Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18396)
" Kaikkein nopeimmin elimistö kärsii C-vitamiinin puutoksesta, mutta nykyisellä elintarvikevalikoimalla on liki mahdotonta (mutta ei täysin) saada keripukki"
Keripukin voi ehkäistä jo 10 mg:llä C-vitamiinia, joka on tosi pieni määrä (esim. yhdessä kokonaisessa mandariinissa on 41 mg C-vitamiinia). Lievä C-vitamiinin puutos on yleisempää.
Siis mä ostin viime viikolla viisi pakettia hiivaa ja tänään viisi pakettia kanamunia. Oliko mun viesti jotenkin epäselvä tms..?? T aamupuurotyyppi
100/kk on 3,2 euroa päivässä ja jos ajattelee että päivittäin pitää syödä ainakin aamiainen, päivällinen ja iltapala niin tuosta tulee pyöreästi euro per ateria.
Mikäli kaikki pitää ostaa kaupasta niin kyllä tuolla budjetilla pysyy hengissä mutta keripukki ja muutkin 1700-luvun puutostaudit alkavat vaivata aika nopeasti kun tällä budjetilla ei hevi-osastolta tartu talvella mukaan muuta kuin multaperunoita.
Kokeilkaapa kun valtio määrää edunvalvontaan... 320e/kk. Voisiko törkeämmin tappaa ihmistä? Sitä on varaa itkeä ja juoda kyyneliä, syödä perunaa ja kaurapuuroa. Määrittelivät avustus vammaiseksi ihan keksittyjen juttuken perusteella. Tuskin valtio kaatuu jos ihminen saisi edes sen 550e/kk tai mikä minulle jäi 700e/kk eläkettä käteen.
Mä juon päivässä 1/3 litraa xtra rapsiöljyä. 3000 kaloria per päivä eli 3 päiväksi täyteen ja hinta on 0,91 senttiä/päivä. Suosittelen, halvaksi tulee ja saa niitä hyviä pehmeitä rasvoja. Ihokin hehkuu!
En syö edes joka päivä. Mitään.
Tässä kuussa mennyt 90 e ruokiin. En halua askeettista ja huonoa ruokavaliota. En mitenkään pääse 100 e. Pidän kerran viikossa puuropäivän ja teen kasvissosekeittoja. Sen verran hemmottelee itseäni, että ostan silloin tällöin suklaata tai salmiakkia. Leivät ostan alennuksella ja sämpylät leivon itse.
Aamupala: kaurapuuro veteen, itse kerättyjä mustikoita
Lounas: linssikastike ja spagetti (kuivattuja linssejä, tomaattimurskaa, sipulia, mausteita, rypsiöljyä)
Päivällinen: kasvishernekeitto (kuivattuja herneitä, porkkanaa, sipulia, mausteita, rypsiöljyä)
Iltapala: itse leivottua sämpylää voilla
Hedelmää/kasviksia mukaan, jos on.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaapa kun valtio määrää edunvalvontaan... 320e/kk. Voisiko törkeämmin tappaa ihmistä? Sitä on varaa itkeä ja juoda kyyneliä, syödä perunaa ja kaurapuuroa. Määrittelivät avustus vammaiseksi ihan keksittyjen juttuken perusteella. Tuskin valtio kaatuu jos ihminen saisi edes sen 550e/kk tai mikä minulle jäi 700e/kk eläkettä käteen.
10e päivä?? Mä ruokin tuolla 2 henkeä hyvin usein.
Toi on yhdelle jo hulppea summa, oma opiskeljani kokkaa tuolla päiväbudjetilla jokirapupastaa ja syö savulohtakin. Ikinä syö puuroa tai pelkkää perunaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on yhdelle jo hulppea summa, oma opiskeljani kokkaa tuolla päiväbudjetilla jokirapupastaa ja syö savulohtakin. Ikinä syö puuroa tai pelkkää perunaa
Tuossa ei ole varmaankaan kyse pelkästään ruokarahasta, vaan ylipäätään käytössä olevasta rahamäärästä (ehkä asumiskuluja lukuun ottamatta). Ei raha joka vastaisi suurin piirtein tt-tuen perusosaa (joka on siis nykyisin 587 €).
Kyllä ja allekkin.
En osta rasvaa en leikkelettä,juustoa,vihanneksia leipääym. Kaikki minkä kilo hinta yli3e ei riitä budjetti
Syön puuroa pelkkää joka ikinen päivä ilman mitään kun en ole laittaa mitään.
Pää ruuat joko perunaa, margariinin kera. Joskus kun jauhoja ruskeaa kastiketta.
