasviksia ja rautapitoisia samalle aterialle, sen sijaan rautapitoisten kasvisten kanssa kannattaa syödä c-vitamiinipitoisia kasviksia.
Kiusa se on pienikin kiusa
Kannattaa vetää joka päivä nonivitamiiniporetabletti veteen sekoitettuna, varsinkin jos juo kahvia aamulla.
Raudan saanti ei liity mitenkään kasvisruokailuun. Rautaa on esimerkiksi vehnäleseessä 18,6 mg/100g kun maksamakkarassa 9,5 mg/100g.
Naudanliha keitetty 120g annos sisältää rautaa 4,5g. Soijarouhe keitetty 100g annos sisältää rautaa 5,2mg. Outoa puhetta raudan saannista ja kasvisruokailusta, vaikka itse ihan metsästäjä-kalastaja-suvusta olenkin. Kotona ihan sikala ja navettakin ollut ja olen silti saanut rautaa ihan kasvisruoasta. Ja maitoakin juonut ja juustoa leivän päällä. Sekä kananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin kumppanin kanssa tossa yks päivä vaaleista soijasuikaleista niin aasialaista kastiketta, eli maustettiin muun muassa inkiväärillä, chilillä, tomaattimurskalla ja kookosmaidolla, ja tuli sairaan hyvää. Turpos se soija älyttömän paljon eikä lopulta edes mahtunut pannulle vaan tuli 2 pannullista safkaa. Lisäks vielä riisiä ja wok-kasviksia. Oli oikeasti paljon parempi setti kun lähi intialaisesta tilattu kana-annos. Ollaan siis sekasyöjiå, mutta terveyssyistä alkanut kasvisruoka kiinnostamaan. Toinen siis ylipainoinen ja molemmilla kolesterolia ja lääkärit jo suosittelevat verenpainelääkkeitä kunmallekin. Urheillaan aika vähän, eli kerran päivässä käydään kävelyllä ja 2 kertaa viikossa jalkapalloa/salibandyä omissa treeneissä.
Kannattaa kyllä huomioida laihduttaessa, että monesti ne kasvisproteiinit on paljon energiatiheämpiä ja monet pavut paljon hiilihydraattipitoisempia kuin rasvaton kana, varsinkin jos saman proteiinimäärän haluaa saada. Vähän hassua, että kasvisruoka mielletään muutenkin jotenkin kevyeksi, vaikka voi olla monesti esim. kookoskermaan upotettua. Jos ei paljoa urheile, niin pavut+riisi-yhdistelmä voi olla ihan älytön hiilihydraattipommi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kyllä huomioida laihduttaessa, että monesti ne kasvisproteiinit on paljon energiatiheämpiä ja monet pavut paljon hiilihydraatti
Olen eri, mutta kyllä itse ainakin laihduttaessa vetäisin mieluummin papu-riisi-annoksen kuin vaikka kanapastan. No ja vetäisin muutenkin, ihan normaalipainoinen olen. On paljon halvempaa ja voi maustaa vaikka chilillä. Kanapasta saa jo valmiiksi tunkkaisen ja ähkyn olon, vaikka ihan pienestä alkupala-annoksesta olisi kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kyllä huomioida laihduttaessa, että monesti ne kasvisproteiinit on paljon ene
Harva millään pastalla laihduttaa, vaan ruokavaliosta karsitaan yleensä hiilihydraatteja pois, ja painotetaan kasvisten ja vähärasvaisen proteiinin syöntiä, terveellisiä rasvan lähteitä. Monella annoskoot on aivan liian isoja riisin ja pastan suhteen.
Eihän kukaan ole sanonut laihduttavansa kasvisruoalla, vaan kertonut vain kolesterolista ja halunnut syödä terveellisemmin. Siksi kokeili soijaa vissiin possun sijaan. Toki kookosmaidossa voi olla kolesterolia mutta jos kyytipoikana oli wok-kasviksia niin pieni määrä soijakastiketta ja riisiä ei vaaranna tilannetta. Kunhan juo ruokajuomana vettä, eikä mitään mehua tai vastaavaa.