Makaroonia pelkkää. Joskus herkuttelen riisiä jos on ruskeaa kastiketta en oo keksinyt miten maistuisi paremmalle.
Hernekeitto ilman lihaa. Itse tehtynä.
Herkkupäivänä eli kun tulee eläke halvimpia xtra ranskalaisia.
Ainoat mistä en tingi on sipuli ja jäävuori salaatti niitä on ostettava noin 2krt kuussa. Ennen tähän kuuluui kanamunat mutta yllätys niistä joutunut luopumaan.
Jos alkukuusta tuhlaa niin aika monesti noin 4-5 viimeistä päivää menee kaurapuurolla.
Saa nähdä kauanko tätä jaksaa. Ei muutakun ensin vaan valtio auttaa kaikkia muita ennenkuin Suomen kansalaisia.
56v tahtomattaan eläkeläis akka
Vierailija kirjoitti:
100/kk on 3,2 euroa päivässä ja jos ajattelee että päivittäin pitää syödä ainakin aamiainen, päivällinen ja iltapala niin tuosta tulee pyöreästi euro per ateria.
Mikäli kaikki pitää ostaa kaupasta niin kyllä tuolla budjetilla pysyy hengissä mutta keripukki ja muutkin 1700-luvun puutostaudit alkavat vaivata aika nopeasti kun tällä budjetilla ei hevi-osastolta tartu talvella mukaan muuta kuin multaperunoita.
Kyllä saan tuohon budjettiin hedelmiä ja vihanneksiakin. Syönyt samalla tavalla jo parikymmentä vuotta, ei ole keripukkia eikä mitään.
Monella tuntuu olevan tapana että kauppaan mennään tiukan ostoslistan kanssa (ettei tule turhia heräteostoksia?) ja ostokset on katsottu tarkkaan valmiiksi. Itse menen taas aina ilman listoja "haahuilemaan", turhuuksia ei tule keräiltyä. Toki tsekkaan aina tarjoukset etukäteen että ne tulee napattua mutta muuten hyllyjä silmäillen huomaa usein juttuja mitä ei ole missään mainosteltu. Eilen esim. lähimarket myi naudan ulkofilettä 10,90 kg (ovh 24,90) eikä ollut edes mitään punalapputavaraa päiväykseltään, komeita lihakimpaleita.
Aamupuurotyyppi söi aamupalalla kaurapuuroa ja omenasosetta kera reen
Ruokana kasvispyttipannua, paistettua kananmunaa, maustekurkkua ja punajuuria näkkärin kanssa
Välipala tuoretta sämpylää levitteellä ja omenaa, jääteetä
Iltapala pakkasesta kinkkupiirakkaa ja päärynää, jääteetä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi varmaan pitäisi kattaa kaikki kulut:ruoka, hygienia, viihde jne. Eli jos tarttee hammastahnaa ja dödön, niin ne on pois ruokabudjetista, vessapaperi, taas lähtee ruokabudjetista...
Kasvisruokavaliolla saa tehtyä halvalla, kun ostaa kuivattuja herneitä/papuja/linssejä isoja pakkauksia, niistä riittää pitkään, ovat ravitsevia ja saa käytettyä monipuolisesti. Yhdistää kausittain halvimpia kasviksia ja juureksia sekä jotain hiilaria kuten riisiä, pastaa tai perunaa. Kasviöljyä. Kaurahiutaleet myös monikäyttöisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja allekkin.
En osta rasvaa en leikkelettä,juustoa,vihanneksia leipääym. Kaikki minkä kilo hinta yli3e ei riitä budjetti
Syön puuroa pelkkää joka ikinen päivä ilman mitään kun en ole laittaa mitään.
Pää ruuat joko perunaa, margariinin kera. Joskus kun jauhoja ruskeaa kastiketta.
Makaroonia pelkkää. Joskus herkuttelen riisiä jos on ruskeaa kastiketta en oo keksinyt miten maistuisi paremmalle.
Hernekeitto ilman lihaa. Itse tehtynä.
Herkkupäivänä eli kun tulee eläke halvimpia xtra ranskalaisia.
Ainoat mistä en tingi on sipuli ja jäävuori salaatti niitä on ostettava noin 2krt kuussa. Ennen tähän kuuluui kanamunat mutta yllätys niistä joutunut luopumaan.
Jos alkukuusta tuhlaa niin aika monesti noin 4-5 viimeistä päivää menee kaurapuurolla.