Jos pienestä kanapasta-annoksestakin tulee jotenkin tunkkainen olo, niin on kyllä jotenkin ruokasuhde pielessä, jos täysin normaali kotiruoka aiheuttaa tälläisiä tuntemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Jos pienestä kanapasta-annoksestakin tulee jotenkin tunkkainen olo, niin on kyllä jotenkin ruokasuhde pielessä, jos täysin normaali kotiruoka aiheuttaa tälläisiä tuntemuksia.
Ei ole mikään normaali kotiruoka jos ei sisällä kasviksia. Onhan toi tunkkainen jos pelkkää pastaa ja kanaa. Ei mitään tuoretta tai freshiä.
Ei ole mitään ihmeen rasvatonta kanaa. Kyllä soijasuikaleissa tai soijarouheessa on paljon vähemmän rasvaa ja kolesterolia.
Omassa suvussa on useampikin kasvissyöjä ja pari pullukkaa, niin oli loogista, että tarjoilen synttärijuhlissani kevyttä kasvisruokaa. Päädyin uunissa ilman rasvaa paistettuihin kasvispihveihin, keitettyihin perunoihin ja salaattiin. Leivän kanssa tarjolla oli myös voita ja salaattikastike. Hyvää oli eikä tullut kalliiksi kun itse teki.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ostaa lihapullia säilyketölkissä? 400g maksaa 4-5€ ja lihapullaa on 35%. Ja siis siihen lihapullaan heitetty myös soijaproteiniia, naudan sydäntä, korppujauhoa, vehnäjauhoa yms.
Ruskean kastikkeen teko maksaa 0,20€ ja einrspullia saa 1€ hinnalla. Tai ostaa 2€ maksavan jauhelihan ja tekee itte kans lihapullat.
Minä ;D Kuten mainitsitkin siinä saa monenlaista ainesta samalla, ei tarvii ekstroja itse keksiä :D
Tosin sain 5 kpl 400g säilykettä 4 eurolla, mutta ajattelin jättää ale-faktat kertomatta ettei tuu mielenpahoitus jollekin kateelliselle --- Mutta tuli siis vissiin kuitenkin.
Aukaisin tölkin tosin t-o-d-e-l-l-a hitaasti ja hartaasti 10e maksaneella tölkinavaajalla ;DDDD
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään normaali kotiruoka jos ei sisällä kasviksia. Onhan toi tunkkainen jos pelkkää pastaa ja kanaa. Ei mitään tuoretta tai freshiä.
Yhtä tunkkaista se papuriisimössö on jos siihen ei kasviksia kuulu. Ei papuja lasketa nykyään mukaan päivittäisiin kasviksiin, vaan ovat erillisenä osastona suosituksissa, kasvikset erikseen. Täysin samalla viivalla nämä ateriat ovat.
Mutta jos sairastaa ortoreksiaa, niin tällöin muutama ruoka on "sallittu" ja lopuista tulee huono ja tunkkainen olo, kun omassa päässään niin on päättänyt.
Meillä oli noita tölkkilihapullia Lapinretkillä mukana, kun olin lapsi. Jauhomuusia. Ah ihana lapsuus. Haarukallisessa oli varmaan enemmän hyttysiä kuin lihapullaa...
Mun lautasella on tänään kuitenkin daalia ja tricolori-fusilleja, oli yksi nuorison edustaja kaupassa mukana. Itse olisin tyytynyt ihan vaan myllyn parhaan perusmakarooniin. Täkäläisessä Cittarissa ei ollut mitään noista tarjousvihanneksista enää jäljellä, tai oli siellä varsiparsakaalia, mutta niiden kilohinta ylitti tarjouksessakin ihan perusparsan (sitä on jo myynnissä!) hinnan. Banaaneja sitten ostin, euron kilo.
Kiusa se on pienikin kiusa