Saa nähdä kauanko tätä jaksaa. Ei muutakun ensin vaan valtio auttaa kaikkia muita ennenkuin Suomen kans
Sanoit, ettet osta rasvaa, mutta kuitenkin käytössäsi on margariini - ostat rasvaakin siis. Mut ei se ole oleellista.
Suurimmassa osassa kasviksia kilohinta jää alle kolmen euron, joten pelkästään sen takia niitä ei voi raakata pois. Oletko koskaan kokeillut paistaa riisiä (vaikka sen sipulin kanssa)?
Jos asuisin yksin niin voisi onnistua. On kokemusta tosi pienella budjetilla ruokailusta opiskelija- ja sinkkuajoilta kun olin rahaton kuin kirkonrotta. Skroden miehen kanssa tuo ei onnistu. Tosin ei onneksi tarvitsekaan.
Vierailija kirjoitti:
Monella tuntuu olevan tapana että kauppaan mennään tiukan ostoslistan kanssa (ettei tule turhia heräteostoksia?) ja ostokset on katsottu tarkkaan valmiiksi. Itse menen taas aina ilman listoja "haahuilemaan", turhuuksia ei tule keräiltyä. Toki tsekkaan aina tarjoukset etukäteen että ne tulee napattua mutta muuten hyllyjä silmäillen huomaa usein juttuja mitä ei ole missään mainosteltu. Eilen esim. lähimarket myi naudan ulkofilettä 10,90 kg (ovh 24,90) eikä ollut edes mitään punalapputavaraa päiväykseltään, komeita lihakimpaleita.
Minulla on käytössä molemmat: tarkka lista, ja tuo "haahuileminen". Eli koko viikon kerään listalle, mitä pitää ostaa (just nyt ei ole mitään listalla, perjantai oli kauppapäivä), myös jälkikasvu täydentää listaa, jos he havaitsevat jonkun loppuvan tai toivovat jotain ostettavaksi. Sit ennen kaupoille lähtöä käyn vielä jääkaapin ja kuiva-ainevarastot läpi, että puuttuuko jotain/onko joku tosi vähissä, ja lisään listalle. Katson, mitä on tarjouksessa eri kaupoissa (neljä: CM, Prisma, Lidl, Tokmanni, usein vielä k-supermarketkin ja s-market).
Sitten kaupassa kerään ne listan mukaiset tavarat, eri kaupoista eri tavarat (CM yleensä punalaputetut maidot, Prisma punalaputetut lihat, CM juusto, Lidl lähinnä erikoistuotteita kuten pakasteesta minipizzat; näitä ostan tosi harvoin). Joka kaupassa kuitenkin katson muut tarjoukset ja alennukset (eivät näy netissä) ja punalaputetut tuotteet, joskus käy säkä ja löytyy vaikka kylmäsavulohta 1,50€/paketti josta tulee kympin kilohinta - lasken siis kaikesta kilo/litra/kappalehinnan ennenkuin ostan. S-marketissa on nykyään lähes aina hävikkihevilaatikoita 0,65€/kg ja jos niissä on jotain järkevää, niin otan sellaisen (jos on pelkkää sipulia ja purjoa, kuten Lidlin laatikoissa näyttää olevan, niin en ota). Prismassa saattaa olla joku hammastahna 0,50€/kpl, ostan silloin monta varastoon, tai oli samppoo 1€/pullo, ostin useamman. Näitä alennuksia kun on kaikissa tuotteissa. Pari vuotta sitten löysin kirjolohen mätiä 9,90€/kg, taisi olla koronajoulu, kun ei kilon pänikät olleet menneet kaupaksi.
Minulla on kipuraja eri tuotteissa, minkä ylittäviä hintoja en maksa ja tuote jää kauppaan: Juureksissa, kaalissa ja hedelmissä euro/kg, maidossa 0,80€/l, jauhoissa nykyään 0,50€/kg, lihassa 7€/kg (jauheliha 5€) jne.
Ske
Ai niin, tarkoitit varmaan juureksia? Olen maininnut, että minulla on maakellari, joka sopii hyvin perunoille, muttei porkkanoille. Se ei myöskään ole kovin hyvä muille juureksille. Kasvatan juureksia siis vain sen verran, mitä syömme noin jouluun mennessä, sen aikaa ne säilyvät hyvinä, olen tämänkin maininnut. Juureksia EI KANNATA säilyttää pakastimessa, ne ovat parempia ja monikäyttöisempiä kellarissa säilytettynä - meidän ruokahuoltoa ajatellen. Mutta ne säilyvät kaupasta ostettuna kuitenkin pari kk, joten ostan niitä kun edullinen tarjousvtulee vastaan..
Ske